מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

האם מותר לעבור עבירה אחת כדי להינצל מעבירות הרבה?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
אליהו בן עמרם
הודעות: 1474
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: האם מותר לעבור עבירה אחת כדי להינצל מעבירות הרבה?

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ד' ספטמבר 16, 2020 8:02 pm

עקביה כתב:
אליהו בן עמרם כתב:לכן לענ"ד מבאר רש"י שבכלל "שמירת" שבת זו כלול גם מקרה בו נדרשים לחללה על מנת לשמור שבתות הרבה אחרות. "ושמרו....כדי לעשות שבתות אחרות".
כלומר, כאשר מטרתו של "חילול" זה הינו בעצם שמירת שבתות רבות בעתיד, הרי שגם זה בכלל "ושמרו".

נ"ל שכוונת רש"י לומר שלפי דרשה זו של רשב"מ, הפסוק וְשָׁמְרוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת הַשַּׁבָּת לַעֲשׂוֹת אֶת הַשַּׁבָּת לְדֹרֹתָם, אינו מזהיר כלל על שמירת השבת מעשיית מלאכה, אלא על זהירות בכך שהשבת תתקיים ע"י בנ"י "לדורותם", כלומר להציל ולהחיות את מי שזקוק לכך.


אגב, ראיתי מביאים בשם החת"ס ועוד, לגבי הנידון של "הותרה" שבת אצל פיקוח נפש או "דחויה", שיש הבדל בין אם לומדים את ההיתר מ"וחי בהם" לבין אם לומדים אותו מ"ושמרו" כר"ש בן מנסיא.
שלפי ר"ש בן מנסיא, "ושמרו" מלמד "הותרה".
כמו"כ ראיתי שיש תמהים עליו מנא ליה הא?
ואולי לפמש"כ כפי הבנתי הענייה בדברי רש"י, שאין זה "ביטולה" אלא "קיומה", ואין זה "חילולה" אלא "שמירתה", יש סימוכין לדברי החת"ס.
אך כל זה מקופיא, כי לא עיינתי בדברי החת"ס עצמם, ואיתי תלון משוגתי.

עקביה
הודעות: 5463
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: האם מותר לעבור עבירה אחת כדי להינצל מעבירות הרבה?

הודעהעל ידי עקביה » ד' ספטמבר 16, 2020 8:25 pm

לענ"ד הטעמים שנתנו שם (יומא פה.:) התנאים, ובכללם רבי שמעון בן מנסיא, לכך שמחללים שבת על פיקו"נ, אינם עיקר הלימוד, אלא רמז ואסמכתא. ועיקר הלימוד אינו אלא מ"וחי בהם". וכן משמע מהמאירי שם ע"ב.

אליהו בן עמרם
הודעות: 1474
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: האם מותר לעבור עבירה אחת כדי להינצל מעבירות הרבה?

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ד' ספטמבר 16, 2020 8:35 pm

עקביה כתב:לענ"ד הטעמים שנתנו שם (יומא פה.:) התנאים, ובכללם רבי שמעון בן מנסיא, לכך שמחללים שבת על פיקו"נ, אינם עיקר הלימוד, אלא רמז ואסמכתא. ועיקר הלימוד אינו אלא מ"וחי בהם". וכן משמע מהמאירי שם ע"ב.

זה עוד נידון, שאכמ'ל.
מ'מ להלכה, מצאנו שהותר חילול שבת להצלה משמד ושאר עבירות, כפי שהבאתי מסי' ש'ו לעייל.
וזה בוודאי לא מצד 'וחי בהם' שאינו אלא היתר חילול לפיקוח נפש, אלא מטעם 'חלל עליו וכו'.
כלומר הטעם הזה של ר'ש בן מנסיא 'חי וקיים' ונפסק להלכה.
ועיין עוד בכל המ'מ שהבאתי לעייל בתחילת האשכול, כי האי גוונא.

כדכד
הודעות: 8453
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: האם מותר לעבור עבירה אחת כדי להינצל מעבירות הרבה?

