מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

דרוש פשט בדברי המשנה ברורה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

דרוש פשט בדברי המשנה ברורה

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ג' פברואר 02, 2021 12:50 am

בשו"ע (סי' ריא סעיף א):
היו לפניו מיני פירות הרבה... ואם אין ברכותיהם שוות, אפילו יש בהן ממין שבעה כגון צנון וזית, איזה מהם שירצה יקדים ואפי' אינו חביב; ויש אומרים שגם בזה צריך להקדים החביב; ונקרא חביב המין שרגיל להיות חביב עליו, אפילו אם עתה חפץ במין השני.

ובמשנה ברורה (ס"ק י):
המין שרגיל וכו' - ומשמע מדברי הפוסקים דיתנהג כך יברך על המין שרגיל להיות תמיד חביב עליו, ויטעום קצת ממנו, ואח"כ יאכל המין שחפץ עכשיו לאכלו, ואחר גמר אכילתו יחזור לאכול המין הראשון.

הדברים אינם מובנים, מה התועלת בכך שאוכל המין שחפץ לאכלו אחר שמפסיק באכילת [טעימת] המין שרגיל להיות תמיד חביב עליו,
ואולי נימא דסבר המשנ"ב שיש גם קדימה בסדר האכילה, וזהו חידוש מופלא, ומה מקורו?

ומה פשר ההמלצה לבסוף, "ואחר גמר אכילתו יחזור לאכול המין הראשון".

קיצורן של דברים, דרוש פשט פשוט בדברי המשנ"ב הללו.

איש גבעות
הודעות: 638
הצטרף: ה' מאי 07, 2020 1:20 am

Re: דרוש פשט בדברי המשנה ברורה

הודעהעל ידי איש גבעות » ג' פברואר 02, 2021 1:02 am

הלא באדם שחפץ לאכול כעת מה שבדרך כלל אינו חביב עליו עסקינן.
ומשום דין קדימת החביב אנו מאלצים אותו לאכול קודם את החביב עליו בדרך כלל.
אמנם אין לחייבו שיסיים אכילת מה שאינו חביב עליו כעת, אלא די שיטעם ממנו ואחר כך יחזור לאכול את החביב עליו כעת ושוב יחזור לאכול את החביב עליו, דרך כלל.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: דרוש פשט בדברי המשנה ברורה

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ג' פברואר 02, 2021 10:50 pm

חבל שלא עיינת בפנים, הרי המשנ"ב בא לכאורה להציע תחבולה לצאת גם ידי שיטת הרמב"ם ש'חביב' לאו היינו מין חביב תדיר אצלו אלא מה שרוצה עתה,
והשאלה איפוא היא כיצד מרויח שיטה זו בכך שאחרי שכבר טועם מהחביב התדיר אוכל גם מהחביב עליו עכשיו.
ומלבד זאת טעון בירור, מה מקור העצה, ומה פשר ההמלצה לשוב לאכילה הראשונה, ומה באה לחדש.

איש גבעות
הודעות: 638
הצטרף: ה' מאי 07, 2020 1:20 am

Re: דרוש פשט בדברי המשנה ברורה

הודעהעל ידי איש גבעות » ג' פברואר 02, 2021 11:00 pm

באמת חבל.
מנין לכבודו שעצת המשנה ברורה היא כדי לצאת ידי שיטת הרמב"ם??
אין לכך כל אזכור במשנה ברורה.
ביחס לסוף דבריך כבר ביארתי דברי המשנה ברורה בטוב טעם ושכל,
והרוצה לקרב יקרב, לרחק ירחק.

לבי במערב
הודעות: 9299
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: דרוש פשט בדברי המשנה ברורה

הודעהעל ידי לבי במערב » ג' פברואר 02, 2021 11:07 pm

איש גבעות כתב:אין לכך כל אזכור במשנה ברורה.
אך בפשטות, דבריו באו בהמשך למבואר בשו"ע ס"א־ב. ועפ"ז ק' לכאו' כנ"ל.

מעט דבש
הודעות: 4041
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: דרוש פשט בדברי המשנה ברורה

הודעהעל ידי מעט דבש » ג' פברואר 02, 2021 11:10 pm

לבוש או"ח ריא, ב
ובכל מקום שמברך על האחד מפני חשיבותו או מפני חביבותו יאכל ממנו קצת, ואם רצה אחר כך לאכול מן השני הרשות בידו, בין אם נפטר בברכה ראשונה, בין אינו נפטר בברכה ראשונה וצריך לברך שנית על זה. ואוכלו ואחר כך חוזר ואוכל מן הראשון בלא ברכה, שאין הברכה השנייה הפסק:

