מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

וירא את העגלות וכו' ותחי רוח יעקב

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
גאולה בקרוב
הודעות: 1872
הצטרף: ב' מאי 02, 2011 1:59 am

וירא את העגלות וכו' ותחי רוח יעקב

הודעהעל ידי גאולה בקרוב » ה' דצמבר 29, 2011 1:30 pm

האם ידוע ספר שמסביר באופן הבא:,
יעקב שמע שבנו "מושל בכל ארץ מצרים", וקשה לו מאד הדבר, שמסתמא מגיע ע"י התקרבות לחברה המצרית, וטיפוס לאט לאט במעלה השלטון, וא"כ מה בצע לו אם בנו חי כאשר הוא "מתבולל"?
ואז "וירא את העגלות", שהתבאר בחז"ל בדרך דרש על פרשת עגלה ערופה, וא"כ זוכר את הסוגיה ואכפת לו מתורה- רק כעת "ותחי רוח יעקב אביהם".

שי אבי דוד
הודעות: 900
הצטרף: ב' ספטמבר 26, 2011 3:48 pm

Re: וירא את העגלות וכו' ותחי רוח יעקב

הודעהעל ידי שי אבי דוד » ה' דצמבר 29, 2011 8:30 pm

ישנו הסיפור עם הגאון על המתחזה לבעל המעגן שהציע הגר"א לחותנו (של המעגן) לקחתו עמו לבית הכנסת לתפילת שבת, לראות היזהה את מקומו משכבר הימים, ומשלא זיהה, הכריע הגר"א כי לפנינו רמאי (לא) מקצועי. את כל הפרטים ידע לתאם מול ידידו הרמאי המעגן, מלבד את מקומו בבית הכנסת - שכן רמאים אינם יורדים לפרטים הנוגעים לעניני קדושה. כך, הוא בעניננו, יעקב שמע את הבשורה, אך עדיין ויפג לבו מלהאמין, כי אכן בנו החזיק בדרגתו הרוחנית משך זמן כה רב. אולם משהתוודע לעובדה כי מה שמונח בראשו הן אותן עגלות, ותחי רוח יעקב אביהם. אם כי יקשה מעט מדברי הנצי"ב על דברי הפסוק 'כי נשני...' ששכח יוסף כל אשר למד מאביו?! ויש ליישב, כי גם אם אמנם שכח פרטי ההלכות לעומקן, עדיין מונחות היו בראשו אותן באופן כללי. ומי אנו הקטנים שנבין משהו בשכחתו של יוסף??? לא באתי אלא להבין דברי הנצי"ב.
אודה למי שיעלה כאן המעשה בהרחבה - נדמה לי כי ביאור זה אכן מבאר היטב את התמיהה שבפסוק: 'ויפג לבו...' ותיכף 'ותחי רוח...'.

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: וירא את העגלות וכו' ותחי רוח יעקב

הודעהעל ידי לייטנר » ה' דצמבר 29, 2011 8:46 pm

שי אבי דוד כתב:ישנו הסיפור עם הגאון על המתחזה לבעל המעגן שהציע הגר"א לחותנו (של המעגן) לקחתו עמו לבית הכנסת לתפילת שבת, לראות היזהה את מקומו משכבר הימים, ומשלא זיהה, הכריע הגר"א כי לפנינו רמאי (לא) מקצועי. את כל הפרטים ידע לתאם מול ידידו הרמאי המעגן, מלבד את מקומו בבית הכנסת - שכן רמאים אינם יורדים לפרטים הנוגעים לעניני קדושה. כך, הוא בעניננו, יעקב שמע את הבשורה, אך עדיין ויפג לבו מלהאמין, כי אכן בנו החזיק בדרגתו הרוחנית משך זמן כה רב. אולם משהתוודע לעובדה כי מה שמונח בראשו הן אותן עגלות, ותחי רוח יעקב אביהם. אם כי יקשה מעט מדברי הנצי"ב על דברי הפסוק 'כי נשני...' ששכח יוסף כל אשר למד מאביו?! ויש ליישב, כי גם אם אמנם שכח פרטי ההלכות לעומקן, עדיין מונחות היו בראשו אותן באופן כללי. ומי אנו הקטנים שנבין משהו בשכחתו של יוסף??? לא באתי אלא להבין דברי הנצי"ב.
אודה למי שיעלה כאן המעשה בהרחבה - נדמה לי כי ביאור זה אכן מבאר היטב את התמיהה שבפסוק: 'ויפג לבו...' ותיכף 'ותחי רוח...'.