הודעהעל ידי כדכד » ד' ספטמבר 16, 2020 10:58 pm

תוכן כתב:
כדכד כתב:
תוכן כתב:
כדכד כתב:הדיונים במשניות שם על קינים שנתערבו ושם יש גם חטאת וגם עולה ואם הבנתי נכון את המשניות הקרבנות הכשרים הם דווקא אלו שודאי קרבו כהלכתן אבל לא מדובר שם על עולות בהמה שהתערבה בהם חטאת ובזה עד כמה שידוע לי גם בדיעבד כולם פסולות משום ספק החטאת שלא לשמה שהתערבה בהם


הדיונים שם על קינים שנתערבו חטאת בעולה, וכמו שאמרת, אלו שקרבו כהלכתם כשרים. וזה בדיוק אותו הדבר בחטאת אחת שקרבה בתוך אלף עולות, שאם הקריבו 1,001 עולות, כולן כשרות חוץ מאחת.
לא!
בחטאת רגילה ועולה רגילה שהתערבו אחרי שנקרא עליהם שם אז אף אחת לא קרבה כהלכתה וכולן פסולות משום ספק החטאת הפסולה שבהן.
בקינים, שמלכתחילה יש אחת עולה ואחת חטאת אז יש מקום להכשיר את אלו שקרבו כהלכתן כי הן מתפרשות בעשיית הכהן


אם הן מתפרשות בעשיית הכהן, אז כולם כשרות, כי הכהן מפרש כל אחד בשביל מה שהוא. המשניות שם איירי, שבודאי יש תערובת של חטאת ועולה, עיין למשל מ"ג שם, ומה שעשה כדין כשר, ומה שעשה שלא כדין אינו כשר.

אין הכי נמי שיש ודאי תערובת של חטאת ועולה.
זה שהכהן מפרש בשביל מה הוא לא מספיק כי יש כמה נשים ולכל אחת יש ודאי חטאת וודאי עולה לפחות ואינו יכול להחליט שהכל עולה או שהכל חטאת.
מה שכתבתי הוא שמדובר שהקינים אינן מפורשות ולכן יש חלק שכן כשר אבל כשהבהמה או העוף הוקדש כבר לקרבן מסויים אז אי אפשר לשנותו

כדכד
הודעות: 8453
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: האם מותר לעבור עבירה אחת כדי להינצל מעבירות הרבה?

הודעהעל ידי כדכד » ד' ספטמבר 16, 2020 10:59 pm

אליהו בן עמרם כתב:
עקביה כתב:לענ"ד הטעמים שנתנו שם (יומא פה.:) התנאים, ובכללם רבי שמעון בן מנסיא, לכך שמחללים שבת על פיקו"נ, אינם עיקר הלימוד, אלא רמז ואסמכתא. ועיקר הלימוד אינו אלא מ"וחי בהם". וכן משמע מהמאירי שם ע"ב.

זה עוד נידון, שאכמ'ל.
מ'מ להלכה, מצאנו שהותר חילול שבת להצלה משמד ושאר עבירות, כפי שהבאתי מסי' ש'ו לעייל.
וזה בוודאי לא מצד 'וחי בהם' שאינו אלא היתר חילול לפיקוח נפש, אלא מטעם 'חלל עליו וכו'.
כלומר הטעם הזה של ר'ש בן מנסיא 'חי וקיים' ונפסק להלכה.
ועיין עוד בכל המ'מ שהבאתי לעייל בתחילת האשכול, כי האי גוונא.

מנא לך ש"וחי בהם" אינו כולל הוראה לחיות תוך קיום המצוות ולא בחיים של גוי?

תוכן
הודעות: 6252
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: האם מותר לעבור עבירה אחת כדי להינצל מעבירות הרבה?

הודעהעל ידי תוכן » ד' ספטמבר 16, 2020 11:18 pm

כדכד כתב:אין הכי נמי שיש ודאי תערובת של חטאת ועולה.
זה שהכהן מפרש בשביל מה הוא לא מספיק כי יש כמה נשים ולכל אחת יש ודאי חטאת וודאי עולה לפחות ואינו יכול להחליט שהכל עולה או שהכל חטאת.
מה שכתבתי הוא שמדובר שהקינים אינן מפורשות ולכן יש חלק שכן כשר אבל כשהבהמה או העוף הוקדש כבר לקרבן מסויים אז אי אפשר לשנותו


המשנה מדברת כשיש ודאי חטאת וודאי עולה, ואם הקריב כולם כעולה, אז העולה כשרה והחטאת פסולה.

עקביה
הודעות: 5463
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: האם מותר לעבור עבירה אחת כדי להינצל מעבירות הרבה?

הודעהעל ידי עקביה » ד' ספטמבר 16, 2020 11:33 pm

אליהו בן עמרם כתב:מ'מ להלכה, מצאנו שהותר חילול שבת להצלה משמד ושאר עבירות, כפי שהבאתי מסי' ש'ו לעייל.
וזה בוודאי לא מצד 'וחי בהם' שאינו אלא היתר חילול לפיקוח נפש, אלא מטעם 'חלל עליו וכו'.
כלומר הטעם הזה של ר'ש בן מנסיא 'חי וקיים' ונפסק להלכה.

