מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מנעלים הפוכים

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
חקר
הודעות: 851
הצטרף: ג' נובמבר 22, 2011 12:00 am

מנעלים הפוכים

הודעהעל ידי חקר » א' פברואר 12, 2012 6:17 pm

יש מי ששמע פעם על קפידא שלא להשאיר מנעלים הפוכים?
שמעתי שיש שמאד מקפידים בזה וכשרואים מנעל הפוך ממהרים להעמידו על מכונו, בחיפוש לא ראיתי מי שמדבר על כך, ואולי יחכימוני חכמי בית המדרש.


יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: מנעלים הפוכים

הודעהעל ידי יאיר » א' פברואר 12, 2012 7:40 pm

[למנותבים (ראו את מגוון התשובות):
א.
הרב רצון ערוסי
אמנם מצאנו בגמרא: יבמות, כה, א, שמנעלים הפוכים הם סימן לעשיית מעשה כיעור, ואשת איש שנמצאים במחיצתה נעליים הפוכות של גבר, נחשדת בזנות, אבל לא זו הכווה, ולא זה המקור, לשאלתך. והמקור הוא מנהג יהודי תימן, הובא ע"י מהרי"ק בספרו החשוב "הליכות תימן" ובו כתוב שנהגו שלא להניח נעליים הפוכות, "שזה כאילו זלזול כלפי מעלה".

ב.
הרב יובל שרלו
ייתכן שיש, אולם אין לכך משמעות, אלא רק למי שרוצה למצוא בכך משמעות.

ג.הרב איתן זן-בר
לא ידוע לי מקור בהלכה או במנהג לכך].

חקר
הודעות: 851
הצטרף: ג' נובמבר 22, 2011 12:00 am

Re: מנעלים הפוכים

הודעהעל ידי חקר » א' פברואר 12, 2012 7:57 pm

יישר כח על ההפניה ועל ההנגשה, חמרא טבא למריה וטיבותא לשקייה.
באמת חשבתי על הגמ' ביבמות אך באמת זה נשמע קצת רחוק לנהוג בכזה ריחוק לדבר המורה על פריצות. מאידך לא הבנתי את התשובה ש'זה זלזול כלפי מעלה', מה הקשר בדיוק, אולי מישהו יכול להעלות מש"כ בהליכות תימן.

חיים
הודעות: 1224
הצטרף: ש' מאי 08, 2010 10:58 pm

Re: מנעלים הפוכים

הודעהעל ידי חיים » א' פברואר 12, 2012 8:38 pm

חקר כתב:מאידך לא הבנתי את התשובה ש'זה זלזול כלפי מעלה', מה הקשר בדיוק
כנראה שהצגת החלק התחתון של הנעל נחשבת כהבעה של זלזול בארצות מסויימות. בימינו ידוע יותר מנהג השלכת הנעל המקובל אצל בני דודינו.

חקר
הודעות: 851
הצטרף: ג' נובמבר 22, 2011 12:00 am

Re: מנעלים הפוכים

הודעהעל ידי חקר » א' פברואר 12, 2012 8:50 pm

א. זכור לי שראיתי פעם שככלל נעליים היו דבר מגונה אצל בני תימן, לכך היו חולצים נעליהם לפני כניסה לבית הכנסת ולסוכה, ולא רק החלק התחתון.
ב. בדבר זריקת נעליים אצל הישמעאלים, כמדומני שהוא נתחדש רק לפני כמה שנים כשהנשיא האמריקני משמש פלטפורמה לייסודו.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: מנעלים הפוכים

הודעהעל ידי חכם באשי » א' פברואר 12, 2012 10:42 pm

זריקת הנעלים כהבעה של זלזול כלל אינו חדש באיסלם, הוא עתיק יומין. הוא רק קיבל פירסום רב אחרי שהנשיא ג' בוש 'זכה' בכבוד זה...

