מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שבועת שקר בינו לבין עצמו

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עושה חדשות
הודעות: 12738
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

שבועת שקר בינו לבין עצמו

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' מאי 18, 2023 10:58 pm

יל"ע באדם העומד לבדו ונשבע (שבועה דלשעבר) לשקר, 'אתמול הייתי במקום פלוני', ואף אדם אינו שומע את דבריו. האם יש בכך איסור של שבועת שקר.

במסתרים
הודעות: 1930
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: שבועת שקר בינו לבין עצמו

הודעהעל ידי במסתרים » ה' מאי 18, 2023 11:12 pm

לא הבנתי צדדי הספק.

אולי יש ללמוד מהנשבע לשנות את הידוע לאדם שעובר על שבועת שוא גם כשאין מי שמאמין לו, הרי שאין נפק"מ אם ואיך מתקבלים דבריו אצל זולתו כי האיסור להוציא השקר מפיו, וה"ה כשאין שומע.
אין מסתבר דהיינו רק מפני שנושא שם ה' לשוא בפני אחרים.

עזריאל ברגר
הודעות: 13237
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: שבועת שקר בינו לבין עצמו

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' מאי 18, 2023 11:26 pm

מסברא יש מקום לומר שהנשבע לשעבר בינו לבין עצמו - בין באמת בין בשקר - עובר משום שבועת שווא, "שזה הדבר אין בו ספק לאדם שלם כדי לצדק הדבר בשבועה" (הציטוט - לשון הרמב"ם הלכות שבועות פרק ראשון הלכה ה, עיי"ש).

מהר שלל חש בז
הודעות: 39
הצטרף: ו' פברואר 14, 2020 9:55 am

Re: שבועת שקר בינו לבין עצמו

הודעהעל ידי מהר שלל חש בז » ה' מאי 18, 2023 11:58 pm

רש"י במס' שבת דף לג כותב: שבועות שוא - כל המשנה את הידוע כגון על האיש שהוא אשה, שבועת שקר - שאין בדאותו ניכרת ומאמין שקר לבריות.

במסתרים
הודעות: 1930
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: שבועת שקר בינו לבין עצמו

הודעהעל ידי במסתרים » ו' מאי 19, 2023 12:38 am

מהר שלל חש בז כתב:רש"י במס' שבת דף לג כותב: שבועות שוא - כל המשנה את הידוע כגון על האיש שהוא אשה, שבועת שקר - שאין בדאותו ניכרת ומאמין שקר לבריות.
התורה על הרוב תדבר.

HaimL
הודעות: 921
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2020 2:33 pm

Re: שבועת שקר בינו לבין עצמו

הודעהעל ידי HaimL » א' מאי 21, 2023 1:50 pm

מלשון הרמב"ם ז"ל, פרק ב מהלכות שבועות, הלכה ד,

---
אמר אלה או ארור או שבועה ולא הזכיר שם ולא כינוי הרי זה אסור בדבר שנשבע עליו, אבל אינו לוקה ולא מביא קרבן אם עבר על שבועתו עד שיהיה בה שם מן השמות המיוחדים או כינוי מן הכינויין כמו שבארנו.
---

חזינן דליכא לאו דבל יחל בלי הזכרת שם או כינוי, רק איתיה בלא יחל דברו מדרבנן. ואם הוא לשעבר, כגון אכלתי או לא אכלתי, ליכא אפילו בל יחל מדרבנן, רק אסור להוציא מפיו דבר שקר, ופשיטא דאין אדם יכול לשקר בינו לבין עצמו.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 574 אורחים