מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

האם הלך אחר הרוב מחל דין על המיעוט

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
תוכן
הודעות: 6257
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

האם הלך אחר הרוב מחל דין על המיעוט

הודעהעל ידי תוכן » ב' ינואר 15, 2024 10:21 am

ידועים דברי הגר"ח שמדין אחרי רבים להטות אנו למדים שני דברים, א', ביטול ברוב, שדעת המיעוט בטל ודעת הרוב קובעת בודאי. ב', הלך אחר הרוב, שהרי התורה אמרה שצריך ב"ד של ג', ואפילו אם בטל דעת המיעוט עדיין אין לנו ג' דיינים, ועל זה בא הדין של הלך אחר הרוב, שהולכים אחר הרוב וכאילו יש כאן ג' דיינים.

מאידך ידועים דברי העונג יו"ט דדין רוב מספיק כדי לבטל האיסור שבמיעוט אבל אין בו די כדי להחל דין על המיעוט. וממילא ציצית שנטוו שלא לשמן שבטלו ברוב עדיין אינן כשרים לציצית, משום שסוף סוף מיעוט הציצית לא נטוו לשמן.

ונבוך אני מאד, האם אין דין של הלך אחר הרוב סותר לסברת העונג יו"ט.

התעוררתי לזה מהא דתנן במקוואות פ"ז מ"ב דמקוה של מ' סאה שנתן סאה של מי פירות ונטל סאה של מים, המקוה כשר. וקשה, הרי סוף סוף אין כאן מ' סאה מים. וצריך לומר דמדין הלך אחר הרוב אמרינן שיש כאן מ' סאה מים. ואילו במ"ה שם תנן, דשלשה לוגין מים שאובין חסר קורטוב שנפל לתוכן קורטוב של חלב ומראיהם כמראה מים לא פסלו את המקוה, וקשה, דלמה לא נאמר הלך אחר הרוב ויש כאן ג' לוגין מים שאובין.

בן אליהו
הודעות: 1023
הצטרף: ב' מאי 31, 2010 10:05 pm

Re: האם הלך אחר הרוב מחל דין על המיעוט

הודעהעל ידי בן אליהו » ב' ינואר 15, 2024 3:49 pm

שתי הדוגמאות שהבאת הן מדין ביטול ברוב ולא הלך אחר הרוב

בן אליהו
הודעות: 1023
הצטרף: ב' מאי 31, 2010 10:05 pm

Re: האם הלך אחר הרוב מחל דין על המיעוט

הודעהעל ידי בן אליהו » ב' ינואר 15, 2024 3:53 pm

הדוגמה ממשנה ה: זו אכן סברת ר' יוחנן בן נורי החולק על ת"ק וסובר שהכל הולך אחר המראה. בדעת ת"ק צ"ל שמכיוון שכל הדין שג' לוגין שאובין פוסלין את המקווה כל שלא שלמו בו מ"ס, הוא מדרבנן, בכה"ג לא גזרו רבנן ולא החמירו אא"כ יש ממש ג"ל מים.

עושה חדשות
הודעות: 12715
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: האם הלך אחר הרוב מחל דין על המיעוט

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' ינואר 15, 2024 4:08 pm

תוכן כתב:ידועים דברי הגר"ח שמדין אחרי רבים להטות אנו למדים שני דברים, א', ביטול ברוב, שדעת המיעוט בטל ודעת הרוב קובעת בודאי. ב', הלך אחר הרוב, שהרי התורה אמרה שצריך ב"ד של ג', ואפילו אם בטל דעת המיעוט עדיין אין לנו ג' דיינים, ועל זה בא הדין של הלך אחר הרוב, שהולכים אחר הרוב וכאילו יש כאן ג' דיינים.
ד' הגר"ח הם בדיוק להיפך. הליכה אחר הרוב היא לפסוק כשני הדיינים, והביטול ברוב מצרף אליהם את הדיין השלישי.


תוכן כתב:מאידך ידועים דברי העונג יו"ט דדין רוב מספיק כדי לבטל האיסור שבמיעוט אבל אין בו די כדי להחל דין על המיעוט. וממילא ציצית שנטוו שלא לשמן שבטלו ברוב עדיין אינן כשרים לציצית, משום שסוף סוף מיעוט הציצית לא נטוו לשמן. ונבוך אני מאד, האם אין דין של הלך אחר הרוב סותר לסברת העונג יו"ט.
כוונתך ע"פ ההבנה שהבאת בשם הגר"ח. איה"נ, הגר"ח נקט שהביטול מחיל דין על הדיין השלישי, אבל אין בזה שום קו' על העונג יו"ט שבא לחדש גדר בדין של ביטול ברוב. וע"ע - viewtopic.php?t=26576#p271130


תוכן כתב:דתנן במקוואות פ"ז מ"ב דמקוה של מ' סאה שנתן סאה של מי פירות ונטל סאה של מים, המקוה כשר. וקשה, הרי סוף סוף אין כאן מ' סאה מים.
אני לא מונח בענין, אבל אולי זה מה שהוקשה לתוס' בבכורות כב: "אין לתמוה למה בטלין מי פירות ונחשבין כמים".


תוכן כתב:במ"ה שם תנן, דשלשה לוגין מים שאובין חסר קורטוב שנפל לתוכן קורטוב של חלב ומראיהם כמראה מים לא פסלו את המקוה, וקשה, דלמה לא נאמר הלך אחר הרוב ויש כאן ג' לוגין מים שאובין
כה"ק התפא"י ועי"ש תירוצו. וראיתי מי שכתב ליישב ע"פ העונג יו"ט, ולענ"ד יש לחלק.


(נכתב לפני שראיתי את דברי הרב בן אליהו, ומשנה לא זזה ממקומה).


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 130 אורחים