מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
איתן נוי
הודעות: 1578
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

שהחיינו על לידת בן ובת

הודעהעל ידי איתן נוי » ו' מאי 10, 2024 2:54 pm

שהחיינו על בן/בת, על עצם הלידה (לא על מצות המילה-בבן) מדוע יגרע משהחיינו על פרי/בגד חדש?

עזריאל ברגר
הודעות: 13086
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: שהחיינו על לידת בן ובת

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' מאי 10, 2024 3:44 pm

איתן נוי כתב:שהחיינו על בן/בת, על עצם הלידה (לא על מצות המילה-בבן) מדוע יגרע משהחיינו על פרי/בגד חדש?

כך פוסק אדמו"ר הזקן בסידורו (ב"סדר ברכות הנהנין"):
א. על בן - מברך הטוב-והמטיב בעת ששומע על לידתו, וברכה זו כוללת את השהחינו, ולכן אם רואהו לפני שמלאו ל יום לשמועה - לא יברך שהחינו על ראיתו.
ב. על בת - (אינו מברך הטוב והמטיב "שאינה שמועה טובה") מברך שהחינו בעת ראייתה הראשונה, מדין הרואה את חבירו החביב עליו שלא ראהו ל יום.
ולכאורה סברתך מתאימה לפסקיו כפתור-ופרח.

(ונראה שהמשנ"ב הסכים לדבריו מסברת עצמו, כי ניכר מדבריו שלא ראה את פסקי אדה"ז בסידור)

איתן נוי
הודעות: 1578
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: שהחיינו על לידת בן ובת

הודעהעל ידי איתן נוי » ו' מאי 10, 2024 6:33 pm

עזריאל ברגר כתב:
איתן נוי כתב:שהחיינו על בן/בת, על עצם הלידה (לא על מצות המילה-בבן) מדוע יגרע משהחיינו על פרי/בגד חדש?

כך פוסק אדמו"ר הזקן בסידורו (ב"סדר ברכות הנהנין"):
א. על בן - מברך הטוב-והמטיב בעת ששומע על לידתו, וברכה זו כוללת את השהחינו, ולכן אם רואהו לפני שמלאו ל יום לשמועה - לא יברך שהחינו על ראיתו.
ב. על בת - (אינו מברך הטוב והמטיב "שאינה שמועה טובה") מברך שהחינו בעת ראייתה הראשונה, מדין הרואה את חבירו החביב עליו שלא ראהו ל יום.
ולכאורה סברתך מתאימה לפסקיו כפתור-ופרח.

(ונראה שהמשנ"ב הסכים לדבריו מסברת עצמו, כי ניכר מדבריו שלא ראה את פסקי אדה"ז בסידור)


לא עונה לי, שים לב טוב מה שאלתי.
זה טוב לפשט מרן השו"ע ולמשנ"ב ולאדמור הזקן.
תכל'ס למעשה אנחנו לא מברכם רק: בבן שהחיינו ועל עצןם מצות המילה ומכוין על לידת הבן אך לא על עצם השמחה בלידת הבן. ומדוע?
ועל בת אנחנו נוהגים שלא לברך כלל. מדוע? לפי"ז שהככלל הקובע הוא שמחת הלב בדבר החדש, מדוע נגרע מפרי ובגד חדשים?

יבנה
הודעות: 3724
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: שהחיינו על לידת בן ובת

הודעהעל ידי יבנה » ש' מאי 11, 2024 9:59 pm

איתן נוי כתב:לא עונה לי, שים לב טוב מה שאלתי.
זה טוב לפשט מרן השו"ע ולמשנ"ב ולאדמור הזקן.
תכל'ס למעשה אנחנו לא מברכם רק: בבן שהחיינו ועל עצןם מצות המילה ומכוין על לידת הבן אך לא על עצם השמחה בלידת הבן. ומדוע?
ועל בת אנחנו נוהגים שלא לברך כלל. מדוע? לפי"ז שהככלל הקובע הוא שמחת הלב בדבר החדש, מדוע נגרע מפרי ובגד חדשים?

https://www.kikar.co.il/parshas/408548

שמואל דוד
הודעות: 6520
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

ריקודים אחר קידוש לבנה בימי הספירה

הודעהעל ידי שמואל דוד » א' מאי 12, 2024 5:04 am

האם בימי ספירה מותר לרקוד אחרי קידוש לבנה?

