מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

עיוני מקרא-פרשת עקב

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
מגיב ומניב
הודעות: 286
הצטרף: ג' יוני 29, 2010 12:39 am
מיקום: בני ברק

עיוני מקרא-פרשת עקב

הודעהעל ידי מגיב ומניב » ו' יולי 30, 2010 11:35 am

להלן עיונים בפשטי המקראות בפר' השבוע.

ז,טו והסיר ה' ממך כל חולי וכל מדוי מצרים הרעים אשר ידעת לא ישימם בך.

משמעות הכתוב, דיש כאן שתי דרגות, מדוי מצרים לא ישימם בך כלל, ואילו כל חולי יהא בך רק יסירם ה'. והנה בב"מ קז,ב מצינו שנחלקו בביאור 'כל חולי', לרב היינו עין הרע, לשמואל זה הרוח, לר' חנינא זו צנה, לריב"ח זו צואה, לר"א זו מרה.

והנה אם זה עין הרע מובן שהקב"ה רק מסיר, שהרי זה אינו בא משמיא, אלא ע"י בנ"א אחרים, וכן אם הוי צנה שהרי אמר ר' חנינא גופיה בכתובות ל,ב הכל בידי שמים חוץ מצנים ופחים, וזה בא בגרמת האדם עצמו ואינו ביד"ש. אבל לשאר הפירושים קשה למה כל חלי הקב"ה רק מסיר.

אכן ראה ברמב"ן דכל חולי היינו שרגיל לבא בעולם, וכן בספורנו דזה בא ע"י המערכת, ועי' אוה"ח הק'. וזה שייך בכל הני חליים המבוארים שם, דבאמת אין צריכים שימה מיוחדת אלא זה בא באופן טבעי כחלק ממערכת הבריאה, ונצרך להסרה ע"י הקב"ה.




ז,כא לא תערץ מפניהם כי ה' אלוקיך בקרבך אל גדול ונורא.

כתב הרמב"ם בספר המצוות ל"ת נח: שהזהירנו מלירא האויבים בעת מלחמה ושלא נברח מפניהם,. אבל חובה עלינו להתגבר ועמוד ולחזק...והוא אומרו יתברך לא תערץ מפניהם, ונכפלה זאת האזהרה ואמר לא תיראום.

והרמב"ן כתב, דזו הבטחה היא ולא מצוה, וכן כתב הראב"ד בהשגות על מנין המצוות דהבטחה היא ולא אזהרה.

ונראה לבאר שורש הפלוגתא בגוף פירושא דקרא, דפשוטו של מקרא וכן משמע בתרגומים, הביאור הוא כדברי הרמב"ן והראב"ד דיש כאן הבטחה דתהא השראת השכינה בתוך עם ישראל, וממילא 'כי ה' א' בקרבך אל גדול ונורא' זה טעם שלא לפחד.

אכן ראה בפי' ראב"ע שמפרש: לא תערץ מפניהם-רק תערץ מה' שהוא אל גדול ונורא, ונראה ביאורו כמו שכתב הגאון מלבי"ם, וז"ל: מוסיף לומר שחוץ מכל זה ראוי שלא לערץ מפניהם והוא כמ"ש בחובת הלבבות שאמר החסיד בושתי מיראת אלקי שאירא זולתו, ר"ל כי היראה הגדולה תכבה את היראה הקטנה, למשל מי שנפל עליו ארי טורף ושואג לא יירא אז מפני דבורה הרוצה לעקוץ אותו כי יראתו מפני הדבורה תבטל מפני יראתו הגדולה מפני האריה. וא"כ אחר שאלקיך בקרבך אל גדול ונורא ראוי לך לירא יראה גדולה מה', ואיך תירא אז יראה הקטנה של בשר ודם.

ולפי זה באמת האי קרא הוי אזהרה ולא הבטחה, ומיושבת היטב שיטת הרמב"ם.

מבקש חכמה
הודעות: 1050
הצטרף: ה' יולי 22, 2010 10:35 am

Re: עיוני מקרא-פרשת עקב

הודעהעל ידי מבקש חכמה » א' אוגוסט 01, 2010 10:17 pm

לא תערוץ מפניהם

בהמשך לדבריך התעוררתי לברר קצת יותר את משמעות המצוה. וראה בביאור הגרי"פ לרס"ג לאוין קכח שדן בדברים והפנה לשערי תשובה ג,לא. רבינו יונה מבאר את המצוה באופן שונה:
"הוזהרנו בזה, שאם יראה האדם כי צרה קרובה, תהיה ישועת ה' בלבבו ויבטח עליה, כענין שנאמר (תהלים פה, י): "אך קרוב ליראיו ישעו", וכן כתוב (ישעיה נא, יב): "מי את ותיראי מאנוש ימות"."
כלומר יש כאן אזהרה כללית לבוח בה' בעת צרה.

לעומת זאת לפי הרמב"ם אין מדובר בביטחון כללי בעת צרות שתהיה ישועת ה' (ושמא אינו ראוי להיוושע?) אלא מדובר בהוראה מעשית כיצד צריך להילחם וכפי שכותב הרמב"ם בהלכוץת מלכים (ז, טו):
מי האיש הירא ורך הלבב כמשמעו, שאין בלבו כח לעמוד בקשרי המלחמה, ומאחר שיכנס בקשרי המלחמה ישען על מקוה ישראל ומושיעו בעת צרה וידע שעל יחוד השם הוא עושה מלחמה וישים נפשו בכפו ולא יירא ולא יפחד ולא יחשוב לא באשתו ולא בבניו אלא ימחה זכרונם מלבו ויפנה מכל דבר למלחמה, וכל המתחיל לחשוב ולהרהר במלחמה ומבהיל עצמו עובר בלא תעשה, שנאמר אל ירך לבבכם אל תיראו ואל תחפזו ואל תערצו מפניהם, ולא עוד אלא שכל דמי ישראל תלויין בצוארו, ואם לא נצח ולא עשה מלחמה בכל לבו ובכל נפשו, הרי זה כמי ששפך דמי הכל, שנאמר ולא ימס את לבב אחיו כלבבו, והרי מפורש בקבלה ארור עושה מלאכת ה' רמיה וארור מונע חרבו מדם, וכל הנלחם בכל לבו בלא פחד ותהיה כוונתו לקדש את השם בלבד, מובטח לו שלא ימצא נזק ולא תגיעהו רעה, ויבנה לו בית נכון בישראל ויזכה לו ולבניו עד עולם ויזכה לחיי העולם הבא, שנאמר כי עשה יעשה ה' לאדוני בית נאמן כי מלחמות ה' אדוני נלחם ורעה לא תמצא בך וגו' והיתה נפש אדוני צרורה בצרור החיים את ה' אלהיך. "
אכן בסיום דבריו מוסיף הרמב"ם הבטחה למי שנלחם בלא פחד שלא יהיה לו נזק אך לא ברור האם הכוונה לעולם הזה או לעולם הבא...



יש לעיין ביסוד הוויכוח של הרמב"ן עם הרמב"ם ועם בן דודו רבינו יונה האם יש כאן גם גישה מחשבתית שונה של חובת ההשתדלות עם הפחד ועם החשש (ומצאתי סגנון כזה בספר האמונה והביטחון לרמב"ן אלא שכנראה אינו לרמב"ן...).

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: עיוני מקרא-פרשת עקב

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ש' אוגוסט 13, 2011 10:31 pm

ויהי לתשובת השנה, דבר בעתו מה טוב.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] ו־ 70 אורחים