מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

תמיהה בדברי הגאון רבי יוסף ענגל זצ"ל

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
מבני ציון וירושלים
הודעות: 71
הצטרף: ב' ספטמבר 30, 2013 1:20 am

תמיהה בדברי הגאון רבי יוסף ענגל זצ"ל

הודעהעל ידי מבני ציון וירושלים » ב' יולי 18, 2022 6:47 pm

פליאה בדברי הגאון הפילאי רבי יוסף ענגיל זצ"ל
א) באוצרות יוסף חידושי יו"ד (דף כ צד ב) כתב: ...והנה התוס' כתבו ריש שבת דקרא דאל יצא איש ממקומו הוא משום מלאכת הוצאה ועל כרחך הוא כן למ"ד תחומין דרבנן וכמובן, ע' ספ"ק דעירובין, והנה עניין הכתוב על הוצאה כתבו התוס' שם דכוונת הכתוב שאל יצא עם הכלי ללקט המן ואזהר קרא על הוצאת הכלי ע"ש [וכ"ה בריטב"א ובחידושי הר"ן ובפירוש רבינו חננאל בן שמואל שם], ויש לדקדק בזה דהא לא הוזכר כלי בקרא, רק אל יצא כתי' והוי העיקר חסר מן הספר, וי"ל דאין הענין מפאת הכלי דייקא רק דהא זה עכ"פ פשטא דקרא שאל יצא איש ממקומו ביום השביעי ללקט המן וא"כ אפי' לא יצא בכלי רק ילקט המן בידו הרי יכניסו עכ"פ בידו מרה"ר לביתו שהוא רה"י, וא"כ שפיר פשטא דקרא אזהר מיהת על הכנסה כו', והכנסה הוצאה קרי לה קרא כו'. עכ"ל. ולמד מכך שגם על דבר שנוצר בנס שייך גדר מלאכה.

ודבריו נפלאו ממני, הרי דברי התוס' מוכרחים, שהרי בשבת לא היה יורד מן ולא נשאר מן מאתמול כמוש"נ "ולא מצאו", ולכן בע"כ האיסור דאל יצא, אם קאי על הוצאה, הכוונה על הכלי שהיו רגילים ללקוט בו בימי החול.

ב) ומש"כ דפשטא דקרא דאל יצא איש ממקומו ביום השביעי ללקט המן, ואפילו ילקט המן בידו ויכניסו לביתו והכנסה הוצאה קרי לה כו', צ"ב לכאורה, מגירסת תוס' הרא"ש בעירובין: "דאמרינן בפ"ק דהוריות (ד.) גבי זקן ממרא אינו חייב" עד שיורה בדבר שהצדוקים מודים בו ופריך והתנן יש שבת במרה אבל המוציא מרה"י לרה"ר פטור ואמאי הא כתיב "אל יצא איש ממקומו", ובתוס' הרא"ש להוריות (ד.) גורס בתירוץ הגמ': דאמרי הוצאה הוא דאסור הכנסה מותר (וכ"נ מהתוס' בעירובין ובהוריות שאלו גירסותיהם). הרי דבפסוק אל יצא איש ממקומו הוצאה היא המפורשת ולא ההכנסה. וההכנסה אינה מבוארת בתורה. אע"פ שבע"כ סברא היא דהכנסה בכלל הוצאה מ"מ לל"ק לא חשיב מבואר בתורה. [וכך יל"פ בירושלמי כאן (ה:): "ניחא כמאן דאמר הוצאה והכנסה אחת היא", ר"ל שאז יש לפרש שביטלו הכנסה. ולמ"ד דשתיים הן וילפינן לשתיהן מהכתובים, א"א לפרש דביטלו הכנסה, "ולא נמצאת עוקר כל שם הכנסה".]
אמנם בתירוץ השני בגמ' שם: ואיבעית אימא דאמרי הוצאה והכנסה הוא דאסירא, מושיט וזורק שרי (כ"ה גירסת התוס') יל"פ כפירוש הגר"י ענגיל שהכנסה נאסרה בכתוב דאל יצא, וכיון שסברא היא דגם הוצאה בכלל כמו"ש בשבת (צז:) סובר הלישנא בתרא שגם עקירה של אחד מהם חשיב עקירת דבר המבואר בתורה וכפי שנקט המאירי שם. אולם עיקר פירושו הוא פלא לענ"ד כמושכ"ל.

