מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

'אז נדברו' על גדר ברכת הגפן בקידוש הבוקר

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
אשי ישראל
הודעות: 970
הצטרף: א' נובמבר 30, 2014 12:52 am

'אז נדברו' על גדר ברכת הגפן בקידוש הבוקר

הודעהעל ידי אשי ישראל » ה' יוני 20, 2024 12:15 pm

הג"ר בנימין זילבר כתב בספרו אז נדברו ח"ב סי' ט' הביא שבקידוש הלילה מי שלא שמע מהמקדש את ברכת הגפן (ונראה שם שהוא הדין למי שבירך בטעות שהכל על כוס היין) – יצא י"ח קידוש, שהרי היא רק ברכת הנהנין, אבל "לענין קידוש שחרית שעיקר הקידוש הוא הברכה - לכאורה אם לא שמע הברכה אינו יוצא. אבל כיון שמסתימת הפוסקים משמע שגם בשחרית אין טעימת השומע מעכב - אם כן מה מועיל שמיעת הברכה, וצ"ע בזה".
לא זכיתי להבין את סיום דבריו. אשמח לעזרה

אשי ישראל
הודעות: 970
הצטרף: א' נובמבר 30, 2014 12:52 am

Re: אז נדברו על גדר ברכת הגפן בקידוש הבוקר

הודעהעל ידי אשי ישראל » ה' יוני 20, 2024 12:18 pm

ואם כבר, אז עוד שאלה באותו נושא:
בארחות רבנו (ח"א הל' שבת אות מה עמ' קי, מהד' חדשה ח"א הל' שבת אות יד עמ' רי) דן באדם שנזכר באמצע סעודה שניה שהוא לא קידש, ולפני כן כבר שתה יין בתוך הסעודה פחות משיעור ושלא לשם קידוש (והתכוון להמשיך ולשתות עוד יין), "ואמר לי מו"ר (הסטייפלר) שביצוע הפת הוי קידוש אף שלא התכוון לקידוש. אבל לקחת כוס ולומר עליו פסוקים ולשתות - לא הוי כלום, כי בבוקר אין צריך לפסוקים ורק בפה"ג, והוא לא יכול לברך (בפה"ג) כי כבר בירך. אמנם בלילה שיש עליו חיוב קידוש יכול לקדש על הכוס באמצע הסעודה, ואף שלא יברך בפה"ג יצא ידי חובת קידוש, משא"כ בבוקר. והוסיף מו"ר ויותר טוב גם בבוקר ימזוג כוס ואדם אחר יוציאנו בבפה"ג".
ממה שאמר בתחילה שיוצא בלי כוונה מזה משמע לענ"ד שעיקר הקידוש הוא הכוס ולא הברכה, ולכן יצא בלא כוונה (אע"פ שמצוות צריכות כוונה גם בדרבנן לפי הכרעת המשנ"ב), אולם מהמשך דבריו נראה אחרת. מה ההסבר בזה?

במסתרים
הודעות: 1933
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: אז נדברו על גדר ברכת הגפן בקידוש הבוקר

הודעהעל ידי במסתרים » ה' יוני 20, 2024 1:54 pm

בארחות רבינו ר"ל שיצא ידי קידוש בברכת המוציא ובבציעת הפת, אבל ליקח כוס יין כשלא יברך אין בזה כלום.

בפסקי תשובות יש עוד על השוכח לקדש.

כדכד
הודעות: 8527
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: אז נדברו על גדר ברכת הגפן בקידוש הבוקר

הודעהעל ידי כדכד » ה' יוני 20, 2024 5:52 pm

אשי ישראל כתב:הג"ר בנימין זילבר כתב בספרו אז נדברו ח"ב סי' ט' הביא שבקידוש הלילה מי שלא שמע מהמקדש את ברכת הגפן (ונראה שם שהוא הדין למי שבירך בטעות שהכל על כוס היין) – יצא י"ח קידוש, שהרי היא רק ברכת הנהנין, אבל "לענין קידוש שחרית שעיקר הקידוש הוא הברכה - לכאורה אם לא שמע הברכה אינו יוצא. אבל כיון שמסתימת הפוסקים משמע שגם בשחרית אין טעימת השומע מעכב - אם כן מה מועיל שמיעת הברכה, וצ"ע בזה".
לא זכיתי להבין את סיום דבריו. אשמח לעזרה

אנסה
בהלכות הבדלה נזכר שאם אדם שמע ברכת המבדיל ולא שמע ברכת בפה"ג יצא בהבדלה אף שלא שמע הגפן אם אינו רוצה לשתות.
מכאן שבפה"ג היא ברכה על היין כברכת הנהנין גם כשנעשית לפני מצוה.
מכאן למד בראש הדברים שגם בקדוש של לילה כן.
בבוקר "בפה"ג" הוא עיקר הקידוש ולכן יש מקום לומר שיש לשמוע את כל הברכה כדי לצאת בקידוש גם אם אינו רוצה לטעום.
אולם כיוון שמהפוסקים משמע שאין חיוב על השומע לשתות מהכוס, ואם כך והרי ראינו שבפה"ג היא כדי שיוכל לטעום לא מובן מה תועיל לשומע הקידוש שמיעת כל הברכה על הגפן אחרי שאינו צריך לטעום

במסתרים
הודעות: 1933
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: אז נדברו על גדר ברכת הגפן בקידוש הבוקר