אוהב אוצר
הודעות: 2993
הצטרף: ו' יולי 02, 2010 12:40 am

Re: מנעלים הפוכים

הודעהעל ידי אוהב אוצר » ב' פברואר 13, 2012 1:05 am

יאיר כתב:[למנותבים (ראו את מגוון התשובות):
א.
הרב רצון ערוסי
אמנם מצאנו בגמרא: יבמות, כה, א, שמנעלים הפוכים הם סימן לעשיית מעשה כיעור, ואשת איש שנמצאים במחיצתה נעליים הפוכות של גבר, נחשדת בזנות, אבל לא זו הכווה, ולא זה המקור, לשאלתך. והמקור הוא מנהג יהודי תימן, הובא ע"י מהרי"ק בספרו החשוב "הליכות תימן" ובו כתוב שנהגו שלא להניח נעליים הפוכות, "שזה כאילו זלזול כלפי מעלה".

ב.
הרב יובל שרלו
ייתכן שיש, אולם אין לכך משמעות, אלא רק למי שרוצה למצוא בכך משמעות.

ג.הרב איתן זן-בר
לא ידוע לי מקור בהלכה או במנהג לכך].


מבלי לזלזל או להוריד מכב' הרבנים ששמותם הובאו כאן, לבטל מנהג או לומר לא ידוע וכו' וכד' צריך להיות לפחות מרן הגריש"א שהי' ישלח לו רפו"ש או מרן הגר"ח קניבסקי, אם אחד מהם יאמר לא ידוע לי, אז באמת זה לא ידוע, וד"ל ואני לא ממשיך להאריך.

סימנא
הודעות: 200
הצטרף: א' פברואר 12, 2012 3:04 pm

Re: מנעלים הפוכים

הודעהעל ידי סימנא » ב' פברואר 13, 2012 8:31 am

אוהב אוצר כתב:מבלי לזלזל או להוריד מכב' הרבנים ששמותם הובאו כאן, לבטל מנהג או לומר לא ידוע וכו' וכד' צריך להיות לפחות מרן הגריש"א שהי' ישלח לו רפו"ש או מרן הגר"ח קניבסקי, אם אחד מהם יאמר לא ידוע לי, אז באמת זה לא ידוע, וד"ל ואני לא ממשיך להאריך.

נהפוך הוא. כדי לומר שמנהג שאינו מופיע בגמרא ובראשונים ובכל זאת יש לו יסוד, צריך לדעת יותר מאשר גמרא וראשונים. מה שאין כן לומר שאין לו יסוד, לשם כך מספיק לדעת גמרא וראשונים, ואם המנהג אינו מופיע בספרי היסוד של היהדות, היינו שאין לו יסוד.

נ.ב. גם הגר"ש וואזנר שליט"א.

חקר
הודעות: 851
הצטרף: ג' נובמבר 22, 2011 12:00 am

Re: מנעלים הפוכים

הודעהעל ידי חקר » ב' פברואר 13, 2012 8:44 am

אוהב, ברור שהרבנים המנויים הם רק מדגם מייצג של הרשת העולמית ולא של בית המדרש, ואדרבה אולי מבית המדרש דכאן יגיעו מקורות תורניים יותר מוסמכים.
סימנא, זה ברור שיש ציבור שנוהג כך גם אם לא ידוע לך, וממילא לא כל קטיל קני באגמא יכול לבטל מנהג זה ב'לא שמעתי אינו ראיה'.

אוהב אוצר
הודעות: 2993
הצטרף: ו' יולי 02, 2010 12:40 am

Re: מנעלים הפוכים

הודעהעל ידי אוהב אוצר » ב' פברואר 13, 2012 11:30 am

סימנא כתב:ואם המנהג אינו מופיע בספרי היסוד של היהדות, היינו שאין לו יסוד.

מבלי להתפלפל ולהביא הרבה דברים נגד המשפט הזה, אבל כנראה נעלם מעינך הבדולח את דברי הרשב"א: "שאין לזלזל בשום מנהג שנהגו בו הזקנות"
[כמעט לשון מדוייק]

טפח
הודעות: 118
הצטרף: ד' נובמבר 16, 2011 12:15 am

Re: מנעלים הפוכים

הודעהעל ידי טפח » ב' פברואר 13, 2012 3:37 pm

אוהב אוצר כתב:
סימנא כתב:ואם המנהג אינו מופיע בספרי היסוד של היהדות, היינו שאין לו יסוד.

