מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

"ויט שכמו לסבול ויהי למס עובד" - חידוש מפליא של הנצי"ב

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
ארי שבחבורה
הודעות: 1362
הצטרף: ה' ספטמבר 22, 2011 9:48 pm

"ויט שכמו לסבול ויהי למס עובד" - חידוש מפליא של הנצי"ב

הודעהעל ידי ארי שבחבורה » ה' ינואר 05, 2012 11:16 am

כתיב: "יששכר חמור גרם רובץ בין המשפתים. וירא מנוחה כי טוב ואת הארץ כי נעמה ויט שכמו לסבול ויהי למס עובד" (בראשית מט,יד-טו).
מפרש הנצי"ב, וז"ל:
"יששכר חמור גרם" – בימי שפוט השופטים בעוד לא היתה מלוכה בישראל היה הנימוס אשר כל שבט מפריש איזה סך אנשי חיל והוצאותיהם לשמור המדינה. ושבט יששכר לא היה מפריש אנשי חיל, כדמוכח מהא דבעת שהמליכו את דוד ובאו מכל שבטי ישראל לאלפים ולרבבות, ורק משבט יששכר לא באו כי אם מאתים איש יודעי בינה וכל אחיהם על פיהם, והיינו משום שלא היו אנשי מלחמה. ומוכח עוד מדכתיב בספר דברי-הימים א' (ז,ב) "ולבני יששכר וגו' גבורי חיל לתולדותם מספרם בימי דוד וגו'", ולא כתיב כזה בכל השבטים, והיינו משום שבכל השבטים היה כזה גם לפני מלוך דוד, אבל שבט יששכר לא נמנו להיות גבורי חיל עד שמלך דוד וגזר עליהם להמנות למלחמה.
וזהו דבר יעקב:
"יששכר חמור גרם" – כעצמות חמור שאינו מסוגל להיות זריז כסוס שוטף במלחמה, אלא "רובץ בין המשפתים" – יושב במקומו עמל בבית תלמודו...
"וירא מנוחה כי טוב" – טעם על שסירב להעמיד אנשי חיל, משום שראה "מנוחה כי טוב", והיא עסק התורה כמבואר במדרש-רבה (צח,יב)... "ואת הארץ כי נעמה" – ומי שיוצא בחיל אי אפשר שיעסוק בתורה ומוכרח לצאת מארצו.
"ויט שכמו לסבול" – ותחת זה הטה שכמו לסבול דעת כל ישראל מה שיטילו עליו בשביל צורך המדינה. "ויהי למס עובד" – ונתן מס הרבה לבעלי מלחמה משאר שבטים ולהוצאות מלחמה.
עכ"ל.
כה דברי ראש ישיבת וואלאז'ין.
ואני תמה – האם גם בזמננו יסבור הנצי"ב שעל עולם התורה לשלם מס מיוחד על כך שאין בניו יוצאים למלחמה? וכי נעלם מרבינו הנצי"ב פסק ה'טור' והשו"ע (יורה-דעה רמג,א-ב) - בעקבות דברי הגמרא המפורסמים בריש מסכת בבא-בתרא (ז,ב-ח,א) – 'רבנן לא צריכי נטירותא' - ש"תלמידי חכמים... [ב]דבר שהוא צריך לשמירת העיר כגון חומות העיר ומגדלותיה ושכר השומרים לא היו חייבין לתת להם כלום - שאין צריכין שמירה שתורתן שמירתם"?
ואכן מן הראוי לציין שהמדרש עצמו אשר הוא מקור דברי הנצי"ב – כפי שכותב הנצי"ב בעצמו – מפרש את הביטוי "ויהי למס עובד" באופן אחר לחלוטין, וז"ל: "ויהי למס עובד" – אלו מאתיים ראשי סנהדראות שהיו משבטו של יששכר, עכ"ל, והובא ברש"י על אתר, וביתר ביאור כותב רבינו-בחיי, וז"ל: "ויהי למס עובד" – שהיה משועבד לכל ישראל ומעלה להם מס בהוראות ותשובות וסדרי עיבורין, כענין שכתוב בדברי-הימים א' (יב,לב) "ומבני יששכר יודעי בינה לעתים לדעת מה יעשה ישראל ראשיהם מאתיים וכל אחיהם על פיהם", עכ"ל.
והדבר צריך תלמוד.

