מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שקעה חמה מראשי ההרים - דעת הגר"ז

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2722
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

שקעה חמה מראשי ההרים - דעת הגר"ז

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » א' נובמבר 05, 2023 3:31 am

ניסיתי לברר דעת הגר"ח מוואלאזין בענין הזריחה והשקיעה מאת חברי הפורום, ולא עלתה בידי. כנראה שאלו השוקדים בתורתו של הגר"ח אינם נמצאים כאן.

עכשיו ברצוני לברר את דעת הגר"ז, אולי הלומדים את דבריו כן מסתובבים כאן.

בשו"ע הרב סי' רס"א כתב וז"ל, "זמן תוספת זה מלפניה הוא מתחלת השקיעה שאין השמש נראית על הארץ". והיינו כפי שחושבים העולם, שהעומדים על הארץ רואים שאין השמש נראית לעיניהם, שאינם יכולים לראות את השמש. והיינו שראש השמש ופסגתו נעלמה מעיני האופק.

אמנם, בסידורו כתב 'סדר הכנסת השבת', ושם האריך קצת בזה, ונראה שדעתו שונה.
וז"ל,
מאד מאד צריך ליזהר בהדלקת נרות להדליק קודם שקיעת החמה שקיעה הנראית דהיינו בעוד השמש זורח בראשי האילנות בשדה בארץ המישור שאין שום הר במערב או בראשי גגים הגבוהים בעיר ולא לעשות אח"כ שום מלאכה כלל כדי להוסיף מחול על הקדש מעט כי אחר סילוק וביאת האור מראשי האילנות וגגים הגבוהים בכמו ד' חלקי ששיים משעה (שקורין מינוטין) אזי היא שקיעה האמיתית שהוא סילוק וביאת האור מראשי ההרים הגבוהים שבא"י.


והרבה יש לדייק בדבריו. אמנם בסוף דבריו כתב שהשקיעה האמיתית הוא סילוק וביאת האור מראשי ההרים הגבוהים שבא"י. והיינו שהשקיעה האמיתית איננה העלמת השמש מהאופק להעומד במישור או על יד הים, אלא העלמת השמש מעיני מי שעומד בראש הר גבוה. והיינו שהאדם העומד במקומו יצייר בדעתו שאם היה מתחת רגליו הר גבוה כהרים הגבוהים בא"י, עד כמה היה רואה את השמש. אמנם אינו יכול לסמוך ע"ז למעשה, שהרי אין לו את ההר הזה, ולכן צריך להחמיר ולהקדים ולהדליק כאשר השמש בראש האילנות או הגגים.

שיטה זו צ"ע, כי הרי נתן שיעור לזה שהוא ד' דקות. והנה, המרחק בין ראש הגג או האילן הרגיל עד להרים הגבוהים הוא כחצי ק"מ (גובה הר הכרמל). ואם נאמר שלוקח דקה אחת להחמה לרדת מראש גגי העיר (גג של בית בת שלש קומות עולה עד 15 מטר) עד המישור, א"כ יקח יותר מחצי שעה לרדת עד למטה מהאופק של העומד בראש ההרים הגבוהים שבא"י. ורק אם נאמר שאין שום משמעות אמיתית להמרחק בין החמה בראש הבניינים לחמה בסוף האופק, נוכל לשער דין זה. ואם אין משמעות לזה, למה הוא מזכיר.