ראיתי כעת את המשנ"ב שם, ומדבריו אני למד שטעם ההיתר הוא לא משום "חלל עליו" וכו'. וגם מהמג"א שהביא המשנ"ב מוכח שלא זה הטעם.

עושה חדשות
הודעות: 12704
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: האם מותר לעבור עבירה אחת כדי להינצל מעבירות הרבה?

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' ספטמבר 17, 2020 12:24 am

לגבי הנידון בטעמא ד"חלל" וכו', ראה עוד -
viewtopic.php?f=17&t=51973&hilit#p643546

אליהו בן עמרם
הודעות: 1474
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: האם מותר לעבור עבירה אחת כדי להינצל מעבירות הרבה?

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ה' ספטמבר 17, 2020 1:52 am

עקביה כתב:
אליהו בן עמרם כתב:מ'מ להלכה, מצאנו שהותר חילול שבת להצלה משמד ושאר עבירות, כפי שהבאתי מסי' ש'ו לעייל.
וזה בוודאי לא מצד 'וחי בהם' שאינו אלא היתר חילול לפיקוח נפש, אלא מטעם 'חלל עליו וכו'.
כלומר הטעם הזה של ר'ש בן מנסיא 'חי וקיים' ונפסק להלכה.

ראיתי כעת את המשנ"ב שם, ומדבריו אני למד שטעם ההיתר הוא לא משום "חלל עליו" וכו'. וגם מהמג"א שהביא המשנ"ב מוכח שלא זה הטעם.

במחילה, יעוין במג'א סי' ש'ו ס'ק כ'ט, דכתב בטעם ההיתר מדאוריתא משום 'חלל עליו וכו'.
וגם בסוף דבריו שנסתפק בחילול שבת למען הצלה רוחנית של קטנה, שמצד 'חלל עליו וכו' היה נראה לו להתיר כדי שתזכה לקיים שבתות הרבה לכשתגדיל.

עקביה
הודעות: 5463
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: האם מותר לעבור עבירה אחת כדי להינצל מעבירות הרבה?

הודעהעל ידי עקביה » ה' ספטמבר 17, 2020 7:35 am

אליהו בן עמרם כתב:במחילה, יעוין במג'א סי' ש'ו ס'ק כ'ט, דכתב בטעם ההיתר מדאוריתא משום 'חלל עליו וכו'.
וגם בסוף דבריו שנסתפק בחילול שבת למען הצלה רוחנית של קטנה, שמצד 'חלל עליו וכו' היה נראה לו להתיר כדי שתזכה לקיים שבתות הרבה לכשתגדיל.

ממש לא.
הוא בסה"כ משתמש במטבע לשון זו. זה הכל. אבל ברור שהבין כמו הב"י, עיי"ש.

מלבד זאת, אילו זה היה הטעם, לא היה עולה בדעתו להסתפק בקטנה, שהרי פשוט שטעם זה שייך בה.

אליהו בן עמרם
הודעות: 1474
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: האם מותר לעבור עבירה אחת כדי להינצל מעבירות הרבה?

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ה' ספטמבר 17, 2020 8:10 pm

עקביה כתב:
אליהו בן עמרם כתב:במחילה, יעוין במג'א סי' ש'ו ס'ק כ'ט, דכתב בטעם ההיתר מדאוריתא משום 'חלל עליו וכו'.
וגם בסוף דבריו שנסתפק בחילול שבת למען הצלה רוחנית של קטנה, שמצד 'חלל עליו וכו' היה נראה לו להתיר כדי שתזכה לקיים שבתות הרבה לכשתגדיל.

ממש לא.
הוא בסה"כ משתמש במטבע לשון זו. זה הכל. אבל ברור שהבין כמו הב"י, עיי"ש.

מלבד זאת, אילו זה היה הטעם, לא היה עולה בדעתו להסתפק בקטנה, שהרי פשוט שטעם זה שייך בה.


ראשית, ניתי ונחזי מש"כ המשנ"ב בס"ק נ"ז בשם המג"א ומה הוסיף בזה המשנ"ב:
"כתב המ"א צ"ע אם הבת קטנה ורוצים להוציאה מכלל ישראל אם יעשה הגדול חטא בשבילה, דהא קי"ל דאין ב"ד מצווין להפרישה מאיסור, או דילמא מידי דהוי אפקוח נפש שמחללין על הקטן דאומרים חלל עליו שבת אחד כדי שישמור שבתות הרבה ה"נ כן, ובא"ר דעתו להקל דאם לא ישתדל להצילה תשאר כן גם בגדלותה"
כלומר, יש צד למג"א שאותו דין של פיקוח נפש קיים גם בלא פיקוח נפש, מהאי טעמא, כדי שישמור שבתות הרבה.