איתן נוי
הודעות: 1578
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

לבישת בגד חדש בימי הספירה

הודעהעל ידי איתן נוי » א' מאי 12, 2024 2:51 pm

מה הסיבה שחוששים לדעת היוסף אומץ (יוזפא) שלא ללבוש בגד חדש בימי העומר, אך רק מראש חודש אייר ולא מתחילת ימי הספירה?

יחף
הודעות: 9
הצטרף: ג' יולי 20, 2021 1:17 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי יחף » א' מאי 12, 2024 3:00 pm

שמואל דוד כתב:אני יודע. אבל שאלתי אם גם בימי ספירה…

פחמע''ד
לא שמענו שמיחו ביד מישהו

שמואל דוד
הודעות: 6520
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי שמואל דוד » א' מאי 12, 2024 3:33 pm

רקדנו אתמול בלילה ומישהו אמר לנו שאסור. לכן אני שואל.

איתן נוי
הודעות: 1578
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי איתן נוי » א' מאי 12, 2024 3:58 pm

שמואל דוד כתב:רקדנו אתמול בלילה ומישהו אמר לנו שאסור. לכן אני שואל.

בסעודת מצוה מותר לרקוד? התשובה היא שכן.
א"כ מה גרע.

כדכד
הודעות: 8443
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי כדכד » א' מאי 12, 2024 5:35 pm

איני יודע מניין ההנחה שבסעודת מצווה מותר לרקוד
ןעד כמה שזכור לי המשנה ברורה אוסר
אבל לגבי קידוש לבנה - הריקודים הם חלק מהקידוש לבנה כמבואר ברמ"א סי' תכו'
ולפני כמה שנים התלבטנו בזה בימי העומר ושאלתי א' מגדולי הדור זצ"ל והורה שכן לרקוד בקדוש לבנה.

שמואל דוד
הודעות: 6520
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי שמואל דוד » א' מאי 12, 2024 5:38 pm

יישר כח! איזה גדול הדור?

עזריאל ברגר
הודעות: 13086
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' מאי 12, 2024 5:48 pm

איתן נוי כתב:בסעודת מצוה מותר לרקוד? התשובה היא שכן.

יש מחלוקת הפוסקים (מג"א מול א"ר) לגבי סעודת-שידוכין.

איתן נוי
הודעות: 1578
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי איתן נוי » ב' מאי 13, 2024 3:35 pm

כדכד כתב:איני יודע מניין ההנחה שבסעודת מצווה מותר לרקוד
ןעד כמה שזכור לי המשנה ברורה אוסר
אבל לגבי קידוש לבנה - הריקודים הם חלק מהקידוש לבנה כמבואר ברמ"א סי' תכו'
ולפני כמה שנים התלבטנו בזה בימי העומר ושאלתי א' מגדולי הדור זצ"ל והורה שכן לרקוד בקדוש לבנה.

ראשית בא נתחיל מכך שכידוע אין כל איסור שמיעת מוזיקה בימי העומר לא בשו"ע ולא במגן אברהם ודעימיה.
אלא מאי, מאחר ואסרו הפוסקים "ריקודים ומחולות" באו האחרונים וגדרו גדר לגדר שלא לשמוע מוזיקה שהמביאה לידי ריקודים ומחולות (אגב,מכאן שאין כל איסור לשמוע מוזיקה שקטה גם לאדם רגיל וללא צורך לימודי או חולי ולהרגיע עצביו).
אז נבין עד כמה שאיסור שמיעת מוזיקה בימי העומר הוא קלוש מאוד. מלבד המהר"ם שיק המפורסם שהתיר לאבל לכתחילה לשמוע מוזיקה שקטה, מאחר ואי"ז בכלל האיסור. וכן מורים פוסקים בדורנו.
שנית: אצרף את דברי הפוסקים שראיתי:

מוזיקה בסיום מכת בימי העומר-שמעתא עמיקתא.PNG
מוזיקה בסיום מכת בימי העומר-שמעתא עמיקתא.PNG (13.29 KiB) נצפה 396 פעמים

*מסכת.
נערך לאחרונה על ידי איתן נוי ב ג' מאי 14, 2024 10:44 am, נערך 3 פעמים בסך הכל.

דרומי
הודעות: 9113
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי דרומי » ב' מאי 13, 2024 3:56 pm

וכמה מצחיק שראיתי ידיעה שבאיזה מעמד קיימו ריקודים עם מוזיקה ווקאלית...

בשעה שכל איסור המוזיקה אין לו כל מקור ברור, ואילו הריקודים והמחולות נאסרו בפירוש!