וראיתי בדפוס חדש של השו"ע הרב, המהדורה האדומה, שמאחורה הדפיסו את ה'סדר הכנסת השבת', והוסיף שם הרב המגיה שמקור דברי הגר"ז בזה שכתב 'ביאת האור מראשי ההרים הגבוהים שבא"י' הוא מדברי הגמרא אמר רבי חנינא הרוצה לידע שיעורו של רבי נחמיה יניח חמה בראש הכרמל וירד ויטבול בים ויעלה וזהו שיעורו של רבי נחמיה. כפשוטו, הביאור בדברי הרב המגיה שם הוא שלמד שהאיש ההוא רוצה לדעת כמה הוא שני מילים, אשר הוא שיעורו של בין השמשות לרבי נחמיה, ולכן יניח את החמה בראש הר הכרמל, והיינו שירד לים הגדול מהר הכרמל, ויטבול, ושיעור זה של הליכה וטבילה הוא שיעור שני מילים. והיינו ש'יניח את החמה' פירושו שיעמוד שם ויראת את השמש בקרניו האחרונות. ומזה הסיק שהשקיעה מתחלת כאשר יכול להניח את החמה בראש הר הכרמל.
וביאור זה תמוה, כי הגמ' חיפשה לה שיעור לדברי ר' נחמיה, ולקחה לה את הר הכרמל למשל, ואם הכוונה להודיע לנו מתי הוא השקיעה והוא כשהחמה בראש הכרמל, הרי זה נוגע לכל הדעות. אלא שכוונת הגמ' הוא להורות צורת השמים בעת תחלת הלילה, והיינו שיחכה כשיעור ירידה וטבילה אחרי שהחמה הוא בראש הר הכרמל, ואח"כ יסתכל בשמים ויווכח את מדת החשכות וכמה כוכבים יש שמה, ועפ"ז ידע שיעורו של ר' נחמיה. נמצא שחמה בראש הר הכרמל דייקא אינה השקיעה, וכ"כ רש"י 'חמה סמוך לשקיעתה נראית על ראשי ההרים' ואין זה השקיעה. ולדעת תוספות שמה ק' יותר, דלדידיה, הטבילה עלתה לו, והיינו דמיירי בזמן התחלת בין השמשות לר' נחמיה ולא סופו, ומאז שהחמה בראש האילנות עד גמר הטבילה, טרם התחיל הבין השמשות. וברור שאין ה'חמה בראש הר הכרמל' שיעור השקיעה.

סוף דבר, לא הבנתי את דברי הגר"ז, ולא את דברי הרב המגיה. אני יודע שהרב המגיה שמה הדפיס כבר קונטרס שלם לבאר את דברי הגר"ז, הנקרא 'נרות שבת קודש', אבל דבריו צריכים עיון רב וידע במתמתיקה, וכל שלמדתי בילדותי שכחתי כבר.

עזריאל ברגר
הודעות: 13111
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: שקעה חמה מראשי ההרים - דעת הגר"ז

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' נובמבר 05, 2023 4:24 am

אינני בקי בסוגיא, ורק יודע שיש כמה דעות בפרשנות דברי אדמו"ר הזקן אלו ובשאלה איך להוציא מהם הלכה למעשה.

מכאן אכתוב כמה דברים מתוך מה ששמעתי בזה ממקורות שונים למחצה לשליש ולרביע, ולכן יש להתייחס לדברי "בעירבון מוגבל", ובעיקר כמראה-מקום וכו'.

שיטת הרב יעקב סינגאווי - שבכל מקום ומקום יש לחשב 4 דקות אחרי סילוק ראיית השמש.
יש שיטה שאומרת שצריכים ללכת בכל מקום לפי ההרים הסמוכים, ולמעשה זה אומר שבכל ארץ הקודש הולכים לפי השקיעה של ירושלים - שהיא מאוחרת מהשקיעה בתל אביב בכ3-4 דקות.
ויש שניסו לחשב את הדקות האלו "במעלות" ככל חישובי הנשפים (בין השמשות ועלות השחר וכו').

עסקו בשאלה זו באריכות:
א. הרב יעקב הורוויץ בספרו "קיצור הלכות משולחן ערוך אדמו"ר הזקן" במהדורה הראשונה שאיננה באוצר.
ב. הרב יעקב סינגאווי בכמה מקומות, ובפרט באתר האינטרנט שלו - https://sites.google.com/site/zmanimadmorhazaken/
ג. הרב שלום דובער לוין - שהוא העורך הראשי של המהדורה החדשה של שו"ע אדה"ז, כפי שהוזכר לעיל באשכול זה, שהוא כתב חיבור ארוך בענין זה.

עזריאל ברגר
הודעות: 13111
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: שקעה חמה מראשי ההרים - דעת הגר"ז

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' נובמבר 05, 2023 4:26 am

מצו"ב 2 מאמרים מתוך האתר של הרב סינגאווי.
קבצים מצורפים
סינגאווי.pdf
(148.32 KiB) הורד 39 פעמים
סינגאווי-4-דקות.pdf
(90.6 KiB) הורד 44 פעמים

עזריאל ברגר
הודעות: 13111
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: שקעה חמה מראשי ההרים - דעת הגר"ז

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' נובמבר 05, 2023 4:32 am

פעם צילמתי את כל דברי הרב הורוויץ מתוך ספרו - שכנ"ל איננו באוצר וחבל וכו' - ואין הצילומים תחת ידי עתה.

