מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

יוסף איננו ושמעון איננו - ביאור במדרש

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
אחד היה אברהם
הודעות: 104
הצטרף: ג' נובמבר 08, 2011 8:22 pm

יוסף איננו ושמעון איננו - ביאור במדרש

הודעהעל ידי אחד היה אברהם » ג' מרץ 06, 2012 10:13 pm

כתיב בבראשית (מב, לה-לו): ויהי הם מריקים שקיהם והנה איש צרור כספו בשקו ויראו את צררות כספיהם המה ואביהם וייראו: ויאמר אלהם יעקב אביהם אתי שכלתם יוסף איננו ושמעון איננו ואת בנימן תקחו עלי היו כלנה: ואיתא בזה בב"ר (צא, ט): 'ויהי הם מריקים שקיהם וגו'', מלמד שחשדן אביהם. 'ויאמר אליהם יעקב אביהם וגו'', כבר יוסף איננו ושמעון איננו, עלי להעמיד שנים עשר שבטים. ופירש המתנות כהונה שם: שחשדן אביהם. שמא מכרו את שמעון. ודייק מדכתיב 'המה ואביהן'.
ולכאורה דברי המתנות כהונה אינם מובנים, דאיך נלמד מכך דכתיב 'המה ואביהם' שחשדם אביהם שמכרו את שמעון, ובאמת שאר המפרשים שם במדרש מפרשים זאת שזה נלמד מסמיכות הפסוק שכתוב 'יוסף איננו ושמעון איננו' עיי"ש, אבל דברי המתנות כהונה הנ"ל אינם מובנים לי, ואשמח אם מישהו יוכל להאיר בזה את עיני.

כרם
הודעות: 738
הצטרף: ב' אוגוסט 01, 2011 11:48 pm

Re: יוסף איננו ושמעון איננו - ביאור במדרש

הודעהעל ידי כרם » ג' מרץ 06, 2012 11:02 pm

המת"כ שם מפנה לרש"י. וז"ל רש"י שם: ויראו את צרורות כספיהם המה ואביהם וייראו, היה לו לומר ויראו צרורותם וייראו, מהו המה ואביהם, מלמד שחשדן אביהן על הכסף".

ולכאו' הבין המת"כ, כי כשראה יעקב את הכסף שבצרורותיהם חשד בהם שמכרו את שמעון ומשם בא להם הכסף.
אולי.

אחד היה אברהם
הודעות: 104
הצטרף: ג' נובמבר 08, 2011 8:22 pm

Re: יוסף איננו ושמעון איננו - ביאור במדרש

הודעהעל ידי אחד היה אברהם » ד' מרץ 07, 2012 12:31 pm

כרם כתב:וז"ל רש"י שם: ויראו את צרורות כספיהם המה ואביהם וייראו, היה לו לומר ויראו צרורותם וייראו, מהו המה ואביהם, מלמד שחשדן אביהן על הכסף

איפה הרש"י הזה?

כרם
הודעות: 738
הצטרף: ב' אוגוסט 01, 2011 11:48 pm

Re: יוסף איננו ושמעון איננו - ביאור במדרש

הודעהעל ידי כרם » ד' מרץ 07, 2012 3:40 pm

אחד היה אברהם כתב:
כרם כתב:וז"ל רש"י שם: ויראו את צרורות כספיהם המה ואביהם וייראו, היה לו לומר ויראו צרורותם וייראו, מהו המה ואביהם, מלמד שחשדן אביהן על הכסף

איפה הרש"י הזה?


על מדרש רבה יש פירוש רש"י.

בברכה המשולשת
הודעות: 14275
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: יוסף איננו ושמעון איננו - ביאור במדרש

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' מרץ 07, 2012 3:42 pm

כרם כתב:
אחד היה אברהם כתב:
כרם כתב:וז"ל רש"י שם: ויראו את צרורות כספיהם המה ואביהם וייראו, היה לו לומר ויראו צרורותם וייראו, מהו המה ואביהם, מלמד שחשדן אביהן על הכסף

איפה הרש"י הזה?


על מדרש רבה יש פירוש רש"י.


כידוע, פירוש זה אינו לרש"י, אלא לחד מן קמאי ראשוני אשכנז.

כרם
הודעות: 738
הצטרף: ב' אוגוסט 01, 2011 11:48 pm

Re: יוסף איננו ושמעון איננו - ביאור במדרש

הודעהעל ידי כרם » ד' מרץ 07, 2012 3:47 pm

בברכה המשולשת כתב:
כידוע, פירוש זה אינו לרש"י, אלא לחד מן קמאי ראשוני אשכנז.


השאלה היתה מה פירוש במתנות כהונה.
המת"כ מפנה לרש"י - והכונה למה שנדפס על שם רש"י במדרש רבה.
עיון באותו פירוש מבאר את כונת המת"כ.
כל זה אין לו עסק בשאלה המחקרית, האם באמת פירוש זה הוא של רש"י, או שהוא של ראשון אחר ויוחס לרש"י בטעות.
הכתובת היא נכונה.

אחד היה אברהם
הודעות: 104
הצטרף: ג' נובמבר 08, 2011 8:22 pm

Re: יוסף איננו ושמעון איננו - ביאור במדרש

הודעהעל ידי אחד היה אברהם » א' מרץ 11, 2012 12:11 pm

כרם, תודה רבה על התשובה המדוייקת.
בברכה המשולשת כתב:כידוע, פירוש זה אינו לרש"י, אלא לחד מן קמאי ראשוני אשכנז.

מי זה אותו חד מן קמאי מראשוני אשכנז? ולמה כתב את פירושו בשם רש"י?

הוגה
הודעות: 1346
הצטרף: ד' אוקטובר 05, 2011 5:08 pm

Re: יוסף איננו ושמעון איננו - ביאור במדרש

הודעהעל ידי הוגה » א' מרץ 11, 2012 12:19 pm

אחד היה אברהם כתב:
בברכה המשולשת כתב:כידוע, פירוש זה אינו לרש"י, אלא לחד מן קמאי ראשוני אשכנז.

מי זה אותו חד מן קמאי מראשוני אשכנז? ולמה כתב את פירושו בשם רש"י?

לע"ע לא נודע שמו, וזה לא שהוא "כתב את פירושו בשם רש"י", אלא במשך הדורות נתייחס בטעות לרש"י.

בברכה המשולשת
הודעות: 14275
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: יוסף איננו ושמעון איננו - ביאור במדרש

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' מרץ 11, 2012 4:28 pm

הוגה כתב:
אחד היה אברהם כתב:
בברכה המשולשת כתב:כידוע, פירוש זה אינו לרש"י, אלא לחד מן קמאי ראשוני אשכנז.

מי זה אותו חד מן קמאי מראשוני אשכנז? ולמה כתב את פירושו בשם רש"י?

לע"ע לא נודע שמו, וזה לא שהוא "כתב את פירושו בשם רש"י", אלא במשך הדורות נתייחס בטעות לרש"י.


אאל"ט, יש מאמר של י"מ תא-שמע על הפרשנות האשכנזית למדרשים (פורסם כמבוא לספר של מ"ב לרנר שהו"ל אחד מהפירושים הנ"ל), שעוסק גם בפירוש זה

חיים
הודעות: 1224
הצטרף: ש' מאי 08, 2010 10:58 pm

Re: יוסף איננו ושמעון איננו - ביאור במדרש

הודעהעל ידי חיים » א' מרץ 11, 2012 5:23 pm

וכן הרחיב בענין בפירוט רב, הגאון רבי יעקב חיים סופר בקונטרס מנוחת שלום ח"ד עמוד ע"ח.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 427 אורחים