הודעהעל ידי במסתרים » ה' יוני 20, 2024 7:29 pm

על טעימת המסובין
viewtopic.php?t=18229

בעל מנחת אשר:
נראה עוד עפ"י מה שביארתי במנחת אשר על פסחים סי' ע"ט ד' לגבי שאלת הגרי"ז בקידושא רבא איך יכול לצאת יד"ח כאשר אין הוא שותה יין כלל והלא כל הקידוש אינו אלא ברכת היין וביארתי בזה עפ"י יסוד מחודש דברכת הנהנין שיש בו חיוב קידוש דינה כברכת הקידוש ממש ויוצא בה ידי חובת קידוש אף אם לא יצא ידי חובת ברכת היין, וכך נראה לגבי ברכת המוציא דלח"מ דכיון דחובה היא וזה מצות לחם משנה לפירוש רש"י הו"ל כברכת השבח וכדו' ואף כשאינו יוצא יד"ח המוציא יוצא יד"ח ברכת לח"מ, ודו"ק כי קצרתי.

העתקה ממקום אחר:

מטו בשם מרן הגרי"ז מבריסק זצ"ל שהרוצה לצאת ידי חובה בקידושא רבה, צריך לשתות מהיין, שכיון שאין בקידוש זה אלא ברכת 'הגפן' גרידא, צריך גם השומע לשתות כדי לצאת ידי חובת הברכה, ואם אינו שותה מהיין אינו יוצא ידי חובתו בברכה זו. [ועי' בשש"כ פרק נ הערה יז (עיי"ש ודו"ק), ומועדים וזמנים ח"ג סימן רמג, (ובמה שהוסיף ע"ז בהשמטות, שנדפסו בחלק ח), ושו"ת תשובות והנהגות ח"א סימן רסד, ח"ב סימן קסד, ועוד].
אמנם מדברי התוס' כאן לכאו' משמע שאין חובה על המברך לשתות, וממילא גם השומעים אינם צריכים לשתיה, וכמו שהוכיחו מדבריהם הגרש"ז אויערבאך זצ"ל [הו"ד בשש"כ שם ובהוספות, עיי"ש] ובשו"ת תשובות והנהגות [ח"א סימן רסד].
ובדברי הרא"ש כאן [בסימן טז] לכאו' מפורש להדיא שאין חובה על השומעים לשתות מהכוס בקידושא רבה, שלאחר שכתב ליישב שבאופן שהכוסות שלפני השומעים אינם פגומים אלא ראויים לברכה, אין השומעים צריכים לשתות מכוס המברך, הוסיף דאע"פ שאין צריכין לשתות [-מהיין בקידושא רבה], מכל מקום לכתחילה מצוה שישתו, עכת"ד. וחזינן להדיא דס"ל שאין חובה לשתות מכוס המברך בקידושא רבה, [וכן הוכיחו מדבריו הגרש"ז אויערבאך זצ"ל (הו"ד בהוספות בשש"כ שם, עיי"ש עוד) ובשו"ת חלקת יעקב (או"ח סימן קצג בהערה שם, עמש"כ שם ליישב בזה)].
אמנם לדברי הגרי"ז יש לדחות ראיה זו שאין חובה על השומעים לשתות, די"ל דאדרבה, היה פשוט לרא"ש שאם מברכים רק 'בורא פרי הגפן' צריכים השומעים לטעום מהכוס, וכוונת הרא"ש להוכיח להיפך, דהוקשה לו איך נסתפק רב אשי שמא מנהגם לברך בקידושא רבה גם ברכת הקידוש מלבד ברכת הגפן, הרי מכך שהניחו כוס לפני כל אחד ואחד יכול היה להוכיח שאינם מברכים אלא ברכת הגפן, [ולכן צריך כל אחד לטעום מיין הקידוש, דבלא"ה אינו יוצא ידי חובתו, וכדברי הגרי"ז], דאילו היה מנהגם לברך גם ברכת קידוש היום בקידושא רבה, א"כ אמאי הוצרכו להניח כוס לפני כל אחד מהשומעים, שכיון שמברכים גם ברכת הקידוש הרי אין השומעים צריכים לטעום מיין הקידוש. וע"ז כתב הרא"ש לדחות דאע"פ שבברכת קידוש היום אין צריכים השומעים לטעום, מכל מקום מכך שמונח כוס לפני כל אחד לא הוכיח רב אשי שאין דרכם לברך אלא ברכת הגפן, שהיה סבור רב אשי דמה שיש כוס לפני כל אחד זהו משום דעכ"פ לכתחילה מצוה על השומעים לשתות מיין הקידוש, ולכן הביאו כוס לפני כל אחד. ולכן מזה שהניחו כוס לפני כל אחד לא היה יכול לידע אם מנהגם לברך בקידוש שחרית רק ברכת 'הגפן' או גם ברכת הקידוש. [מהגרא"ד אוירבך שליט"א].
ולמעשה העלו פוסקי דורינו להקל בזה, עי' בדברי הגרש"ז אויערבאך זצ"ל [בשש"כ פרק נ הערה יח, וכעי"ז במנחת שלמה תנינא סימן יד] שרוב הציבור נוהג להקל בזה, ולא מקפידים שהמסובים ישתו מהיין, וכן הובא בשם הגרי"ש אלישיב שליט"א שלמעשה אפשר להקל אם לא שתו השומעים מכוס הקידוש, עכ"פ בדיעבד, [הו"ד בספר 'הלכות שבת בשבתו' להגרמ"מ קארפ שליט"א, ח"א עמ' תטו]. וגם בשו"ת תשובות והנהגות [ח"א סימן רסד] כתב שעיקר המנהג להקל בזה, (והמחמיר לעצמו תבא עליו ברכה). ועד"ז כתב בשו"ת חלקת יעקב [ח"א סימן קצג אות ד] שראינו מנהג חסידים ואנשי מעשה שאינם מדקדקים לשתות מהיין בקידוש דשבת שחרית.
אך עכ"פ גם לדברי הגרי"ז הנ"ל, די בכך שהשומעים טועמים מכוס הקידוש טעימה כל שהוא, ואין צריך שישתה כל אחד מהשומעים שיעור כמלא לוגמיו מהכוס, והטעם פירש הגרש"ז אויערבאך זצ"ל [הו"ד בשש"כ פרק נ הערה יז] שכיון שכבר שתה אחד כמלא לוגמיו, כבר נתכבדה הכוס כראוי, ולפיכך די שהשומעים רק יטעמו מהכוס, כמו שצריכים לטעום מלחם משנה. [וכדלהלן אות צו, עיי"ש בזה].