עזריאל ברגר
הודעות: 13111
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: שקעה חמה מראשי ההרים - דעת הגר"ז

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' נובמבר 05, 2023 4:36 am

ראוי לציין שעכ"פ לדעת הרב סינגאווי - כפי שאדה"ז מכיר ב"שקיעה האמיתית" המאוחרת בכ4 דקות מהשקיעה הנראית, כך יש גם "זריחה האמיתית" המוקדמת בכ4 דקות מהזריחה הנראית, ועפ"ז סוזק"ש של אדה"ז מוקדם בכ2 דקות מסוזק"ש של הגר"א.
ואכן הוא ממליץ בסידורו להקדים מאוד את אמירת קריאת שמע (עד כ45 דקות(!) לפני סוף זמנה) ולא לחכות לרגע האחרון.

במסתרים
הודעות: 1861
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: שקעה חמה מראשי ההרים - דעת הגר"ז

הודעהעל ידי במסתרים » א' נובמבר 05, 2023 4:55 am

קונטרס של הרב לוין הנ"ל על סדר הכנסת שבת

https://s3.wasabisys.com/chabadlibrary/ ... habbos.pdf

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2722
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: שקעה חמה מראשי ההרים - דעת הגר"ז

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » א' נובמבר 05, 2023 2:57 pm

במסתרים כתב:קונטרס של הרב לוין הנ"ל על סדר הכנסת שבת

https://s3.wasabisys.com/chabadlibrary/ ... habbos.pdf

יש בזה מה שאין ב'נרות שבת קודש'?

דרומי
הודעות: 9120
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: שקעה חמה מראשי ההרים - דעת הגר"ז

הודעהעל ידי דרומי » א' נובמבר 05, 2023 3:29 pm

יצא לאור כמה עשרות שנים אחרי, ומן הסתם אין בית המדרש בלא חידוש.

לעצם הענין יש גם בספר 'סידור רבינו הזקן עם ציונים והערות', מאת הרב לוי יצחק ראסקין שליט"א.

אליעזר ג
הודעות: 734
הצטרף: ד' ינואר 01, 2020 10:28 pm

Re: שקעה חמה מראשי ההרים - דעת הגר"ז

הודעהעל ידי אליעזר ג » ב' נובמבר 06, 2023 7:56 pm

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:ניסיתי לברר דעת הגר"ח מוואלאזין בענין הזריחה והשקיעה מאת חברי הפורום, ולא עלתה בידי. כנראה שאלו השוקדים בתורתו של הגר"ח אינם נמצאים כאן.

עכשיו ברצוני לברר את דעת הגר"ז, אולי הלומדים את דבריו כן מסתובבים כאן.

בשו"ע הרב סי' רס"א כתב וז"ל, "זמן תוספת זה מלפניה הוא מתחלת השקיעה שאין השמש נראית על הארץ". והיינו כפי שחושבים העולם, שהעומדים על הארץ רואים שאין השמש נראית לעיניהם, שאינם יכולים לראות את השמש. והיינו שראש השמש ופסגתו נעלמה מעיני האופק.

אמנם, בסידורו כתב 'סדר הכנסת השבת', ושם האריך קצת בזה, ונראה שדעתו שונה.
וז"ל,
מאד מאד צריך ליזהר בהדלקת נרות להדליק קודם שקיעת החמה שקיעה הנראית דהיינו בעוד השמש זורח בראשי האילנות בשדה בארץ המישור שאין שום הר במערב או בראשי גגים הגבוהים בעיר ולא לעשות אח"כ שום מלאכה כלל כדי להוסיף מחול על הקדש מעט כי אחר סילוק וביאת האור מראשי האילנות וגגים הגבוהים בכמו ד' חלקי ששיים משעה (שקורין מינוטין) אזי היא שקיעה האמיתית שהוא סילוק וביאת האור מראשי ההרים הגבוהים שבא"י.


