מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שבירת דלת ביהכ"נ כשננעל שם בשבת

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
אשרי יושבי ביתך
הודעות: 2090
הצטרף: ב' מרץ 16, 2020 1:29 pm

שבירת דלת ביהכ"נ כשננעל שם בשבת

הודעהעל ידי אשרי יושבי ביתך » א' פברואר 14, 2021 2:04 am

אציג בפני החברים שאלה שנתעוררה למעשה בשבת קודש האחרונה:

בן משפחה בא אלינו לשב"ק להתארח בביתנו, ובליל שבת קודש התפלל תפילת מעריב בבית כנסת בעיר מודיעין עילית, ודרך המקום שמיד לאחר התפילה נועלים את המבנה.

אותו אורח, התפלל תפילת ערבית במקום, ולאחר התפילה נותר בבית שני ביחד עם אברך נוסף ולא ידעו מדבר נעילת הבנין מיד לאחר התפילה. הגבאים עשו סיבוב קל בביהמ"ד, ומשראו שאין איש, נעלו את הבנין והלכו להם. ואז שמו לב השניים שנותרו תוקעים במבנה (שהיה עם פתח אחד) ללא שום אפשרות לצאת, או להזעיק עזרה, שכן הבנין שוכן במקום בו אין בנין מגורים ליד, ואין למי לצעוק שישמע ויקרא לגבאים.

וכך לאחר זמן רב ששהו השניים בפנים, הלך אחד מהם והחל לחבוט בחזקה בדלת הראשית, וכך, לאחר כמה מכות נאמנות וחזקות נשברה הדלת והשניים יצאו ומיהרו לבני משפחתם שחיפשום זמן רב מאד.

ולאחר מעשה נתעוררו, האם היה מותר לשבור את הדלת או את המנעול, שכן הרי הם אברכים מבוגרים וברי דעת, ואולי היו צריכים להשאר שם עד תפילת שחרית שלמחרת. שכן רק בקטן יש חשש פיקו"נ להשאירו לחוד [ואולי הדאגה של בני הבית זה חשש פיקו"נ], או שמא הוי פסיק רישא דלא ניחא ליה.

עוד נתעוררו האם האורח ששבר את הדלת חייב לשלם את דמי הדלת, או שמא מאחר והיה זה פשיעה של הגבאים שלא כתבו במודעה להדיא שנועלים את הדלתות, ולא עברו בכל החדרים של הבנין לבדוק שאין אורחים, א"כ אין חיוב לשלם.

אשמח מאד לשמוע חוות דעת החברים שיחיו בשאלה זו.

בר ישראל
הודעות: 199
הצטרף: א' ספטמבר 18, 2016 8:37 pm

Re: שבירת דלת ביהכ"נ כשננעל שם בשבת

הודעהעל ידי בר ישראל » א' פברואר 14, 2021 4:14 am

אם באמת היה אסור לשבור הדלת (ואולי אפילו ספק אסור) הרי קלב"מ ולכאורה א"א לחייבם בבית דין לשלם. לגבי עצם המעשה, האם הרגיש אותו אורח שהיה חשש סכנה אם יישאר נעול לכל הלילה?

אשרי יושבי ביתך
הודעות: 2090
הצטרף: ב' מרץ 16, 2020 1:29 pm

Re: שבירת דלת ביהכ"נ כשננעל שם בשבת

הודעהעל ידי אשרי יושבי ביתך » א' פברואר 14, 2021 11:07 am

כתב לי הגאון רבי אברהם יפה שלזינגר שליט"א (גאב"ד ז'נבה, ובעמח"ס שו"ת באר שרים), על שאלה זו, בזה"ל:

במושכל ראשון לפי מה שנכתב צורת השאלה, אני פוסק למעשה שעשו כדת וכדין דגם בהם וגם במשפחתם היה מקום דאגה רבה עד כדי ח״ו פק״נ, וכל המקלקלים פטורים מה״ת ובאם עברו עברו רק איסור דרבנן ובכה״ג כאמור היה מותר להם לעבור איסור דרבנן ובודאי עשו מה שעשו לרבות בדרך שינוי כלאחר יד באם הם צורבא דרבנן. ועיין שלט״ג פרק אורג דף ל״ח מד״ה אות ג׳ ד״ה הרשב״א והוא באמת רש״י בזבחים צ״א ע״ב ד גבי מכבה אש המערכה עם יין של נסכים וכן כתב המהרש״ם בחלק ב׳ בדעת תוס בשבועות מ״ד ע״ב ד״ה ורב יוסף בתירוצים שאין עני ואכמ״ל ובודאי היה להם צורה אחרת לצאת.

