מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מיעוט שאתה מסלקו מן הרוב חשיב לעמוד כנגד הרוב

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
זאנגאלאך
הודעות: 53
הצטרף: ו' ינואר 13, 2017 9:51 am

מיעוט שאתה מסלקו מן הרוב חשיב לעמוד כנגד הרוב

הודעהעל ידי זאנגאלאך » ב' אוגוסט 31, 2020 10:54 pm

מיעוט שאתה מסלק מן הרוב, מבטל את הכרעת הרוב. למשל, רוב נשים מתעברות ויולדות, אבל מכיוון שמקצתן מפילות, והמיעוט הזה מן הרוב אתה מסלקו, שוב אי אפשר לסמוך על הכרעת הרוב ולומר שאכן האישה הזו התעברה וילדה. כ"כ הרשב"א ביבמות פרק האשה שהלכה דף קיט ע"ב. והביאו הקצוה"ח לדינא.
מה הסברא בזה? הרי הרוב נשאר רוב גם אחרי שב' פעמים המיעוט נגסו ממנו, ומדוע אינו מכריע יותר? זה מילתא דתליא בסברא או כלל בדינא דרוב?

עזריאל ברגר
הודעות: 13242
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מיעוט שאתה מסלקו מן הרוב חשיב לעמוד כנגד הרוב

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' ספטמבר 01, 2020 11:49 am

אולי:
אם מתוך מאה נשים יש 51 שמתעברות, ומתוכן 2 נשים שמפילות - נשארנו עם מיעוט נשים שיולדות ולד של קיימא.

זאנגאלאך
הודעות: 53
הצטרף: ו' ינואר 13, 2017 9:51 am

Re: מיעוט שאתה מסלקו מן הרוב חשיב לעמוד כנגד הרוב

הודעהעל ידי זאנגאלאך » ג' ספטמבר 01, 2020 10:52 pm

גם לי עלתה מחשבה זו, אבל זה לא מסתבר לומר שזו כוונת הרשב"א, מטעם הפשוט. אוי, מי יבין שמועה.

עושה חדשות
הודעות: 12739
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: מיעוט שאתה מסלקו מן הרוב חשיב לעמוד כנגד הרוב

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' ספטמבר 02, 2020 12:21 am

אינני זוכר, האם הרשב"א כותב את זה כסברא כללית בדיני רוב, או רק בהלכות סמוך מיעוטא לחזקה?



הרעק"א הוסיף בזה עוד חילוק, (וצריך ביאור טובא), ז"ל - ובדברי הרשב"א ב'משמרת הבית' לא הבנתי כראוי דבטענותיו על הרא"ה כתב לדחות תירוצו דהרא"ה דרוב היינו כל, דמ"מ איכא מיעוט מומחין דשוהים, הא זהו יקשה גם לתירוצו דהרשב"א דל"א סמל"ח, אלא היכי דהמיעוט נגרע מהרוב עצמו, בזה יקשה מה מהני רוב מומחין, מ"מ נימא סמוך מיעוטא דשהית מומחין דזה נגרע מהרוב עצמו, והא תינח אם כולם מומחין דזהו עצמו הרוב, דאין שוהים והמיעוט אין שוהים ולא נגרע מהרוב עצמו, אבל ברוב מומחין הוי כמו מיעוט מפילות, ואולי יש לדחות דוקא במפילות, דאמרינן דהעיבור היה גרע שנתעברה נפל ויצא מהרוב, אבל ע"י מומחה דההמחאה הי' כראוי, והשהיה ענין אחר, ולגבי השהיה אנו דנין דמומחין עפ"י הרוב אין שוהים ולגבי זה אין המיעוט נגרע מהרוב, ועדיין צ"ע, כן נראה לענ"ד.



ראה עוד במצו"ב -
דרך משפט דונט.png
דרך משפט דונט.png (107.42 KiB) נצפה 737 פעמים


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] ו־ 511 אורחים