עזריאל ברגר
הודעות: 13242
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אז נדברו על גדר ברכת הגפן בקידוש הבוקר

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' יוני 20, 2024 9:06 pm

כדכד כתב:
אשי ישראל כתב:הג"ר בנימין זילבר כתב בספרו אז נדברו ח"ב סי' ט' הביא שבקידוש הלילה מי שלא שמע מהמקדש את ברכת הגפן (ונראה שם שהוא הדין למי שבירך בטעות שהכל על כוס היין) – יצא י"ח קידוש, שהרי היא רק ברכת הנהנין, אבל "לענין קידוש שחרית שעיקר הקידוש הוא הברכה - לכאורה אם לא שמע הברכה אינו יוצא. אבל כיון שמסתימת הפוסקים משמע שגם בשחרית אין טעימת השומע מעכב - אם כן מה מועיל שמיעת הברכה, וצ"ע בזה".
לא זכיתי להבין את סיום דבריו. אשמח לעזרה

אנסה
בהלכות הבדלה נזכר שאם אדם שמע ברכת המבדיל ולא שמע ברכת בפה"ג יצא בהבדלה אף שלא שמע הגפן אם אינו רוצה לשתות.
מכאן שבפה"ג היא ברכה על היין כברכת הנהנין גם כשנעשית לפני מצוה.
מכאן למד בראש הדברים שגם בקדוש של לילה כן.
בבוקר "בפה"ג" הוא עיקר הקידוש ולכן יש מקום לומר שיש לשמוע את כל הברכה כדי לצאת בקידוש גם אם אינו רוצה לטעום.
אולם כיוון שמהפוסקים משמע שאין חיוב על השומע לשתות מהכוס, ואם כך והרי ראינו שבפה"ג היא כדי שיוכל לטעום לא מובן מה תועיל לשומע הקידוש שמיעת כל הברכה על הגפן אחרי שאינו צריך לטעום

זכורני שזה דווקא בהבדלה, אבל קידוש שאני. ויש לחפש.

במסתרים
הודעות: 1933
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: אז נדברו על גדר ברכת הגפן בקידוש הבוקר

הודעהעל ידי במסתרים » ה' יוני 20, 2024 9:20 pm

בפשטות אין טעם לחלק בין הבדלה לקידוש.
יל"ע במצויין בשמירת שבת כהלכתה פרק מז הערה קפז.

עזריאל ברגר
הודעות: 13242
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אז נדברו על גדר ברכת הגפן בקידוש הבוקר

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' יוני 20, 2024 9:32 pm

במסתרים כתב:בפשטות אין טעם לחלק בין הבדלה לקידוש.
יל"ע במצויין בשמירת שבת כהלכתה פרק מז הערה קפז.

מסכים.
ובמקור שבו חשבתי שאמצא חילוק בין קידוש להבדלה - לא מצאתי, אלא בגלל שזה נכתב בהלכות הבדלה חשבתי שיש חילוק, אך אין מזה ראיה אמיתית, כי ידוע שדרכם של הפוסקים לכתוב דבר במקום שבו נתפרש במקור (וכגון שמעשה שהיה כך היה)...

אשי ישראל
הודעות: 970
הצטרף: א' נובמבר 30, 2014 12:52 am

Re: אז נדברו על גדר ברכת הגפן בקידוש הבוקר

הודעהעל ידי אשי ישראל » ו' יוני 21, 2024 12:34 pm

כדכד כתב:אולם כיוון שמהפוסקים משמע שאין חיוב על השומע לשתות מהכוס, ואם כך והרי ראינו שבפה"ג היא כדי שיוכל לטעום לא מובן מה תועיל לשומע הקידוש שמיעת כל הברכה על הגפן אחרי שאינו צריך לטעום


תודה למגיבים.

