מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מדרש תנחומא-פשט נתבטבט?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
איתן נוי
הודעות: 1594
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

מדרש תנחומא-פשט נתבטבט?

הודעהעל ידי איתן נוי » ד' מרץ 03, 2021 2:14 pm

מדרש תנחומא (ורשא) פרשת משפטים
"למה רבית דומה למי שנשכו נחש לא הרגיש לומר מי נשכו ולא ידע עד שנתבטבט עליו, כך הרבית אינו מרגיש עד שהיא מתבטבטת עליו"...
אולי כמו עד "שנתפשט עליו"?

הוגה ומעיין
הודעות: 1979
הצטרף: ג' יולי 06, 2010 2:02 pm

Re: מדרש תנחומא-פשט נתבטבט?

הודעהעל ידי הוגה ומעיין » ד' מרץ 03, 2021 2:23 pm

המילונים ובעלי הלשון פתרוהו מלשון בצבוץ.

איתן נוי
הודעות: 1594
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: מדרש תנחומא-פשט נתבטבט?

הודעהעל ידי איתן נוי » ד' מרץ 03, 2021 2:27 pm

הוגה ומעיין כתב:המילונים ובעלי הלשון פתרוהו מלשון בצבוץ.

אהה יפה, אות טי"ת ואות צד"י מתחלפות.
אז איך יבוא הפשט שביצבץ עליו, כנראה לנחש שבא עליו כוונתו.

מה שנכון נכון
הודעות: 11776
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: מדרש תנחומא-פשט נתבטבט?

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' מרץ 03, 2021 2:38 pm

ראה במפרשי שמו"ר לא, ו.
ויש שהשתמשו בלשון זו במובן התנפחות ותפיחה. וכן פי' במאגרים.

איתן נוי
הודעות: 1594
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: מדרש תנחומא-פשט נתבטבט?

הודעהעל ידי איתן נוי » ד' מרץ 03, 2021 2:42 pm

מה שנכון נכון כתב:ראה במפרשי שמו"ר לא, ו.
ויש שהשתמשו בלשון זו במובן התנפחות ותפיחה. וכן פי' במאגרים.

כלומר עד שיתנפח מארסו של הנחש.
ישר כח.

איתן נוי
הודעות: 1594
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: מדרש תנחומא-פשט נתבטבט?

הודעהעל ידי איתן נוי » ד' מרץ 03, 2021 3:32 pm

איתן נוי כתב:מדרש תנחומא (ורשא) פרשת משפטים
"למה רבית דומה למי שנשכו נחש לא הרגיש לומר מי נשכו ולא ידע עד שנתבטבט עליו, כך הרבית אינו מרגיש עד שהיא מתבטבטת עליו"...
אולי כמו עד "שנתפשט עליו"?

עוד ממה ששלחו לי כעת:
רש"י, אבל לא בבניין התפעל אלא פיעל:
"נשך". ריבית. שהוא כנשיכת נחש. שנושך חבורה קטנה ברגלו ואינו מרגיש. ופתאום הוא מבטבט ונופח עד קדקדו. כך ריבית אינו מרגיש ואינו נזכר עד שהריבית עולה ומחסרו ממון הרבה.
ועוד: מדרש הגדול:
למה הרבית דומה, למי שנשכו נחש ולא הרגיש בו עד שנתפרכסה רוחו בגופו מן הסם, וכך הרבית אין אדם מרגיש בה עד שעת תביעה, באותה שעה רוחו מתפרכסת, לכך הכתוב מזהיר לא תשיך לאחיך


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 226 אורחים