איתן נוי
הודעות: 1578
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי איתן נוי » ב' מאי 13, 2024 7:49 pm

דרומי כתב:וכמה מצחיק שראיתי ידיעה שבאיזה מעמד קיימו ריקודים עם מוזיקה ווקאלית...

בשעה שכל איסור המוזיקה אין לו כל מקור ברור, ואילו הריקודים והמחולות נאסרו בפירוש!

נכון מאוד!
שנית: אין היתר לשמוע מוזיקה ווקאלית קצבית מאחר וכאמור, היא מביאה לריקוד.

דרומי
הודעות: 9113
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי דרומי » ב' מאי 13, 2024 9:47 pm

יש לדון בזה.

בכל מקרה, לרקוד ממש בוודאי אסור.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15690
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי איש_ספר » ב' מאי 13, 2024 10:18 pm

בגמ' ר"ה ובשו"ע, שגם בקידוש היום אפשר להוציא אחר בברכת בפה"ג אע"פ שהמברך לא שותה (ותהיה ההגדרה לזה אשר תהיה).
פעמים הרבה אדם עושה קידוש (על מזונות או על פת) ואז לפני ברכה אחרונה, מגיע מישהו מבני הבית ומבקש שיוציאו בקידוש, האם גם אז הוא יכול לברך הגפן? אע"פ שמדובר ביין שהיה על השולחן ואע"פ שהוא חשב לשתות ממנו בשעה שעשה קידוש (כלומר מצד הל' ברכות לית דין צריך בושש שאין לו לברך הגפן). לפו"ר אני לא רואה חילוק.


בדין המתפלל עם הש"ץ שאומר עמו קדושה, איך הדין אם שכח והתחיל אתה קדוש ולא חתם. האם יכול לחזור לאחוריו ולומר קדושה? לכאורה כיון שקדושה היא הרחבת ברכת קדושת השם, א"כ מה לי אם אמר כמה תיבות 'אתה קדוש וכו'. אמנם שמעתי הוראה אחרת. מעניין אם יש מקורות.

איתן נוי
הודעות: 1578
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי איתן נוי » ב' מאי 13, 2024 10:19 pm

דרומי כתב:יש לדון בזה.

בכל מקרה, לרקוד ממש בוודאי אסור.

מה יש לדון?

עזריאל ברגר
הודעות: 13086
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' מאי 14, 2024 8:08 am

איש_ספר כתב:בגמ' ר"ה ובשו"ע, שגם בקידוש היום אפשר להוציא אחר בברכת בפה"ג אע"פ שהמברך לא שותה (ותהיה ההגדרה לזה אשר תהיה).
פעמים הרבה אדם עושה קידוש (על מזונות או על פת) ואז לפני ברכה אחרונה, מגיע מישהו מבני הבית ומבקש שיוציאו בקידוש, האם גם אז הוא יכול לברך הגפן? אע"פ שמדובר ביין שהיה על השולחן ואע"פ שהוא חשב לשתות ממנו בשעה שעשה קידוש (כלומר מצד הל' ברכות לית דין צריך בושש שאין לו לברך הגפן). לפו"ר אני לא רואה חילוק.

לפענ"ד:
בקידוש הלילה - כיוון שאין השומע צריך לברכת הגפן, יקדש המקדש בדילוג ברכת הגפן, כמו ב"פורס מפה ומקדש".
אבל בקידוש היום - יברך הגפן וישתה השומע.
וכמובן כל זה רק למי שאינו יודע לברך בעצמו אבל כבר הגיע לחינוך, שזוהי מציאות די נדירה!

כדכד
הודעות: 8443
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי כדכד » ג' מאי 14, 2024 1:33 pm

איתן נוי כתב:
כדכד כתב:איני יודע מניין ההנחה שבסעודת מצווה מותר לרקוד
ןעד כמה שזכור לי המשנה ברורה אוסר
אבל לגבי קידוש לבנה - הריקודים הם חלק מהקידוש לבנה כמבואר ברמ"א סי' תכו'
ולפני כמה שנים התלבטנו בזה בימי העומר ושאלתי א' מגדולי הדור זצ"ל והורה שכן לרקוד בקדוש לבנה.