זה שיוסף שכח את כל תלמודו הוא דברי חז"ל בב"ר, ובשמם מביא הנצי"ב את הדברים, ולשיטתו יוסף שכח ה כ ל ללא חילוק שיכולת לעשות ע"פ לא מזוהה (שלזכרוני מיוחס ל'נודע ביהודה'...).

שי אבי דוד
הודעות: 900
הצטרף: ב' ספטמבר 26, 2011 3:48 pm

Re: וירא את העגלות וכו' ותחי רוח יעקב

הודעהעל ידי שי אבי דוד » ה' דצמבר 29, 2011 8:59 pm

הכל! חוץ מהעגלות? חוץ מדיוקי דיוקים במשא ומתן שבינו לבין האחים?1 עיין אלשי"ך בפירושו על סרובם של האחים להצעתו של יוסף להיעשות לו לעבד. מנין לו לזקן ששכח תלמודו שיג ושיח בענינים שכאלה??? אודה אם תחכימני. אולי בכל זאת יש מקום לדבריי לעיל בכדי להבין את הפרקטיקה של הדברים!?

ארי שבחבורה
הודעות: 1361
הצטרף: ה' ספטמבר 22, 2011 9:48 pm

Re: וירא את העגלות וכו' ותחי רוח יעקב

הודעהעל ידי ארי שבחבורה » ה' דצמבר 29, 2011 9:13 pm

שי אבי דוד כתב:הכל! חוץ מהעגלות? חוץ מדיוקי דיוקים במשא ומתן שבינו לבין האחים?1 עיין אלשי"ך בפירושו על סרובם של האחים להצעתו של יוסף להיעשות לו לעבד. מנין לו לזקן ששכח תלמודו שיג ושיח בענינים שכאלה??? אודה אם תחכימני. אולי בכל זאת יש מקום לדבריי לעיל בכדי להבין את הפרקטיקה של הדברים!?

לא הבנתי - אתה מקשה מן האלשיך על הנצי"ב? ואף הקושיא מן המדרש שמביא רש"י על "וירא את העגלות" אינה קושיא שכן גם אם אכן שכח יוסף את תלמודו אין כל קושי בכך שהוא זכר את שמה של הסוגיא שבה עסק עם אביו לפני פרידתם, ופשוט.

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: וירא את העגלות וכו' ותחי רוח יעקב

הודעהעל ידי לייטנר » ה' דצמבר 29, 2011 10:52 pm

ארי שבחבורה כתב:
שי אבי דוד כתב:הכל! חוץ מהעגלות? חוץ מדיוקי דיוקים במשא ומתן שבינו לבין האחים?1 עיין אלשי"ך בפירושו על סרובם של האחים להצעתו של יוסף להיעשות לו לעבד. מנין לו לזקן ששכח תלמודו שיג ושיח בענינים שכאלה??? אודה אם תחכימני. אולי בכל זאת יש מקום לדבריי לעיל בכדי להבין את הפרקטיקה של הדברים!?

לא הבנתי - אתה מקשה מן האלשיך על הנצי"ב? ואף הקושיא מן המדרש שמביא רש"י על "וירא את העגלות" אינה קושיא שכן גם אם אכן שכח יוסף את תלמודו אין כל קושי בכך שהוא זכר את שמה של הסוגיא שבה עסק עם אביו לפני פרידתם, ופשוט.


הקושיה של המקשה היא על דברי חז"ל ולא על הנצי"ב שציטט אותם!

נאשער
הודעות: 624
הצטרף: ד' מרץ 02, 2011 2:49 pm

Re: וירא את העגלות וכו' ותחי רוח יעקב

הודעהעל ידי נאשער » ו' דצמבר 30, 2011 12:39 am

ואגב נושא העגלות, ברש"י מדוייק שהסימן היה הסוגיא שלמד עם יעקב לפני גלותו והוא סוגיית עגלה ערופה.
לפי"ז יקשה על המסופר שהסאטמער רב זי"ע אמר פעם לישיבת בית התלמוד בארה"ב שלומדים מאוד לאט כמה דפים בשנה, שעכשיו נתיישבה לו הקושיא עתיקת היומין למה שלח יעקב את יהודה לפתוח ישיבת בית התלמוד כמו שכתב רש"י לתקן לו בית תלמוד שמשם תצא תורה, ולמה לא יפתח א סאטמער ישיבה, ברם עכשיו נתחוור הכל, יעקב ראה שאחרי 22 שנה הוא עוד אוחז בסוגיא דעגלה ערופה אזי אין ברירה וצריכים לפתוח לו ישיבה לשמו-בית התלמוד./הלא היה זה רק סימן ולא שהוא למד את הסוגיא עכשיו, ובפרט להאמור שהוא שכח את כל התורה?
אלא:אויף א מעשה פרעגט מען נישט קייין קאשעס....