מבלי להתפלפל ולהביא הרבה דברים נגד המשפט הזה, אבל כנראה נעלם מעינך הבדולח את דברי הרשב"א: "שאין לזלזל בשום מנהג שנהגו בו הזקנות"
[כמעט לשון מדוייק]

זו מנהג זקנות, להביא את דברי הרשב"א על מנהג הזקנות, כשאין לדברים שום מקור בלתי מנהג הזקנות.

חקר
הודעות: 851
הצטרף: ג' נובמבר 22, 2011 12:00 am

Re: מנעלים הפוכים

הודעהעל ידי חקר » ב' פברואר 13, 2012 5:05 pm

כאן לא מדובר על מנהג זקנות מוזרות בלבנה, אלא בדבר שהקפידו בו גם גדולי חכמי קהלה זו.
אודה מאד למי שיטרח להעלות לכאן דברי הליכות תימן בנושא.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: מנעלים הפוכים

הודעהעל ידי יאיר » ג' פברואר 14, 2012 3:39 am

באדיבות ר' סימנא!:

http://www.haoros.com/Archive/index.asp ... oro=4#ftn4
"מקור לדברי הרשב"א אודות 'מנהג נשים זקנות'

הרב אהרן לאשאק

'כולל מנחם' שע"י מזכירות כ"ק אדמו"ר

ידועים דברי הרשב"א בתשובותיו ש"אפי' מנהג נשים זקנות בישראל אין כח ביד ששים רבוא מישראל לבטלו", ומובא בכמה וכמה מקומות בספרי פוסקים ודרשנים. ויש לעיין במקור דברים אלו היכן נמצאים וכלפי מה הדברים אמורים.

ונתחיל בדברי הרב, דהנה דברים אלו מובאים בשיחותיו של כ"ק אדמו"ר כמה פעמים, ורובא דרובא כאסמכתא למנהג נשים זקנות ששרים שירי ערש לתינוק עם המילים "תורה איז די בעסטע סחורה" וכיו"ב[9].

וכן מובא בשיחות בנוגע למנהגים של: אי גילוח הזקן (תורת מנחם התוועדויות תשי"ג ח"ב עמ' 138), הדלקת נש"ק לבת קטנה (שיחות קודש תשל"ה ח'א עמ' 49), נשים בברכת התורה (שיחות קודש תשל"ו ח"א עמ' 37), שלא נותנים למעוברת להיות שושבינין ו"קוואטער" (שיחות קודש תשמ"א ח"ב עמ' 18), לוחות מרובעות (תורת מנחם התוועדויות תשמ"ב ח"א עמ' 276), וקריאת לימוד גמרא רש"י ותוס' בשם "גפ"ת" (בראשי תיבות) (תורת מנחם התוועדיות תשמ"ג ח"ב עמ' 650).

ומעניין שבכמה מקומות מהנ"ל, מדייק הרבי בדברים אלו, ולדוגמה בהשיחה בה דיבר על אי גילוח הזקן, הסביר הרבי שהוא מנהג שעליו איתא בתשובות הרשב"א כנ"ל, והתבטא שזה כתוב לא בספר חסידות, אלא דוקא בתשובה של הרשב"א שהי' זמן רב לפני גילוי חסידות וספר שגם "עולמ'שע אידן" לומדים ממנו. ועד"ז בא' מהשיחות (דשנת תשל"ט הנ"ל) שדיבר על המנהג לשיר שירי ערש לתינוק, דייק הרבי בהלשון "זקנות" ולא "חכמות", שאפי' שאינן חכמות, עכ"ז יש להמנהג תוקף גדול וא"א לבטלו. שמכ"ז נראה שיש חשיבות לזה שבעל דברים אלו הוא הרשב'א, וגם הלשון מדויק.

ולפלא, שבחפשי לאורך ורוחב בתשובות הרשב"א, לא מצאתי דברים אלו!

וראיתי מציינים[10] לשו"ת הרשב"א ח"א סי' ט, שמדובר שם בענין המנהגים וכו'. אבל כד דייקת שם נראה ברור שאין זה המקור לדברים אלו, דהנה שאל השואל שם האם יש קץ להעולם, וענה לו הרשב"א באריכות לשלול דעת הפילוסופים בנושא זה, באמרו שאין לקבל דעת החקירה נגד מה שמקובל בידינו מן התורה. ומוסיף שם שאין כח לפילוספי' לסתור אפי' מה שמקובל מידי זקנים וזקנות. ומסביר בארוכה בנושא זה בראיות ברורות מצד הקבלה ומצד הסברא, ע"ש.

