מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

פטירת יעקב בהקבלה לפטירת רבי הקדוש

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
חקר
הודעות: 851
הצטרף: ג' נובמבר 22, 2011 12:00 am

פטירת יעקב בהקבלה לפטירת רבי הקדוש

הודעהעל ידי חקר » ב' ינואר 09, 2012 11:33 pm

נתתי אל לבי לדרוש בטעם שהאריכה תורה שבכתב בענין פטירת יעקב, למן החולי שקדם לו, השבעת יוסף, ברכת מנשה ואפרים, ברכות בניו, פטירתו, הלווייתו וקבורתו, דבר שאין לו אח ורע בכל אישי המקרא.
כיוצא בזה בתורה שבע"פ מצינו אריכות גדולה בגמ' כתובות קג. והלאה מענין פטירת רבי הקדוש וכל הכרוך בה, שג"כ כמדומה אין שני לו בדברי חז"ל, שמא יש הקבלה כל שהיא בין שני אישים אלו?

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: פטירת יעקב בהקבלה לפטירת רבי הקדוש

הודעהעל ידי יאיר » ב' ינואר 09, 2012 11:42 pm

"שני גוים בבטנך" אלו רבי ואנטונינוס.

"חז"ל אמרו "יעקב אבינו לא מת" ורבינו שהיה ניצוץ נשמתו של יעקב אבינו- כמובא בספה"ק ששמו הקדוש רבי יהודה הנשי"א הינו ר"ת נשמת יעקב אבינו (הגר"ש אלגאזי) אף הוא לא מת".

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: פטירת יעקב בהקבלה לפטירת רבי הקדוש

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ג' ינואר 10, 2012 12:03 am

מהרשום עמדי מלוקט עם השנים.

עה"פ (כה,כג): שני גיים בבטנך, פירש"י: גיים כתיב כמו גאים אלו אנטונינוס ורבי שלא פסקה מעל שולחנם לא צנון ולא חזרת לא בימות החמה ולא בימות הגשמים.

באמת מצינו דרבינו הקדוש ואנטונינוס כיעקב אבינו ועשו הרשע נחשבו. בספר סדר הדורות בערך רבי הק' העתיק מספר מגלה עמוקות דר' יהודה ה נ ש י א ר"ת היה ניצוץ של יעקב אבינו, ואנטונינוס ניצוץ של עשו וגלגולו.

ומצינו כמה מקבילות לזה. ראה במד"ר וילקוט כאן: רבינו אמר לר"א כתוב חד איגרא מן שמי למרן מלכא אנטונינוס, קם וכתב מן יהודה נשיאה למרן מלכא אנטונינוס . נסבה וקרייה וקרעיה, א"ל כתוב מן עבדך יהודה למרן מלכא אנטונינוס, א"ל רבי מפני מה אתה מבזה על כבודך, א"ל מה אנא טב מן סבי לא כך אמר כה אמר עבדך יעקב.

ובקישור רבינו הק' ליעקב אבינו. במד"ר ריש פר' ויחי וכ"ה בירושלמי כלאיים: רבי היה דר בציפורי יז שנה והיה קורא על עצמו ויחי יעקב בארץ מצרים שבע עשרה שנה ויחי יהודה בציפורי שבע עשרה שנה.

וראה תענית ה,ב: יעקב אבינו לא מת. ועי' גליון הש"ס שם.

ועוד מצינו יחודן של שניהם במדת הקדושה, ביעקב אבינו ראה יבמות עו,א שלא ראה קרי מימיו. ורבינו הק' הרי שמו מוכיח עליו. ועי' שבת קיח,ב אמרו לרבי למה קורין לך רבינו הק', אמר מימי לא נסתכלתי במילה שלי. ויעו"ש עוד שמימיו לא הכניס ידיו מתחת לאבנטו .

ועוד בכתובות שם דאותו היום שמת רבי בטלה קדושה. ובתוס' שם, שהיו קורין אותו רבינו הק'. ושם בסמוך קד,א תוד"ה מנח תפילין: אבל רבי היה מנהיג עצמו בקדושה יותר מדאי. וכן שם: נצחו אראלים את המצוקים את האראלים ונשבה ארון הקודש.