מה שנוגע לתשלום על מה שעשו לענ״ד פטורים, והפשיעה היא של האחראים שלא הודיעו בצורה בולטת כראוי ולא בדקו כראוי לפני הנעילה של בית הכנסת שלא נשאר בו אדם, ולפנים משורת הדין ראוי לאותם שננעלו להשתתף בהוצאות הנזק ויעמוד לזכותם

אשרי יושבי ביתך
הודעות: 2090
הצטרף: ב' מרץ 16, 2020 1:29 pm

Re: שבירת דלת ביהכ"נ כשננעל שם בשבת

הודעהעל ידי אשרי יושבי ביתך » א' פברואר 14, 2021 12:42 pm

בר ישראל כתב:אם באמת היה אסור לשבור הדלת (ואולי אפילו ספק אסור) הרי קלב"מ ולכאורה א"א לחייבם בבית דין לשלם. לגבי עצם המעשה, האם הרגיש אותו אורח שהיה חשש סכנה אם יישאר נעול לכל הלילה?

גם אם הוא עצמו לא יהיה בסכנה. אבל יל"ד מצד שבני משפחתו ידאגו לו מאד ואולי הוי חשש סכנה.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4687
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: שבירת דלת ביהכ"נ כשננעל שם בשבת

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » א' פברואר 14, 2021 2:20 pm

יש סיפור על א' הגדולים שננעל בר"ה או ביוהכ"פ ונשאר שם.
וכן יש תשובה בלב חיים פלאג'י על שבירת דלת לא זוכר היכן.

עזריאל ברגר
הודעות: 13108
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: שבירת דלת ביהכ"נ כשננעל שם בשבת

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' פברואר 14, 2021 4:07 pm

ומה עם "לא תעשון כן לה' אלוקיכם" בשבירת דלת של בית כנסת?

אשרי יושבי ביתך
הודעות: 2090
הצטרף: ב' מרץ 16, 2020 1:29 pm

Re: שבירת דלת ביהכ"נ כשננעל שם בשבת

הודעהעל ידי אשרי יושבי ביתך » א' פברואר 14, 2021 4:15 pm

יוסף חיים אוהב ציון כתב:יש סיפור על א' הגדולים שננעל בר"ה או ביוהכ"פ ונשאר שם.

מעשה כעי"ז מסופר על זקני מרן הגאון רבי רפאל ראובן גרוזובסקי זצוק"ל.
בעז"ה אברר פרטי המעשה ואביאם כאן לתועלת החברים.

אשרי יושבי ביתך
הודעות: 2090
הצטרף: ב' מרץ 16, 2020 1:29 pm

Re: שבירת דלת ביהכ"נ כשננעל שם בשבת

הודעהעל ידי אשרי יושבי ביתך » א' פברואר 14, 2021 4:20 pm

למעשה לגבי קטן שננעל בחדר, כבר מבואר במשנ"ב (סי' שכח סקל"ח) על דברי השו"ע שם (סעי' יג) 'כל הזריז לחלל שבת בדבר שיש בו סכנה, הרי זה משובח אפילו אם מתקן עמו דבר אחר כגון שפירש מצודה להעלות תינוק שנפל לנהר וצד עמו דגים, וכן כל כיוצא בזה', וכתב ע"ז המשנ"ב: 'וכן כל כי"ב. כגון נפל תינוק לבור עוקר חוליא ומעלהו אף על פי שהוא מתקן בה מדרגה בשעת עקירתו. ננעל הדלת בפני התינוק שובר הדלת ומוציאו אף על פי שהוא מפצל אותם כמין עצים שראוים למלאכה שנעשים כמין נסרים או קסמין להדלקה אפ"ה מותר השבירה שמא יבעת התינוק וימות ולא אמרינן שאפשר לקרקש להתינוק באגוזים מבחוץ עד שיביאו המפתח. ואפילו אם היה צריך להחוליא ולהנסרים והקסמין ג"כ שרי כיון שאינו מכוין לזה', עכ"ד.

