מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הנכנס לירושלים מתכפרים עוונותיו

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
אורח
הודעות: 627
הצטרף: ה' יולי 21, 2011 8:14 pm

הנכנס לירושלים מתכפרים עוונותיו

הודעהעל ידי אורח » ד' יולי 22, 2015 4:06 pm

בספר מדרש האתמרי לרבי אליהו הכהן ז"ל מאזמיר מח"ס שבט מוסר דרוש ה' לתשובה כג טור א' כתוב: כדרך הנכנס בירושלים, שמתכפר עונו כדכתיב וכפר אדמתו עמו.
מה המקור?

במדרש תנחומא פנחס סי"ג אמרו: אמר רבי יהודה בר סימון מעולם לא לן אדם בירושלים ובידו עון כיצד תמיד של שחר מכפר על עונות שנעשו בלילה תמיד של בין הערבים מכפר על עונות שנעשו ביום מכל מקום לא לן אדם בירושלים ובידו עון שנאמר צדק ילין בה" הובא ברש"י ישעיה א כא ועוד.
אבל לא אמרו "שהנכנס" לירושלים מתכפר לו, וגם לא למדו זאת מהפסוק וכפר אדמתו עמו, ובמדרש תהלים פרק פה: וכפר אדמתו עמו, מי מכפר על עמו, אדמתו. אשריהם יושבי ארץ ישראל שאין להם לא חטא ולא עוון לא בחיים ולא במתים, והובא בילקוט שמעוני שם, ועייו כתובות קיא א.

צופה_ומביט
הודעות: 4918
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: הנכנס לירושלים מתכפרים עוונותיו

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ש' יולי 15, 2023 10:19 pm

באמת צ"ע לי מדוע קרבן התמיד מכפר רק את עוונותיהם של הנמצאים בירושלים [אם לא נאמר יותר מזה: רק של יושבי ירושלים]. הרי זה קרבן ציבור של כלל ישראל, מדוע אינו מכפר על כל ישראל? ואף שכך משמע בלשון הפסוק שאמר "צדק ילין בה" אבל טעמו של דבר צ"ע.

חלא בר חמרא
הודעות: 214
הצטרף: ו' יוני 24, 2022 12:20 am

Re: הנכנס לירושלים מתכפרים עוונותיו

הודעהעל ידי חלא בר חמרא » א' יולי 16, 2023 12:19 am

לענין השאלה מדוע דווקא בירושלים, עי מאסף שמחת תורה ח"ב עמ' תשכ"א -תשכ"ג שנתחבטו בזה
https://tablet.otzar.org/#/b/651950/p/219/t/1689450044739/fs/0/start/0/end/0/c/1689450068886

וכבר קדמם האמרי אמת זצ"ל ב'מכתבי תורה' סימן קמ"ה, בתירוץ פשוט-
בירושלים, גם מי שהיה מחויב חטאת או עולה, היה מביא אותה, וביחד עם התמיד היה מכופר מכל דבר, ורק שם 'לא לן אדם ועוון בידו'. משא"כ בשאר עיירות היו כאלו שהיו מחויבים קרבן ולא יכלו עדיין להביאו.

צופה_ומביט
הודעות: 4918
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: הנכנס לירושלים מתכפרים עוונותיו

הודעהעל ידי צופה_ומביט » א' יולי 16, 2023 1:51 am

חלא בר חמרא כתב:לענין השאלה מדוע דווקא בירושלים, עי מאסף שמחת תורה ח"ב עמ' תשכ"א -תשכ"ג שנתחבטו בזה
https://tablet.otzar.org/#/b/651950/p/219/t/1689450044739/fs/0/start/0/end/0/c/1689450068886

וכבר קדמם האמרי אמת זצ"ל ב'מכתבי תורה' סימן קמ"ה, בתירוץ פשוט-
בירושלים, גם מי שהיה מחויב חטאת או עולה, היה מביא אותה, וביחד עם התמיד היה מכופר מכל דבר, ורק שם 'לא לן אדם ועוון בידו'. משא"כ בשאר עיירות היו כאלו שהיו מחויבים קרבן ולא יכלו עדיין להביאו.

הקישור לא נפתח לי, ובאוצה"ח שבידי אין את הספר.
אפשר צילום?
תודה רבה מראש.

ייש"כ על האמרי אמת!

חלא בר חמרא
הודעות: 214
הצטרף: ו' יוני 24, 2022 12:20 am

Re: הנכנס לירושלים מתכפרים עוונותיו

הודעהעל ידי חלא בר חמרא » א' יולי 16, 2023 3:01 am

צופה_ומביט כתב:הקישור לא נפתח לי, ובאוצה"ח שבידי אין את הספר.
אפשר צילום?

https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=65&t=56977&p=761641&hilit=%D7%9E%D7%90%D7%A1%D7%A3+%D7%A9%D7%9E%D7%97%D7%AA+%D7%AA%D7%95%D7%A8%D7%94#p761641


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 490 אורחים