ראשית בא נתחיל מכך שכידוע אין כל איסור שמיעת מוזיקה בימי העומר לא בשו"ע ולא במגן אברהם ודעימיה.
אלא מאי, מאחר ואסרו הפוסקים "ריקודים ומחולות" באו האחרונים וגדרו גדר לגדר שלא לשמוע מוזיקה שהמביאה לידי ריקודים ומחולות (אגב,מכאן שאין כל איסור לשמוע מוזיקה שקטה גם לאדם רגיל וללא צורך לימודי או חולי ולהרגיע עצביו).
אז נבין עד כמה שאיסור שמיעת מוזיקה בימי העומר הוא קלוש מאוד. מלבד המהר"ם שיק המפורסם שהתיר לאבל לכתחילה לשמוע מוזיקה שקטה, מאחר ואי"ז בכלל האיסור. וכן מורים פוסקים בדורנו.
שנית: אצרף את דברי הפוסקים שראיתי:
מוזיקה בסיום מסכת וכדומה בימי העומר-חזון עובדיה.pdf

מוזיקה בסיום מסכת בימי העומר-שמעתא עמיקתא.PNG

*מסכת.

הנידון לא היה שמיעת מוזיקה
אלא ריקודים בזמן קידוש לבנה שעל כך שאלו האם נכלל באיסור ריקודים ומחולות שנזכר בימי העומר במשנה ברורה ובעוד פוסקים

איתן נוי
הודעות: 1578
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי איתן נוי » ד' מאי 15, 2024 3:13 pm

כדכד כתב:הנידון לא היה שמיעת מוזיקה
אלא ריקודים בזמן קידוש לבנה שעל כך שאלו האם נכלל באיסור ריקודים ומחולות שנזכר בימי העומר במשנה ברורה ובעוד פוסקים

אם תתבונן בהשתשלות התגובות תראה היכן נכנסה מוזיקה לנידון.

איתן נוי
הודעות: 1578
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

לעלות פעמיים על קבר "צדיק" באותו יום

הודעהעל ידי איתן נוי » ד' מאי 15, 2024 3:14 pm

מה ידוע לכם בדין זה מצוואת ר' יהודה החסיד ומהאחרונים.
לפי הדמשק אליעזר על ספר חסידים,אין הבדל בין צדיק לבין מישהו אחר. מאחר והעולה פעמיים יש בכך משום בזיון המת.
האם ידוע טעם אחר?

איתן נוי
הודעות: 1578
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

מעשר כספים

הודעהעל ידי איתן נוי » ה' מאי 16, 2024 2:58 pm

האם צריך לתת מעשר כספים ממתנות,שוברי קניה שונים?

עושה חדשות
הודעות: 12700
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' מאי 17, 2024 2:15 am

משנ"ב סי' קיב - אם הוא רואה שהצבור יעברו זמן ק"ש ע"י אריכתם לא ימתין עליהם אלא כיון שמתחיל ש"ץ ביוצר אור הוא יתחיל לעצמו בלחש להתפלל כסדר עד אחר ד' אלהיכם אמת ושם ימתין בשתיקה ולא ידבר אפילו בדברי תורה עד שיגיע ש"ץ לאותו מקום ויתפלל עמו כסדר.
ובשעה"צ - טור לעיל בסימן ס"ח בשם הרמ"ה עיין שם, אלא שדעתו שם שיאמר עד העונה לעמו ישראל בעת שועם אליו ושם ישהא על הש"ץ, ולא העתקתי כן משום דלפעמים צריך לשהות כדי לגמור את כולה, ויש דעות בין הפוסקים (עיין בסימן ס"ה) דאפילו בלא אונס חוזר לראש, והרמ"ה אפשר דלא סבר כן, לכך כתבנו שיאמר עד ויציב ונכון.

להפסיק אחרי המילה אמת לפני ויציב, זה לא כמו להפסיק באמצע ברכה?

יבנה
הודעות: 3724
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי יבנה » ו' מאי 17, 2024 9:51 am

ההבדל הוא שאם מפסיק לאופן של המ״ב הוא אמר את כל הברכה חוץ ממלת אמת, ואילו לרמ״ה הוא אמר רק מתהילות ואילך.

עזריאל ברגר
הודעות: 13086
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' מאי 17, 2024 1:44 pm

יבנה כתב:ההבדל הוא שאם מפסיק לאופן של המ״ב הוא אמר את כל הברכה חוץ ממלת אמת, ואילו לרמ״ה הוא אמר רק מתהילות ואילך.

ממשיך להרחיב את דבריך:
וכל הדברים שמעכבים בברכה זו (יציאת מצרים, מכת בכורות, קריעת עם סוף) - נמצאים בין "אמת" ל"תהילות"!