וצ"ע עד איזה גיל מיקרי 'תינוק' לענין שמותר לשבור הדלת, וצ"ע.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: שבירת דלת ביהכ"נ כשננעל שם בשבת

הודעהעל ידי מקדש מלך » א' פברואר 14, 2021 5:01 pm

אשרי יושבי ביתך כתב:
יוסף חיים אוהב ציון כתב:יש סיפור על א' הגדולים שננעל בר"ה או ביוהכ"פ ונשאר שם.

מעשה כעי"ז מסופר על זקני מרן הגאון רבי רפאל ראובן גרוזובסקי זצוק"ל.
בעז"ה אברר פרטי המעשה ואביאם כאן לתועלת החברים.

הסיפור היה בבית הכסא, והכניסה גרמה להדלקת האור והיציאה לכיבוי (כך תיקנו אותי באישי). מופיע ב"הכל לאדון הכל".
נערך לאחרונה על ידי מקדש מלך ב א' פברואר 14, 2021 6:06 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

אשרי יושבי ביתך
הודעות: 2090
הצטרף: ב' מרץ 16, 2020 1:29 pm

Re: שבירת דלת ביהכ"נ כשננעל שם בשבת

הודעהעל ידי אשרי יושבי ביתך » א' פברואר 14, 2021 5:01 pm

אשרי יושבי ביתך כתב:וצ"ע עד איזה גיל מיקרי 'תינוק' לענין שמותר לשבור הדלת, וצ"ע.

כעת ראיתי בס' פסקי תשובות (עמ' תשיב) שהביא מדברי היעב"ץ במור וקציעה שכתב שעד גיל שש הדין כן. והביא בשם השבט הלוי (ח"ח סי' עד) שמגיל שש ואילך צריך אומדנא, ואם רואים סימנים שנבעת - מחללים את השבת אפי' באיסורים דאורייתא. והביא עוד משו"ת פאת שדך (ח"א סי' מא) שגם באנשים גדולים שיש להם חולשת עצבים עלולים להגיע מצב של חרדה ופחד ממקומות סגורים עד כדי חשש סכנה ורשאים לחלל שבת ולהוציאם משם כשאין מצוי שם נכרי. עיי"ש עוד בדבריו.

כדכד
הודעות: 8453
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: שבירת דלת ביהכ"נ כשננעל שם בשבת

הודעהעל ידי כדכד » א' פברואר 14, 2021 6:03 pm

עזריאל ברגר כתב:ומה עם "לא תעשון כן לה' אלוקיכם" בשבירת דלת של בית כנסת?

לכאורה זה כשמכוון להחריב ולא כשרוצה לצאת מדלת נעולה

כדכד
הודעות: 8453
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: שבירת דלת ביהכ"נ כשננעל שם בשבת

הודעהעל ידי כדכד » א' פברואר 14, 2021 6:05 pm

אשרי יושבי ביתך כתב:כתב לי הגאון רבי אברהם יפה שלזינגר שליט"א (גאב"ד ז'נבה, ובעמח"ס שו"ת באר שרים), על שאלה זו, בזה"ל:

במושכל ראשון לפי מה שנכתב צורת השאלה, אני פוסק למעשה שעשו כדת וכדין דגם בהם וגם במשפחתם היה מקום דאגה רבה עד כדי ח״ו פק״נ, וכל המקלקלים פטורים מה״ת ובאם עברו עברו רק איסור דרבנן ובכה״ג כאמור היה מותר להם לעבור איסור דרבנן ובודאי עשו מה שעשו לרבות בדרך שינוי כלאחר יד באם הם צורבא דרבנן. ועיין שלט״ג פרק אורג דף ל״ח מד״ה אות ג׳ ד״ה הרשב״א והוא באמת רש״י בזבחים צ״א ע״ב ד גבי מכבה אש המערכה עם יין של נסכים וכן כתב המהרש״ם בחלק ב׳ בדעת תוס בשבועות מ״ד ע״ב ד״ה ורב יוסף בתירוצים שאין עני ואכמ״ל ובודאי היה להם צורה אחרת לצאת.