ועל אף שמובא שם המילה "זקנות", קשה לומר שמזה נבע מימרא הנ"ל, ובפרט שבתוכן הדברים אין הדברים דומים, שהרי בתשובה הנ"ל דיבר הרשב"א על כח המנהג נגד פילוספיה וחקירה, ואילו הדברים איך שהם מובאים בשמו מפליג במעלת המנהג אפי' כשיש "חכמי ישראל"[11] האומרים להיפך?

והנה ברוב המקומות שמובא מימרא זו, מצויין לשו"ת ארי' דבי עילאי (להר' ארי' לייב ליפשיץ) חיו"ד סי' יט שמביא מימרא זו בשם הרשב"א בלי לציין איפה הדברים נמצאים בתשובותיו. וממנו והלאה, מביאים כולם את "מה שמובא בשמו של הרשב"א" מדברי שו"ת ארי' דבי עילאי. וכן בדברי רבינו, שמביא מה ש"מובא בשם הרשב"א"[12].

שמכ"ז נראה שלאו דוקא שדברים אלו נמצאים בדברי הרשב"א עצמו, רק מובא בשמו, ולכן כולם מציינים לשו"ת ארי' דבי עילאי הנ"ל. ויש לעיין, מה המקור באמת לבעל הארי' דבי עילאי? ועצ"ע, ואבקש מקוראי הגיליון להעיר בזה".

[9]) ראה לדוגמא בשיחות קודש תשכ"ט ח"ב עמ' 161, תשל"ו ח"ב עמ' 185, תשל"ט ח"א עמ' 616, תורת מנחם התוועדויות תשמ"ג ח"ג עמ' 1217, תשמ"ה ח"ה עמ' 2742. ועד"ז מובא בשיחות קודש תשל"ב ח"ב עמ' 8 ותורת מנחם התוועדיות תשמ"ב ח"ד עמ' 2124 בנוגע השיר של "קמץ אלף אָ". וכן מובא בנוגע המנהג לתלות "שיר המעלות" בחדר של תינוק, ראה לדוגמא תורת מנחם התוועדיות תשמ"ד ח"ד עמ' 1430. ומצאתי מובא בעוד מנהג בקשר לחינוך ילדים בתורת מנחם התוועדיות תנש"א ח"א עמ' 316 בזה שכולם מתפארים בהילד ונותנים שבח והודי' להשי"ת וכו', ומביא בהע' 73 שם את תשובת הרשב"א.

[10]) בהערות המהדיר לתורת מנחם תשי"ג שם ועוד מקומות.

[11]) לשון הרבי בהתוועדיות תשמ"ב ח"א שם.

[12]) בהתוועדויות תשל"ה הנ"ל.




http://www.bhol.co.il/forums/topic.asp? ... 19616#R_11 / http://www.bhol.co.il/forum/topic.asp?c ... m_id=19616 :
"שו"ת השיב משה או"ח סי' י"ג. (תקי"ט – תר"א):
אבל מזה שנעשה תחבולות שתמליט הולד מת ולא תקבר כך עם הולד, לא נרמז מזה בשום מקום, וגם בספרים המדברים מענינים כאלו, כמו בספר לחה"פ ובספר מעבר יבק, לא נמצא מזה כלל. רק שהוא קבלה ביד בני עמנו, וכבר ידעת מש"כ הרשב"א בתשובותיו, דאין לדחות הקבלה שיש ביד נשים הזקנות מבני עמנו, מפני ששים רבוא מופתים המראים סותרו, דחק הישראלי הוא למעלה מהטבע והשכל.
תשובה זו חביבה עד מאד על כמה וכמה מחברים, שמצטטים אותה בקשר לכל מנהג שאינם יודעים את מקורו. אבל כפי שכל אחד כבר יכול לנחש, רשב"א מעולם לא כתב דבר כזה. מה הוא כן כתב? כנראה שזה בהשראת דברי רשב"א בח"א סי' ט', וז"ל:
ובמקום הזה יודה שהקבלה תבטל החקירה הפילוסופית. ואז תהיה לנו הוראה ממנו שאין משגיחין בחקירה כנגד הקבלה. לפי שחכמת השם למעלה מחקירתנו. וככה יקרה לנו מן הדין בכל דבר שיש קבלה ביד הזקנים והזקנות מעמנו. ולא נסתיר קבלתם רק אחר הקיום שאינו באיפשר חלילה. ולמה נסתור קבלתם ואין קבלה פושטת ביד עמנו רק שקבלו אותה דור אחר דור עד משה רבינו ע"ה או עד הנביאים.
ובכן, לא ששים רבוא מופתים אלא החקירה הפילוסופית, שהקבלה למעלה הימנה. משא"כ "אחר הקיום שאינו באיפשר", שאז כן מבטלים הקבלה.
לא נשים הזקנות, אלא זקנים וזקנות.
"קבלה" במובנה האמיתי, שיש לתלות שקבלוה ממשה רבינו או הנביאים, ולא כל אמונת שוא.
ולא "חק הישראלי למעלה מן הטבע והשכל" אלא "חכמת ה' למעלה מחקירתנו".
יתר הפרטים מדויקים..

