מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

האם מי שלמד סוגיה כהוגן, יכול לפסוק מתוכה הלכה פסוקה?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
ש. ספראי
הודעות: 1708
הצטרף: ב' יולי 06, 2015 12:21 am

כח הראשונים לפסוק בסברות עצמיות

הודעהעל ידי ש. ספראי » ג' אוגוסט 18, 2020 11:49 pm

שאלה מת"ח אחד:
אני לומד כעת מחלוקת רמב"ן ורא"ש לענין ראובן ושמעון שהיו שותפים, וראובן לווה סכום כסף מלוי לצורך השותפות, ושמעון מודה לכך שההלוואה היתה לצורך השותפות, האם לוי יכול לתבוע את סכום ההלוואה משמעון?
דעת הרמב"ן שעצם השתתפותם יחד מחייבת ומשעבדת את שניהם, האחד למעשה חבירו, והרי הם כשלוחים זה לזה, וממילא ראובן הוא בע"ד של לוי, ודעת הרא"ש אינה כן, אלא כיון שראובן לא שעבד במפורש את גופו וממונו ללוי, אינו משועבד לו.
שאלתי היא: מהי החובה שלי לדון בפסקים אלו, כשאינם באים לפרש דבר מהתורה או מהתלמוד, אלא פסקים אישיים של הרמב"ן והרא"ש, שכך עלה לפי דעתם לפסוק, ומדוע אני מחוייב לנהוג לפי הפסקים הללו?
בקיצור: מהי סמכותם של הראשונים לעניין פסק הלכה, כשהדבר איננו פרשנות לדברי התורה או התלמוד.
אשמח לעזרה

דורשי יחודך
הודעות: 1529
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 3:06 pm

Re: כח הראשונים לפסוק בסברות עצמיות

הודעהעל ידי דורשי יחודך » ג' אוגוסט 18, 2020 11:53 pm

שאילה מעניינת, אבל יש לשאול אותה גם על מחלוקת בתלמוד כי האי גוונא.
הלא גם התלמוד לא בא לפרש איזה דבר תורה, אלא סברות עצמיות של האמורים הקדושים, ומה המחייב בזה. ולמה שאני לא אפסוק מסברת עצמי נגד סברות האמוראים בתלמוד כשלא מבוסס על איזה פסוק או הללמ"ס.

ש. ספראי
הודעות: 1708
הצטרף: ב' יולי 06, 2015 12:21 am

Re: כח הראשונים לפסוק בסברות עצמיות

הודעהעל ידי ש. ספראי » ג' אוגוסט 18, 2020 11:59 pm

נכון. כך הערתי לו. בתלמוד אולי יש תוקף פסק בי"ד אחר חתימת התלמוד וההכרעות הידועות כמו מי פוסקים.
כמובן שאין הכוונה לתקנות חז"ל, אלא למחלוקות בסברות על חו"מ למשל.

שמעתי פעם מהגר"א ארלנגר בשם מישהו, לא זוכר מי, שכשהרא"ש כותב 'יראה לי' הכוונה שכך נראה לו מתוך ידיעותיו בכל התורה כולה.
הוא צירף לי קטע מהחזו"א
קבצים מצורפים
חזון איש.jpg
חזון איש.jpg (8.04 MiB) נצפה 1261 פעמים
נערך לאחרונה על ידי ש. ספראי ב ד' אוגוסט 19, 2020 9:08 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

מענה איש
הודעות: 1029
הצטרף: ה' יולי 06, 2017 12:14 pm

Re: כח הראשונים לפסוק בסברות עצמיות

הודעהעל ידי מענה איש » ד' אוגוסט 19, 2020 12:21 am

בגמרא יש כמה מקומות
הא למה לי קרא סברא הוא
ז"א שדבר שנלמד מסברא חשוב לא פחות מדבר שכן יש לו ראיה.
וחלקים מתורה שבעל פה הם דברים שנלמדו מסברא

וחוצמזה למה אתה חושב שאנחנו מחויבים לפרשנות של הרמב"ן בסוגיא מסוימת יותר מסברתו
הרי אותה פרשנות היא לא דברי התלמוד אלא הבנתו של הרמב"ן בתלמוד
ואם להבנתי אין מקום לפרשנותו אז אין כזה תלמוד ואני לא מחוייב לזה.

רק שטענה זו נדחית כי אם כל אחד יעשה פרשנות לעצמו בטלה תורה מישראל וברור שהמכוון הוא שהראשונים בביאוריהם לתלמוד הוא חלק מהמסורת והמסגרת של תורה שבעל פה
וכיון שכן כמו שפרשנותם הוא חלק מתורה שבעל פה אף סברתם הוא חלק מתושבע"פ
וההבדל בין התלמוד לראשונים שהתלמוד מחייב בצורה גורפת בלי שום אפשרות לחלוק ובראשונים אינו כן

יבנה
הודעות: 3752
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: כח הראשונים לפסוק בסברות עצמיות

הודעהעל ידי יבנה » ד' אוגוסט 19, 2020 12:51 am


עזריאל ברגר
הודעות: 13212
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: כח הראשונים לפסוק בסברות עצמיות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' אוגוסט 19, 2020 9:07 am

יבנה כתב:https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=17&t=25176

אוחדו. יישר כח.

מלכיאל גרינוולד
הודעות: 200
הצטרף: ה' נובמבר 11, 2010 2:49 pm

Re: כח הראשונים לפסוק בסברות עצמיות

הודעהעל ידי מלכיאל גרינוולד » ש' ספטמבר 05, 2020 9:19 pm

ש. ספראי כתב:שמעתי פעם מהגר"א ארלנגר בשם מישהו, לא זוכר מי, שכשהרא"ש כותב 'יראה לי' הכוונה שכך נראה לו מתוך ידיעותיו בכל התורה כולה.


בהסכמתו לספר 'קול רם' על התורה (דרושי ר' משה פיינשטיין) כותב זאת ר' שניאור קוטלר בשם הגרנצ"פ, ש"מסתברא" של הרא"ש חזקה מראיה ברורה וכו'.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 465 אורחים