מה שנוגע לתשלום על מה שעשו לענ״ד פטורים, והפשיעה היא של האחראים שלא הודיעו בצורה בולטת כראוי ולא בדקו כראוי לפני הנעילה של בית הכנסת שלא נשאר בו אדם, ולפנים משורת הדין ראוי לאותם שננעלו להשתתף בהוצאות הנזק ויעמוד לזכותם

אם המארחים ידעו שזה הדרך הם היו צריכים לעדכן את האורח ולא הגבאים ולכן גם איני מבין מדוע ידאגו אם הם /שכחו להודיע הם אמורים להבין לבד שכנראה האורח ננעל בגל שהוא לא ידע שנועלים ולכן הם היו צריכים לחפש אותו ולבקש מהגבאי מפתח

עזריאל ברגר
הודעות: 13108
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: שבירת דלת ביהכ"נ כשננעל שם בשבת

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' פברואר 14, 2021 10:14 pm

כדכד כתב:
עזריאל ברגר כתב:ומה עם "לא תעשון כן לה' אלוקיכם" בשבירת דלת של בית כנסת?

לכאורה זה כשמכוון להחריב ולא כשרוצה לצאת מדלת נעולה

מדיני מחיקת השם (שרגילים ללומדם בהלכות סת"ם) לא משמע כך, אלא הולכים לפי המעשה הזה שהוא מעשה של קלקול, שמקלקל את דלת בית הכנסת, ומשאיר אותו פרוץ!!!
(והרי מדין "מקלקל" כתבו לעיל לפטור אותו בשבת, ואי אפשר לפסוח על שתי הסעיפים!)

כדכד
הודעות: 8453
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: שבירת דלת ביהכ"נ כשננעל שם בשבת

הודעהעל ידי כדכד » א' פברואר 14, 2021 11:08 pm

לגבי הסיפא זה לא פסיחה על שתי הסעיפים שכן פטור מקלקל בשבת הוא מטעם שאינו מלאכת מחשבת שכן אין כוונתו ליצירה אלא ליצור לעצמו פתח מילוט אך גם אין כוונתו להרוס את בית הכנסת אלא ליצור לעצמו פתח מילוט.

לגבי מחיקת השם - אין הכי נמי אבל האם שמע מר על מי שאוסר להרוס קירות וכד' בבית כנסת לצורך שיפוץ? והרי למחוק מהשם אסור גם אם כוונתו לשיפוץ?

עזריאל ברגר
הודעות: 13108
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: שבירת דלת ביהכ"נ כשננעל שם בשבת

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' פברואר 15, 2021 4:39 pm

כדכד כתב:לגבי הסיפא זה לא פסיחה על שתי הסעיפים שכן פטור מקלקל בשבת הוא מטעם שאינו מלאכת מחשבת שכן אין כוונתו ליצירה אלא ליצור לעצמו פתח מילוט אך גם אין כוונתו להרוס את בית הכנסת אלא ליצור לעצמו פתח מילוט.

לגבי מחיקת השם - אין הכי נמי אבל האם שמע מר על מי שאוסר להרוס קירות וכד' בבית כנסת לצורך שיפוץ? והרי למחוק מהשם אסור גם אם כוונתו לשיפוץ?

א. "ליצור לעצמו פתח" בשבת - זה אחד האופנים של מלאכת בונה.
ב. יש דינים מאוד מוגדרים מתי מותר להרוס קיר בבית כנסת לצורך שיפוץ, ויש דינים מאוד מוגדרים מתי מותר למחוק אות משם ה' כדי לתקן.
באופן כללי: מותר למחוק/להרוס כאשר זה תיקון של השם עצמו (לדוגמא: מחיקת (חלק מ)האות ך כאשר הגג שלה נכתב רחב מדי, ויש דיון בפוסקים כמה בדיוק למחוק ממנה) או של בית הכנסת עצמו (להרחבתו, או במצב שהוא עומד לקרוס, ובדרך כלל צריך לבנות את הקיר החדש לפני שהורסים את הישן), אבל אין היתר למחוק את השם כדי להכשיר את התפילין או המזוזה (לדוגמא: אם התגלה פסול במילה שלפני שם ה' האחרון שבמזוזה - היא תלך לגניזה ולא יתירו למחוק את שם ה' כדי לתקן את המזוזה).

