תוכן כתב:ומה יש לך לומר על דור המבול ועל האילנות במעשה בראשית?
כדכד כתב:הקושייא מעיקרה אינה ברורה לי. היכן מצינו שהארבה נענש?
מצינו שהארבה היה עונש מאת ה' לאנשים
איש הגבעה כתב:כדכד כתב:הקושייא מעיקרה אינה ברורה לי. היכן מצינו שהארבה נענש?
מצינו שהארבה היה עונש מאת ה' לאנשים
לא כתוב מפורש שנענשו הארבה מחמת ריבוי המכה שהביאו
כדכד כתב:איפה כתוב?
מצליח כתב:הדיון הזה הוא בתשובות הגאונים בדבר הנחש שנענש
פלתי כתב:כדכד כתב:איפה כתוב?
למעלה הוא כתב. שמעתי מישהו אומר. אח״כ כתב שזה כתוב מפורש. כנראה ראה באיזה ספר. אבל הדיון ראוי גם אם אינו מפורש בשום מקום.
כדכד כתב:לא הבנתי
למה הדיון ראוי
אם הוא לא מפורש בשום מקום מה הענין להניח הנחה ולהקשות עליה קושיא.
לדעתי הוא כתב שזה לא כתוב במפורש ומר הוא זה שהמציא את הנקודה לאחר המלה "לא"
ביקורת תהיה כתב:בפרשת נח: מִיַּד כָּל־חַיָּה אֶדְרְשֶׁנּוּ.
פלתי כתב:כדכד כתב:לא הבנתי
למה הדיון ראוי
אם הוא לא מפורש בשום מקום מה הענין להניח הנחה ולהקשות עליה קושיא.
לדעתי הוא כתב שזה לא כתוב במפורש ומר הוא זה שהמציא את הנקודה לאחר המלה "לא"
לדעתך רק על מה שכתוב מפורש ראוי לדון. לדידי ראוי לדון גם בנושא עצמו. האם שייך עונש בבעלי חיים.
לגבי הנקודה. הרי הוא חי לפנינו. שיבוא ויאמר דבריו.
כדכד כתב:אולי ראוי לדון אם שייך עונש בבע"ח גם אם לא כתוב במפורש אבל הדיון צריך להיות אם שייך ולא הרי מצינו דבר כזה ואיך זה הגיוני.
חוץ מזה, אם מסברא זה לא הגיוני אז למה לדון בזה כל עוד שאיןעל מה לבסס זאת
פלתי כתב:מצליח כתב:הדיון הזה הוא בתשובות הגאונים בדבר הנחש שנענש
מראה מקום בבקשה.
פלתי כתב:איפה כתוב שזה עונש לארבה?
פלתי כתב:כדכד כתב:אולי ראוי לדון אם שייך עונש בבע"ח גם אם לא כתוב במפורש אבל הדיון צריך להיות אם שייך ולא הרי מצינו דבר כזה ואיך זה הגיוני.
חוץ מזה, אם מסברא זה לא הגיוני אז למה לדון בזה כל עוד שאיןעל מה לבסס זאת
קורה שאדם מתחבט באיזו שאלה גם אם היא נוגדת את ההגיון והסברא הפשוטה.
ובאשר לפותח האשכול הרי הוא שמע כן ממישהו בקשר לארבה. או אולי אף ראה כך כתוב מפורש. תלוי בנקודה אם היא מפרי דמיוני או שכך היה כוונת המשורר.
פלתי כתב:וכי מעולם לא נתקלת בדברים שבהשקפה ראשונה נוגדים את הסברא הפשוטה, ולאחר זמן כשהעמקת בהם הבנת שלמעשה זה ההיפך?
כדכד כתב:לא
איש הגבעה כתב:יואל פרק ב פסוק כ
וְאֶת הַצְּפוֹנִי אַרְחִיק מֵעֲלֵיכֶם וְהִדַּחְתִּיו אֶל אֶרֶץ צִיָּה וּשְׁמָמָה אֶת פָּנָיו אֶל הַיָּם הַקַּדְמֹנִי וְסֹפוֹ אֶל הַיָּם הָאַחֲרוֹן וְעָלָה בָאְשׁוֹ וְתַעַל צַחֲנָתוֹ כִּי הִגְדִּיל לַעֲשׂוֹת:
רש"י (כ) ואת הצפוני - יש לפותרו על חיל הארבה ועליו נופל ל' הדחתיו אל ארץ ציה ושממה
כי הגדיל לעשות - ראה שפשט ידו בגדולים:
ומבואר א"כ שהארבה נענש מחמת שפשט ידו יותר ממה שניתן לו רשות, לכן ה' העניש אותו במיתה ולא ישוב עוד- וא"כ זה לא מליצה אלא מדברי הראשונים.
- כל מה ששאלתי מה שייך עונש למי שאינו בעל בחירה?
וְהַטַּעַם שֶׁהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא גָּזַר עַל עוֹלָמוֹ שֶׁכָּל מִי שֶׁיַּעֲשֶׂה כֵן יִתְבַּטֵּל, וְזֶה טַעַם "וְאֶת הַבְּהֵמָה תַּהֲרֹגוּ" (ויקרא כ, טו) וְכֵן הָאֶבֶן שֶׁל מִצְוַת הַנִּסְקָלִין וְהַסַּיִף שֶׁל מִצְוַת הַנֶּהֱרָגִין טְעוּנִין קְבוּרָה (סַנְהֶדְרִין מה:) לְבַטֵּל מְצִיאוּתָם וְכֹחָם אַחַר שֶׁיִּגְמֹר דִּינָם.
גביר כתב:יעוין בזה בספר מלאכת מחשבת [חפץ] פרשת נח.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 304 אורחים