עושה חדשות
הודעות: 12700
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' מאי 17, 2024 4:38 pm

יש"כ. כעת ראיתי שהראש' בברכות וכן הטושו"ע בסי' סו כתבו להדיא שבין 'אמת' ל'ויציב' הוי כמו אמצע פרק. ובהכרח שכוונת המשנ"ב כדבריכם.

איתן נוי
הודעות: 1578
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

ברכו מנהג חב"ד

הודעהעל ידי איתן נוי » ד' מאי 22, 2024 3:56 pm

מה המקור ומהי ומהו הטעם שבחב"ד לא אומרים ברכו שחרית וערבית לפני עלינו לשבח?

איתן נוי
הודעות: 1578
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

הפסק בין תש"י לשל ראש

הודעהעל ידי איתן נוי » ד' מאי 22, 2024 3:59 pm

ספרדי שבטעות אמר בין הנחת תפילין של יד לשל ראש, "ברוך אתה ה'", לכאורה מאחר וסו"ס הפסיק בדיבור, עליו להמשיך את ברכת על מצות תפילין". שממ"נ אם יחתום "למדני חוקיך" עדיין שרוי תחת הפסק.
האם יש הבנה אחרת?

עזריאל ברגר
הודעות: 13086
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ברכו מנהג חב"ד

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' מאי 22, 2024 4:25 pm

איתן נוי כתב:מה המקור ומהי ומהו הטעם שבחב"ד לא אומרים ברכו שחרית וערבית לפני עלינו לשבח?

המקור הקדום ביותר - שלא נכנס בסידור אדה"ז בשחרית.
(ערבית לחול - אין בסידור אדה"ז, אלא רק ערבית לשבת, שבה אכן אנו נוהגים לומר ברכו).
הטעם - עיין בסימן סט וראה שזה כלל לא מקובל על כולם.

עזריאל ברגר
הודעות: 13086
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: הפסק בין תש"י לשל ראש

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' מאי 22, 2024 4:29 pm

איתן נוי כתב:ספרדי שבטעות אמר בין הנחת תפילין של יד לשל ראש, "ברוך אתה ה'", לכאורה מאחר וסו"ס הפסיק בדיבור, עליו להמשיך את ברכת על מצות תפילין". שממ"נ אם יחתום "למדני חוקיך" עדיין שרוי תחת הפסק.
האם יש הבנה אחרת?

ננסה לנתח ולדון:
לפי הדעה שמן הדין צריכים לברך תמיד שתי ברכות - אכן עליו להמשיך לברכת "על מצות תפילין".
אך לפי הדעה שמן הדין צריכים לברך רק ברכה אחת, ורק מי שהפסיק עליו לברך ברכה נוספת - אנו נכנסים לשאלה האם אמרינן "גטו וידו באין כאחת" בדיני הפסק, או שאחרי שסיים את ה"הפסק" עליו להתחיל שוב ולברך מתחילת הברכה, וכפי שהאריכו באשכול viewtopic.php?f=17&t=25738 לגבי ברכת התפילין ובאשכולות נוספים.

איתן נוי
הודעות: 1578
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: הפסק בין תש"י לשל ראש

הודעהעל ידי איתן נוי » ד' מאי 22, 2024 5:04 pm

עזריאל ברגר כתב:
איתן נוי כתב:ספרדי שבטעות אמר בין הנחת תפילין של יד לשל ראש, "ברוך אתה ה'", לכאורה מאחר וסו"ס הפסיק בדיבור, עליו להמשיך את ברכת על מצות תפילין". שממ"נ אם יחתום "למדני חוקיך" עדיין שרוי תחת הפסק.
האם יש הבנה אחרת?

ננסה לנתח ולדון:
לפי הדעה שמן הדין צריכים לברך תמיד שתי ברכות - אכן עליו להמשיך לברכת "על מצות תפילין".
אך לפי הדעה שמן הדין צריכים לברך רק ברכה אחת, ורק מי שהפסיק עליו לברך ברכה נוספת - אנו נכנסים לשאלה האם אמרינן "גטו וידו באין כאחת" בדיני הפסק, או שאחרי שסיים את ה"הפסק" עליו להתחיל שוב ולברך מתחילת הברכה, וכפי שהאריכו באשכול viewtopic.php?f=17&t=25738 לגבי ברכת התפילין ובאשכולות נוספים.

שוב,למעשה יוצא שסוף סוף הפסיק. ולכן אני טוען שלמעשה ודאי שצריך לברך.
אתה מכניס נקודה נוספת: האם רק ימשיך את הברכה או יברך מחדש.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 178 אורחים