מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

האם אמרינן יהרג חברו ואל יעבור הוא על אחת מג' עבירות חמורות

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
ORI929
הודעות: 335
הצטרף: א' יוני 13, 2010 4:12 pm

האם אמרינן יהרג חברו ואל יעבור הוא על אחת מג' עבירות חמורות

הודעהעל ידי ORI929 » א' דצמבר 31, 2023 8:06 am

אני צריך את עזרת הלומדים היקרים
מי דן ומי יש לו ראיה הוכחה וכו'
במאי דהסתפקתי בדין יהרג ואל יעבור האם אמרינן כן גם בציור הפוך, דהיינו אם האיום עליו לעבור את העבירה או שיהרג חבירו על ידי האנס האם גם בזה אמרינן שלא יעבור אלא שיהרג חברו כמו שהוא הי' צריך להירג ולא לעבור.

וכמו הנני מסתפק בדין אין מתרפאין בג' עבירות חמורות האם גם באופן שלא הוא עובר את העבירה אלא הוא מציל עצמו על ידי זה שגורם שחברו יעבור על ג' עבירות.
ולכאורה תלוי בהנ''ל, דאם הדין שלא יעבור על אף שיהרג חברו מחמת זה שנימע מעבירה, אם כן הוא הדין שימות ולא יתרפא על ידי שחברו יעבור את העבירה.

HaimL
הודעות: 922
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2020 2:33 pm

Re: האם אמרינן יהרג חברו ואל יעבור הוא על אחת מג' עבירות חמורות

הודעהעל ידי HaimL » א' דצמבר 31, 2023 1:47 pm

מאי חזית דדמא דחבריה סומק טפי מדמא דידיה, וכשם שבהריגת עצמו אמרה התורה ייהרג ואל יעבור, נ"ל פשוט דה"נ בהריגת אחר.

ORI929
הודעות: 335
הצטרף: א' יוני 13, 2010 4:12 pm

Re: האם אמרינן יהרג חברו ואל יעבור הוא על אחת מג' עבירות חמורות

הודעהעל ידי ORI929 » א' דצמבר 31, 2023 3:59 pm

HaimL כתב:מאי חזית דדמא דחבריה סומק טפי מדמא דידיה, וכשם שבהריגת עצמו אמרה התורה ייהרג ואל יעבור, נ"ל פשוט דה"נ בהריגת אחר.

תודה רבה על המענה, ברם מאי שייך הכא מאי חזית, עלי נאמר יהרג ואל יעבור אבל מדוע שאחר יהרג עבורי והיינו דיהרג ואל יעבור אחר בגילוי עריות
בייתר ביאור אף אם נימא שמצד חברו עליו להירג שלא יעבור אחר בעבירה, אבל אם זה בא מצד העובר עבירה הרי בזה שנמנע מהעבירה בזה גורם שיהרגו את האחר והרי זה בכלל רציחה ואביזרייהו דרציחה ומעתה מאי חזית גילוי עריות מרציחה היר בן כה חייב לעבור על אחת מהם.

HaimL
הודעות: 922
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2020 2:33 pm

Re: האם אמרינן יהרג חברו ואל יעבור הוא על אחת מג' עבירות חמורות

הודעהעל ידי HaimL » א' דצמבר 31, 2023 5:31 pm

מפשטות לשון הגמרא בפרק בסו"מ, בש"ד וג"ע אין להסתפק, משום דש"ד הוא סברא מאי חזית דדמא דידך וכו', ה"נ אם אומרים לראובן הרוג את שמעון או שנהרוג את לוי, אכתי מאי חזית דדמא דלוי סומק טפי מדמא דשמעון. ומהיקשא דנערה המאורסה לרוצח צריך לומר דה"נ אסור לו לעבור על ג"ע בשביל שלא ייהרג לוי, כפשטות הסברא ברוצח. והיינו, דתרווייהו באיסורא קמא קאי, ומעולם לא הותר, משום וחי בהם, הוא או אחר. אבל אי איתיה לספיקא דמר, שמא בעבודה זרה איתיה, דמשמע דהחיוב דייהרג ואל יעבור הוא משום ואהבת את וגו' בכל נפשך וגו', דשמא יכול לוי לומר לראובן לאו כל כמינך לקיים ואהבת וגו' בנפשי שלי.
נערך לאחרונה על ידי HaimL ב א' דצמבר 31, 2023 5:32 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

כדכד
הודעות: 8527
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: האם אמרינן יהרג חברו ואל יעבור הוא על אחת מג' עבירות חמורות

הודעהעל ידי כדכד » א' דצמבר 31, 2023 5:32 pm

כל המקור שברציחה יהרג ואל יעבור הוא מטעם מאי חזית ולכן יפה השיב לך ידידנו הרב המגיב הקודם שליט"א


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 370 אורחים