מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מדוע קבלת מתנות מבני אדם סותרת את הביטחון בה'?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
תלמיד-חכמים
הודעות: 413
הצטרף: ד' יוני 03, 2020 2:03 pm

מדוע קבלת מתנות מבני אדם סותרת את הביטחון בה'?

הודעהעל ידי תלמיד-חכמים » ב' נובמבר 09, 2020 8:00 am

כתב הרמב"ם בסוף הלכות זכיה ומתנה:
הצדיקים הגמורים ואנשי מעשה, לא יקבלו מתנה מאדם; אלא בוטחים בה' ברוך שמו, לא בנדיבים; והרי נאמר "ושונא מתנות, יחיה".

מדוע ביטחון בה' סותר קבלת מתנה מאדם? בשלמא אם היו מצפים למתנה מאדם וסומכים עליו, ניחא. אך אם כבר באה לידם, מדוע שלא ליטול?
ומדוע דבר זה שייך רק לצדיקים הגמורים?

יונת אלם
הודעות: 390
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 1:58 pm

Re: מדוע קבלת מתנות מבני אדם סותרת את הביטחון בה'?

הודעהעל ידי יונת אלם » ב' נובמבר 09, 2020 8:23 am

הרב אז נדברו שליט"א כתב בזה דברים בטוב טעם ודעת
קחנו מכאן
קבצים מצורפים
[58]אז_נדברו_לך_לך.pdf
(748.01 KiB) הורד 108 פעמים

תלמיד-חכמים
הודעות: 413
הצטרף: ד' יוני 03, 2020 2:03 pm

Re: מדוע קבלת מתנות מבני אדם סותרת את הביטחון בה'?

הודעהעל ידי תלמיד-חכמים » ב' נובמבר 09, 2020 12:33 pm

לא זכיתי להבין. שם כותב על יהודי שמפיל עצמו על אחרים. אך בנדו"ד מדובר שכבר רוצים לתת לו. (ובקרא דאברהם יש כמה פירושים, או שמלך סדום רשע היה ולא רצה ליהנות מרשע, או משום שה' כבר הבטיחו שיעשיר אותו) ואם כן, מהו הבטחון בזה שאינו לוקח? למה עדיף לסמוך על עצמו, כחו ועוצם ידו (או לסמוך על הנס?) יותר מאשר על אחרים? מדוע שלא יאמר שה' נותן לו את ברכתו בצורה הזו?

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: מדוע קבלת מתנות מבני אדם סותרת את הביטחון בה'?

הודעהעל ידי ביליצר » ג' נובמבר 10, 2020 9:23 am


סליחות
הודעות: 2149
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

Re: מדוע קבלת מתנות מבני אדם סותרת את הביטחון בה'?

הודעהעל ידי סליחות » ג' נובמבר 10, 2020 11:14 am

תלמיד-חכמים כתב:כתב הרמב"ם בסוף הלכות זכיה ומתנה:
הצדיקים הגמורים ואנשי מעשה, לא יקבלו מתנה מאדם; אלא בוטחים בה' ברוך שמו, לא בנדיבים; והרי נאמר "ושונא מתנות, יחיה".

מדוע ביטחון בה' סותר קבלת מתנה מאדם? בשלמא אם היו מצפים למתנה מאדם וסומכים עליו, ניחא. אך אם כבר באה לידם, מדוע שלא ליטול?
ומדוע דבר זה שייך רק לצדיקים הגמורים?

האם בדקת בראב"ם? הוא עוסק הרבה בענייני ביטחון, ואולי יש שם דברים שיכולים לשפוך אור על דברי אביו הרמב"ם?

שלמה112
הודעות: 123
הצטרף: ד' יוני 03, 2020 9:56 am

Re: מדוע קבלת מתנות מבני אדם סותרת את הביטחון בה'?