שבטיישראל
הודעות: 1848
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

Re: וירא את העגלות וכו' ותחי רוח יעקב

הודעהעל ידי שבטיישראל » ו' דצמבר 30, 2011 2:17 am

שי אבי דוד כתב:ישנו הסיפור עם הגאון על המתחזה לבעל המעגן שהציע הגר"א לחותנו (של המעגן) לקחתו עמו לבית הכנסת לתפילת שבת, לראות היזהה את מקומו משכבר הימים,


הגר"א ?

אם איני טועה הרי סיפור זו היה קרה בפרשיית "יאשע קאלב" המפורסם

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: וירא את העגלות וכו' ותחי רוח יעקב

הודעהעל ידי יאיר » ו' דצמבר 30, 2011 2:30 am

מסופר על הגר"א ונ"ל שמסופר ביותר מגרסה אחת על גדול אחר.

שי אבי דוד
הודעות: 900
הצטרף: ב' ספטמבר 26, 2011 3:48 pm

Re: וירא את העגלות וכו' ותחי רוח יעקב

הודעהעל ידי שי אבי דוד » ו' דצמבר 30, 2011 2:14 pm

איני מקשה על אף אחד. אני בסך הכל מבקש להבין את משמעות דברי חז"ל, אם אכן יוסף שכח הכל. כיצד התנהל הדו שיח בינו לבין האחים, לאורך כל המשא ומתן, משתמע כי יוסף מבין בדיוק את שפת האחים - על כל הניואנסים הדקים - מהם עולים דיוקים רבים, לכאן ולכאן.

צום זאך
הודעות: 93
הצטרף: ו' ספטמבר 16, 2011 4:00 am

Re: וירא את העגלות וכו' ותחי רוח יעקב

הודעהעל ידי צום זאך » ו' דצמבר 30, 2011 6:28 pm

גאולה בקרוב כתב:האם ידוע ספר שמסביר באופן הבא:,
יעקב שמע שבנו "מושל בכל ארץ מצרים", וקשה לו מאד הדבר, שמסתמא מגיע ע"י התקרבות לחברה המצרית, וטיפוס לאט לאט במעלה השלטון, וא"כ מה בצע לו אם בנו חי כאשר הוא "מתבולל"?
ואז "וירא את העגלות", שהתבאר בחז"ל בדרך דרש על פרשת עגלה ערופה, וא"כ זוכר את הסוגיה ואכפת לו מתורה- רק כעת "ותחי רוח יעקב אביהם".



על הפסוק (בפרשת ויגש, מו, ל) "ויאמר ישראל אל יוסף אמותה הפעם אחר ראותי את פניך כי עודך חי" ביאר האור החיים הק', שלכאורה קשה מה שמח עכשיו יעקב "כי עודך חי". הרי ידע מלפני זאת, כשראה את העגלות שיוסף חי. אלא שאף אם יוסף חי מי יודע מה נעשה עמו בהיותו בין הגוים. אבל אחר ראותו את פניו, וצדיק יכול להכיר בראיית הפנים כל המעשה של האדם, ידע והכיר שיוסף נשאר בקדושה, ורק אחר כך שמח יעקב.

צום זאך
הודעות: 93
הצטרף: ו' ספטמבר 16, 2011 4:00 am

Re: וירא את העגלות וכו' ותחי רוח יעקב

הודעהעל ידי צום זאך » ו' דצמבר 30, 2011 6:30 pm

ועי' מהרש"א (מגילה כח.) שבצלם דמות האדם יש דמות רוחנית המראה מעשיו לטוב או לרע.