'במסתרים' וכן 'כדכד' - לא הבנתי את תשובותיכם, ואבאר את דברי:
בקידוש הלילה [וגם בהבדלה] ברכת הגפן היא רק ברכת הנהנין, בדיוק כמו סתם אדם ששותה יין ביום שני בצהרים. לכן מי ששמע הבדלה או קידוש הלילה ולא שמע את ברכת הגפן - יצא י"ח קידוש/הבדלה.
בקידוש הבוקר יש אך ורק ברכת הגפן [הפסוקים אינם חובה]. לכן יש להסתפק מה גדרה, ויש בזה שתי אפשרויות מרכזיות:
האחת - היא ברכת נהנין רגילה, כמו בקידוש הלילה. עיקר הקידוש בבוקר הוא עצם כיבוד הסעודה בכוס יין מלאה, ושתיית היין, אלא שבשביל לשתות מהיין צריך לברך ברכת הנהנין של הגפן.
השניה - קידוש הלילה עיקרו ברכת הגפן, שיש בה שירה על היין [ומ"מ רצוי/צריך לשתות מהיין, מסיבות שונות]. לפי"ז היא איננה ברכת נהנין גרידא. ולכן מי שלא שמע אותה לא יצא י"ח קידוש.

מעתה, אשוב על שאלותי:
קידוש הבוקר הוא מדרבנן, והמשנ"ב מכריע שמצוות דרבנן צריכות כוונה. אם כן, מדוע הסטייפלר כותב שבקידוש הבוקר יצא [בקידוש על הפת] גם בלי שכיוון? צ"ל ששיטתו כאפשרות הראשונה, ולכן כיון שסו"ס הסעודה התכבדה בלחם/יין, ממילא יצא, וא"צ כוונה. על זה שאלתי, שמהמשך דבריו משמע להיפך, שברכת הגפן מעכבת בקידוש הבוקר. לא הבנתי כיצד השבת, 'במסתרים', על שאלתי זו.

האז נדברו מציע בתחילה שהברכה היא מעיקר קידוש הבוקר, ואז הוא מקשה על עצמו שלפי"ז טעימת השומע היתה צריכה להיות לעיכובא, אך לא הבנתי מדוע? לא הצלחתי להבין 'כדכד' מה הסברת.

אשי ישראל
הודעות: 970
הצטרף: א' נובמבר 30, 2014 12:52 am

Re: אז נדברו על גדר ברכת הגפן בקידוש הבוקר

הודעהעל ידי אשי ישראל » ו' יוני 21, 2024 12:34 pm

במסתרים כתב:בארחות רבינו ר"ל שיצא ידי קידוש בברכת המוציא ובבציעת הפת, אבל ליקח כוס יין כשלא יברך אין בזה כלום.


תודה, אבל כאמור לא הצלחתי להבין את דבריך

כדכד
הודעות: 8527
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: אז נדברו על גדר ברכת הגפן בקידוש הבוקר

הודעהעל ידי כדכד » א' יוני 23, 2024 10:53 am

עזריאל ברגר כתב:
כדכד כתב:
אשי ישראל כתב:הג"ר בנימין זילבר כתב בספרו אז נדברו ח"ב סי' ט' הביא שבקידוש הלילה מי שלא שמע מהמקדש את ברכת הגפן (ונראה שם שהוא הדין למי שבירך בטעות שהכל על כוס היין) – יצא י"ח קידוש, שהרי היא רק ברכת הנהנין, אבל "לענין קידוש שחרית שעיקר הקידוש הוא הברכה - לכאורה אם לא שמע הברכה אינו יוצא. אבל כיון שמסתימת הפוסקים משמע שגם בשחרית אין טעימת השומע מעכב - אם כן מה מועיל שמיעת הברכה, וצ"ע בזה".
לא זכיתי להבין את סיום דבריו. אשמח לעזרה

אנסה
בהלכות הבדלה נזכר שאם אדם שמע ברכת המבדיל ולא שמע ברכת בפה"ג יצא בהבדלה אף שלא שמע הגפן אם אינו רוצה לשתות.
מכאן שבפה"ג היא ברכה על היין כברכת הנהנין גם כשנעשית לפני מצוה.
מכאן למד בראש הדברים שגם בקדוש של לילה כן.
בבוקר "בפה"ג" הוא עיקר הקידוש ולכן יש מקום לומר שיש לשמוע את כל הברכה כדי לצאת בקידוש גם אם אינו רוצה לטעום.
אולם כיוון שמהפוסקים משמע שאין חיוב על השומע לשתות מהכוס, ואם כך והרי ראינו שבפה"ג היא כדי שיוכל לטעום לא מובן מה תועיל לשומע הקידוש שמיעת כל הברכה על הגפן אחרי שאינו צריך לטעום

זכורני שזה דווקא בהבדלה, אבל קידוש שאני. ויש לחפש.

עד כמה שזכור לי יש בהלכות קידוש הלכות מפורשות בנוגע למי שמסיבה כלשהיא הסתבך עם ברכת בפה"ג בקידוש וכגון שנשפך היין
איני זוכר את הפרטים אבל עולה משם במפורש שהשומעים אינם צריכים לצאת ידי ברכה של בפה"ג

כדכד
הודעות: 8527
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: אז נדברו על גדר ברכת הגפן בקידוש הבוקר

הודעהעל ידי כדכד » א' יוני 23, 2024 10:59 am

אשי ישראל כתב:
כדכד כתב:אולם כיוון שמהפוסקים משמע שאין חיוב על השומע לשתות מהכוס, ואם כך והרי ראינו שבפה"ג היא כדי שיוכל לטעום לא מובן מה תועיל לשומע הקידוש שמיעת כל הברכה על הגפן אחרי שאינו צריך לטעום


תודה למגיבים.