והרבה יש לדייק בדבריו. אמנם בסוף דבריו כתב שהשקיעה האמיתית הוא סילוק וביאת האור מראשי ההרים הגבוהים שבא"י. והיינו שהשקיעה האמיתית איננה העלמת השמש מהאופק להעומד במישור או על יד הים, אלא העלמת השמש מעיני מי שעומד בראש הר גבוה. והיינו שהאדם העומד במקומו יצייר בדעתו שאם היה מתחת רגליו הר גבוה כהרים הגבוהים בא"י, עד כמה היה רואה את השמש. אמנם אינו יכול לסמוך ע"ז למעשה, שהרי אין לו את ההר הזה, ולכן צריך להחמיר ולהקדים ולהדליק כאשר השמש בראש האילנות או הגגים.

שיטה זו צ"ע, כי הרי נתן שיעור לזה שהוא ד' דקות. והנה, המרחק בין ראש הגג או האילן הרגיל עד להרים הגבוהים הוא כחצי ק"מ (גובה הר הכרמל). ואם נאמר שלוקח דקה אחת להחמה לרדת מראש גגי העיר (גג של בית בת שלש קומות עולה עד 15 מטר) עד המישור, א"כ יקח יותר מחצי שעה לרדת עד למטה מהאופק של העומד בראש ההרים הגבוהים שבא"י. ורק אם נאמר שאין שום משמעות אמיתית להמרחק בין החמה בראש הבניינים לחמה בסוף האופק, נוכל לשער דין זה. ואם אין משמעות לזה, למה הוא מזכיר.

וראיתי בדפוס חדש של השו"ע הרב, המהדורה האדומה, שמאחורה הדפיסו את ה'סדר הכנסת השבת', והוסיף שם הרב המגיה שמקור דברי הגר"ז בזה שכתב 'ביאת האור מראשי ההרים הגבוהים שבא"י' הוא מדברי הגמרא אמר רבי חנינא הרוצה לידע שיעורו של רבי נחמיה יניח חמה בראש הכרמל וירד ויטבול בים ויעלה וזהו שיעורו של רבי נחמיה. כפשוטו, הביאור בדברי הרב המגיה שם הוא שלמד שהאיש ההוא רוצה לדעת כמה הוא שני מילים, אשר הוא שיעורו של בין השמשות לרבי נחמיה, ולכן יניח את החמה בראש הר הכרמל, והיינו שירד לים הגדול מהר הכרמל, ויטבול, ושיעור זה של הליכה וטבילה הוא שיעור שני מילים. והיינו ש'יניח את החמה' פירושו שיעמוד שם ויראת את השמש בקרניו האחרונות. ומזה הסיק שהשקיעה מתחלת כאשר יכול להניח את החמה בראש הר הכרמל.
וביאור זה תמוה, כי הגמ' חיפשה לה שיעור לדברי ר' נחמיה, ולקחה לה את הר הכרמל למשל, ואם הכוונה להודיע לנו מתי הוא השקיעה והוא כשהחמה בראש הכרמל, הרי זה נוגע לכל הדעות. אלא שכוונת הגמ' הוא להורות צורת השמים בעת תחלת הלילה, והיינו שיחכה כשיעור ירידה וטבילה אחרי שהחמה הוא בראש הר הכרמל, ואח"כ יסתכל בשמים ויווכח את מדת החשכות וכמה כוכבים יש שמה, ועפ"ז ידע שיעורו של ר' נחמיה. נמצא שחמה בראש הר הכרמל דייקא אינה השקיעה, וכ"כ רש"י 'חמה סמוך לשקיעתה נראית על ראשי ההרים' ואין זה השקיעה. ולדעת תוספות שמה ק' יותר, דלדידיה, הטבילה עלתה לו, והיינו דמיירי בזמן התחלת בין השמשות לר' נחמיה ולא סופו, ומאז שהחמה בראש האילנות עד גמר הטבילה, טרם התחיל הבין השמשות. וברור שאין ה'חמה בראש הר הכרמל' שיעור השקיעה.