שי אבי דוד
הודעות: 900
הצטרף: ב' ספטמבר 26, 2011 3:48 pm

Re: וירא את העגלות וכו' ותחי רוח יעקב

הודעהעל ידי שי אבי דוד » ש' דצמבר 31, 2011 8:54 pm

לייטנר כתב:
שי אבי דוד כתב:ישנו הסיפור עם הגאון על המתחזה לבעל המעגן שהציע הגר"א לחותנו (של המעגן) לקחתו עמו לבית הכנסת לתפילת שבת, לראות היזהה את מקומו משכבר הימים, ומשלא זיהה, הכריע הגר"א כי לפנינו רמאי (לא) מקצועי. את כל הפרטים ידע לתאם מול ידידו הרמאי המעגן, מלבד את מקומו בבית הכנסת - שכן רמאים אינם יורדים לפרטים הנוגעים לעניני קדושה. כך, הוא בעניננו, יעקב שמע את הבשורה, אך עדיין ויפג לבו מלהאמין, כי אכן בנו החזיק בדרגתו הרוחנית משך זמן כה רב. אולם משהתוודע לעובדה כי מה שמונח בראשו הן אותן עגלות, ותחי רוח יעקב אביהם. אם כי יקשה מעט מדברי הנצי"ב על דברי הפסוק 'כי נשני...' ששכח יוסף כל אשר למד מאביו?! ויש ליישב, כי גם אם אמנם שכח פרטי ההלכות לעומקן, עדיין מונחות היו בראשו אותן באופן כללי. ומי אנו הקטנים שנבין משהו בשכחתו של יוסף??? לא באתי אלא להבין דברי הנצי"ב.
אודה למי שיעלה כאן המעשה בהרחבה - נדמה לי כי ביאור זה אכן מבאר היטב את התמיהה שבפסוק: 'ויפג לבו...' ותיכף 'ותחי רוח...'.


זה שיוסף שכח את כל תלמודו הוא דברי חז"ל בב"ר, ובשמם מביא הנצי"ב את הדברים, ולשיטתו יוסף שכח ה כ ל ללא חילוק שיכולת לעשות ע"פ לא מזוהה (שלזכרוני מיוחס ל'נודע ביהודה'...).

ממש לא פשוט שיוסף שכח הכל. לפחות לא משתמע כך מדברי האזניים לתורה - שעדיין איני יודע מקורם.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: וירא את העגלות וכו' ותחי רוח יעקב

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ש' דצמבר 31, 2011 9:17 pm

יאיר כתב:מסופר על הגר"א ונ"ל שמסופר ביותר מגרסה אחת על גדול אחר.


עי' בספר דרכי מוסר מהגר"י ניימן זצ"ל שמסביר ע"פ המעשה הנ"ל את ענין העגלות, וכן שמעתי לפני עשור שנים בש"ק ויגש מהגרב"צ פלמן שליט"א, רב ד'נחלת משה' בני ברק.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: וירא את העגלות וכו' ותחי רוח יעקב

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ש' דצמבר 31, 2011 9:23 pm

נאשער כתב:ואגב נושא העגלות, ברש"י מדוייק שהסימן היה הסוגיא שלמד עם יעקב לפני גלותו והוא סוגיית עגלה ערופה.
לפי"ז יקשה על המסופר שהסאטמער רב זי"ע אמר פעם לישיבת בית התלמוד בארה"ב שלומדים מאוד לאט כמה דפים בשנה, שעכשיו נתיישבה לו הקושיא עתיקת היומין למה שלח יעקב את יהודה לפתוח ישיבת בית התלמוד כמו שכתב רש"י לתקן לו בית תלמוד שמשם תצא תורה, ולמה לא יפתח א סאטמער ישיבה, ברם עכשיו נתחוור הכל, יעקב ראה שאחרי 22 שנה הוא עוד אוחז בסוגיא דעגלה ערופה אזי אין ברירה וצריכים לפתוח לו ישיבה לשמו-בית התלמוד./הלא היה זה רק סימן ולא שהוא למד את הסוגיא עכשיו, ובפרט להאמור שהוא שכח את כל התורה?
אלא:אויף א מעשה פרעגט מען נישט קייין קאשעס....


אגב כך אביא כאן מעשה נחמד, חתנו הראשון של הגאון ר' נחום זצ"ל, ריש מתיבתא דמיר - הג"ר יצחק הכהן הלמן שליט"א, בחיר ישיבת בית התלמוד היה. עם פגישתם הראשונה כאשר דברו מענין המסכת שנלמדה באותו הזמן בבית התלמוד - כתובות, א"ל הגרנ"פ בדרך צחות, מסתמא למדתם גם מסכת שבת, תוך כדי לימוד התוס' בדף ו,א ד"ה האי מסוכרייתא בדברי הערוך בענין פס"ר. השיב הגר"י, אמנם לא זכינו להגיע עד דף ו' עדיין, אבל כבר גרסנו מס' שבת בלמדנו כבר בדף ה,א בטעם דאין כונס אשה למוצ"ש שמא ישחוט בן עוף בשבת...

