מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אלף נכנסים אחד יוצא...

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עושה חדשות
הודעות: 12739
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

אלף נכנסים אחד יוצא...

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' מרץ 08, 2016 10:53 pm

ידועים דברי חז"ל שאמרו אלף נכנסים למקרא אחד יוצא למשנה וכו' לתלמוד וכו' להוראה וכו'.
האם המכוון בזה שמלכתחילה כל האלף נכנסו כדי להיות ה"אחד שיוצא"? ובמילים אחרות, האם חשוב לנו אותו אחד יותר מכל האלף, ורק מקוצר המשיג ועומק המושג לא זכינו ליותר מכך? או שאם המטרה היא שכולם יהיו כמו האחד, אז הצלחה של פרומיל זה כישלון מוחלט, ועל כרחך שיש מטרה בכניסת האלף לא מפני יציאת האחד? ונפק"מ למעשה בהרעת למידת האלף מול הטבת למידת האחד, וכו'. מקורות בבקשה.
אנא, בלי להיכנס לתיאור המצב היום וכו', השאילה היא בביאור דברי חז"ל הנ"ל, והעמדת הענין העקרוני, ולא להיגרר לנידון איך זה חל היום.
נערך לאחרונה על ידי עושה חדשות ב ג' מרץ 08, 2016 10:55 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: אלף נכנסים אחד יוצא...

הודעהעל ידי זקן ששכח » ג' מרץ 08, 2016 10:55 pm

עושה חדשות כתב:ידועים דברי חז"ל שאמרו אלף נכנסים למקרא אחד יוצא למשנה וכו' לתלמוד וכו' להוראה וכו'.
האם המכוון בזה שמלכתחילה כל האלף נכנסו כדי להיות ה"אחד שיוצא"? ובמילים אחרות, האם חשוב לנו אותו אחד יותר מכל האלף, ורק מקוצר המשיג ועומק המושג לא זכינו ליותר מכך? או שאם המטרה היא שכולם יהיו כמו האחד, אז הצלחה של פרומיל זה כישלון מוחלט, ועל כרחך שיש מטרה בכניסת האלף לא מפני יציאת האחד? ונפק"מ למעשה בהרעת למידת האלף מול הטבת למידת האחד, וכו'. מקורות בבקשה.

לכאורה אין כל נפק"מ, לפי שאין דרך לדעת, ודאי שלא מראש, מי הוא האחד. וההיסטוריה תוכיח בכמה וכמה בעלי כשרונות חלשים וכו' וכו', שהם היו בסופו של דבר ה'אחד' ולא מי שהיו בטוחים שהוא הוא.

עושה חדשות
הודעות: 12739
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: אלף נכנסים אחד יוצא...

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' מרץ 08, 2016 10:58 pm

זקן ששכח כתב:לכאורה אין כל נפק"מ, לפי שאין דרך לדעת, ודאי שלא מראש, מי הוא האחד. וההיסטוריה תוכיח בכמה וכמה בעלי כשרונות חלשים וכו' וכו', שהם היו בסופו של דבר ה'אחד' ולא מי שהיו בטוחים שהוא הוא.

משכח"ל, כשאפשר להעמיד אופן לימוד כזה שהתשע מאות יידעו את המשנה פחות, אבל האחד ישכיל להבין כך את התלמוד יותר, וכיו"ב. ואין נפק"מ לענין זה במש"כ רבינו הזקן הזכרן שאין ידוע מיהו האחד.

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: אלף נכנסים אחד יוצא...

הודעהעל ידי זקן ששכח » ד' מרץ 09, 2016 9:14 am

עושה חדשות כתב:
זקן ששכח כתב:לכאורה אין כל נפק"מ, לפי שאין דרך לדעת, ודאי שלא מראש, מי הוא האחד. וההיסטוריה תוכיח בכמה וכמה בעלי כשרונות חלשים וכו' וכו', שהם היו בסופו של דבר ה'אחד' ולא מי שהיו בטוחים שהוא הוא.

משכח"ל, כשאפשר להעמיד אופן לימוד כזה שהתשע מאות יידעו את המשנה פחות, אבל האחד ישכיל להבין כך את התלמוד יותר, וכיו"ב. ואין נפק"מ לענין זה במש"כ רבינו הזקן הזכרן שאין ידוע מיהו האחד.

כהמשך דברי לעיל מובן פשוט. הרי אותו אחד גם לא יבין באופן שמציע כבודו, שהרי בראשית דרכו, במקרים רבים כשרונותיו חלושים משל האחרים, אם כן כאשר יסביר הרב באופן שמציע כבודו - לא יזכה אותו אחד להיות ה'אחד'.

עושה חדשות
הודעות: 12739
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: אלף נכנסים אחד יוצא...