'במסתרים' וכן 'כדכד' - לא הבנתי את תשובותיכם, ואבאר את דברי:
בקידוש הלילה [וגם בהבדלה] ברכת הגפן היא רק ברכת הנהנין, בדיוק כמו סתם אדם ששותה יין ביום שני בצהרים. לכן מי ששמע הבדלה או קידוש הלילה ולא שמע את ברכת הגפן - יצא י"ח קידוש/הבדלה.
בקידוש הבוקר יש אך ורק ברכת הגפן [הפסוקים אינם חובה]. לכן יש להסתפק מה גדרה, ויש בזה שתי אפשרויות מרכזיות:
האחת - היא ברכת נהנין רגילה, כמו בקידוש הלילה. עיקר הקידוש בבוקר הוא עצם כיבוד הסעודה בכוס יין מלאה, ושתיית היין, אלא שבשביל לשתות מהיין צריך לברך ברכת הנהנין של הגפן.
השניה - קידוש הלילה עיקרו ברכת הגפן, שיש בה שירה על היין [ומ"מ רצוי/צריך לשתות מהיין, מסיבות שונות]. לפי"ז היא איננה ברכת נהנין גרידא. ולכן מי שלא שמע אותה לא יצא י"ח קידוש.

מעתה, אשוב על שאלותי:
קידוש הבוקר הוא מדרבנן, והמשנ"ב מכריע שמצוות דרבנן צריכות כוונה. אם כן, מדוע הסטייפלר כותב שבקידוש הבוקר יצא [בקידוש על הפת] גם בלי שכיוון? צ"ל ששיטתו כאפשרות הראשונה, ולכן כיון שסו"ס הסעודה התכבדה בלחם/יין, ממילא יצא, וא"צ כוונה. על זה שאלתי, שמהמשך דבריו משמע להיפך, שברכת הגפן מעכבת בקידוש הבוקר. לא הבנתי כיצד השבת, 'במסתרים', על שאלתי זו.

האז נדברו מציע בתחילה שהברכה היא מעיקר קידוש הבוקר, ואז הוא מקשה על עצמו שלפי"ז טעימת השומע היתה צריכה להיות לעיכובא, אך לא הבנתי מדוע? לא הצלחתי להבין 'כדכד' מה הסברת.

אני לא יודע על אילו שתי אפשרויות מדבר כבודתורתו.
בגמרא כתוב שקידושא רבא הוא "בורא פרי הגפן" ומשכך ברור שהקידוש הוא הרכה ולא השתיה.
דברי האז נדברו שהברכה היא עיקר הקידוש אינם הצעה אלא כתיבה של דברים פשוטים.
מה שהוא מקשה על עצמו זה שכיוון שרואים שברכת בפה"ג בשאר הקידושים דינה כברכת הנהנין ואז אם לא שותה (הוא או השומע) אינו יכול לברך - הרי שגם כאן אם רוצה לצאת בקידוש צריך לשתות כי אחרת אין לברכת הנהנין על מה לחול לגביו אלא שזה קשה כי הפוסקים סתמו שאין טעימת השומע מעכבת גם בבוקר.
אשר על כן צריך לומר שהפוסקים סברו שעצם אמירת או שמיעת הברכה היא עיקר הקידוש ולא צריך שכולם יטמו.
אך צ"ע בכ"ז כי זו ברכת הנהנין ומה הוא נהנה אם אינו שותה?

עזריאל ברגר
הודעות: 13242
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אז נדברו על גדר ברכת הגפן בקידוש הבוקר

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' יוני 23, 2024 2:36 pm

כדכד כתב:בגמרא כתוב שקידושא רבא הוא "בורא פרי הגפן" ומשכך ברור שהקידוש הוא הרכה ולא השתיה.

היכן מצאת זאת בגמרא?

בברכה המשולשת
הודעות: 14275
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: אז נדברו על גדר ברכת הגפן בקידוש הבוקר

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' יוני 23, 2024 4:34 pm

פסחים ק"ו ע"א- רב אשי איקלע למחוזא אמרו ליה ליקדיש לן מר קידושא רבה הבו ליה סבר מאי ניהו קידושא רבה אמר מכדי כל הברכות כולן בפה"ג אמרי ברישא אמר בפה"ג ואגיד ביה חזייה לההוא סבא דגחין ושתי קרי אנפשיה (קהלת ב, יד) החכם עיניו בראשו

עזריאל ברגר
הודעות: 13242
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אז נדברו על גדר ברכת הגפן בקידוש הבוקר

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' יוני 23, 2024 5:10 pm

את הגמרא הזאת הכרתי גם לפני ששאלתי.
איפה כתוב בגמרא הזאת מהו הגדר של הקידוש?
רק סיפרו סיפור...

בברכה המשולשת
הודעות: 14275
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: אז נדברו על גדר ברכת הגפן בקידוש הבוקר

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' יוני 23, 2024 6:00 pm

סיפור שבא להגיד מה הוא קידושא רבה.

עזריאל ברגר
הודעות: 13242
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אז נדברו על גדר ברכת הגפן בקידוש הבוקר

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' יוני 23, 2024 6:17 pm

אך בסיפור הזה לא נאמר מהו קידושא רבה - אם הברכה או השתיה.

