מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שאלה בענין הלבנת פני חבירו ברבים

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
תוכן
הודעות: 6274
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

שאלה בענין הלבנת פני חבירו ברבים

הודעהעל ידי תוכן » ה' מאי 27, 2021 1:24 am

היום בתי שאלה את אשתי כיון שכתוב שכל המלבין פני חבירו ברבים כאילו שופך דמים, וכתוב גם הבא להרגך השכם והרגו, אם היא רואה שחברה שלה הולכת להעליב אותה ברבים, האם מותר לה להעליב את החברה לפני, כדי שהחברה לא תעליב אותה. אשתי ענתה, שבהלבנת פני חבירו כתוב שנוח לו לאדם להפיל את עצמו לתוך כבשן האש, ומשום כך אסור לה להעליב קודם. אהבתי את הפלפול, אבל דומה שגם השאלה וגם התשובה צריכה תלמוד. יבואו החכמים ויוסיפו.

אחרית ותקוה
הודעות: 5
הצטרף: ג' מרץ 09, 2021 11:40 pm

Re: שאלה בענין הלבנת פני חבירו ברבים

הודעהעל ידי אחרית ותקוה » ה' מאי 27, 2021 1:41 am

עיין בחינוך מצוה של"ח וז"ל
ואולם לפי הדומה, אין במשמע שאם בא ישראל אחד והתחיל והרשיע לצער חבירו בדבריו הרעים שלא יענהו השומע, שאי אפשר להיות האדם כאבן שאין לה הופכים, ועוד, שיהיה בשתיקתו כמודה על החרופין. ובאמת, לא תצוה התורה להיות האדם כאבן, שותק למחרפיו כמו למברכיו, אבל תצוה אותנו שנתרחק מן המדה הזאת ושלא נתחיל להתקוטט ולחרף בני אדם, ובכן ינצל כל אדם מכל זה, כי מי שאינו בעל קטטה לא יחרפוהו בני אדם, זולתי השוטים הגמורים, ואין לתת לב על השוטים. ואם אולי יכריחנו מחרף מבני אדם להשיב על דבריו ראוי לחכם שישיב לו דרך סלסול ונעימות ולא יכעס הרבה כי כעס בחיק כסילים ינוח (קהלת ז ט). וינצל עצמו אל השומעים מחרופיו וישליך המשא על המחרף, זהו דרך הטובים שבבני אדם. ויש לנו ללמד דבר זה שמתר לנו לענות כסיל לפי הדומה מאשר התירה התורה הבא במחתרת להקדים ולהרגו (שמות כב א), שאין ספק שלא נתחיב האדם לסבל הנזקים מיד חבירו, כי יש לו רשות להנצל מידו וכמו כן מדברי פיהו אשר מלא מרמות ותוך, בכל דבר שהוא יכול להנצל ממנו. ואולם יש כת מבני אדם שעולה חסידותם כל כך שלא ירצו להכניס עצמם בהוראה זו להשיב חורפיהם דבר, פן יגבר עליהם הכעס ויתפשטו בענין זה יותר מדאי, ועליהם אמרו זכרונם לברכה (שבת פח, ב) הנעלבין ואינם עולבים, שומעין חרפתם ואינם משיבין עליהם הכתוב אומר (שופטים ה לא) ואוהביו כצאת השמש בגבורתו, עכ"ל
לכאורה נמצא מדבריו דמותר, ואכן לומד דין זה מבא במחתרת, ואין לחלק דבהלבנת פנים אין הדין כן, משום דנח להפיל עצמו וכו', דהא גם ברציחה ממש אסור להרוג חבירו בידים, והוא ביהרג ואל יעבור, ובבא במחתרת מותר, והחינוך הרי מדמה הדברים להדדי,
זהו ידיעה שלי בהענין, יבואו היודעים יותר ויוסיפו.

יבנה
הודעות: 3758
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: שאלה בענין הלבנת פני חבירו ברבים

הודעהעל ידי יבנה » ה' מאי 27, 2021 7:45 am

תוכן כתב:היום בתי שאלה את אשתי כיון שכתוב שכל המלבין פני חבירו ברבים כאילו שופך דמים, וכתוב גם הבא להרגך השכם והרגו, אם היא רואה שחברה שלה הולכת להעליב אותה ברבים, האם מותר לה להעליב את החברה לפני, כדי שהחברה לא תעליב אותה. אשתי ענתה, שבהלבנת פני חבירו כתוב שנוח לו לאדם להפיל את עצמו לתוך כבשן האש, ומשום כך אסור לה להעליב קודם. אהבתי את הפלפול, אבל דומה שגם השאלה וגם התשובה צריכה תלמוד. יבואו החכמים ויוסיפו.

viewtopic.php?f=17&t=34378&p=374985#p374985


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] ו־ 545 אורחים