נהגו שעדי החופה קודם הכניסה לחדר יחוד נכנסים לחדר ומוודאים שאין שם אדם אחר, וצ"ב בחומרא זו, דמי אמר שהעדים צריכים לוודא כל דבר שכזה לפני, הלא לכאו' די בכך שיראו אותם נכנסים לחדר, ומה"ת שצריך שיבררו שהחדר ריק, וכי העדים צריכים גם לראות שהחתן הוא איש והכלה אשה, וכן לראות שאין קרבה ביניהם, וכן לראות ששניהם יהודים, וכן (וזו הטענה העיקרית) לראות שהחתן קנה את הטבעת, וא"כ גם כאן למה שיצרכו לראות שהחדר ריק?
ועוד יש כאן ספיקות חדא דיש מחל' אם נישואין בכלל צריכים עדים, ועוד שיש מחל' מהי החופה אם ההינומא או החופה עצמה, והחדר יחוד עצמו הוא כחומרא לחוש לדעת הרמב"ם (עיין חזו"א אה"ע סי' סג ס"ק יז), ועוד שיש מחל' אם לרמב"ם צריך דוקא יחוד הראוי לביאה או שדי בהכנסה לרשותו, ולדעת המ"ב (שלט ס"ק לב) די בהכנסה לרשותו.
אגב המנהג מובא בתשובות והנהגות ח"ד אה"ע סי' רפז אות יט.
וצריך ביאור.