מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מונחת בקרן זווית

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
אליהו בן עמרם
הודעות: 1474
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

מונחת בקרן זווית

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ה' ספטמבר 28, 2023 9:33 pm

רבינו בחיי על פרשת האזינו – דברים ל'ב מ'ג כתב וז"ל: "גם ענין העוה"ב שלא נזכר בתורה בפירוש גם כן מתוך העלמתו, כי התורה נתנה להמון, ודעת ההמון לא יכילו הענינים השכליים, וכן תמסור התורה אותם אל רמז קטן ודק, יעברו ההמון עליו והיחיד המשכיל יתעורר אליו"

העולה מדבריו לכאו':
א. התורה נמסרה לכל העם – שרובו הגדול "המון העם", ולאו דווקא ליחידים המשכילים שבעם.
ב. לפיכך תוכן התורה הנגלה והמפורש מכוון להבנת ההמון ואין ענין לכתוב באופן גלוי ומפורש תוכן בלתי נהיר להמון (או אף עדיף שלא לכתוב מה שעלול להזיקם).
ג. התוכן המיועד ל"משכילים" נמסר ונכתב ברמז בלבד, כדי שה"המון" לא "יתקל" בו. הווי אומר ש"תורת המשכילים" הנחבאת ב"קרן זווית" "לא תפריע" לקריאת ו"לא תזיק" להבנת ה"המון" בתורה המפורשת והגלויה המכוונת להם.

ומכאן אולי מתבהר, כי "תורה מונחת בקרן זווית" איננה "המצאה" מאוחרת מימי ינאי המלך (קידושין ס'ו) שנובעת מאילוץ כלשהו, אלא היא מהלך מכוון מעת מסירת התורה של הנחת חלקים מסויימים בתורה (הרבדים העמוקים שלה) בקרן זווית אפילה, במטרה מכוונת שרוב העם – ההמון ידלג עליה, ורק המשכיל להבין ש"הגלוי והמפורש" אינו "הכל" יחפש בחורים וסדקים ולא ידלג על אף "קרן זווית" מבלי שבדקה היטב כפי שחננו הי"ת.

האם צריך להשאיר אותם רבדים עמוקים ב"קרן זווית", ולא לפרסם אותם? לכאורה כן, כי לכך נוצרו.
ומה שרבינו בחיי עצמו האיר את "קרן הזווית" בפרשת האזינו בענין שכר העולם הבא, אינו אלא כדי להאיר לנו דוגמא אחת, ולתת אותה לחכם שיחכם עוד ועוד לחטט בחורים וסדקים אחר הנחבא בקרנות הזווית.

כדכד
הודעות: 8453
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: מונחת בקרן זווית

הודעהעל ידי כדכד » ה' ספטמבר 28, 2023 9:38 pm

קרן זוית היא כן המצאה מימי ינאי המלך
שהומצאה ע"י צדוקים כדי לטעון שאין צורך בתורה שבע"פ ואפשר להבין הכל מהתורה שבכתב שכל מי שירצה יוכל לקחתה מקרן ה זוית
והרי זה בדיוק ההיפך ממה שהביא מר מרבנו בחיי
שהתורה החביאה חלקים מסויימים שלא יובנו ע"י המון עם ולא כל מי שרוצה יבין אותם

אליהו בן עמרם
הודעות: 1474
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: מונחת בקרן זווית

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ה' ספטמבר 28, 2023 10:03 pm

כדכד כתב:קרן זוית היא כן המצאה מימי ינאי המלך
שהומצאה ע"י צדוקים כדי לטעון שאין צורך בתורה שבע"פ ואפשר להבין הכל מהתורה שבכתב שכל מי שירצה יוכל לקחתה מקרן ה זוית
והרי זה בדיוק ההיפך ממה שהביא מר מרבנו בחיי
שהתורה החביאה חלקים מסויימים שלא יובנו ע"י המון עם ולא כל מי שרוצה יבין אותם


ברור שהמובן מימי ינאי המלך אחר לחלוטין, והפוך מ"אידיאלי".
התכוונתי ל"מטבע לשון" זה שמקבל בעצם בדברי רבינו בחיי היבט "אידיאלי" ו"שיטתי" כבר מאז מסירת התורה.

כדכד
הודעות: 8453
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: מונחת בקרן זווית

הודעהעל ידי כדכד » ה' ספטמבר 28, 2023 10:26 pm

מטבע הלשון לדברי מר הוא שקרן זוית היא מקום סתור
בגמרא במעשה דינאי המובן הוא הפוך לחלוטין
לא התכוונתי להכנס לעצם הדברים שמר כותב אלא לסגנון
איך "קרן זווית" קבלה מטבע לשון הפוכה בדיוק ממובנה המקורי?

יעקל
הודעות: 1188
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: מונחת בקרן זווית

הודעהעל ידי יעקל » ו' ספטמבר 29, 2023 1:31 am

כדכד כתב:מטבע הלשון לדברי מר הוא שקרן זוית היא מקום סתור
בגמרא במעשה דינאי המובן הוא הפוך לחלוטין
לא התכוונתי להכנס לעצם הדברים שמר כותב אלא לסגנון
איך "קרן זווית" קבלה מטבע לשון הפוכה בדיוק ממובנה המקורי?



לא יודע אם הנקודה הבאה קשורה ישחרות לנושא האשכול, אבל כבר כתב הר"מ ז"ל בפיה"מ בפ' חלק - פירוש שלכאור' ניתן לכל - בהקדמה לי"ג העיקרים ש"עיקרי האמונה חביבים עליו ללמדם מכל אשר ילמדהו"

אליהו בן עמרם
הודעות: 1474
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: מונחת בקרן זווית

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ב' אוקטובר 02, 2023 11:45 pm

כדכד כתב:מטבע הלשון לדברי מר הוא שקרן זוית היא מקום סתור
בגמרא במעשה דינאי המובן הוא הפוך לחלוטין
לא התכוונתי להכנס לעצם הדברים שמר כותב אלא לסגנון
איך "קרן זווית" קבלה מטבע לשון הפוכה בדיוק ממובנה המקורי?

אולי אפשר למצוא בסיס משותף.
אומר אלעזר בן פועירה לינאי המלך, אין הפסד מכילוי החכמים, כי התורה מונחת מאז ומעולם באופן כזה שמכוון בעיקר ל-המון העם, שילמדו את רבדיה הפשוטים והגלויים, ולא יתעמקו בה יותר מדאי.ואם נותן התורה היה רוצה בהבנת החכמים המשכילים לא היה מניחה בקרן זווית אלא במקום גלוי לכולם, כלומר מפרש לכולם את צפונותיה.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 267 אורחים