עזריאל ברגר
הודעות: 13108
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: שבירת דלת ביהכ"נ כשננעל שם בשבת

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' פברואר 15, 2021 4:40 pm

אגב, מה יהיה דינם של האנשים האלו אם יבואו גנבים במשך הלילה ויגנבו רכוש מתוך בית הכנסת?

אשרי יושבי ביתך
הודעות: 2090
הצטרף: ב' מרץ 16, 2020 1:29 pm

Re: שבירת דלת ביהכ"נ כשננעל שם בשבת

הודעהעל ידי אשרי יושבי ביתך » ב' פברואר 15, 2021 5:51 pm

עזריאל ברגר כתב:אגב, מה יהיה דינם של האנשים האלו אם יבואו גנבים במשך הלילה ויגנבו רכוש מתוך בית הכנסת?

.
נערך לאחרונה על ידי אשרי יושבי ביתך ב ב' פברואר 15, 2021 6:00 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

כדכד
הודעות: 8453
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: שבירת דלת ביהכ"נ כשננעל שם בשבת

הודעהעל ידי כדכד » ב' פברואר 15, 2021 5:56 pm

עזריאל ברגר כתב:
כדכד כתב:לגבי הסיפא זה לא פסיחה על שתי הסעיפים שכן פטור מקלקל בשבת הוא מטעם שאינו מלאכת מחשבת שכן אין כוונתו ליצירה אלא ליצור לעצמו פתח מילוט אך גם אין כוונתו להרוס את בית הכנסת אלא ליצור לעצמו פתח מילוט.

לגבי מחיקת השם - אין הכי נמי אבל האם שמע מר על מי שאוסר להרוס קירות וכד' בבית כנסת לצורך שיפוץ? והרי למחוק מהשם אסור גם אם כוונתו לשיפוץ?

א. "ליצור לעצמו פתח" בשבת - זה אחד האופנים של מלאכת בונה.
ב. יש דינים מאוד מוגדרים מתי מותר להרוס קיר בבית כנסת לצורך שיפוץ, ויש דינים מאוד מוגדרים מתי מותר למחוק אות משם ה' כדי לתקן.
באופן כללי: מותר למחוק/להרוס כאשר זה תיקון של השם עצמו (לדוגמא: מחיקת (חלק מ)האות ך כאשר הגג שלה נכתב רחב מדי, ויש דיון בפוסקים כמה בדיוק למחוק ממנה) או של בית הכנסת עצמו (להרחבתו, או במצב שהוא עומד לקרוס, ובדרך כלל צריך לבנות את הקיר החדש לפני שהורסים את הישן), אבל אין היתר למחוק את השם כדי להכשיר את התפילין או המזוזה (לדוגמא: אם התגלה פסול במילה שלפני שם ה' האחרון שבמזוזה - היא תלך לגניזה ולא יתירו למחוק את שם ה' כדי לתקן את המזוזה).

א. ליצור לעצמו פתח מילוט זה לא בונה.
אם הוא יוצר פתח כדי להכנס ולצאת דרכו זה בונה. אם כוונתו לפרוץ את חומות הכלא ש/הוא כלוא בו ולצאת לחפשי זה ודאי לא בונה. הרי הוא לא יצר שום דבר חדש בבנין. אם הייתי מחיב אותו על מלאכה זה היה על סותר ע"מ לתקן אם נאמר שע"מ לבנות לאו דווקא.
ב.אם צר המקום בבית הכנסת ורוצים להרחיבו מותר להרוס אחרי שבונים חדש וזה לא תיקון של בית הכנסת אלא של הציבור ואיני חושב שהמקבילה שהביא מר משם ה' היא דומה לה.
ג. לגבי דין האנשים שפרצו את הפתח אם הגנבים יגנבו בשבת - פשוט שהם פטורים שהרי זה הכי הרבה גרמא שגרמא פטור וכאן זה אפילו לא גרמא ועוד אם צודקים אלו שאמרו שלהיה מותר להם לפרוץ כי לא היתה להם דרך לצאת וזה פיקו"נ אז ודאי שהם פטורים דמאי הו"ל למעבד

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: שבירת דלת ביהכ"נ כשננעל שם בשבת

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ב' פברואר 15, 2021 10:07 pm

א. לפני שיגיעו למצב של דאגה קרובה לפיקו"נ [!] יבדקו בבית כנסת, או יתקשרו למשטרה שתבדוק מיד במקום האחרון שהיו.
ב. לא הבנתי בהודעה הפותחת מה שנכתב שהוי פס"ר דלא ניחא ליה. אין כאן פס"ר אלא מתכוון גמור לשבירה, אלא שהוא מקלקל.