ואולם גם לפי הצד הראשון של המג"א, שמהותו הדיון (בין הרשב"א לתוס' כדאיתא בב"י כאן) אם "שרי למיעבד איסורא זוטא כי היכי דלא לעביד חבריה איסורא רבה", אין זה אלא אם מותר לאחר לעבור על איסור לצורך הצלת חבירו מאיסור גדול.
ואם בסופו של דבר נפסק גם במג"א וגם במשנ"ב שמותר לאחר לעבור בשביל הצלת חבירו מאיסורים, למרות שבד"כ אין אומרים לאדם חטא בשביל שיזכה חברך, קל וחומר לאדם עצמו שרוצה להציל עצמו מאיסורא רבה (כגון: איסורים רבים ו/או חמורים יותר) שמותר לו לעבור על עבירה אחת לצורך זה.

אליהו בן עמרם
הודעות: 1474
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: האם מותר לעבור עבירה אחת כדי להינצל מעבירות הרבה?

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ה' ספטמבר 17, 2020 8:45 pm

לענ"ד יש להוסיף קצת באור לדברים.

יש לכאורה מכנה משותף לשני הטעמים:
- "שרי למיעבד איסורא זוטא כי היכי דלא לעביד חבריה איסורא רבה"
- "חלל עליו שבת אחת כדי שישמור שבתות הרבה"
ויש גם נקודת חילוק.

המשותף: שלפי שני הטעמים "שוקלים" "הפסד" מול "רווח". "הפסד" עבירה אחת/קלה מול "רווח" מצוות/עבירות רבות/חמורות.
החילוק: האם מדובר על "רווח" עכשווי שהוא לפנינו, או רק לעתיד לבוא (אם ינצל מהמוות או לכשיגדל, שאז הרווחנו שכל חייו בעתיד יהיו עם "שמירת מצוות").

ולפ"ז אולי אפשר לבאר את צדדי הספק של המג"א:
הרי לכאורה אותו יסוד של "משקל הפסד מול רווח" נמצא בבסיס שני הטעמים, א"כ למה לא להכריע שניתן להציל גם קטנה מאיסורים בוודאי ?
התשובה: יכול להיות שכל מה שהותר להצלה מאיסורים של חבירו, אינו אלא כדין "דחיה", כדוגמת "עשה דוחה לא תעשה", ולכן רק אם מדובר על הצלה עכשווית של איסורים רבים/גדולים, אז נדחה האיסור של האחד מפני האיסורים הרבים של חבירו.
ומה שמצאנו בפיקוח נפש, ש"הותרה" שבת אצל פיקוח נפש כדי שישמור שבתות הרבה בעתיד, אין זה אלא כאשר הצטרף ל"משקל" גם טעם של פיקוח נפש וחיים.
או"ד לא שנא, ואין בטעם הזה של "הצלת חיים" משום טעם נוסף להיתר, אלא כל הענין הוא ה"משקל" של אסור קל/בודד מול איסורים רבים בין אם יבואו עכשיו או בעתיד, ולמעשה ה"מכנה המשותף" בין הטעמים הוא המכריע ואין בלתו, והותר לעבור איסור אחד כדי להציל את עצמו או את חברו מאיסורים רבים/חמורים.

אליהו בן עמרם
הודעות: 1474
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: האם מותר לעבור עבירה אחת כדי להינצל מעבירות הרבה?