לבי במערב
הודעות: 9299
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: דרוש פשט בדברי המשנה ברורה

הודעהעל ידי לבי במערב » ג' פברואר 02, 2021 11:13 pm

ייש"כ!
נערך לאחרונה על ידי לבי במערב ב ג' פברואר 02, 2021 11:16 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

איש גבעות
הודעות: 638
הצטרף: ה' מאי 07, 2020 1:20 am

Re: דרוש פשט בדברי המשנה ברורה

הודעהעל ידי איש גבעות » ג' פברואר 02, 2021 11:16 pm

מעט דבש כתב:לבוש או"ח ריא, ב
ובכל מקום שמברך על האחד מפני חשיבותו או מפני חביבותו יאכל ממנו קצת, ואם רצה אחר כך לאכול מן השני הרשות בידו, בין אם נפטר בברכה ראשונה, בין אינו נפטר בברכה ראשונה וצריך לברך שנית על זה. ואוכלו ואחר כך חוזר ואוכל מן הראשון בלא ברכה, שאין הברכה השנייה הפסק:

מדבריו נראה שהחיוב לאכול מהחביב הוא רק מעט ואחר כך יכול להמשיך לאכול מן הרצוי לו כעת. ובפשטות זה כוונת המשנה ברורה וכפי המבואר.

איש גבעות
הודעות: 638
הצטרף: ה' מאי 07, 2020 1:20 am

Re: דרוש פשט בדברי המשנה ברורה

הודעהעל ידי איש גבעות » ג' פברואר 02, 2021 11:18 pm

לבי במערב כתב:
איש גבעות כתב:אין לכך כל אזכור במשנה ברורה.
אך בפשטות, דבריו באו בהמשך למבואר בשו"ע ס"א־ב. ועפ"ז ק' לכאו' כנ"ל.

לא הבנתי דברי מר.
מהמשנה ברורה נראה להכריע יותר כשיטת הרא"ש שחביב היינו החביב דרך כלל. ואין כל רמז לכך שדבריו נסובים כדי להרוויח גם את שיטת הרמב"ם.

לבי במערב
הודעות: 9299
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: דרוש פשט בדברי המשנה ברורה

הודעהעל ידי לבי במערב » ג' פברואר 02, 2021 11:43 pm

לא רק 'נראה יותר', אלא כ' כן בפירוש (ס"ק יג).

אחרי ראותי דברי ה'לבוש' - פשיטא שהצדק עם כת"ר; וגם שגיתי במה שכתבתי מתחילה, כי מרהיטת ל' המ"ב אכן נשמע שדבריו - עד ס"ק יא - לא באו אלא לשיטות הנזכרות בס"א דוקא. והוא רחום יכפר גו'.

מעט דבש
הודעות: 4041
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: דרוש פשט בדברי המשנה ברורה

הודעהעל ידי מעט דבש » ד' פברואר 03, 2021 12:19 am

נוטר הכרמים כתב:ואולי נימא דסבר המשנ"ב שיש גם קדימה בסדר האכילה, וזהו חידוש מופלא, ומה מקורו?

לענין זה, אם יש קדימה בסדר האכילה, ראה במצ"ב:

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: דרוש פשט בדברי המשנה ברורה

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ד' פברואר 03, 2021 9:55 pm

ברשות החברים אתנדב לסכם את הדיון כאן.
תשואות חן לכולם על כך שהעמידו אותי על האמת.

התמיהה התבססה על הקריאה הפשוטה של דברי המשנ"ב כשלעצמן, ועל ההנחה כי המשנ"ב בא להציע תחבולה לצאת ידי שיטת הרמב"ם.

ושמעתי לבאר בדרך חידוש, דהנה מעלת חביב דסבר הרא"ש היינו מה שחביב לו בעצם, מין חביב, וזוהי לכאורה תוספת חשיבות להברכה לברך על מין חשוב בעצם משום שחביב אצל המברך, ואולם מעלת חביב לפי שיטת הרמב"ם דהיינו מה שחביב לו עכשיו להקדימו באכילתו, היינו על דרך סברת תרומת הדשן (סי' לב; מובא בב"י סי' קסח): דכל ברכת נהנין תליא בחביבות, דעל חביבות הנאתו הוא מברך ומשבח, וזוהי מעלה בהרגשה של המברך בעת הברכה.

ומעתה יש לומר דזוהי העצה שלא יתמהמה מלאכול את החביב לו להקדימו כדי לא לגרע מעלה זו 'דעל חביבות הנאתו הוא מברך ומשבח', וכלפי זה לא מזיק הטעימה קצת של המין השני שמפסיק בין אכילה זו להברכה. [הרה"ג ר' דוד דזימטרובסקי שליט"א].