תוכן
הודעות: 6252
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: שבירת דלת ביהכ"נ כשננעל שם בשבת

הודעהעל ידי תוכן » ב' פברואר 15, 2021 10:13 pm

אשרי יושבי ביתך כתב:כתב לי הגאון רבי אברהם יפה שלזינגר שליט"א (גאב"ד ז'נבה, ובעמח"ס שו"ת באר שרים), על שאלה זו, בזה"ל:

במושכל ראשון לפי מה שנכתב צורת השאלה, אני פוסק למעשה שעשו כדת וכדין דגם בהם וגם במשפחתם היה מקום דאגה רבה עד כדי ח״ו פק״נ, וכל המקלקלים פטורים מה״ת ובאם עברו עברו רק איסור דרבנן ובכה״ג כאמור היה מותר להם לעבור איסור דרבנן ובודאי עשו מה שעשו לרבות בדרך שינוי כלאחר יד באם הם צורבא דרבנן. ועיין שלט״ג פרק אורג דף ל״ח מד״ה אות ג׳ ד״ה הרשב״א והוא באמת רש״י בזבחים צ״א ע״ב ד גבי מכבה אש המערכה עם יין של נסכים וכן כתב המהרש״ם בחלק ב׳ בדעת תוס בשבועות מ״ד ע״ב ד״ה ורב יוסף בתירוצים שאין עני ואכמ״ל ובודאי היה להם צורה אחרת לצאת.

מה שנוגע לתשלום על מה שעשו לענ״ד פטורים, והפשיעה היא של האחראים שלא הודיעו בצורה בולטת כראוי ולא בדקו כראוי לפני הנעילה של בית הכנסת שלא נשאר בו אדם, ולפנים משורת הדין ראוי לאותם שננעלו להשתתף בהוצאות הנזק ויעמוד לזכותם


מעשים שבכל יום שאנשים הולכים לאיבוד לכמה שעות, ומחפשים אותם ולא מתים תוך כדי. לומר שזה פיקו"נ אינו אלא מן המתמיהים.

בר ישראל
הודעות: 199
הצטרף: א' ספטמבר 18, 2016 8:37 pm

Re: שבירת דלת ביהכ"נ כשננעל שם בשבת

הודעהעל ידי בר ישראל » ג' פברואר 16, 2021 12:13 am

אולי יש לדון גם מטעם חטא כדי שיזכה - כי אף אם לא נאמר שהאורח נמצא בסכנה - ואף אם לא נחשוש לסכנה מטעם דאגת המשפחה - הרי יש צד גדול (תלוי בעובדות) לאמר שלגבי בני המשפחה, שהאורח שלהם נעלם בלי לתת סבה, יש אכן חיוב לחשוש שזה מצב סכנה, ולצלצל למשטרה ולהתחיל חיפוס - ואם באמת מדברים במקרה כזה יש צד לאמר שעדיף שהוא יעבור על איסור דרבנן אחד כדי להצילם מכמה איסורים (ואולי אפילו איסורים דאורייתא) מסיבתו. ראיתי פעם שהגר"א וייס דן במקרה כזה באחד מתשובותיו, וכמדומני שמסקנתו לאסור.

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: שבירת דלת ביהכ"נ כשננעל שם בשבת

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ג' פברואר 16, 2021 12:47 am

עובדתית קשה לתאר שיתקשרו למשטרה על אדם מבוגר בלי לבדוק בבית כנסת. [בפרט שהמשטרה כמדומני לא תעשה דבר בעניינו של אדם מבוגר ושפוי בלי שיעבור זמן רציני].
מכל מקום יש כאן ודאי מול ספק, ובכה"ג בודאי שלא אומרים חטא כדי שיזכה חברך.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 225 אורחים