מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

חשבון הרס"ג באמונות ודעות

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
סגי נהור
הודעות: 5685
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

חשבון הרס"ג באמונות ודעות

הודעהעל ידי סגי נהור » ד' נובמבר 03, 2021 6:26 pm

בהקדמתו לספר אמונות ודעות מביא הרס"ג את המשל הבא לבאר את היחס בין האמונה לבין הבירור השכלי (להלן בתרגום הר"י קאפח):
דומה למי ששקל ממעות שהם אלף זוז, לחמשה אנשים עשרים ושנים זוז,
ולששה אנשים לכל אחד ששה עשר ושני שלישים,
ולשבעה אנשים לכל אחד ארבעה עשר ושתי שביעיות,
ולשמונה אנשים לכל אחד שנים עשר וחצי,
ולתשעה אנשים לכל אחד עשרה ותשיעית,
ורצה לברר להם מיד מה נשאר מן המעות, הרי הוא אומר להם כי הנשאר חמש מאות זוז, ויוכיח להם את דבריו בשקילת המעות, וכאשר ישקלנו מיד ימצאנו חמש מאות זוז, והרי חובה עליהם להאמין במה שאמר להם, ויש להם ארכה עד אשר ידעוהו מדרך החשבון כל אחד לפי הבנתו וידיעתו ומיעוט המעצורים לפניו.

דומני שדברי הרס"ג הללו מוכרים לעוסקים בתחום.
אלא שלכאורה החשבון אינו מכוון, כי הנשאר הוא חמש מאות חסר אחת... או שמא עדיין לא הגעתי לתכלית הבירור מדרך החשבון, ועלי להסתמך על האמונה?
הידוע למישהו פשר דבר?

בן ראובן
הודעות: 984
הצטרף: ב' אוקטובר 15, 2012 10:29 pm

Re: חשבון הרס"ג באמונות ודעות

הודעהעל ידי בן ראובן » ד' נובמבר 03, 2021 6:55 pm

קראתי בפזיזות.

ומ"מ לכאורה מסתברא כתיקון ר"י קאפח, שצ"ל "לחמשה אנשים עשרים זוז.. ולתשעה אנשים לכל אחד אחד עשר ותשיעית" (כך צ"ל לפי תיקונו, אף שלא כתב בפירוש), מאה לכל קבוצה.
נערך לאחרונה על ידי בן ראובן ב ד' נובמבר 03, 2021 7:14 pm, נערך 3 פעמים בסך הכל.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: חשבון הרס"ג באמונות ודעות

הודעהעל ידי מקדש מלך » ד' נובמבר 03, 2021 6:57 pm

באמונות והדעות עם פירושי הרב הנזיר הגירסא בנתינה לשמונת האנשים היא:
"לשמונה אנשים לכל אחד שנים עשר זוז ושלוש שמיניות".
וכך היא הגירסא גם בשאר המהדורות הישנות שבאוצר החכמה.

הרי ירד האחד העודף.

ומה שמוזר הוא שקאפח הכיר את הגירסא הזו, אבל הוא טוען שהיא אינה נכונה "שאם כן יהיו תשעים ותשע". מצו"ב.
קבצים מצורפים
הערת קאפח.PDF
(287.81 KiB) הורד 79 פעמים
גירסא מכוונת בחשבון.PDF
(153.54 KiB) הורד 52 פעמים

סגי נהור
הודעות: 5685
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: חשבון הרס"ג באמונות ודעות

הודעהעל ידי סגי נהור » ד' נובמבר 03, 2021 10:33 pm

יישר כחכם.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: חשבון הרס"ג באמונות ודעות

הודעהעל ידי מקדש מלך » ה' נובמבר 04, 2021 10:46 am

בן ראובן כתב:מ"מ לכאורה מסתברא כתיקון ר"י קאפח, שצ"ל "לחמשה אנשים עשרים זוז.. ולתשעה אנשים לכל אחד אחד עשר ותשיעית" (כך צ"ל לפי תיקונו, אף שלא כתב בפירוש), מאה לכל קבוצה.

יש בזה הגיון. מאידך יתכן שעשרים כפול חמש הוא תרגיל קל מידי, ולכן רס"ג הוסיף כאן והפחית מאחרים לסבך את החשבון.
ובכל מקרה, זה מצריך שלוש הגהות (שאת אחד מהם הוא לא עשה).

בן ראובן
הודעות: 984
הצטרף: ב' אוקטובר 15, 2012 10:29 pm

Re: חשבון הרס"ג באמונות ודעות

הודעהעל ידי בן ראובן » ה' נובמבר 04, 2021 5:22 pm

מקדש מלך כתב:
בן ראובן כתב:מ"מ לכאורה מסתברא כתיקון ר"י קאפח, שצ"ל "לחמשה אנשים עשרים זוז.. ולתשעה אנשים לכל אחד אחד עשר ותשיעית" (כך צ"ל לפי תיקונו, אף שלא כתב בפירוש), מאה לכל קבוצה.

יש בזה הגיון. מאידך יתכן שעשרים כפול חמש הוא תרגיל קל מידי, ולכן רס"ג הוסיף כאן והפחית מאחרים לסבך את החשבון.
ובכל מקרה, זה מצריך שלוש הגהות (שאת אחד מהם הוא לא עשה).


רק שתיים (בנוסח שלו מופיע כבר הנוסח "שנים עשר וחצי" ואין צורך להגיה).

וגם נתיב הטעויות מובן היטב לפי זה. אחד המעתיקים פשוט מחק את המלה "אחד" הכפולה ("לכל אחד אחד עשר"), והבא אחריו סבר לתקן באמצעות הוספת "שניים", בלי להבחין שהוסיף עשר במקום תשע.

סגי נהור
הודעות: 5685
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: חשבון הרס"ג באמונות ודעות

הודעהעל ידי סגי נהור » ה' נובמבר 04, 2021 11:29 pm

בן ראובן כתב:וגם נתיב הטעויות מובן היטב לפי זה. אחד המעתיקים פשוט מחק את המלה "אחד" הכפולה ("לכל אחד אחד עשר"), והבא אחריו סבר לתקן באמצעות הוספת "שניים", בלי להבחין שהוסיף עשר במקום תשע.

בהנחה שהשיבוש הוא במקור הערבי צ"ע אם ההסבר אפשרי, כי בערבית לכאורה "אחד" של "אחד עשר" אינו זהה ל"אחד" בעלמא.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 58 אורחים