המצפה לישועה
הודעות: 65
הצטרף: א' דצמבר 11, 2011 11:14 am

Re: וירא את העגלות וכו' ותחי רוח יעקב

הודעהעל ידי המצפה לישועה » א' ינואר 01, 2012 12:54 am

נוטר הכרמים כתב:
נאשער כתב:ואגב נושא העגלות, ברש"י מדוייק שהסימן היה הסוגיא שלמד עם יעקב לפני גלותו והוא סוגיית עגלה ערופה.
לפי"ז יקשה על המסופר שהסאטמער רב זי"ע אמר פעם לישיבת בית התלמוד בארה"ב שלומדים מאוד לאט כמה דפים בשנה, שעכשיו נתיישבה לו הקושיא עתיקת היומין למה שלח יעקב את יהודה לפתוח ישיבת בית התלמוד כמו שכתב רש"י לתקן לו בית תלמוד שמשם תצא תורה, ולמה לא יפתח א סאטמער ישיבה, ברם עכשיו נתחוור הכל, יעקב ראה שאחרי 22 שנה הוא עוד אוחז בסוגיא דעגלה ערופה אזי אין ברירה וצריכים לפתוח לו ישיבה לשמו-בית התלמוד./הלא היה זה רק סימן ולא שהוא למד את הסוגיא עכשיו, ובפרט להאמור שהוא שכח את כל התורה?
אלא:אויף א מעשה פרעגט מען נישט קייין קאשעס....


אגב כך אביא כאן מעשה נחמד, חתנו הראשון של הגאון ר' נחום זצ"ל, ריש מתיבתא דמיר - הג"ר יצחק הכהן הלמן שליט"א, בחיר ישיבת בית התלמוד היה. עם פגישתם הראשונה כאשר דברו מענין המסכת שנלמדה באותו הזמן בבית התלמוד - כתובות, א"ל הגרנ"פ בדרך צחות, מסתמא למדתם גם מסכת שבת, תוך כדי לימוד התוס' בדף ו,א ד"ה האי מסוכרייתא בדברי הערוך בענין פס"ר. השיב הגר"י, אמנם לא זכינו להגיע עד דף ו' עדיין, אבל כבר גרסנו מס' שבת בלמדנו כבר בדף ה,א בטעם דאין כונס אשה למוצ"ש שמא ישחוט בן עוף בשבת...


ועוד הסבר הלצי בדרך זו:
כששמע יעקב שהוא במצרים פחד שמא 'התקלקל' והוא כבר לא 'בן תיירה' אמיתי ואולי ח"ו התחיל ללמוד בבקיאות או הלכה
אבל כששלח את העגלות וראה ש22 שנה הוא באותו סוגיא, נרגע, שאם כך הוא בודאי לומד כמו בישיבה עם כל הלומדעס

נאשער
הודעות: 624
הצטרף: ד' מרץ 02, 2011 2:49 pm

Re: וירא את העגלות וכו' ותחי רוח יעקב

הודעהעל ידי נאשער » א' ינואר 01, 2012 6:33 pm

המצפה לישועה כתב:ועוד הסבר הלצי בדרך זו:
כששמע יעקב שהוא במצרים פחד שמא 'התקלקל' והוא כבר לא 'בן תיירה' אמיתי ואולי ח"ו התחיל ללמוד בבקיאות או הלכה
אבל כששלח את העגלות וראה ש22 שנה הוא באותו סוגיא, נרגע, שאם כך הוא בודאי לומד כמו בישיבה עם כל הלומדעס

תרשני לסייג את דבריך, מי שלומד הלכה אין חסר לו כלום מלהיות בן תיירה כמו שכתבת, אדרבה, מי שלא לומד הלכה הוא בן תורא!!!

המצפה לישועה
הודעות: 65
הצטרף: א' דצמבר 11, 2011 11:14 am

Re: וירא את העגלות וכו' ותחי רוח יעקב

הודעהעל ידי המצפה לישועה » א' ינואר 01, 2012 11:43 pm

נאשער כתב:
המצפה לישועה כתב:ועוד הסבר הלצי בדרך זו:
כששמע יעקב שהוא במצרים פחד שמא 'התקלקל' והוא כבר לא 'בן תיירה' אמיתי ואולי ח"ו התחיל ללמוד בבקיאות או הלכה
אבל כששלח את העגלות וראה ש22 שנה הוא באותו סוגיא, נרגע, שאם כך הוא בודאי לומד כמו בישיבה עם כל הלומדעס

תרשני לסייג את דבריך, מי שלומד הלכה אין חסר לו כלום מלהיות בן תיירה כמו שכתבת, אדרבה, מי שלא לומד הלכה הוא בן תורא!!!


נו ! ברור.
זה בהלצה בלבד.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 526 אורחים