מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

דין וחשבון

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
אליהו בן עמרם
הודעות: 1474
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

דין וחשבון

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ב' יוני 26, 2023 2:47 pm

איתא בחפץ חיים - פתיחה - עשין י"ב
וְעַל כֻּלָּם (יב) עוֹבֵר בְּזֶה הַזְּמַן שֶׁל סִפּוּר לָשׁוֹן הָרָע וּרְכִילוּת עַל מִצְוַת עֲשֵׂה שֶׁל לִמוּד תּוֹרָה, שֶׁהִיא מִצְוַת עֲשֵׂה גְּמוּרָה וכו', יעוי"ש באורך.
יסוד דבריו לכאורה, כפי שכתב בעצמו שם: "דבמה שאינו מקיים עשה בעת שצריך לקיימה נקרא עובר על העשה וכו'.
ו"כֵן רָאִיתִי כָּתוּב בְּשֵׁם הַגְּרָ"א (קול אליהו החדש, אבות פרק ג'), שֶׁפֵּרֵשׁ מַהוּ דִּין וּמַהוּ חֶשְׁבּוֹן, וּפֵרֵשׁ: דִּין הַיְנוּ עַל עֲבֵרָה עַצְמָה, וְחֶשְׁבּוֹן הַיְנוּ שֶׁמְחַשְּׁבִין עִמוֹ בְּעֵת הַדִּין עַל הַזְּמַן שֶׁעָבַר עֲבֵרָה, שֶׁהָיָה יָכוֹל לְקַיֵּם מִצְוָה. עכ"ל, יעוי"ש באורך.

ולפי זה, לכאורה כל מי שעובר על איסור כלשהו, בעצם עובר ומבטל באותו זמן מצות עשה דתלמוד תורה, כי מאי שנא דיבור לשון הרע מכל מעשה עבירה אחר, שבאותו זמן היה מצווה ללמוד תורה ולא לעסוק במעשה עבירה.

וא"כ לכאורה צ"ע: אין אמרינן ש"עשה דוחה לא תעשה" והא יחד עם עבירת לא תעשה יש גם ביטול מצות עשה של תלמוד תורה, והווי לא תעשה ועשה שאינן נדחים מפני עשה?

עזריאל ברגר
הודעות: 13103
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: דין וחשבון

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' יוני 26, 2023 9:06 pm

אליהו בן עמרם כתב:איך אמרינן ש"עשה דוחה לא תעשה" והא יחד עם עבירת לא תעשה יש גם ביטול מצות עשה של תלמוד תורה, והווי לא תעשה ועשה שאינן נדחים מפני עשה?

כי בזמן שהוא עוסק למול את בנו עם הצרעת - הוא לא היה אמור ללמוד תורה.
תורה לומדים רק בשעה שאין צורך(-מצווה) אחר.

אליהו בן עמרם
הודעות: 1474
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: דין וחשבון

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ב' יוני 26, 2023 11:27 pm

עזריאל ברגר כתב:
אליהו בן עמרם כתב:איך אמרינן ש"עשה דוחה לא תעשה" והא יחד עם עבירת לא תעשה יש גם ביטול מצות עשה של תלמוד תורה, והווי לא תעשה ועשה שאינן נדחים מפני עשה?

כי בזמן שהוא עוסק למול את בנו עם הצרעת - הוא לא היה אמור ללמוד תורה.
תורה לומדים רק בשעה שאין צורך(-מצווה) אחר.

אכן, מצות עשה אומרת: קיימני ואל תלמד
אך כנגדה לא תעשה אומרת: תלמד ואל תעבור עלי

כדכד
הודעות: 8453
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: דין וחשבון

הודעהעל ידי כדכד » ג' יוני 27, 2023 9:13 am

כולם ניתנו מרועה אחד
לא שהעשה אומר כך והלא תעשה אומר כך והוא נדרש להכריע ביניהם
אלא שכשבמצב של התנגשות ביניהם מכריעה התורה ואומרת שיקיים העשה אף שעובר על הל"ת
ובאופן כזה אינו צריך ללמוד תורה בזמן הזה כמ"ש הרב עזריאל

אליהו בן עמרם
הודעות: 1474
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: דין וחשבון

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ג' יולי 11, 2023 8:08 pm

כתב הח"ח בבאר מים חיים - בפתיחה לחפץ חיים עשין י"ב
"ועל כולם עובר וכו'. דבמה שאינו מקיים עשה בעת שצריך לקיימה נקרא עובר על העשה כמו שמצינו במנחות (מ"ד.) כל מי שאינו מניח תפילין עובר וכו' וכמו במצות עשה דמצה שנקרא עובר בעשה אם אינו מקיים אותה כשהגיע זמנה וכן בכל המצות. ואין לו לפטור עצמו מעשה דתורה במה שיקיימה אחר כך, כי כל רגע ורגע היא זמנה.
ולא תקשה אם כן למה אמרו ביומא (י"ט ע"ב) אמר רבא כל השח שיחת חולין עובר בעשה שנאמר ודברת בם ולא בדברים אחרים ולאו הבא וכו' תיפוק ליה שעובר על עשה דתורה על ידי מה שאינו מקיים אז מצות עשה דתלמוד תורה?
יש לומר דאין הכי נמי, אלא דהגמרא בעי לאשכוחי יותר מזה, דעובר עוד על ידי השיחת חולין על מצות עשה בפועל ממש, כי התורה אסרה לנו הדיבור של שיחת חולין לבד מה שעובר על העשה דתורה בגדר שב ואל תעשה, דהיינו על ידי מה שאינו מקיים אותה בעת הזה" עכ"ל