סוף דבר, לא הבנתי את דברי הגר"ז, ולא את דברי הרב המגיה. אני יודע שהרב המגיה שמה הדפיס כבר קונטרס שלם לבאר את דברי הגר"ז, הנקרא 'נרות שבת קודש', אבל דבריו צריכים עיון רב וידע במתמתיקה, וכל שלמדתי בילדותי שכחתי כבר.


להבנתי הגר"ז פוסק כר"ת ולא לפי ההבנה המקובלת , אלא לפי ההבנה שגם אני הקטן הגעתי אליה, וכן רבים וטובים שסוף שקיעה, או מה שנקרא שקיעה שנייה היא סוף שקיעה מעל ההרים ,ותחילתה היא מקבילה לשקיעה בעמקים.

ודבריו לעניין תוספת שבת הם דברי הרמבן שכשהשמש מולו אין אפשרות לקבל תוספת שבת אלא רק אחרי ששקעה במישור ניתן לעשות זאת ולכן מצדד הרמבן בשיטת ר"ת .

הזמן שלוקח לשמש לשקוע תלוי בזווית שבין הצופה לבין השמש, כאשר מאן דהו עומד בראש הר שגובהו קילומטר מעל סביבתו ההבדל בינו לבין מי שנמצא במישור הוא מרחק האופק, שניהם רואים את השמש עד שהיא מוסתרת ע"י האופק וכל ההבדל הוא מרחקו של האופק ,לפי נוסחה מקורבת שמתאימה לגבהים שכאלו אם נסמן את הגובה של עיני הצופה במטרים ב-א יתקיים ששורש 13א ייתן את מרחק האופק בקילומטרים כלומר במקרה שהגובה הוא 1000 מטר נקבל 114 קילומטר מרחק האופק ואילו לעומד במישור שגובה עיניו ב1.7 מטר נקבל שמרחק האופק 4.7 ק"מ ממנו . למעשה מדובר במשולש ישר זווית בו היתר הוא 114 קילומטר הצלע המקבילה לארץ היא 4.7 קילומטר ולפי משפט פיתגורס הצלע האנכית והצלע האנכית היא 113.9 ק"מ נעגל ל-114 , כל מה שנותר לברר הוא בכמה זמן עוברת השמש 114 ק"מ . ומכיוון שהיקף כדור הארץ הוא בערך 40000 ק"מ אותו עוברת השמש ב-24 שעות נקבל שמהירותה היא כ-27.78 ק"מ לדקה זה אכן לערך 4 דקות .

השמש בראש דקלים הכוונה שרואה אותה בראש הדקלים שזה שווה לזמן שהיה רואה את השקיעה מראש הדקל יוצא פחות מחצי דקה לפני השקיעה מהמישור.

ולגבי מקור דברי הגרז בשיטת רבינו תם צריך אריכות רבה , אך אכן אחת הראיות מני רבים היא דברי הגמרא ברבי נחמיה כפי שמפרשים אותו הרמבן וסיעתו .

במסתרים
הודעות: 1861
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: שקעה חמה מראשי ההרים - דעת הגר"ז

הודעהעל ידי במסתרים » ב' נובמבר 06, 2023 7:58 pm

פוסק כר"ת?

עזריאל ברגר
הודעות: 13111
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: שקעה חמה מראשי ההרים - דעת הגר"ז

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' נובמבר 06, 2023 10:58 pm

הוא כותב שם בסדר הכנסת שבת שאין לסמוך כלל על רבינו תם, ושמרן הבית-יוסף חזר בו בהלכות מילה וכו'.

אליעזר ג
הודעות: 734
הצטרף: ד' ינואר 01, 2020 10:28 pm

Re: שקעה חמה מראשי ההרים - דעת הגר"ז

הודעהעל ידי אליעזר ג » ג' נובמבר 07, 2023 11:01 am

עזריאל ברגר כתב:הוא כותב שם בסדר הכנסת שבת שאין לסמוך כלל על רבינו תם, ושמרן הבית-יוסף חזר בו בהלכות מילה וכו'.


הדברים הללו מופיעים בסוגריים בדברי בעל התניא ולמיטב זכרוני נתונים במחלוקת האם דבריו הם אם לאו.