ג) והנה במושב זקנים עה"כ "יצאו מן העם ללקוט ולא מצאו", כתב: אמרו רבותינו, אלמלא שמרו ישראל שבת ראשונה אין כל בריה שולטת בהם, ותימה דמה חילול שבת היה, והרי לא מצאו מן, ומחשבה רעה אין הקב"ה מצרפה למעשה, וי"ל שיצאו חוץ לתחום. עכ"ל. ומדבריו שס"ל שלא לקחו כלי אלא רצו לקחת בידם, ואם היה מן הויו לוקחים היה בכך איסור הכנסה, נראה כסברת האוצרות יוסף שגם על הוצאת המן מרשות לרשות מתחייבים.
ובאמת צ"ב בקושיית המושב זקנים, איך לא אסיק אדעתיה שיצאו עם כלי כמו בכל יום.
*
הכלל הוא, שבכל מקום שאנו מוצאים קושיה חזקה על קדמונים, כנראה שהקושיא לא מתחילה.
אולי חו"ר הפורום יבררו מקחו של צדיק.

ספרים וועלט
הודעות: 1239
הצטרף: ו' פברואר 27, 2015 8:50 pm

Re: פלא על פלא

הודעהעל ידי ספרים וועלט » ב' יולי 18, 2022 9:49 pm

מבני ציון וירושלים כתב:פליאה בדברי הגאון הפילאי רבי יוסף ענגיל זצ"ל

משה רבינו ע"ה אומר להם אל יצא איש ממקומו ללקוט המן, כי זה אסור, ולכן הקב"ה מוריד המן מערב שבת, כי בשבת יש איסור הוצאה והכנסה.

עניו ידוע
הודעות: 7
הצטרף: א' יולי 10, 2022 12:34 pm

Re: תמיהה בדברי הגאון רבי יוסף ענגל זצ"ל

הודעהעל ידי עניו ידוע » ב' יולי 25, 2022 7:21 am

כד ניים ושכיב;"ספרים וועלט";, כתב להאי פירושא.
כבר נאמר: לא אמרתי לזרע יעקב תוהו בקשוני.
לומר שיש ציווי לאסור דבר שאינו קיים, מתאים להרשל'ה אוסטרפולער.
לא כל יום פורים.
אולי דבריו נכתבו בתור מילתא דבדיחותא קודם הלימוד, כפירוש הפנ"י
בהקדמה.
יל"ע אם רבה אמר מילתא דבדיחותא קודם הלימוד גם משנכנס אב.

HaimL
הודעות: 879
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2020 2:33 pm

Re: תמיהה בדברי הגאון רבי יוסף ענגל זצ"ל

הודעהעל ידי HaimL » ג' יולי 26, 2022 9:26 pm

עניו ידוע כתב:לומר שיש ציווי לאסור דבר שאינו קיים, מתאים להרשל'ה אוסטרפולער.


===
בן סורר ומורה לא היה ולא עתיד להיות ולמה נכתב דרוש וקבל שכר
===

ה"נ, לא מצאו, ולא היו עתידים למצוא, ולמה נאמר וכו'

ספרים וועלט
הודעות: 1239
הצטרף: ו' פברואר 27, 2015 8:50 pm

Re: תמיהה בדברי הגאון רבי יוסף ענגל זצ"ל

הודעהעל ידי ספרים וועלט » ד' יולי 27, 2022 12:37 am

עניו ידוע כתב:כד ניים ושכיב;"ספרים וועלט";, כתב להאי פירושא.
כבר נאמר: לא אמרתי לזרע יעקב תוהו בקשוני.
לומר שיש ציווי לאסור דבר שאינו קיים, מתאים להרשל'ה אוסטרפולער.
לא כל יום פורים.
אולי דבריו נכתבו בתור מילתא דבדיחותא קודם הלימוד, כפירוש הפנ"י
בהקדמה.
יל"ע אם רבה אמר מילתא דבדיחותא קודם הלימוד גם משנכנס אב.