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' פברואר 12, 2017 8:33 pm

ראיתי כעת חידוש בד' הרמ"ע מפאנו,

מאמר חקור דין א-כה:
... אחד מאלף יזכה להיות כרבו במפתחות הפנימיות ... ובאלה ודאי אמרו זכותא דרבים עדיף, כי מאלף הנכנסין למקרא ומהם מאה למשנה ומהם י' לגמרא הנה האחד המיוחד מהם ובהם הוא לבדו יגיע להוראה כי יאמר הנה אלקינו זה, כן משפטו בבית דין של מעלה ויאחז צדיק דרכו בבית דין של מטה. דאי לא תימא הכי הני י' דקאמרת שהן נכנסים לגמרא מה חסרו משמושם שאינם בני הוראה הא לא אמרו התנאים מכלי עולם אלא על המורים מתוך משנה או מתוך גמרא סתימתא דהיינו מתוך גרסא בין שתהא משנה ששנאה רבי או מן הברייתות שסדרו תלמידיו אחריו וכשתצא הלכה למעשה מדרך התנאים הללו בלי בחינה והשערה אחרת לא נשמע אליהם וכל אלו נכללו באותם הנכנסים למשנה שלא שמשו כל צרכם ולא רמו מתניתין אהדדי לעמוד מתוך הפלפול על בוריין של דברים ואיש כזה נקראהו גמיר ולא סביר אמנם מי שזכה להויות דרב ושמואל ושאר מארי דגמרא כגון אביי ורבא וחבריהם ושמש תלמידי חכמים הרבה מדוע לא נאמר שהגיע להוראה כיון דגמיר כהחכם וסביר כיודע פשר דבר הא ודאי אפילו מסברו ליה ומיסבר הוי בכלל קרא ושנה ושמש ולמה לא ידין ולא יורה והלא רבי אליעזר הגדול מימיו לא אמר דבר שלא שמע מרבותיו היעלה בדעת אדם שלא הגיע להוראה חלילה אלא ודאי כדאמרן

דעתן
הודעות: 59
הצטרף: ד' יוני 17, 2020 9:57 pm

בנוהג שבעולם אלף נכנסים למקרא…

הודעהעל ידי דעתן » ה' יולי 09, 2020 3:45 pm

מה כוונת חז”ל במאמר אלף נכנסים למקרא יוצא למשנה… לתלמוד… להוראה…
א. האם הכמויות שחז”ל נוקטים כאן (1000, 100 , 10, 1)הם בדווקא?
ב. האם כל האלף שנכנסו הם בעצם בשביל אחד מתוכם דהיינו החשיבות של האחד מתוך האלף עולה על כולם או כל האלף צריכים לשאוף להיות כמו האחד (ולמעשה מה שיוצא זה כישלון). נפק”מ כל ה1000 חשובים בפני עצמם או הם רק אמצעי כדי להוציא מהם אחד?

עזריאל ברגר
הודעות: 13252
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: בנוהג שבעולם אלף נכנסים למקרא…

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' יולי 09, 2020 9:39 pm

ב. ודאי שלא לחינם באו. הם מקיימים מ"ע של לימוד תורה!

דעתן
הודעות: 59
הצטרף: ד' יוני 17, 2020 9:57 pm

Re: בנוהג שבעולם אלף נכנסים למקרא…

הודעהעל ידי דעתן » ה' יולי 09, 2020 10:06 pm

עזריאל ברגר כתב:ב. ודאי שלא לחינם באו. הם מקיימים מ"ע של לימוד תורה!


וכן דיברתי כלפי הוראה בלבד(!) ולא על עצם חיוב תלמוד תורה. נפק"מ לנכנסים פחות מגיל 40 עיין החיד"א (בברכ"י חו"מ סי' י ס"ק ה).

עושה חדשות
הודעות: 12739
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: אלף נכנסים אחד יוצא...

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' אוגוסט 04, 2020 5:25 pm

מענין לענין; ז"ל המש"ח פ' וארא - ולקחתי אתכם לי לעם כו' והבאתי אתכם אל הארץ ר' סימאי אומר נאמר ולקחתי אתכם לי כו' מקיש יציאתו ממצרים לביאתו לארץ כו' שנים מס' רבוא כו'. כוונת המאמר הזה המופלג הוא כי כל האותות והמופתים ושפטים גדולים אשר עשה למצרים בי' מכות ובקריעת ים סוף שוה בשביל שיבואו שנים מס' רבוא אל המטרה האלקית וכמו שכל זה שעשה במדבר הכל היה לתועלת אשר שני אנשים ישארו מס' רבוא כן לא ימנע מהשי"ת לשדד הטבע ולהראות זרועו והשגחתו על בניו בפרט לכל באי עולם, אף כי אינם ראוים אל הדביקות לאלקות והמטרה התכליתית רק שנים מס' רבוא ומאות אלפים שונאי השם יאבדון עבור תועליות פרטים מצוינים מאמינים בהשגחתו ולזה אמר רבא וכן לימות המשיח וכן הוא אומר ככל אשר וכו' לכם ד' אלקיכם במצרים לעיניך כי הנפלאות עשה לכולם ולהביט וליקח מזה מוסר צדק ואמונה טהורה זה רק ליחידים מהכלל לכן לא ירפה ידי המאמין בראותו כי אין מי שראוי אל המטרה האלקית רק יחידי סגולה כי משביב אש בהריחו ברוח סוער יאיר כל העולם, כן ההשגחה האלקית בהדבקה ביחידי סגולה אשר יריחו רוח משפט וצדק תהיה לאור עולם ולאש לוהט שלהבת יה ולכן נסמך אל מה שהביאו קודם אחד ממשפחה מזכה כל המשפחה כו' יעו"ש ודו"ק כי זה מושכל.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: שמואל דוד ו־ 490 אורחים