מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בכל נפשך-בכל מצב?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
אליהו בן עמרם
הודעות: 1474
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

בכל נפשך-בכל מצב?

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ג' נובמבר 07, 2023 8:19 pm

בפרי מגדים נסתפק ונשאר בצריך עיון, במקרה שאנסו אדם להרוג את חבירו, שהוא ספק יהודי - ספק גוי, אם יהרג ולא יעבור, או יציל עצמו בנפש זולתו ויעבור ויהרוג ולא יהרג.
וז"ל הפמ"ג במשב"ז ס"ק א' על שו"ע או"ח סימן שכ"ט: "עוד יש לספק, אם אמר שלטון הרוג פלוני, ואם לא קטילנא לך, ופלוני ספק, תינוק שנמצא בעיר מחצה על מחצה, אם נאמר דלא שייך מאי חזית, דהוא ודאי וחבירו ספק, או דלמא לא שנא. וצ"ע כעת..."עכ"ל.

וכאן הבן שואל:
א. מה באור הצד השני של הפמ"ג. למה בכל אופן יהרג ולא יעבור להרוג ספק גוי?
ב. האם ספיקו של הפמ"ג קיים גם במקרה שמצא תינוק מושלך בעיר שרובה גויים, אך כגון שמצא במקום הקביעות, דאמרינן ביה "כל קבוע" ומחזיקים אותו כספק יהודי, ויהיה צד שצריך למסור נפשו עליו? או שבדווקא נקט הפמ"ג בדוגמתו שמצאו תינוק בעיר שהיא מחצה יהודים ומחצה גויים?
ג. האם ספיקו של הפמ"ג קיים גם במקרה שמצא תינוק בעיר שרובה יהודים, אך כגון שמצא במקום קביעות, דאמרינן ביה "כל קבוע" ומחזיקים אותו כספק גוי. האם גם במקרה זה יהיה עדיין צד לומר שיעבור ויהרוג ולא יהרג?

ומענין לענין:
האם אמרינן יהרג ואל יעבור גם ברציחה שאסורה רק מדרבנן?
האם ניתן לדמות לחיוב לבזבז כל ממונו כדי להימנע מלעבור על עבירת לאו, אפילו באיסור דרבנן (כדאיתא בבאור הגר"א יו"ד סי' קנ"ז ס"ק ד, ושם גם בפתחי תשובה ס"ק ד'), והו"ה דרשינן "בכל נפשך" אפילו כדי לא לעבור על רציחה דרבנן?
או שניתן לדמות לדברי הש"ך (יו"ד סי' קנ"ז ס"ק י') שבערווה דרבנן לכולי עלמא יעבור ולא יהרג?

כדכד
הודעות: 8460
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: בכל נפשך-בכל מצב?

הודעהעל ידי כדכד » ג' נובמבר 14, 2023 11:55 pm

אולי התשובה לשאלה מה הספק תלויה בהגדרת מהו ספק
אם נאמר שאדם שהוא ספק יהודי הספק גורם לו להיות פחות יהודי אז דמו פחות אדום ויש מקום להרגו אם הישראל הודאי לא יהרג
אבל אם נאמר שהספק הוא אם הוא יהודי או לא וזה אומר שאו שהוא יהודי או שהוא גוי - הרי לצד שהוא יהודי דמו אדום ככל יהודי אחר ומדוע יותר להרגו?
אמנם יכול להיות שהוא לא יהודי אבל אם הוא כן יהודי דמו אדום כמו כל יהודי ואיך יותר ליהודי אחר להרגו?

עושה חדשות
הודעות: 12715
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: בכל נפשך-בכל מצב?

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' נובמבר 15, 2023 12:27 am

בתיבת גומא פ' וישב כ' "במקום אחר כתבנו ספק אי אמרינן יהרוג ואל יעבור, ואי ספק פקוח נפש לקולא כה"ג לא אמרינן עש"ך שם אות א', ועוד דספק אסור על כל פנים, וצ"ע". האם כוונתו לדבריו הנ"ל?

ORI929
הודעות: 335
הצטרף: א' יוני 13, 2010 4:12 pm

Re: בכל נפשך-בכל מצב?

הודעהעל ידי ORI929 » ד' נובמבר 15, 2023 12:47 pm

עושה חדשות כתב:בתיבת גומא פ' וישב כ' "במקום אחר כתבנו ספק אי אמרינן יהרוג ואל יעבור, ואי ספק פקוח נפש לקולא כה"ג לא אמרינן עש"ך שם אות א', ועוד דספק אסור על כל פנים, וצ"ע". האם כוונתו לדבריו הנ"ל?

בתיבת גמא זה ספק גילוי עריות ונשאר בצ''ע
ולכאורה מוכח מהגור אריה שאין יהרג ואל יעבור בספק גילוי עריות

אליהו בן עמרם
הודעות: 1474
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: בכל נפשך-בכל מצב?

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » א' נובמבר 19, 2023 6:34 pm

כדכד כתב:אולי התשובה לשאלה מה הספק תלויה בהגדרת מהו ספק
אם נאמר שאדם שהוא ספק יהודי הספק גורם לו להיות פחות יהודי אז דמו פחות אדום ויש מקום להרגו אם הישראל הודאי לא יהרג
אבל אם נאמר שהספק הוא אם הוא יהודי או לא וזה אומר שאו שהוא יהודי או שהוא גוי - הרי לצד שהוא יהודי דמו אדום ככל יהודי אחר ומדוע יותר להרגו?
אמנם יכול להיות שהוא לא יהודי אבל אם הוא כן יהודי דמו אדום כמו כל יהודי ואיך יותר ליהודי אחר להרגו?


