מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אכילת טריפה זמינה או חילול שבת ע"י שוחט?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
סליחות
הודעות: 2134
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

אכילת טריפה זמינה או חילול שבת ע"י שוחט?

הודעהעל ידי סליחות » ב' יוני 15, 2020 6:45 am

אם לחולה ישנה אפשרות לאכול טריפה או לקרוא לשוחט שיחלל שבת וישחט, מה עדיף?
לכאורה אפשר להביא ראיה מהשוחט לחולה בשבת, אבל זה לא הכרחי מכיון שי"ל שזה נאמר לגבי אופן שבו אין אפשרות אחרת.
(אם הוא במצב כזה שמותר לחלל שבת אז מדוע שלא יהיה אסור לו לאכול נבילה? הלאו של חילול שבת חמור יותר)

שמואל דוד
הודעות: 6543
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: אכילת טריפה זמינה או חילול שבת ע"י שוחט?

הודעהעל ידי שמואל דוד » ב' יוני 15, 2020 6:57 am

ידועים דברי הראשונים בהסוגיא דהקל קל תחילה
עיין רא״ש פרק ח יומא הלכה יד
ר״ן על הרי״ף ד:

יאיר1
הודעות: 1643
הצטרף: ב' ינואר 13, 2014 2:10 pm

Re: אכילת טריפה זמינה או חילול שבת ע"י שוחט?

הודעהעל ידי יאיר1 » ב' יוני 15, 2020 9:40 am

הרב שמואל דוד: אם רצית לעזור תפרט טיפה. כי מה ש'ידועים דברי...' לא היה צריך שתכתוב הרי זה ידוע....

השאלה מעולה, ואכן הראשונים עסקו בה.

אביא בקצרה מה שמצאתי.
א. אם החולה יודע שהבשר נבלה יש לחוש שתטרף עליו דעתו מכך שאוכל נבלה.
ב. עוד אמרו דנבילה היא בכל כזית וכזית, ושבת הוא איסור אחד.
תירוץ זה קשה מאד, משום שאינו מתרץ באופן שהחולה אוכל רק פחות מכזית, וכרגיל אין בעיה להאכיל חולה פחות פחות.... כרגיל זה הפוך שאי אפשר להאכילו הרבה.
אך יותר קשה שדין זה אינו נכון, שמוטב לעבור איסור קל הרבה פעמים מלעבור איסור חמור. וזה מוכח מתרומה וטבל שמוטב שייאכל טבל הקל ולא תרומה החמורה, אע"פ שתרומה אוכל מעט וטבל הרבה, עיין יומא ואכמ"ל.
ג. אמרו דשבת חשיב הותרה אצל פקוח נפש.
ד. עוד מצינו שמאכלות אסורות חמורות דאין הקב"ה מביא תקלה לצדיקים במאכל אסור.
ה. כיון שהאיסור העומד בפניו הוא איסור שבת אותו יש לדחות. דהרי בחול לא היה מביא לו נבילה.

והכי קל לפתוח סימן שכח סעיף יד ולעיין שם בכל המפרשים. וסוף דבר דאין הלכה זו פסוקה מכל וכל, על אף שהשו"ע כתב שישחוט.

שקלאוו
הודעות: 117
הצטרף: ה' מאי 19, 2016 1:41 pm

Re: אכילת טריפה זמינה או חילול שבת ע"י שוחט?

הודעהעל ידי שקלאוו » ב' יוני 15, 2020 11:00 am

מלבד השאלה המרכזית האם שבת הותרה אצל פיקו"נ או דחויה אצל פיקו"נ, ישנה עוד מחלוקת יסודית אך פחות מוכרת, והיא האם חסרון הנבילה מן השחוטה הוא רק שמא יקוץ בה כהרא"ש או שמא יש בה משום טמטום הלב וטומאת האיברים אע"פ שאינו אוכל באיסור - איסור בעצם, כדברי האור זרוע (ח"ב קח הלכות יולדת):

ועוד דלהני דהכא תמיהני אם האכלת איסור קודם לענין פקוח נפש מאיסור שבת אף על פי שזה איסור לאו וזה איסור סקילה. דאע"ג דלענין חולה שנינו שמאכילים אותו הקל וטבל ונבילה מאכילין אותו נבילה היינו ודאי כשבא לאכול איסור הקל מאכילים אותו. אבל כשיכול לאכול היתר יכול להיות שמוטב שיחללו השבת כיון שניתן לידחות מפני פקוח נפש ויאכילוהו היתר משיאכילוהו איסור אף על פי שהוא איסור לאו כיון שתקנה מגונה היא והא אין הקדוש ברוך הוא מביא תקלה על ידי צדיקים באכילת איסור ומביא תקלה על ידו באיסור סקילה כדאשכחן ברבי ישמעאל שקרא והטה וביהודה בן טבאי שהרג עד זומם ואמרי' בירושלמי ר' זעירא הוה מחייט גבי עכו"ם א"ל ואי בעית מיקטל קטול דנבילה לא בעינא מיכלא הרי שאכילה אסורה חמורה להם ביותר וראוי למסור להם בעצמו על כך אם לא תאמר שבשעת השמד היה


הנה חזינן כאן ובמקומות נוספים באו"ז דסובר ששבת לא הותרה אלא ניתנה להדחות, ואעפ"כ פוסק להעדיף את השחיטה ע"פ מאכלות האסורים ולא מפני חשש פיקו"נ דשמא יקוץ בהן אלא משום שאיסור מאכלות אסורות גרוע ונסמך כמעט לפיקו"נ ומסי"נ מהמעשה דירושלמי. וכן משמע מסוגיות הראשונים במינקת נכרית, דכתבו הריטב"א והרשב"א שהאיסור הוא רק משום שאוכלת שקצים ומטמטם לבו של התינוק. והרמ"א כתב שמזיק לו אף בזקנותו. וכן כתבו כמה אחרונים. וכל זה לא כדברי המשנ"ב שלא פשר סוגיה זו.

והרב פעלים (סוד ישרים ח"ד ס"ו) כתב ע"פ דרך הסוד שאין עצמות האיסור מטמא את האיברים באונס או בפיקו"נ אלא רק כשנעשה בעבירה, דמה שמטמטם את הלב הן הקליפות הנכנסות כשהן דבוקות באיסורי האכילה, וכשאינו אוכל באיסור, לא נותנים לקליפות להדבק במאכל וליכנס לגופו.

והאמת תורה דרכה.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] ו־ 571 אורחים