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ב' ספטמבר 21, 2020 9:33 pm

אליהו בן עמרם כתב:הבית שמואל באהע'ז סי' כ'ה סק'ב בענין הוצאת שז'ל לצורך בדיקה, מביא את הגמ' ביבמות בענין הא דבודקין מי שיש בו ספק אם יכול לבוא בקהל ע'י שגורמים לו להוציא שז'ל.
ושם בהגהות 'ראש פינה' להרש'ב אב'ד הרומילוב (מופיע על הדף בשו'ע פרידמן) מבאר את הבנת הבית שמואל בגמרא הנ'ל מצד שאם לא יעשה את הבדיקה ולא יוציא שז'ל הרי שיאסר עולמית לישא אשה ובוודאי ייכשל עי'ז כמה פעמים בקרי, ולכן מותר לעשות עבירה של שז'ל פעם אחת כהא דאמרינן מוטב שיחלל שבת אחת כדי שישמור שבתות הרבה.
ומכאן לכאו' רואים חידוש גדול מאד לענ'ד, שמותר לעשות עבירה אחת, לא רק בשביל להציל משמד חילול שבת ועבודה זרה בקביעות כהא דאיתא בשו'ע אוה'ח סי' ש'ו, אלא גם מעבירות הרבה כמו הוצאת שז'ל שיקרו בוודאות בעתיד אם לא יעשה את העבירה האחת עכשיו לצורך הבדיקה.
וכל זה למד ה'ראש פינה' מהגמ' ביומא פה: בטעם היתר חילול שבת אחד לצורך שמירת שבתות הרבה


אחר הדברים האלה:
האם אמרינן ביה "הקל הקל תחילה"?
והאם לפי דברי החת"ס שלומדים מ"חלל עליו שבת אחת וכו'" ד"הותרה" ולא "דחויה" - לא בעינן "הקל הקל תחילה"?

כדכד
הודעות: 8453
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: האם מותר לעבור עבירה אחת כדי להינצל מעבירות הרבה?

הודעהעל ידי כדכד » ג' ספטמבר 22, 2020 5:13 pm

תוכן כתב:
כדכד כתב:אין הכי נמי שיש ודאי תערובת של חטאת ועולה.
זה שהכהן מפרש בשביל מה הוא לא מספיק כי יש כמה נשים ולכל אחת יש ודאי חטאת וודאי עולה לפחות ואינו יכול להחליט שהכל עולה או שהכל חטאת.
מה שכתבתי הוא שמדובר שהקינים אינן מפורשות ולכן יש חלק שכן כשר אבל כשהבהמה או העוף הוקדש כבר לקרבן מסויים אז אי אפשר לשנותו


המשנה מדברת כשיש ודאי חטאת וודאי עולה, ואם הקריב כולם כעולה, אז העולה כשרה והחטאת פסולה.

יש ודאי חטאת וודאי עולה אבל עד ההקרבה לא ברור מה החטאת ומה העולה
את זה הכהן מפרש
באופן שידוע כבר מי היא העולה ומיהי החטאת ונתערבו אח"כ ונשחטו לשם עולה כל הנשחטות לשם עולה פסולות משום ספק החטאת שנשחטה שלא לשמה שמעורבת בהן

אליהו בן עמרם
הודעות: 1474
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: האם מותר לעבור עבירה אחת כדי להינצל מעבירות הרבה?

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » א' אוקטובר 29, 2023 7:26 pm

אליהו בן עמרם כתב:למעשה כלול בחידוש גדול זה 2 חידושים לענ"ד:
א. החידוש העיקרי - שהיסוד בגמ' ביומא פה: "אמרה תורה חלל עליו שבת אחת כדי שישמור שבתות הרבה" - אינו רק אם מדובר בהרבה חילולי שבת או אם מדובר על איבוד כל המצוות חלילה, אלא ניתן "להניח על המשקל" עבירה אחת מכל סוג שהוא כנגד כמה עבירות מכל סוג שהוא, ואם עבירה אחת תמנע ממנו לעבור בוודאי על הרבה עבירות, שיעבור על אחת ולא על הרבה.
ב. שיש נסיונות, שניתן להניח שאדם יכשל בהם בוודאי, ואז הותר לו כנ"ל. (חידוש גדול זה פותח אולי פתח, לכל מיני אנשים שמטבעם אינם יכולים לעמוד בנסיון כלשהו בוודאי ל"ע, או שנמצאים במצב ייחודי כזה שבוודאי לא יעמדו בנסיון).


בחזקוני על פרשת לך לך, בענין מה שחשש אברהם פן יהרגוהו המצרים ולכן ביקש "אמרי נא אחותי את", כתב:
"והיה כי יראו אתך המצרים, והרגו אתי ואתך יחיו, שהן מוזהרין על אשת איש מודבק באשתו ולא באשת חבירו."
והקשה: "וא"ת הלא כך הם מוזהרים על שפיכות דמים כשיצאו מן התיבה?"
ותירץ: "ניחא להם לחטוא פעם אחת בשפיכות דמים מלהיות חוטאים תדיר באשת איש".
כלומר המצרים עשו אותו חשבון, לעבור עכשיו עבירה אחת כדי להציל עצמם מלעבור בעתיד על עבירות הרבה...


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 258 אורחים