בברכה המשולשת
הודעות: 14275
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: אז נדברו על גדר ברכת הגפן בקידוש הבוקר

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' יוני 23, 2024 6:25 pm

בסיפור משמע מאוד שהשאלה הייתה על הברכה שבקידוש (רק בפה"ג או מעבר) ולא על השתיה
ויעויין בתשובת רב האי גאון בעניין זה

כדכד
הודעות: 8527
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: אז נדברו על גדר ברכת הגפן בקידוש הבוקר

הודעהעל ידי כדכד » א' יוני 23, 2024 7:09 pm

עיינתי שוב בגמרא
מדברי הרשב"ם שם יש אולי משמעות להבין שעיקר הקידוש הוא שתיית היין שכיוון שעליו אומרים שירה אז שתייתו לפני סעודת השבת מיקרת את סעודת השבת.
אבך מהגמרא עצמה משמע כדבריי שהברכה היא הקידוש.
המשפט הזה בגמרא מופיע בדיוק לפני הסיפור שאותו ציטט הרב בברכה המשולשת וכתוב שם "ביום מאי מברך.. בפה"ג".
אמנם תוכלו לדחות שזו הברכה על השתיה והברכה היא כדי שיוכלו לשתות אבל מהגמרא אין נראה כן.

עזריאל ברגר
הודעות: 13242
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אז נדברו על גדר ברכת הגפן בקידוש הבוקר

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' יוני 23, 2024 7:22 pm

הוכחה דחוקה ביותר.
מה היית מצפה שיאמרו בגמרא אם העיקר היה השתיה?

כדכד
הודעות: 8527
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: אז נדברו על גדר ברכת הגפן בקידוש הבוקר

הודעהעל ידי כדכד » א' יוני 23, 2024 7:39 pm

לכתחילה זכרתי שזה כתוב בגמרא להדיא
לאור הערת מר בדקתחי וראיתי שזה לא "כתוב בגמרא" אבל בהחלט לי משמע כן מהגמרא.
אז גם אם זו לא הוכחה אז "משמע" יש בזה לפחות לדידי.
קשה לי לענות על מה אני מצפה אילו העיקר השתיה כיוון שקשה לי לחשוב על היתכנות כזו בכלל.
בכל אופן אני חושב שהיה צריך לכתוב שהקידוש הוא השתיה וממילא מובן שמברכים הגפן. אם כתוב שביום מברכים הגפן ש"מ שזה הקידוש

עזריאל ברגר
הודעות: 13242
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אז נדברו על גדר ברכת הגפן בקידוש הבוקר

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' יוני 23, 2024 8:10 pm

השואל סבר שיש מקום לומר שגם ביום מברכים ברכה נוספת מלבד בפה"ג, ואם כן - הברכה הזאת היא העיקר.
והעונה סובר שיש רק בפה"ג. ועכשיו יש מקום לדון אם הברכה היא העיקר או שתיית היין. אבל הכל נכנס לתוך דברי העונה...

גם אני מסכים שהדעת נוטה לכך שהעיקר הוא הברכה, אבל אינני מוצא ראיה לכך מהגמרא.

במסתרים
הודעות: 1933
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: אז נדברו על גדר ברכת הגפן בקידוש הבוקר

הודעהעל ידי במסתרים » א' יוני 23, 2024 9:55 pm

עזריאל ברגר כתב:העיקר

עיין ש"ע הרב סימן קצ ס"ד
ויש אומרים שכל דבר הטעון כוס חוץ מקידוש לא הצריכו לטעום ממנו אלא משום שלא יהא גנאי לברכת היין וכו'

מבואר לכאורה שגם לשיטתם אינו כן בקידוש, ששם ודאי השתיה עיקר

ובנדו"ד בקידוש של יום חייבו חכמים לקדש ולשתות, וכיון שחל הקידוש יוצאים כל השומעים כמו שיוצאים בלילה

כדכד
הודעות: 8527
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: אז נדברו על גדר ברכת הגפן בקידוש הבוקר

הודעהעל ידי כדכד » ב' יוני 24, 2024 11:00 am

עזריאל ברגר כתב:
כדכד כתב:לכתחילה זכרתי שזה כתוב בגמרא להדיא
לאור הערת מר בדקתחי וראיתי שזה לא "כתוב בגמרא" אבל בהחלט לי משמע כן מהגמרא.
אז גם אם זו לא הוכחה אז "משמע" יש בזה לפחות לדידי.
קשה לי לענות על מה אני מצפה אילו העיקר השתיה כיוון שקשה לי לחשוב על היתכנות כזו בכלל.
בכל אופן אני חושב שהיה צריך לכתוב שהקידוש הוא השתיה וממילא מובן שמברכים הגפן. אם כתוב שביום מברכים הגפן ש"מ שזה הקידוש

השואל סבר שיש מקום לומר שגם ביום מברכים ברכה נוספת מלבד בפה"ג, ואם כן - הברכה הזאת היא העיקר.
והעונה סובר שיש רק בפה"ג. ועכשיו יש מקום לדון אם הברכה היא העיקר או שתיית היין. אבל הכל נכנס לתוך דברי העונה...

גם אני מסכים שהדעת נוטה לכך שהעיקר הוא הברכה, אבל אינני מוצא ראיה לכך מהגמרא.

או כלך לדרך זו:
השואל שאל מה מברכים כיון דפשיטא ליה שבקידוש מברכים משהו ולכן שאל אם מברכים ברכה ארוכה כמו בקידוש של לילה או שלא וענה העונה: מברכים רק בורא פרי הגפן וטזהו הקידוש.

