מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

התחיל ברכת על המחיה ובאמצע נולד לו ספק האם חייב

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

התחיל ברכת על המחיה ובאמצע נולד לו ספק האם חייב

הודעהעל ידי מקדש מלך » ש' ינואר 29, 2022 8:10 pm

אדם שהתחיל ברכת על המחייה, ובאמצע הברכה התעורר לו ספק האם כבר בירך אותה. האם ימשיך, יעצור באמצע, או שיחתום בארמית 'בריך רחמנא'?

עזריאל ברגר
הודעות: 13275
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: התחיל ברכת על המחיה ובאמצע נולד לו ספק האם חייב

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ש' ינואר 29, 2022 8:46 pm

א. צריך קודם לברר מה ההלכה במקרה שבאמצע הברכה נודע לו בבירור שאינו חייב בה (כגון שנזכר שבירך, או שנודע לו שמה שאכל לפני כן - לא היה מחמשת מיני דגן אלא קטניות וכדו').
ב. לגבי "בריך רחמנא" - ראוי להעיר שזה שנוי במחלוקת הפוסקים, ודעת בעל-התניא (בסדר ברכות הנהנין שבסידורו, בהמשך לדיני ברכת הגומל) שאין בזה שום תועלת, והמברך בכל לשון - דינו כמברך בלשון הקודש לגבי ברכה לבטלה.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: התחיל ברכת על המחיה ובאמצע נולד לו ספק האם חייב

הודעהעל ידי מקדש מלך » ש' ינואר 29, 2022 8:54 pm

אם נודע לו בבירור שאינו חייב, מה הצד לומר שימשיך? (בספק יש כאן בעייה, כי אם לא יחתום, הרי לרוב הפוסקים לא יצא ידי חובה, ונמצא שחצי הברכה שבירך היתה לבטלה ודאי, ואם כן אולי עדיף שימשיך ויחתום ואז לכל הפחות הוא רק ספק ולא ודאי).
לעניין בריך רחמנא, אכן שנוי במחלוקת כדבריך.

עזריאל ברגר
הודעות: 13275
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: התחיל ברכת על המחיה ובאמצע נולד לו ספק האם חייב

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ש' ינואר 29, 2022 9:00 pm

מקדש מלך כתב:אם נודע לו בבירור שאינו חייב, מה הצד לומר שימשיך?

אם נזכור את מה שכתבו כמה פוסקים (כגון בעל-התניא בשו"ע שלו) שברכה לבטלה אינה דאורייתא, משום שמעיקר הדין הרי הוא מברך את השם וכו', אז כשהתחיל ברכה - ראוי לו לסיימה באופן הראוי, שלפחות יהיה כאן שבח נאה לקב"ה ולא להפסיק את שבחו של הבורא באמצע ענין.
ועדיין די ברור לי (לגבי ודאי) שאין לחתום בברוך-אתה-ה' (והרי מצאנו לפחות ברכה אחת שפותחת בברוך וחותמים בה בלא הזכרת השם - הלא היא ברכת בורא נפשות, לפי רוב הדעות).

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: התחיל ברכת על המחיה ובאמצע נולד לו ספק האם חייב

הודעהעל ידי מקדש מלך » ש' ינואר 29, 2022 9:02 pm

עזריאל ברגר כתב:
מקדש מלך כתב:אם נודע לו בבירור שאינו חייב, מה הצד לומר שימשיך?

אם נזכור את מה שכתבו כמה פוסקים (כגון בעל-התניא בשו"ע שלו) שברכה לבטלה אינה דאורייתא, משום שמעיקר הדין הרי הוא מברך את השם וכו', אז כשהתחיל ברכה - ראוי לו לסיימה באופן הראוי, שלפחות יהיה כאן שבח נאה לקב"ה ולא להפסיק את שבחו של הבורא באמצע ענין.
ועדיין די ברור לי (לגבי ודאי) שאין לחתום בברוך-אתה-ה' (והרי מצאנו לפחות ברכה אחת שפותחת בברוך וחותמים בה בלא הזכרת השם - הלא היא ברכת בורא נפשות, לפי רוב הדעות).

אכן. ברור שהשאלה היא על החתימה.
לגבי להמשיך את הנוסח עד החתימה (ולא עד בכלל), לכאורה כדבריך שראוי שיעשה כן אפילו בודאי פטור, עאכו"כ במקרה של ספק, כמו בשאלה שפתחתי בה.

כדכד
הודעות: 8535
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: התחיל ברכת על המחיה ובאמצע נולד לו ספק האם חייב

הודעהעל ידי כדכד » א' ינואר 30, 2022 11:02 am

במקרה של ספק - למה לא ימשיך הברכה עד תומה?
אמנם, כ' הפוסקים שאין לברך ברכה שאינה צריכה ושגם אם התחיל ונזכר באמצע לא יסיים (בשם עכ"פ) וגם שאין לברך מספק, אבל כאן שכבר התחיל ואמר שם בהתחלה ואולי היה צריך לברך באמת - הרי אם ימשיך יש צד שאמר ב' השמות כהוגן אולם אם יפסיק באמצע - ודאי שאמר שם א' לבטלה

אשרי יושבי ביתך
הודעות: 2090
הצטרף: ב' מרץ 16, 2020 1:29 pm

Re: התחיל ברכת על המחיה ובאמצע נולד לו ספק האם חייב

הודעהעל ידי אשרי יושבי ביתך » ג' פברואר 01, 2022 4:53 pm

שמעתי מחכ"א שמרן הגר"ח קניבסקי שליט"א אמר על שאלה זו (מי שנסתפק באמצע הברכה אם הוא מחוייב בברכה או לא) - בשם הגר"ג נדל זצ"ל, דאם רוב צדדין אצלו שצריך לברך - אז אזלינן בתר רוב צדדין וימשיך לברך. אבל אם זה ספק שקול אצלו אם חייב או לא – יפסיק באמצע הברכה ואסור לו להמשיך, דסב"ל, ופטור מהברכה.


ובדרך אגב, מעל"ע, ספק דומה:
קבצים מצורפים
כאיל תערוג הלכה עמ' קנט.PNG
כאיל תערוג הלכה עמ' קנט.PNG (130.27 KiB) נצפה 446 פעמים

כדכד
הודעות: 8535
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: התחיל ברכת על המחיה ובאמצע נולד לו ספק האם חייב

הודעהעל ידי כדכד » ג' פברואר 01, 2022 6:44 pm

לא מבין
מה עם הסברא שאני כתבתי
כדכד כתב:במקרה של ספק - למה לא ימשיך הברכה עד תומה?
אמנם, כ' הפוסקים שאין לברך ברכה שאינה צריכה ושגם אם התחיל ונזכר באמצע לא יסיים (בשם עכ"פ) וגם שאין לברך מספק, אבל כאן שכבר התחיל ואמר שם בהתחלה ואולי היה צריך לברך באמת - הרי אם ימשיך יש צד שאמר ב' השמות כהוגן אולם אם יפסיק באמצע - ודאי שאמר שם א' לבטלה

זה שונה משאר סב"ל שאז כ' הפוסקים שלא יברך כי אולי אינו חייב ולא יוציא ש"ש לבטלה אבל כאן כבר הוציא ש"ש ואם לא ימשיך יהיה ודאי לבטלה


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 215 אורחים