בקובץ אור ישראל סיון תשנ"ז (הרב יחזקאל סלומון, עמ' ע"ב), [ובעוד מקומות], ראיתי שהתשובה של הרשב"א עברה הסיבה למשהו קצת יותר מתון. וכך כתוב שם.
וידועים דברי הרשב"א בדבר קבלתן של נשים זקנות שתורה היא ולימוד היא צריכה.

אמנם בקובץ אור ישראל תמוז תשס"ז, (הרב יעקב שלמה מוזסון, עמ' ס"ח), חזר הרשב"א לסורו, וחזר לדבר על ששים רבוא מופתים. כשהכותב הוא אולי הראשון מהמצטטים, שבאמת ניסה לחפש את זה ברשב"א, וכך כתוב שם.
וידוע מה שכתב הישמח משה בשם הרשב"א, דז"ל הרשב"א, אין לדחות הקבלה שיש ביד הנשים הזקנות מבני עמינו, מפני ששים רבוא מופתים המראים לסותרו, כי חק לישראל למעלה מהטבע והשכל, עכ"ל. [ואע"פ שלא נמצאים הדברים הנ"ל בכתבי הרשב"א שיש בידינו, מ"מ נאמנים עלינו דברי הישמח משה זי"ע שכן כתב הרשב"א].
ודאי שנאמנים עלינו דברי הישמח משה, הא לא גרע מקבלת נשים זקנות".

חקר
הודעות: 851
הצטרף: ג' נובמבר 22, 2011 12:00 am

Re: מנעלים הפוכים

הודעהעל ידי חקר » ג' פברואר 28, 2012 9:32 am

הפנה אותי כעת חכם אחד לדברי הרב רצאבי בנושא:
קבצים מצורפים
הרב רצאבי.png
הרב רצאבי.png (39.75 KiB) נצפה 6289 פעמים

חקר
הודעות: 851
הצטרף: ג' נובמבר 22, 2011 12:00 am

Re: מנעלים הפוכים

הודעהעל ידי חקר » ג' פברואר 28, 2012 10:59 am

והנה עוד שתי מובאות בענין באדיבות ר' ישיבישקייט:

א. דעת הרב מאזוז בעניין מתוך ספר אומנות נהוראי:
הרב מאזוז.png
הרב מאזוז.png (28.05 KiB) נצפה 6281 פעמים


ב. עדות על מנהגי צפון תימן בספר בית האבן:
בית האבן.png
בית האבן.png (47.11 KiB) נצפה 6281 פעמים


מעניינת התוספת בדבר אופן הנחת הנעל והאמונה [טפלה?] התלויה בזה!

פרי יהושע
הודעות: 3163
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: מנעלים הפוכים

הודעהעל ידי פרי יהושע » ב' פברואר 06, 2017 2:37 pm

גמ' שבת קי"ב א' לעניין סנדל שנפסק אחת מתרסיותיו "אי בעינא הפיכנא ליה מימין לשמאל" עי' שם ובפר"ח.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 195 אורחים