גם אם מלשון הגמרא אין ראיה ברורה - מלשון הרמב"ם שבת כט י ומלשון הטוש"ע תחילת סימן רפט עולה ברור שקידוש היום הוא ברכה על היין.
אמנם בשו"ע הרב בסי' רפט כתב שתיקנו קידוש היום ביום והוא שיקדש על הין ואינו מזכעיר שם שיברך ולפ"ז לשיטתו אולי באמת הקידוש הוא השתיה.

אשי ישראל
הודעות: 970
הצטרף: א' נובמבר 30, 2014 12:52 am

Re: אז נדברו על גדר ברכת הגפן בקידוש הבוקר

הודעהעל ידי אשי ישראל » ג' יוני 25, 2024 6:53 pm

כדכד כתב:
אשי ישראל כתב:בקידוש הבוקר יש אך ורק ברכת הגפן [הפסוקים אינם חובה]. לכן יש להסתפק מה גדרה, ויש בזה שתי אפשרויות מרכזיות:
האחת - היא ברכת נהנין רגילה, כמו בקידוש הלילה. עיקר הקידוש בבוקר הוא עצם כיבוד הסעודה בכוס יין מלאה, ושתיית היין, אלא שבשביל לשתות מהיין צריך לברך ברכת הנהנין של הגפן.
השניה - קידוש הלילה עיקרו ברכת הגפן, שיש בה שירה על היין [ומ"מ רצוי/צריך לשתות מהיין, מסיבות שונות]. לפי"ז היא איננה ברכת נהנין גרידא. ולכן מי שלא שמע אותה לא יצא י"ח קידוש.

אני לא יודע על אילו שתי אפשרויות מדבר כבוד תורתו.
בגמרא כתוב שקידושא רבא הוא "בורא פרי הגפן" ומשכך ברור שהקידוש הוא הרכה ולא השתיה
.

שתי האפשרויות מבוארות בראשונים ובאחרונים. ראה לדוגמא במתיבתא פסחים פרק י, חלק אוצר עיונים, סי' נו, אות ב, ובספר בית מלא לרב משה לייב לוי ה'תשע"ו ח"א סי' נח. לשם הדוגמא: בחידושי ר' דוד (תלמיד הרמב"ן, פסחים קו ע"א) כתב שיסוד קידוש הבוקר הוא כדי שיקבע את הסעודה על כוס יין, וכתב שלכן אם אחרי מוסף אוכל מעט בלי לקבוע סעודה יכול לאכול ללא קידוש (וכשיטת הראב"ד שבת כט, י), ועוד כתב שלפי"ז יש לקדש גם בסעודה שלישית ובכל סעודה נוספת שסועד במהלך השבת, ועוד כתב שלפי"ז ברכת הגפן היא ברכת הנהנין. הגרש"ז אוירבאך (שו"ת אבני ישפה ח"א או"ח סי' סח, הועתק למנחת שלמה השו"ת המחולק לחלקים ח"ב משנת ה'תשנ"ט ריש סי' ה', והוא בשו"ת מנחת שלמה המחולק למהדורות בחלק תנינא ה'תש"ס הדפסה רביעית תשע"ב סי' יד, וכן הועתק לשלחן שלמה ה'תשנ"ט סי' רפט א, אות א ס"ק ג) כותב אדם ששכח לקדש בבוקר ובאמצע הסעודה בירך הגפן ושתה יין שלא לשם קידוש (שלשיטת הגרשז"א הוא לא יצא בזה, כיון ששתאו בלי כוונה לצאת ידי חובת קידוש) ומיד נזכר שכלל לא קידש, "יוכל לקחת כוס יין או שכר ולומר עליו פסוקים, שיהיה מוכח שזה לשם קידוש, וישתה (כוונתו שישתה בלא ברכת בפה"ג, דהיינו שהוא מדבר במקרה בו אדם זה רגיל לשתות יין במשך סעודתו), ושפיר יכול לצאת לעצמו בכך וגם להוציא אחרים". אלו רק דוגמאות לגישה הזאת.

כדכד כתב: מה שהוא מקשה על עצמו זה שכיוון שרואים שברכת בפה"ג בשאר הקידושים דינה כברכת הנהנין ואז אם לא שותה (הוא או השומע) אינו יכול לברך - הרי שגם כאן אם רוצה לצאת בקידוש צריך לשתות כי אחרת אין לברכת הנהנין על מה לחול לגביו אלא שזה קשה כי הפוסקים סתמו שאין טעימת השומע מעכבת גם בבוקר.
אשר על כן צריך לומר שהפוסקים סברו שעצם אמירת או שמיעת הברכה היא עיקר הקידוש ולא צריך שכולם יטמו.
אך צ"ע בכ"ז כי זו ברכת הנהנין ומה הוא נהנה אם אינו שותה?


שוב לא הבנתי. אם יהיה לך כוח אולי תסביר יותר , למרות שנראה לי שזה אבוד. יש כאן איזה טלפון שבור.