הודעהעל ידי שלמה112 » ג' נובמבר 10, 2020 7:17 pm

ראה ברמב"ם סוף הל' מתנות עניים, וז"ל:
כָּל מִי שֶׁאֵינוֹ צָרִיךְ לִטּל וּמְרַמֶּה אֶת הָעָם וְנוֹטֵל אֵינוֹ מֵת מִן הַזִּקְנָה עַד שֶׁיִּצְטָרֵךְ לַבְּרִיּוֹת. וַהֲרֵי הוּא בִּכְלַל (ירמיה יז ה) "אָרוּר הַגֶּבֶר אֲשֶׁר יִבְטַח בָּאָדָם".
וְכָל מִי שֶׁצָּרִיךְ לִטּל וְאֵינוֹ יָכוֹל לִחְיוֹת אֶלָּא אִם כֵּן נוֹטֵל כְּגוֹן זָקֵן אוֹ חוֹלֶה אוֹ בַּעַל יִסּוּרִין וּמֵגִיס דַּעְתּוֹ וְאֵינוֹ נוֹטֵל הֲרֵי זֶה שׁוֹפֵךְ דָּמִים וּמִתְחַיֵּב בְּנַפְשׁוֹ וְאֵין לוֹ בְּצַעֲרוֹ אֶלָּא חַטָּאוֹת וַאֲשָׁמוֹת.
וְכָל מִי שֶׁצָּרִיךְ לִטּל וְצִעֵר וְדָחַק אֶת הַשָּׁעָה וְחָיָה חַיֵּי צַעַר כְּדֵי שֶׁלֹּא יַטְרִיחַ עַל הַצִּבּוּר אֵינוֹ מֵת מִן הַזִּקְנָה עַד שֶׁיְּפַרְנֵס אֲחֵרִים מִשֶּׁלּוֹ. וְעָלָיו וְעַל כָּל כַּיּוֹצֵא בָּזֶה נֶאֱמַר (ירמיה יז ז) "בָּרוּךְ הַגֶּבֶר אֲשֶׁר יִבְטַח בַּה'"


ומקור הרמב"ם בסוף משניות פאה ובירושלמי.

הרי שלשה דינים. א) האינו צריך ולוקח - מדה רעה. ב) הצריך ואינו לוקח - מדה רעה. ג)הצריך ודוחק את השעה - מדה טובה.

ולכאורה צ"ע דסתרי אהדדי דבמק"א נאמר שהצריך ואינו נוטל, הרי זה שופך דמים. ובמק"א נאמר שעליו נאמר "ברוך הגבר" וכו'.

ובחי' הר"ש סוף פאה, תירץ בשם רבינו שמשון, דמש"א הרי זה שופך דמים - הוא על מי שאינו יכול להספיק "במעשה ידיו" ומסגף את עצמו "בחיים רעים". אבל מי שמסתפק ע"י "שדוחק עצמו במלאכה", קודם שיתפרנס מאחרים, נאמר "ברוך הגבר" וכו' ע"כ תוכ"ד.

הרי דמי שאינו יכול להתפרנס ע"י עצמו בכדי שיחיה חיים טובים נורמלים, ואינו לוקח מן הצדקה נקרא שופך דמים. אבל מי שיכול שדחוק עצמו במלאכה בזריזות טפי (וכדו') בכדי להתפרנס ממעשה ידיו, קודם שמחליט מיד לקחת מהצדקה, עליו נאמר "ברוך הגבר" וכו'.

יוצאת שמש"א שונה מתנות יחיה, ושחסר במדת הבטחות, אינו אלא במי שעדיין יכול לדחוק ולעבוד ולהתפרנס כדבעי. אבל הקופץ מיד ולוקח מן הצדקה חסר במידת הבטחון, שהקב"ה יתן ברכה במלאכתו.

הרי מדברי הירושלמי גדר חדש במידת הבטחון (ועדיין צריך עוד עיון בהגדרתו), ומ"מ ברור שמי שחיי בקושי חיים רעים, לא שנא צדיק ול"ש אנשים רגילים - מי שאינו מקבל נחשב לשופך דמים.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 148 אורחים