מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בירור דברי רס"ג לגבי שח בין הברכה לביטול חמץ

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
צופה_ומביט
הודעות: 4943
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

בירור דברי רס"ג לגבי שח בין הברכה לביטול חמץ

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ב' מרץ 01, 2021 9:49 am

רסג לגבי שח קודם ביטול.jpeg
רסג לגבי שח קודם ביטול.jpeg (31.11 KiB) נצפה 245 פעמים


לגבי מתי חוזר ומברך, לשון הרס"ג צ"ב. פותח בשח "בין ברכה לבדיקה" ומשמע שהכוונה (כדעת בן הרס"ג רבי דוסא, וכן הראשונים רא"ש וריטב"א) ששח קודם שהתחיל לבדוק, וממשיך "בין ברכה לביטול" שהוא אחרי הבדיקה כולה. וא"כ לכאורה סותר דברי עצמו בתרתי: א. תחילה תלה בבדיקה ולבסוף בביטול. ב. תחילה משמע רק אם שח קודם שהתחיל לבדוק, וכעת אפילו אם שח בסוף הבדיקה, וכל שכן באמצעה.

וי"ל שבירור דברי הרס"ג הוא, שאין להפסיק בין הברכה [שהיא "על ביעור"] לתחילת הביעור. אלא שביעור חמץ מתקיים או/גם בבדיקה וביעור או/גם בביטול [וכמש"כ הרמב"ם ועוד ואכמ"ל]. ממילא כל שהתחיל בביעור באחד משני האופנים הללו אחר הברכה – אינו חוזר ומברך [ולא חולק על דברי רבי דוסא בנו ועל הראשונים]. וכוונתו בסוף דבריו הוא שמי שתחילה מבטל ואח"כ בודק [ולא משנה מאיזו סיבה עשה כן] אזי אצלו הקפידא היא שלא ישיח בין ברכה לביטול, ואם שח בין ברכה לביטול – חוזר ומברך. [כי בירך על ביעור – ושח קודם שהתחיל בביעור משום סוג].

ושיעור כלל דברי הרס"ג כאן כך הוא: הא ודאי שלכתחילה אין להפסיק ולשוח עד שיסיים כל הבדיקה וכל הביטול. ומטעם שכתבו הגאונים שלא יסיח דעתו מהם אלא יתן לבו ודעתו לבדיקה וביטול ויבדוק ויבטל כמו שצריך. וסדר הדברים הראוי הוא שיבדוק ואח"כ יבטל. ע"כ הם שני המשפטים הראשונים של רס"ג [מ"האי מאן" עד "יצא"] וכן המשפט "ואין להפסיק עד שיבטל". זוהי ההנהגה הראויה ולכתחילה כך יש לעשות.

אבל כלפי "חוזר ומברך" בהפסיק – אומר רס"ג שזה רק אם שח בין ברכה לתחילת ביעור, דהיינו "בין ברכה לבדיקה" או "בין ברכה לביטול". רק בכה"ג חוזר על הברכה.

ודוק שרק בשני המשפטים האלה כותב "ואם שח", אבל במשפט שאומר לא להפסיק עד שיבטל [דהיינו לכתחילה כנ"ל] כותב לשון אחר "ואין להפסיק", ומשמע שהמשפט הבא "ואם שח בין ברכה לביטול" אינו מדבר על אותו ציור כמו המשפט שלפניו, אלא כמש"כ ש"ואם שח בין ברכה לביטול" היינו במי שמבטל תחילה ואח"כ בודק [והוא כעין מש"כ לפני כן "ואם שח בין ברכה לבדיקה"], והמשפט "ואין להפסיק עד שיבטל" קאי על מי שעושה כמו שכותב הרס"ג שצריך לעשות, לבדוק ואח"כ לבטל [ועל כה"ג לא אמר שאם שח קודם הביטול חוזר ומברך, ולא ע"ז קאי המשפט האחרון].

כן נ"ל לבאר דבריו. אשמח למ"מ בזה ו/או לחוו"ד.

יבנה
הודעות: 3759
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: בירור דברי רס"ג לגבי שח בין הברכה לביטול חמץ

הודעהעל ידי יבנה » ב' מרץ 01, 2021 3:05 pm

כל מתניתא דלא מיתנייא בי ר"ח ור"א כו'.
דברי רס"ג בעצמו בסידורו, וכן דברי בנו מצורפים
קבצים מצורפים
אוצר הגאונים.PDF
(478.71 KiB) הורד 59 פעמים
רסג חמץ.PDF
(437.78 KiB) הורד 77 פעמים

צופה_ומביט
הודעות: 4943
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: בירור דברי רס"ג לגבי שח בין הברכה לביטול חמץ

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ב' מרץ 01, 2021 4:31 pm

יישר כוח!

האמת שהייתי בדרך לראות בפנים את תשובת רבי דוסא, שמביאה הרב כהן בספר "הלילה הזה" מיד אח"כ, וטרם הספקתי, וגם רציתי לראות כיצד ניתן להבין את לשון רס"ג מיניה וביה. וכעת בזכות מר ראיתיה כולה.

כבודו לא פירט מה לומד משם, ואומר הנלענ"ד:

לגבי שח קודם גמר הבדיקה:

אם הבנתי נכון, מדברי רבי דוסא נראה שאינו אומר דעת עצמו אלא מבאר שכ"ה דעת אביו הרס"ג, וכמו שכתבתי [ואני רק יישבתי את לשון רס"ג שהובא בעיטור וכו'].

והוא דלא כמו שהביא/הבין השואל לרבי דוסא. וגם לא כמו שהביא המרדכי. ששניהם אמרו בשם רס"ג שאם שח לפני סוף הבדיקה - חוזר ומברך.

לגבי שח קודם הביטול:

בתשובת רבי דוסא לא ראיתי התייחסות ל"שח לפני ביטול" שבדברי רס"ג שהביא העיטור, על איזו מציאות מדברות מילים אלה. ובזה אשאר לע"ע במה שכתבתי לעיל.

גם השואל לרבי דוסא והמרדכי לא התייחסו לחידוש העצום הנ"ל שבדברי רס"ג בעיטור, שאם דיבר קודם הביטול ג"כ חוזר ומברך.

ומשמע שהלכה כזו בשם רס"ג לא היתה ידועה בזמנו, ומחזק את מה שכתבתי לעיל בזה. שרס"ג לא דיבר בזה על מי שמבטל אחר הבדיקה, אלא על מי שמבטל קודם שבודק. וצ"ע.


מה הבאתם מסידור הרס"ג? לא ראיתי שם התייחסות ל"ואם שח".


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 426 אורחים