לשיטתך אל יצא איש ביום השביעי ללקוט, מה? לא המן? הלא לא ירד המן ולמה לו למשה רבינו להזהירם על כך?!

מבני ציון וירושלים
הודעות: 71
הצטרף: ב' ספטמבר 30, 2013 1:20 am

Re: תמיהה בדברי הגאון רבי יוסף ענגל זצ"ל

הודעהעל ידי מבני ציון וירושלים » ה' יולי 28, 2022 10:03 pm

א) צדקו דברי "עניו ידוע".
שוב "ספרים וועלט" מרחף.
בכתוב לא נאמר אל יצא איש ללקט. וגם אם היה כתוב כן הכוונה היא כפרושי הראשונים שציינתי, שלא יצאו עם כלי ללקט מן כמו בכל יום במחשבה שאולי כן ימצאו מן. אבל אי אפשר להזהיר שלא להכניס מן שאינו בנמצא.
[מש"כ רש"י בפירוש התורה "ועיקרו של מקרא על לוקטי המן נאמר", אם כוונתו לאיסור הוצאה היינו עם כלי כנ"ל, ויותר נראה שכוונתו כפירוש האוה"ח שהיה איסור לצאת ולחפש מן ובכך לפקפק בנבואת מש"ר.]
ב) מ"ש לגבי בן סורר עיר הנדחת ונגעי בתים דרוש וקבל שכר, היינו במאורעות שאפשרותן קיימת, אלא שתנאיהם כמעט ואינם ברי ביצוע וכיו"ב אמר ר"ע בזבים "אין אחריות זבים עליכם", אבל לא יתכן שהתורה תצווה שלא לאכול בע"ח שאינו קיים בעולם, והו"ה שלא יתכן שהיה ציווי שלא לטלטל בשבת דבר שאינו נמצא אז בעולם.
ועוד כשנכתב בתורה בלשון "כי יהיה" "כי תשמע" "ונתתי נגע" שמיירי לכשיהיה מצב כך וכך אזי תדון בדינים אלו, אזי י"ל שלמעשה לא יהיו כל התנאים הדרושים לכך, אבל כשהכתוב פותח בציווי "אל יצא איש ממקומו ביום השביעי" והוא ציווי על הוצאה (ולרש"י בעירובין יז ע"ב רק המ"ד דתחומין אינן מה"ת, כך הוא פירוש הכתוב, אבל הנדון של הגר"י ענגיל הרי הוא אם הכתוב מיירי באיסור הוצאה) לא יתכן שהאזהרה המפורשת לישראל בשבת שבזמן המן, היא לדרוש ולקבל שכר.
מלבד זאת בדבר השכיח ומצוי, כגון שבת, א"א לומר שהכתוב נאמר בתורת דרוש וקבל שכר. וזוהי כוונת הרמב"ן במכות ז ע"א "א"כ ביטלת פרשת רוצחים ופרשת עדים זוממים".
בדוחק גדול ניתן לומר שהציווי היה שגם אם הרשעים כדתן ואבירם יפזרו מן שברשותם מע"ש כמובא בשם מדרש (ואינו במדרשים לפנינו) ג"כ לא יביאו לרה"י.
ג) כללו של דבר, הראשונים הבינו את פשוטו של מקרא יותר מהאחרונים. "יפה ציפורנם של ראשונים מכריסם של אחרונים", והנוטה מדבריהם עלול להכנס לדרך לא קלה.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 189 אורחים