מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ספק פרוזבול באלמנה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
נחומצ'ה
הודעות: 1048
הצטרף: א' מאי 24, 2020 8:17 pm

ספק פרוזבול באלמנה

הודעהעל ידי נחומצ'ה » ב' יוני 17, 2024 12:50 am

שאלה נשאלתי.

אלמנה שנלב"עה בשנה האחרונה.
בחיפוש בחפציה, נמצא שטר חוב שנתנה מכספה הפרטי [לא מכספי בעלה וכדו'] למאן דהוא.
הלה לא מכחיש את הלוואה, אך טוען מנגד היה זה לפני שנת שמיטה, לא נקבע תאריך פירעון, והראו לי את שטר הפרוזבול.
[זה גם מסתבר שאשה שאין יושבת בבית המדרש, לא עשתה פרוזבול. זה סוג מטלה המצויה אצל גברים. וד"ל].
האם יש פיתרון?

השבתי בשתיים.
א. יש טענינן ליתומים וללקוחות, שמא היה לו שטר פרוזבול ונאבד.
ב. הסמ"ע בסימן ס"ז מנסה להליץ בעד יושבי חו"ל שאין נוהגים בשמיטת כספים [אחר שהרמ"א צווח ככרוכיא של המבטלים המצוה],
שבמקום שנהגו כך אפשר שהוי כמי שהתנו שהשביעית לא תשמט.

והדברים להלכה ולא למעשה.

עזריאל ברגר
הודעות: 13242
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ספק פרוזבול באלמנה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' יוני 17, 2024 2:46 pm

א. טענתך הראשונה ודאי נכונה. ע"פ הלכה היא נאמנת לטעון פרוזבול היה לי ואבד, וע"פ הלכה טענינן ליורשים אפילו טענות מוזרות ולא כל כך מסתברות, כפי שעשה האפוטרופוס המפולפל ושיבחו אביי, כמסופר בכתובות קט ב:
ההוא דעשאה סימן לאחר, ערער ושכיב ואוקים אפוטרופא.
אתא אפוטרופוס לקמיה דאביי.
א"ל: עשאה סימן לאחר איבד את זכותו!
אמר: אי הוה אבוהון דיתמי קיים - הוה טעין ואמר תלם אחד עשיתי לך.
א"ל: שפיר קאמרת, דאמר ר' יוחנן אם טען ואמר תלם אחד עשיתי לך נאמן, זיל הב ליה מיהת תלם אחד!
הוה עלה ריכבא דדיקלי.
אמר ליה: אי הוה אבוהון דיתמי קיים - הוה טעין ואמר חזרתי ולקחתי ממנו.
א"ל: שפיר קאמרת דא"ר יוחנן אם טען ואמר חזרתי ולקחתיו ממנו נאמן.

אמר אביי: האי מאן דמוקים אפוטרופא נוקים כי האי דידע לאפוכי בזכותא דיתמי.

(כמובן שצריך לבדוק בשו"ע ונו"כ אם יש הסתייגויות בסוגיא זו של טענינן, ומהי גבולותיה).

ב. לגבי טענתך השניה - צריך לבדוק אם זה מקובל על כל הפוסקים, כי אם לא - הוא יכול לכאורה לטעון קים לי.

ג. אפשר לעורר את הלווה על כך שהמחזיר חובו בשביעית - רוח חכמים נוחה הימנו. אלא שאם רק מצד זה באנו - צריכים היורשים לכאורה לומר לו "משמטים אנחנו", ואחר כך שהוא יאמר "אף על פי כן".

עזריאל ברגר
הודעות: 13242
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ספק פרוזבול באלמנה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' יוני 17, 2024 2:47 pm

ובכלל, החוב שלו ודאי וטענת ביטולו - בספק, ויש כאן צד של "איני יודע אם פרעתיך".
אם כי מאידך - אין לו טוען ודאי.

נחומצ'ה
הודעות: 1048
הצטרף: א' מאי 24, 2020 8:17 pm

Re: ספק פרוזבול באלמנה

הודעהעל ידי נחומצ'ה » ב' יוני 17, 2024 6:19 pm

ייש"כ ר' עזריאל.

אם כבר ציטטתם גמרא, הרי לכם מפורש בסוגיא דפרוזבול (גיטין לז:)
"אמר רב יהודה אמר רב נחמן, נאמן אדם לומר פרוסבול היה בידי ואבד ממני, מאי טעמא כיון דתקינו רבנן פרוסבול, לא שביק היתירא ואכיל איסורא.
כי אתו לקמיה דרב אמר ליה מידי פרוסבול היה לך ואבד, כגון זה פתח פיך לאלם הוא".


ב. שאלה. מנין שיורש צריך לומר 'משמט אני', שמא רק המלוה גופא.

ג. אגב, בדין טענינן, שלכאורה הוי להוציא. ראיתי מפרשים שאדרבה זה הוי להחזיק, כי הלוה בא להפקיע החוב.

עזריאל ברגר
הודעות: 13242
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ספק פרוזבול באלמנה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' יוני 17, 2024 6:35 pm

נחומצ'ה כתב:ייש"כ ר' עזריאל.

אם כבר ציטטתם גמרא, הרי לכם מפורש בסוגיא דפרוזבול (גיטין לז:)
"אמר רב יהודה אמר רב נחמן, נאמן אדם לומר פרוסבול היה בידי ואבד ממני, מאי טעמא כיון דתקינו רבנן פרוסבול, לא שביק היתירא ואכיל איסורא.
כי אתו לקמיה דרב אמר ליה מידי פרוסבול היה לך ואבד, כגון זה פתח פיך לאלם הוא".


ב. שאלה. מנין שיורש צריך לומר 'משמט אני', שמא רק המלוה גופא.

ג. אגב, בדין טענינן, שלכאורה הוי להוציא. ראיתי מפרשים שאדרבה זה הוי להחזיק, כי הלוה בא להפקיע החוב.

א. זה היה פשוט לי, ולא טרחתי לציין את מקור ההלכה שהאלמנה היתה נאמנת בטענה זו.
ב. איני בטוח.
ג. יפה. אם כי מעיקרא דדינא לא ברור לי ש"טענינן ליורש" הוא רק להחזיק ולא להוציא. לכאורה כל טענה שהמוריש היה נאמן בה בדיבורו (אפילו ע"י שבועה דאורייתא, כגון שומר שטוען "נגנב") - טוענים אותה ליורש.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 471 אורחים