מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

קטן שהגדיל לגבי ברכה ראשונה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

קטן שהגדיל לגבי ברכה ראשונה

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ג' מרץ 16, 2021 8:51 pm

יש לדון בקטן שהגדיל תוך כדי אכילתו, לגבי ברכת המזון כבר דנו האחרונים (שו"ת כת"ס ועוד) אם מתחייב על השביעה מדאורייתא, ואולם יש לדון על ברכה ראשונה, דאפשר שלא נפטר בברכתו בקטנותו, ועכשיו הרי הוא עומד באיסור שלא ליהנות מן העולם הזה בלא ברכה.

וראיתי שבספר חשוקי חמד תחילת מס' דמאי הביא בספר 'חנוך לנער' (להגרי"י בלויא זצ"ל; פ"ג הערה יב) שכתב שקטן שבירך ברכת הנהנין והגדיל באמצע אכילתו, אין צריך לחזור ולברך.

והעירו מדברי הריטב"א בברכות (מא, ב) וז"ל,
ופירות הבאין בתוך הסעודה מחמת הסעודה למלא רעבונו או ללפת בהן את הפת ונמשך בהן ואוכלן אחר הסעודה לתענוג בעלמא נראה שאין מברך עליהם לפניהם כלל. תדע לך שהרי פת הבאה בכסנין כשהיא באה אחר הסעודה שלא מחמת סעודה טעונה ברכה לפניה וצריך לברך בורא מיני מזונות וכשאדם קובע סעודתו עליה מברך עליה המוציא ולבסוף שלוש ברכות. נמצא פת זו פעמים תורת פת עליה לגמרי ופעמים תורת פירות לומר שאינה נפטרת בברכת הפת. הרי שקבע סעודתו על הפת הבאה בכסנין ובירך עליה בתחלה המוציא ולאחר שמלא כריסו ממנה והוא שבע אוכל ממנה לתענוג ובתורת פירות כלום יחזור ויברך עליה ברכת הנהנין הא לא איפשר. אף זו כיוצא בה שכיון שנפטרו פירות אלו והורשה לאכול מהן כל זמן שלא נמלך באכילתן אוכל והולך מהם ואפילו אחר סעודתו...
וראיה גמורה הוא מהאי דאמרינן לקמן דאיבעיא לן בשכח ולא בירך לפניו אם גומר סעודתו בלא ברכה. ואהדרינן מי שאכל שום וריחו נודף יחזור ויאכל שום ויהא עוד ריחו נודף. הרי כאן שנסתפקו מכיון שכבר נהנה מזה המין אם חוזר ומברך עליו כלל או שיגמור לאכול ממנו בלא ברכה. וכל עיקר לא מצאו טעם לחייבו אלא מפני שאכל שום כלומר שאכילתו היתה תחלתו באיסור. אבל הכא שאכילתו תחלה בהיתר היתה ונהנה ממנו בהיתר תו לא מחייב עליה לברוכי ואוכל והולך כרצונו וזה נכון.

וה"נ יש לומר בקטן שתחילת אכילתו בהיתר גמור.

הוה אמינא
הודעות: 1519
הצטרף: ג' ינואר 14, 2014 2:08 am

Re: קטן שהגדיל לגבי ברכה ראשונה

הודעהעל ידי הוה אמינא » ג' מרץ 16, 2021 11:40 pm

מה הצד שברכתו הראשונה שבירך לפני השקיעה של י"ג ויום אחד לא תפטור מה שיאכל אחרי השקיעה?
לכאו' רק אם נתפוס שיש דין שהברכה תהיה מפי בר חיובא דווקא, ודין זה חל עליו רק בשקיעה.
וזה חידוש שצריך מקור יותר מהצורך להביא מקור שפטור מלברך שוב!

ואם תמצי לומר שיש מקור להניח כהצד הנ"ל,
שוב לא יועיל הריטב"א הנזכר ולא מידי, שהרי בנידונו היתה ברכה ראשונה שחלה בתחילה מדין טפל לסעודה וכיו"ב, דלכן לא בירך ונחשב שהתחיל בהיתר. ולכן גם כשהסתיימה זמן פטור הברכה ההיא לא מתחיל חיוב חדש.
אבל בנידון זה דכאן, את"ל שהברכה שבירך בקטנות הוי כאינה ברכה כלל לגבי גדול, כיון שיש דין שיברך ברכת בר חיובא דוקא, לא התחיל בפטור של ברכה ואינו יכול להמשיך.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 506 אורחים