צh33
הודעות: 472
הצטרף: א' אוקטובר 02, 2011 12:20 pm

Re: "ויט שכמו לסבול ויהי למס עובד" - חידוש מפליא של הנצי"ב

הודעהעל ידי צh33 » ה' ינואר 05, 2012 12:44 pm

אולי כוונתו שבנשיאתו את צורכי הציבור נתן מס הרבה יותר מכל בעלי המלחמה

ארי שבחבורה
הודעות: 1362
הצטרף: ה' ספטמבר 22, 2011 9:48 pm

Re: "ויט שכמו לסבול ויהי למס עובד" - חידוש מפליא של הנצי"ב

הודעהעל ידי ארי שבחבורה » ה' ינואר 05, 2012 3:02 pm

רחוק מאוד.
והשוה עוד ללשון הנצי"ב ב'קדמת העמק השני' (ו'): וענין הפסוק, דזה היה דרכן של שבטי ישראל שיהא כל שבט מפריש איזה סך אנשי חיל והוצאותיהם, וידוע דאנשי חיל אינם יכולים לעסוק בתורה וגם אינם יכולים לשבת בארץ, ועל זה אמר יעקב שיששכר ראה מנוחת התורה כי טוב ואת הארץ כי נעמה - על כן לא רצה לתת אנשי חיל כי אם אהב להיות רובץ בין המשפתים... ותחת זה הטה שכמו לסבול ליתן מס לצרכי הכלל להוצאת מלחמת ישראל, עכ"ל.

צh33
הודעות: 472
הצטרף: א' אוקטובר 02, 2011 12:20 pm

Re: "ויט שכמו לסבול ויהי למס עובד" - חידוש מפליא של הנצי"ב

הודעהעל ידי צh33 » ה' ינואר 05, 2012 3:51 pm

נו אז תשובתו בצידו כי מה שאמרו בב"ב היינו מצד צורכי ציבור אבל אם נמנע מלשלוח למלחמנה זה ענין אחר ועיין שבועות לט? בדרש על הפסוק ומאתיים לנוטרים את פריו ולהדיא דגם מהחכמים יוצאים למלחמה ועיי"ש. ודו"ק דהיינו כנצי"ב דחלק יוצאים וחלק לא.

יוסףלוי
הודעות: 668
הצטרף: ו' נובמבר 25, 2011 2:03 pm

Re: "ויט שכמו לסבול ויהי למס עובד" - חידוש מפליא של הנצי"ב

הודעהעל ידי יוסףלוי » ה' ינואר 05, 2012 4:18 pm

לכאו׳ משמע גם מלשון הנצי״ב וגם מלשון הפס׳ שהוא הטה שכמו לסבול וקיבל על עצמו מה שיאמרו לו ישראל, וזה חלק משבחו, למרות שיכל להפטר מהמס.  

ארי שבחבורה
הודעות: 1362
הצטרף: ה' ספטמבר 22, 2011 9:48 pm

Re: "ויט שכמו לסבול ויהי למס עובד" - חידוש מפליא של הנצי"ב

הודעהעל ידי ארי שבחבורה » ה' ינואר 05, 2012 11:31 pm

צh33 כתב:נו אז תשובתו בצידו כי מה שאמרו בב"ב היינו מצד צורכי ציבור אבל אם נמנע מלשלוח למלחמנה זה ענין אחר

לא הבנתי את דבריך שהרי טעמו של דבר הוא מפני 'שאין צריכין שמירה - שתורתן שמירתם' כלשון השו"ע ואם כן מה החילוק בין זה לזה?
ועיין שבועות לט? בדרש על הפסוק ומאתיים לנוטרים את פריו ולהדיא דגם מהחכמים יוצאים למלחמה ועיי"ש. ודו"ק דהיינו כנצי"ב דחלק יוצאים וחלק לא.

לא נכון.
שבועות לה,ב:
כל שלמה האמורין בשה"ש קודש - שיר למי שהשלום שלו - חוץ מזה: "כרמי שלי לפני האלף לך שלמה" - שלמה לדידיה, "ומאתים לנוטרים את פריו" - רבנן... אלא הא דאמר שמואל: מלכותא דקטלא חד משיתא בעלמא לא מיענשא, שנאמר "כרמי שלי לפני האלף לך שלמה" - למלכותא דרקיעא, "ומאתיים לנוטרים את פריו" - למלכותא דארעא...
ומבאר המהרש"א (שם), וז"ל: ר"ל, האי "כרמי" הוא כרם ישראל... ואמר, שמכלל ישראל היו אלף לעבדים לשלמה ליוצאי מלחמה... ואמר שהותיר מישראל מלצאת למלחמה חלק ששית מאלף שהם מאתים "לנוטרים פריו" שהם הרבנן - שאסור לעשות אנגריא בתלמידי-חכמים כמו שמצאנו בסוטה באסא שנענש על כך. ושמואל דריש בהיפך, דיש להניח אלף מכלל ישראל "לשלמה" - למלכותא דרקיעא שיהיו עוסקין בתורה, וחלק ששית [מאלף] שהם ר' אם יעשה מלכותא דארעא אנגריא לא מיענש עלייהו... עכ"ל.
ונמצא שלכו"ע אין התלמידי-חכמים יוצאים למלחמה כמבואר בסוטה וכל המחלוקת היא לגבי מספר האנשים שהיה מותר לשלמה למנוע מהם להיות תלמידי-חכמים כדי שיצאו למלחמותיו - אלף או מאתיים, ופשוט.