בכל מקרה הבנתי כפי שכתבתי והבנת גדולים וטובים בשיטת ר"ת עצמה היא ,שכל מה שחידש הוא שהשקיעה הקובעת היא בשקיעה בהר ולא במישור ,או בכל מקום כדאית ליה , וממילא גם אם דברים אלו מקורם בגרז עצמו , הרי להבנתי שיטתו היא שיטת ר"ת האמתית .

אדרבה , אחרת מהיכן לקח שהשקיעה קובעת היא השקיעה בהר, אם לא מהקביעה של ר"ת שסוף שקיעה קובע. וכן פתרונו לעניין תוספת שבת , בנוי על דברי הרמבן בתורת האדם ששואל איך יקבל שבת שהשמש זורחת כנגדו כלומר סבר שבכל מקום כדאית ליה, או במישור, ולמסקנה קובע ומתרץ כשיטת ר"ת שסוף שקיעה קובעת ולכן יש זמן לקבל שבת , ותלמידיו הרשבא והריטבא וכן הרן הלכו בעקבותיו לעניין זה ,ואלו דברי המחבר שרק בתוספת שבת מזכיר בכלל את דברי ר"ת , ולא כותב שחזר בו בהלכות שבת עצמם ,ואלו דברי הגרז ללא הסוגריים . ולכן אם אכן הבקיאים בכתבי שו"ע הרב מעלים צד שזו תוספת לא מהרב , כנראה צד זה הוא האמת והולך בדרכי כל אלו שהזכרתי ולכן קובע את השקיעה בהר כשקיעה הקובעת ואת תוספת השבת כרמבן וסיעתו והשו"ע . ומאן דהו שראה את דבריו ולא עלה על דעתו כשם שלא עלה על דעת אף אחד עד לאחרונה, הסבר זה ברבינו תם, טרח להוסיף מה שנראה לו ברור כדברי הרב , כדי להוציא מרבים הטועים בתקופה ההיא לקבל שבת יותר מ-4 דקות אחרי השקיעה במישור .

כדי להבין למה כוונתי עיין : viewtopic.php?f=17&t=57057 וכן בעיקר viewtopic.php?f=17&t=60850&p=782540#p782540

במסתרים
הודעות: 1861
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: שקעה חמה מראשי ההרים - דעת הגר"ז

הודעהעל ידי במסתרים » ג' נובמבר 07, 2023 6:51 pm

אליעזר ג כתב:הדברים הללו מופיעים בסוגריים בדברי בעל התניא ולמיטב זכרוני נתונים במחלוקת האם דבריו הם אם לאו....

...ולכן אם אכן הבקיאים בכתבי שו"ע הרב מעלים צד שזו תוספת לא מהרב

אין אף אחד שבקי בכתביו ובספריו שהסתפק אם דבריו הם. ואכמ"ל.

אליעזר ג
הודעות: 734
הצטרף: ד' ינואר 01, 2020 10:28 pm

Re: שקעה חמה מראשי ההרים - דעת הגר"ז

הודעהעל ידי אליעזר ג » ה' נובמבר 09, 2023 7:56 pm

במסתרים כתב:אין אף אחד שבקי בכתביו ובספריו שהסתפק אם דבריו הם. ואכמ"ל.


בדקתי זאת שוב והמקור שחשבתי שהוא מוסמך הוא אכן אינו מוסמך , אולם עדיין יתכן שהוא הבין שהרמבן וסיעתו כן הבינו את רבינו תם כמו שכתבתי ,ורק להבנתו זו לא הייתה כוונת רבינו תם עצמו , ולכן יכול לסבור שרוב הראשונים לא כר"ת , וכן לסבור שהשקיעה בהר היא הקובעת .

במסתרים
הודעות: 1861
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: שקעה חמה מראשי ההרים - דעת הגר"ז

הודעהעל ידי במסתרים » ה' נובמבר 09, 2023 8:18 pm

אליעזר ג כתב:יתכן
הוא נותן טעם ומקור לדבריו ועיקרם שמקבל את דעת הגאונים ובפירוש דוחה את דעת ר"ת ואינו מדבר כלל על הבנה אחרת בו.

אתה רשאי לסבור כפי שהעלתה מצודתך, אבל אין צורך לדחוק את שיטתך בפי אחרים.