העולה לכאורה מדברי רבינו החפץ חיים זצ"ל:
א. מי שעושה פעולה בלתי מורשית בזמן שחייב בתלמוד תורה, כגון שמדבר בדברים בטלים שאינם נצרכים לפרנסתו - מבטל עשה דתלמוד תורה בשב ואל תעשה.
ב. מי ששח "שיחת חולין" (כהגדרתה, עיי"ש) מבטל עשה דתלמוד תורה ב"קום עשה" (בלשון הגמרא: איסור עשה).
ג. יוצא מהנ"ל, שמי ששח שיחת חולין, גם מבטל עשה דתלמוד תורה ב"שב ואל תעשה", וגם עובר על העשה דתלמוד תורה ב"קום עשה". וכן מדויק לכאורה בלשון רבינו הח"ח.

וקשה לי בעניותי בתרתי:
א. מאי נפק"מ אם עובר על העשה בשב ואל תעשה, או שעובר עליו בקום עשה. (ובינתיים מה שראיתי במנח"ח מצוה ח' לפי מיטב זכרוני, שחוקר אם כשמבטל ב"קום עשה" חייב להוציא כל ממונו, כפי הדין באיסור לאו)
ב. איך אפשר להבין, שבעת ועונה אחת יבטל 2 פעמים במעשה אחד שלו אותה מצות עשה דתלמוד תורה? כלומר כל מילה של שיחת חולין = 2 עבירות של ביטול אותו עשה...

אליהו בן עמרם
הודעות: 1474
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: דין וחשבון

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » א' יולי 23, 2023 8:02 pm

לפי דברי רבינו הגר'א בשנות אליהו פאה פרק א', מותר לבטל חיוב תלמוד תורה שבכל רגע מהפסוק "והגית וגו'" רק אם זה עבור מצוה שלא יכול לעשותה על ידי אחרים, כמו דרך ארץ או אכילה. שאילולא היו מצוות, ואילולא הותר חיוב תלמוד תורה עבורם, היה אסור לעסוק בדרך ארך ואסור היה לאכול...

ומי יודע? איזה מצוות אלה בדיוק? דרך ארץ, ואכילה?
והיכן נצטווינו על כך?

אליהו בן עמרם
הודעות: 1474
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: דין וחשבון

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ב' יולי 31, 2023 9:51 pm

חפץ חיים בפתיחה בענין עשה דלימוד תורה:
"כִּי בֶּאֱמֶת בְּכָל תֵּבָה וְתֵבָה שֶׁל לִמוּד הַתּוֹרָה הוּא מְקַיֵּם מִצְוַת עֲשֵׂה בִּפְנֵי עַצְמָה, וְאִם לוֹמֵד פֶּרֶק מִשְׁנָיוֹת אוֹ דַּף גְּמָרָא, הוּא מְקַיֵּם כַּמָה מֵאוֹת מִצְוֹת כְּמוֹ שֶׁכָּתַב הַגְּרָ"א זַ"ל בִּשְׁנוֹת אֵלִיָּהוּ פֶּרֶק א' דְּפֵאָה (משׁנה א' בפרוש הארוך) בְּשֵׁם הַיְרוּשַׁלְמִי"

ובירושלמי פאה פרק א' הל' א
"רבי ברכיה ורבי חייא דכפר דחומין חד אמר אפילו כל העולם כולו אינו שוה לדבר אחד של תורה וחד אמר אפי' כל מצותיה של תורה אינן שוות לדבר א' מן התורה"

וידוע חשבונו של רבינו הח"ח זצ"ל, שאפשר לקיים כ-200 מצוות תלמוד תורה בדקה, כמספר המילים שניתן לומר בדקה.

ולכאורה צריך להבין:
מה באמת מקורו של רבינו הגר'א, ומה ההבנה שבכל מילה בודדת מקיימים מצות תלמוד תורה, הרי לא לכל מילה יש משמעות של "תורה" בפני עצמה?
לדוגמא: התחיל לקרוא מהגמרא "רבא אמר", וחזר על המילה "רבא" כמה פעמים, וכי קיים כמה פעמים מצוות תלמוד תורה? והרי אין בזה תוכן כלשהו של תורה?
ובהשוואה כלשהי ל"שיעורים" שניתנו לגבי פעולות מסוימות כ"אכילה", וכן לגבי "שיעורים" שניתנו ב"חפצים" מסויימים לטומאה וכיוצ'ב, הרי יסודם העקרוני של ה"שיעורים" הוא שללא שיעור אין חשיבות לפעולה או לחפץ, להיכלל בהגדרת "פעולה" או "חפץ", וא"כ לפי זה גם בתלמוד תורה, הגיוני יותר להבין שמקיים מצוה ב"משפט" שיש לו משמעות וערך תורני כלשהו, ולא במילה אחת בודדת סתמית.
(ובדברי הירושלמי שהבאתי אפשר לבאר, שהכוונה לדיבור שלם שמורכב מכמה מילים שיש להם משמעות של תורה, ולא ל"תיבה/מילה" אחת בודדת ללא כל משמעות)


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 209 אורחים