ועוד מצינו יחוד שניהם במידת יגיעת התורה, דאיתא במדרש, לא היה אדם שיגע בתורה כיעקב אבינו. ובכתובות שם: בשעת פטירתו של רבי זקף עשרת אצבעותיו כלפי מעלה אמר רבש"ע גלוי וידוע לפניך שיגעתי בעשר אצבעותי בתורה.

ועוד מצינו יחוד שניהם במידת קבלת היסורים. ביעקב אבינו מצינו, בקש יעקב לישב בשלוה קפץ עליו רוגזו של יוסף. ועוד דרשו בו המקרא דלא נחתי ולא שקטתי בב"ר ריש פר' וישבפד,א. וכן רבינו הק' סבל הרבה יסורים כמבואר בב"מ פה,א. וראה עוד סנהדרין צח,ב וברש"י שם ד"ה אי מן חייא הוא-אם משיח מאותן שחיים עכשיו ודאי היינו רבינו הק' שסובל יסורים.

ובענין המשניות שסידר רבינו הק', הרי איתא במדרש ומובא בבעה"ט עה"פ ןיקץ יעקב משנתו-ממשנתו, והיינו שעסק במשניות ובלימוד תורה שבע"פ.

והנה יעקב אבינו תיקן תפילת ערבית, והורה את סדר ההנהגה בגלות, וכן רבינו הק' סידר המשנה שאין הגלויות מתכנסות אלא בזכות המשניות, וזכות תורה שבע"פ היא העומדת לנו בגלותנו, וראה מגילה יא,א: לא מאסתים...להפר בריתי אתם בימי פרסיים שהעמדתי להם בית רבי וחכמי דורות.

וראה בספר יוחסין שרבי לעולם היה עצב ודואג על גלות ישראל, וכדי לשמחו אחוי ליה לוי קידה בפניו, וכן ר' חייא ובר קפרא הוו בדחי קמיה. ועי' היטב בשו"ת שבות יעקב ח"א סי' קפב.

ענין קריאת שמע מיוחד ליעקב אבינו, וראה פסחים נו,א וספרי ואתחנן לא דשמע חישראל קאי על יעקב אבינו ישראל סבא. וראה ברכות יד,א שמע ישראל וגו' זה ק"ש של רבי יהודה הנשיא. ואף רבינו הק' פתח המשנה: מאימתי קורין את שמע בערבית, ועי' בן יהוידע לבן איש חי ופתח עינים לחיד"א בריש ברכות.

חקר
הודעות: 851
הצטרף: ג' נובמבר 22, 2011 12:00 am

Re: פטירת יעקב בהקבלה לפטירת רבי הקדוש

הודעהעל ידי חקר » ג' ינואר 10, 2012 12:08 am

נפלאתי מאד ר' נוטר מההיקף המדהים, יישר כח.

ועדיין צריכין אנו למודעי בטעם אריכות סיפור פטירתם יותר מאחרים, לפו"ר חשבתי ששניהם פטירתם היתה סיום תקופה ותחילת תקופה חדשה, אכן זה שייך גם בעוד כמה וכמה אחרים.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: פטירת יעקב בהקבלה לפטירת רבי הקדוש

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ג' ינואר 10, 2012 12:12 am

אולי ע"ד שרמזתי ההקבלה בענין אי - מיתתן שיעקב אבינו לא מת, וכן רבי היה בא אחר פטירתו כמו שציין הגרע"א, ולכן האריכו בתיאור הפטירה לומר שאין זה כפשוטו, וודאי ספדו ספדניא וחנטו חנטיא כדאיתא בחגיגה שם.

חקר
הודעות: 851
הצטרף: ג' נובמבר 22, 2011 12:00 am

Re: פטירת יעקב בהקבלה לפטירת רבי הקדוש

הודעהעל ידי חקר » ד' ינואר 11, 2012 6:27 pm

נוטר הכרמים כתב:וראה תענית ה,ב: יעקב אבינו לא מת. ועי' גליון הש"ס שם.


על הקבלה זו בהרחבה, ראה רבינו בחיי בראשית מט, לג.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4687
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: פטירת יעקב בהקבלה לפטירת רבי הקדוש

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ג' נובמבר 28, 2023 1:05 pm



חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] ו־ 135 אורחים