אליעזר ג
הודעות: 734
הצטרף: ד' ינואר 01, 2020 10:28 pm

Re: שקעה חמה מראשי ההרים - דעת הגר"ז

הודעהעל ידי אליעזר ג » ו' נובמבר 10, 2023 11:00 am

במסתרים כתב:
אליעזר ג כתב:יתכן
הוא נותן טעם ומקור לדבריו ועיקרם שמקבל את דעת הגאונים ובפירוש דוחה את דעת ר"ת ואינו מדבר כלל על הבנה אחרת בו.

אתה רשאי לסבור כפי שהעלתה מצודתך, אבל אין צורך לדחוק את שיטתך בפי אחרים.



לשונו לגבי תוספת שבת כולל הקושי לקבל שבת שהשמש זורחת כנגדו ,והפתרון שיקבל אחרי השקיעה במקומו ולפני השקיעה בהר הגבוה ביותר היא לשון הרמבן ותוכן דבריו המוכרח בתורת האדם, ששיטתו כמוכח שם היא שרבינו תם סבר שסוף שקיעה היא שקיעה בהר, בעל התניא אומנם לא סובר כך ברבינו תם , אבל מכריע כך בשיטת הגאונים , והשאלה הנשאלת היא מהיכן הוציא בשיטתם שהשקיעה בהר היא הקובעת ? כי זו דומני דעת יחיד ובכל מקרה מיעוט בשיטת הגאונים , והתשובה היא מכוח הקושי והתירוץ שקיבל מהרמבן לעניין זמן תוספת שבת בו דן , כאשר לשיטת הרמבן וסיעתו וכך לדעתי הענייה זו שיטת רבינו תם , ואם כן דה פאקטו סובר כרבינו תם בהבנת הרמבן בו, אם כי הוא עצמו לא סובר כך בשיטת ר"ת.

רב טקסט
הודעות: 195
הצטרף: ה' נובמבר 24, 2011 12:31 pm

Re: שקעה חמה מראשי ההרים - דעת הגר"ז

הודעהעל ידי רב טקסט » ד' נובמבר 15, 2023 3:11 pm

בפשטות ההכרח של אדמו"ר הוא כי רק כך יוכל להיות שיראו ג' כוכבים כעשרים מינוט אחר השקיעה, כלומר כ-24 מינוט אחר השקיעה הנראית.
וכידוע שגם על זה תמהים המצפים בכוכבים

אליעזר ג
הודעות: 734
הצטרף: ד' ינואר 01, 2020 10:28 pm

Re: שקעה חמה מראשי ההרים - דעת הגר"ז

הודעהעל ידי אליעזר ג » ב' דצמבר 18, 2023 8:53 pm

רב טקסט כתב:בפשטות ההכרח של אדמו"ר הוא כי רק כך יוכל להיות שיראו ג' כוכבים כעשרים מינוט אחר השקיעה, כלומר כ-24 מינוט אחר השקיעה הנראית.
וכידוע שגם על זה תמהים המצפים בכוכבים



אין שום תימא שיראו שלושה כוכבים בינוניים בא"י בימי השוויון , לפני עשרים דקות ,אדרבה אפילו עד 14 דקות בדרך כלל נראים . יתכן שחשב שכ-14 דקות שזה הזמן העולה מהגמרא לצאת הכוכבים , זה מדי מעט , אך אשמח למקור.

רב טקסט
הודעות: 195
הצטרף: ה' נובמבר 24, 2011 12:31 pm

Re: שקעה חמה מראשי ההרים - דעת הגר"ז

הודעהעל ידי רב טקסט » ג' דצמבר 26, 2023 8:13 pm

לפי דעתו שהמיל 18 מינוט, ע"פ פשטות הסוגיא בפסחים, לא מבואר בגמרא אלא כ- 18-20 מינוט אחר השקיעה.
ענין זה לא תלוי במה שכתבתי. רק האיחור מ-20 ל-24 הוא שנע מכח איחור השקיעה.

על זמן ראיית הכוכבים לא אוכל להתוכח כי לא נסיתי בזה כלל, אלא שבספרים שראיתי שמדברים על זה טוענים שאין רואים עד הרבה יותר מאוחר, קצת יותר מ-7 מעלות. ולפי חשבונו של הרב זה יוצא בכ-5.95


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 118 אורחים