ארי שבחבורה
הודעות: 1362
הצטרף: ה' ספטמבר 22, 2011 9:48 pm

Re: "ויט שכמו לסבול ויהי למס עובד" - חידוש מפליא של הנצי"ב

הודעהעל ידי ארי שבחבורה » ה' ינואר 05, 2012 11:41 pm

יוסףלוי כתב:לכאו׳ משמע גם מלשון הנצי״ב וגם מלשון הפס׳ שהוא הטה שכמו לסבול וקיבל על עצמו מה שיאמרו לו ישראל, וזה חלק משבחו, למרות שיכל להפטר מהמס.  

אדרבה - מלשון הנצי"ב משמע להיפך, ומלשון הפסוק אין לדייק כן כלל שכן הסיבה לכך שיעקב נקט לשון זו "ויט שכמו לסבול" היא מפני שיששכר לא היה חייב לבחור בדרך זו של לימוד תורה, ונמצא שיששכר בחר להתחייב במס זה במקום לשלוח את בניו למלחמה, וזה פשוט.

משכיל אל דל
הודעות: 221
הצטרף: ג' דצמבר 06, 2011 6:56 pm

Re: "ויט שכמו לסבול ויהי למס עובד" - חידוש מפליא של הנצי"ב

הודעהעל ידי משכיל אל דל » ו' ינואר 06, 2012 1:10 am

ארי שבחבורה כתב:
מצא שלכו"ע אין התלמידי-חכמים יוצאים למלחמה כמבואר בסוטה וכל המחלוקת היא לגבי מספר האנשים שהיה מותר לשלמה למנוע מהם להיות תלמידי-חכמים כדי שיצאו למלחמותיו - אלף או מאתיים, ופשוט.
א"כ מיושב: אחרי שהוא תלמיד חכם, אסור לעשות בו אנגריא.
אבל מלכתחילה לא היו צריכים לעשות עצמם כ ו ל ם תלמידי חכמים, וראשי הקהל היו צריכים להפריש כדי שיהיו חלק מהם אנשי צבא. אבל הם העדיפו להיות כולם ת"ח ולשלם את המס.
ומש"כ (בפתח האשכול) שת"ח אינם צריכים שמירה, זה לא כולל מלחמות מצווה או כיבוש. ועד דוד המלך עוד היו מצווים להשלים את כיבוש הארץ, וגם אח"כ היו מלחמות מצוה להרחיב את שטחי הארץ.
ומיושב בס"ד.

ארי שבחבורה
הודעות: 1362
הצטרף: ה' ספטמבר 22, 2011 9:48 pm

Re: "ויט שכמו לסבול ויהי למס עובד" - חידוש מפליא של הנצי"ב

הודעהעל ידי ארי שבחבורה » ו' ינואר 06, 2012 10:23 am

יפה מאוד.
יישר כח.

יוסףלוי
הודעות: 668
הצטרף: ו' נובמבר 25, 2011 2:03 pm

Re: "ויט שכמו לסבול ויהי למס עובד" - חידוש מפליא של הנצי"ב

הודעהעל ידי יוסףלוי » א' ינואר 08, 2012 11:06 pm

ארי שבחבורה כתב:
יוסףלוי כתב:לכאו׳ משמע גם מלשון הנצי״ב וגם מלשון הפס׳ שהוא הטה שכמו לסבול וקיבל על עצמו מה שיאמרו לו ישראל, וזה חלק משבחו, למרות שיכל להפטר מהמס.  

אדרבה - מלשון הנצי"ב משמע להיפך, ומלשון הפסוק אין לדייק כן כלל שכן הסיבה לכך שיעקב נקט לשון זו "ויט שכמו לסבול" היא מפני שיששכר לא היה חייב לבחור בדרך זו של לימוד תורה, ונמצא שיששכר בחר להתחייב במס זה במקום לשלוח את בניו למלחמה, וזה פשוט.

בלשון הפס' אין הכרח כדבריך רק אפשר לפרש כך, כמדומני שזו אינה סיבה להתקשות בדברי הנצי"ב.
אבל צודק אתה שזה דוחק בלשון הנצי"ב. וייש"כ למשכיל אל דל.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: בברכה המשולשת ו־ 40 אורחים