הביטחון הראשון, עניין גוף האדם - הוא שישליך נפשו וימסור עצמו על רחמיו הגדולים, וידע שאין לו עצה והנהגה אלא ברשותו ובגזירתו. ואף על פי שכל בריאת איבריו ומידת ימיו קשורים בגזירת הבורא יתברך, מכל מקום, יש לאדם להתגלגל להרוויח כל צרכיו ולהציל נפשו ולתקן לו הרפואות; ויבטח בא'לקים שירפאהו, והרופא והרפואה באים לו מאת השם יתברך לרפאהו, ולא יניח עניין זה אלא על הא'לקים לבדו שיתן לו היכולת והכוח.
ואל יאמר אדם 'הואיל ואני קשור בגזירת הבורא יתברך, אלך בדרכי הסכנה, ואשתה סם המות'; הלא מצינו בשמואל, באמרו "איך אלך ושמע שאול והרגני", אף על פי שאמר כך - לא נחשב כמי שממעט בביטחונו, והקדוש ברוך הוא השיב לו "עגלת בקר תקח בידך". ועל המכניס עצמו בסכנה, ואומר "אני בטוח בשם יתברך", עליו נאמר "וכסיל מתעבר ובוטח"; והתורה הזהירנו על זה, כמו שכתוב "לא תנסו את ד' א'לקיכם".
והמכניס עצמו לידי סכנה וממית עצמו – ענשו גדול ממי שממית אחרים.
שמואל דוד כתב:
אגב, מי שהרג חבירו יש לו חלק לעוה״ב?
מובאה שאין בה ללמד ולא כלום.שמואל דוד כתב:רש״י סנהדרין עד.
הרב 'בית מאיר' בהלכות נדרים (רטו ה) כתב: דודאי במיתת עצמו הוא מוזהר בלאו ד'לא תרצח'. אמנם מסוגיא דגמרא בפרק החובל משמע בהדיא דלאו הכי:ביליצר כתב:בפשטות אין 'לא תרצח' במאבד עצמו.
מַאן תַּנָּא דְּשָׁמְעַת לֵהּ דְּאָמַר אֵין אָדָם רַשַּׁאי לַחְבֹּל בְּעַצְמוֹ? אִילֵימָא הַאי תַּנָּא הוּא, דְּתַנְיָא, 'וְאַךְ אֶת דִּמְכֶם לְנַפְשֹׁתֵיכֶם אֶדְרשׁ', רַבִּי אֶלְעָזָר אוֹמֵר: מִיַּד נַפְשׁוֹתֵיכֶם אֶדְרשׁ אֶת דִּמְכֶם. וְדִלְמָא קְטָלָא שָׁאנֵי?
דבר שבדה בעל 'ערוך השלחן' מלבו.שמואל דוד כתב:המאבד עצמו לדעת אין לו חלק לעוה״ב.
ביקורת תהיה כתב:דבר שבדה בעל 'ערוך השלחן' מלבו.שמואל דוד כתב:המאבד עצמו לדעת אין לו חלק לעוה״ב.
ביקורת תהיה כתב:דבר שבדה בעל 'ערוך השלחן' מלבו.שמואל דוד כתב:המאבד עצמו לדעת אין לו חלק לעוה״ב.
ביקורת תהיה כתב:מובאה שאין בה ללמד ולא כלום.שמואל דוד כתב:רש״י סנהדרין עד.
עזריאל ברגר כתב:ביקורת תהיה כתב:דבר שבדה בעל 'ערוך השלחן' מלבו.שמואל דוד כתב:המאבד עצמו לדעת אין לו חלק לעוה״ב.
לא כי, וכבר נכב"ב: viewtopic.php?t=46383
שמואל דוד כתב:ביקורת תהיה כתב:מובאה שאין בה ללמד ולא כלום.שמואל דוד כתב:רש״י סנהדרין עד.
רש״י כתב כשהרג חבירו יש איבוד נשמה וגם עבירה!
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 444 אורחים