אולם באמת האירו את עיני שמקור דברי המשנ"ב הינם דברי הלבוש (סי' ריא סעיף ב): ובכל מקום שמברך על האחד מפני חשיבותו או מפני חביבותו יאכל ממנו קצת, ואם רצה אחר כך לאכול מן השני הרשות בידו, בין אם נפטר בברכה ראשונה בין אינו נפטר בברכה ראשונה וצריך לברך שנית על זה ואוכלו, ואחר כך חוזר ואוכל מן הראשון בלא ברכה, שאין הברכה השנייה הפסק.

הרי מבואר מתוך דברי הלבוש דלא מיירי כלל על מעלת חביב במסוים, אלא בכל מקום שמברך על אחד מפני חשיבותו, ואף מטעם מעלה אחרת כגון מעלת מין שעה בדליכא חביב, שסדר האכילה הוא שדי שיאכל ממנו קצת, והחידוש הוא דלא נימא שצריך לסיים את אכילת כל הדבר שבירך עליו ואח"כ לפנות אל הדבר השני, אלא סגי בטעימה גרידא.
ובאמת צ"ב, מה הצד שנזקיקו לסיים אכילת כל הדבר, מהיכי תיתי. ולכאורה נראה מזה דס"ד שדין הקדימה כולל בתוכו גם הקדמת האכילה ולא רק הקדמת הברכה, אלא שלזה די שטועם ולא צריך שיסיים כל האכילה.

והראו שבשיעורי מרן הגרי"ש אלישיב זצוק"ל רצה לייסד כן מכח הקושיא, הרי ברכה שלפני האכילה היא רק מדרבנן, ואיך יתכן להביא מקרא לקדימה בברכות [ועי' פנ"י]. אלא דבאמת דין הקדימה אינו בברכה במסוים, אלא באכילה, שאם יש לפניו כמה מינים צריך להקדים ולאכול המוקדם בברכה. וכה"ג מצינו (שו"ע סי' רעא סעיף ט) שמכסים את הפת בשעת קגידוש מפני בושתה של פת, והיינו משום שיש להקדים אכילת הפת [עי' באבן העוזר שם].
ויעו"ש שביאר לשון 'מוקדם לברכה' דנקט הגמ' דהיינו דווקא לאחר תקנת חז"ל דין הברכה, אבל אה"נ יסוד דין הקדימה הוא בהאכילה, עכ"ד.

ועוד הוסיף הלבוש "ואחר כך חוזר ואוכל מן הראשון בלא ברכה, שאין הברכה השנייה הפסק", והיינו בגוונא שאין ברכותיהן שוות, ומברך על המין השני, דאין הברכה הפסק, והמשנ"ב השמיט תיבות אלו, ועל כן לא נתבררה לן כוונתו.

ובאמת שכפי הנראה מקור דברי הלבוש היינו בלשון הרא"ש (סי' כו) והעתיקו הטור כאן:
אמר עולא מחלוקת בשברכותיהם שוות דר' יהודה סבר מין ז' עדיף ורבנן סברי חביב עדיף פי' אם אחד מהמינים חביב תדיר עליו אפילו רוצה עתה לאכול מין אחר תחלה מברך על החביב ויאכל ממנו קצת ואח"כ יאכל מין אחר דחביב דלרבנן כמו מין שבע דלר' יהודה וכו'.

ויש להפליא על דברי המעדני יו"ט (אות ה):
ואח"כ יאכל מין אחר. ויברך עליו ואח"כ יחזור ויאכל מהפרי הראשון שהתחיל וא"צ לחזור לברך עליו פעם שנית שזה שאכל בינתיים מהפרי האחר ובירך עליו לא הוי הפסקה כיון שדעתו היה לאכול מזה. תהר"י.

וצ"ב, אטו צריך לברך על מין אחר כאשר ברכותיהן שוות.

לבי במערב
הודעות: 9299
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: דרוש פשט בדברי המשנה ברורה

הודעהעל ידי לבי במערב » ה' פברואר 04, 2021 2:05 am

נוטר הכרמים כתב:ויש להפליא על דברי המעדני יו"ט (אות ה) . .
עיקר הקושיא הוא שהרי מקורו מדברי תר"י (כפי שציין בעצמו) - ושם נכתב הך מילתא גבי פסקא ד'אין ברכותיהם שוות' (דבזה אמרו 'איזה שירצה יקדים').

לבי במערב
הודעות: 9299
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: דרוש פשט בדברי המשנה ברורה

הודעהעל ידי לבי במערב » ו' פברואר 05, 2021 7:50 am

חיפוש פשוט של לשון המשנ"ב באוצה"ח יעלה עוד כמה תוצאות מענינות בנושא.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 137 אורחים