דברי מר לא מובנים. שהרי באת לבאר מדוע בכל אופן יש צד שנאמר לו תהרג ואל תהרוג (כי את הצד שמותר לו להרוג, כבר באר הפמ"ג בעצמו, וכדלעייל).
אדרבה, לפי דבריך, שני צדדים יש לספק:
על הצד שחבירו יהודי - אכן אסור להרגו. אלא יהרג ולא יהרוג.
על הצד שחבירו גוי - אסור לההרג (מתחייב בנפשו). אלא יהרוג ולא יהרג.

אם כן, מהיכי תיתי לומר לו להחמיר לההרג ולא להרוג את חבירו, הרי הוא מקל לההרג עליו ולהתחייב בנפשו.
נמצא חומרו - קולו, וקולו - חומרו.

אליהו בן עמרם
הודעות: 1474
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: בכל נפשך-בכל מצב?

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » א' נובמבר 19, 2023 8:29 pm

אליהו בן עמרם כתב:בפרי מגדים נסתפק ונשאר בצריך עיון, במקרה שאנסו אדם להרוג את חבירו, שהוא ספק יהודי - ספק גוי, אם יהרג ולא יעבור, או יציל עצמו בנפש זולתו ויעבור ויהרוג ולא יהרג.
וז"ל הפמ"ג במשב"ז ס"ק א' על שו"ע או"ח סימן שכ"ט: "עוד יש לספק, אם אמר שלטון הרוג פלוני, ואם לא קטילנא לך, ופלוני ספק, תינוק שנמצא בעיר מחצה על מחצה, אם נאמר דלא שייך מאי חזית, דהוא ודאי וחבירו ספק, או דלמא לא שנא. וצ"ע כעת..."עכ"ל.

וכאן הבן שואל:
א. מה באור הצד השני של הפמ"ג. למה בכל אופן יהרג ולא יעבור להרוג ספק גוי?


אולי אפשר לבאר את שני הצדדים בספיקו של הפמ"ג על פי דברי הרמב"ם ביסוה"ת פרק ה' הל' ז', וז"ל:
"ומנין שאפילו במקום סכנת נפשות אין עוברין על אחת משלש עבירות אלו, שנאמר ואהבת את ה' אלהיך בכל לבבך ובכל נפשך ובכל מאודך אפילו הוא נוטל את נפשך, והריגת נפש מישראל לרפאות נפש אחרת או להציל אדם מיד אנס דבר שהדעת נוטה לו הוא שאין מאבדין נפש מפני נפש, ועריות הוקשו לנפשות שנאמר כי כאשר יקום איש על רעהו ורצחו נפש כן הדבר הזה". עכ"ל.

לכאורה בדברי רבינו הרמב"ם מצאנו שני טעמים/מקורות לדין יהרג ואל יהרוג.
אחד – שנאמר ואהבת וגו' אפילו נוטל את נפשך
והשני – טעם שהדעת נוטה לו שאין מאבדין נפש מפני נפש.

ומה באמת ההבדל בין הני תרי טעמי, ומה יש בזה שאין בזה?
אולי, באורו של הטעם הראשון הוא, כמה אדם חייב "לשלם" מעצמו כדי לקיים מצות ה' שלא להרוג? כי אם מצאנו שחייב אדם לבזבז עד חומש כדי לקיים מצוות עשה, ולבזבז כל ממונו כדי שלא לעבור על עבירת לא תעשה, א"כ כמה יהיה חייב "לשלם" על מנת להימנע מעבירת רציחה? על זה מביא הרמב"ם שנתחדש בתורה ש"תשלום" זה "יקר מאד", אפילו במחיר נפשו לא יעבור על עבירת רציחה.
במילים אחרות: טעם זה מתמקד בעבירת הרציחה של חבירו, עד כמה היא מחייבת.

ואילו הטעם השני של הרמב"ם אינו עוסק בזה. אלא עד כמה חשובה הצלת נפש, שמצאנו שהיא חשובה עוד יותר מאיסורי תורה חמורים (חלל עליו שבת אחת וכו')? האם הצלת נפש חשובה עד כדי הצלת עצמי על חשבון נפש זולתי? על זה כתב הרמב"ם את שהדעת נוטה לו, מאי חזית דדמא דידך סומק טפי וכו'.
במילים אחרות: טעם זה מתמקד בערך ההצלה של חיי אדם. האם בכל מחיר, אפילו על חשבון נפש אחרת, או לא.

לפי זה אולי ניתן לבאר את ספיקו של הפמ"ג כך:
אם העיקר כטעם השני, הרי שאם מדובר על הצלת "נפש וודאי" על חשבון "ספק נפש", לכאורה פשוט, שדמו של הוודאי סמוק מדמו של הספק, ויהרוג ואל יהרג.
אולם אם העיקר כטעם הראשון, היות שמכח ספק דאורייתא לחומרא אסור להרוג את נפש החבר, אם כן לאחר שכך הוכרע הדין למעשה, יתחייב למסור את נפשו שלא לעבור על איסור זה. כמו שנראה מסברא לכאורה, שחייב לבזבז את כל ממונו שלא לעבור על ספק איסור אכילת נבילה וטריפה.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 167 אורחים