כדכד
הודעות: 8527
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: אז נדברו על גדר ברכת הגפן בקידוש הבוקר

הודעהעל ידי כדכד » ד' יוני 26, 2024 11:11 am

אני אסביר
זה לא ענין של כח.
הטלפון השבור הוא בגלל שמר רק כותב לא הבנתי ולא כותב איזו נקודה לא ברורה. לכן אני מסביר הכל מההתחלה גם את מה שכנראה פשוט לכת"ר ולכן איני מתמקד בנקודה הבעייתית וכנראה זה מה שקשה כאן.
אנסה שוב
ברכת הגפן היא ברכת הנהנין, כך רואים בקידוש של לילה ובהבדלה שיכול להיות שיצא בקידוש אף אם לא שמע ברכת הגפן.
מכאן שהמשמעות הפשוטה של הברכה, גם בקידוש, היא ברכת הנהנין.
בקידוש היום שהברכה היחידה שבקידוש (ועכ"פ לשיטתו עיקר הקידוש הוא הברכה) היא בפה"ג - לכאורה גם אז צריך לשמוע כדי צאת ידי חובה, אבל רואים מהפוסקים שהשומע קידוש בבבוקר אינו חייב לתות כדי שיצא ידי חובה - וכיוון שברכה זו היא ברכת הנהנין לא מובן לו מדוע אפשר לצאת בקידוש של בורא פרי הגפן בלי שהברכה תחול על שתיית היין.

אשי ישראל
הודעות: 970
הצטרף: א' נובמבר 30, 2014 12:52 am

Re: אז נדברו על גדר ברכת הגפן בקידוש הבוקר

הודעהעל ידי אשי ישראל » ד' יוני 26, 2024 11:49 am

כדכד כתב: ברכת הגפן היא ברכת הנהנין, כך רואים בקידוש של לילה ובהבדלה שיכול להיות שיצא בקידוש אף אם לא שמע ברכת הגפן. מסכים
מכאן שהמשמעות הפשוטה של הברכה, גם בקידוש, היא ברכת הנהנין. מסכים

בקידוש היום שהברכה היחידה שבקידוש (ועכ"פ לשיטתו עיקר הקידוש הוא הברכה) היא בפה"ג - לכאורה גם (לא הבנתי "גם" בנוסף למה? הרי בקידוש הלילה דוקא לא צריך לשמוע את הגפן) אז צריך לשמוע (את ברכת הגפן) כדי צאת ידי חובה, עד כאן הבנתי
אבל רואים מהפוסקים שהשומע קידוש בבוקר אינו חייב לשתות כדי שיצא ידי חובה - וכיוון שברכה זו היא ברכת הנהנין לא מובן לו מדוע אפשר לצאת בקידוש של בורא פרי הגפן בלי שהברכה תחול על שתיית היין.


תודה. סימנתי באות כתומה מה הבנתי בדבריך. ואת סיום דבריך לא הבנתי:
הגעת לשלב בו האז נדברו מבין שברכת הגפן בבוקר היא לא ברכת הנהנין אלא חלק מנוסח הקידוש. ואז כתבת (להסביר את קושייתו) "אבל רואים מהפוסקים שהשומע קידוש בבוקר אינו חייב לשתות כדי שיצא ידי חובה (כלומר, אע"פ שחובה שמישהו ישתה מלא לוגמיו מ"מ לא צריך שכל אחד מהשומעים ישתה. לזה כוונתך?) - וכיוון שברכה זו היא ברכת הנהנין (אינני מבין את דבריך. הרי בשלב הזה האז נדברו מבין שהיא איננה ברכת הנהנין. אני לא מבין...) לא מובן לו מדוע אפשר לצאת בקידוש של בורא פרי הגפן בלי שהברכה תחול על שתיית היין"

כנראה יש לך איזו הנחת יסוד שאתה לא כותב מרוב שהיא פשוטה לך, ולי יש הנחת יסוד הפוכה

כדכד
הודעות: 8527
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: אז נדברו על גדר ברכת הגפן בקידוש הבוקר

הודעהעל ידי כדכד » ד' יוני 26, 2024 12:07 pm

על ראשן ראשון
מה שהקשה מר בסוגריים: " לכאורה גם (לא הבנתי "גם" בנוסף למה? הרי בקידוש הלילה דוקא לא צריך לשמוע את הגפן) אז צריך לשמוע (את ברכת הגפן) כדי צאת ידי חובה"- המלה "גם" לא באה ביחס לברכת הגפן
אלא ביחס לקידוש כלומר כמו שבלילה עיקר הקידוש הוא ברכת מקדש השבת וצריך לשמוע את עיקר הקידוש אז גם ביום שעיקר הקידוש הוא בפה"ג צריך לשמוע את עיקר הקידוש דהיינו את הברכה בפה"ג.

מה ששאל בסוגריים הבאות: (כלומר, אע"פ שחובה שמישהו ישתה מלא לוגמיו מ"מ לא צריך שכל אחד מהשומעים ישתה. לזה כוונתך?) לא כיוונתי דווקא לכך באתי להסביר את מה שהוא כותב שטעימת השומע אינה מעכבת.

עיקר הדברים הוא כנראה מה שכתב מר בסוף שאני יצאתי מנקודת הנחה (הסברתי שהאז נדברו יצא מנקודת הנחה) שברכה זו היא ברכת הנהנין ועל זה הקשה מר עלי: הרי בשלב הזה האז נדברו מבין שהיא איננה ברכת הנהנין.
אז באמת יש כאן הנחת יסוד שונה בסוגייה.
מר מבין שהברכה הזו יכולה "לתפקד" כברכת הנהנין על כל דיניה ויכולה "לתפקד" כברכת קידוש על כל דיניה ואולי פעמים כך ופעמים כך ואולי הדבר נתון לדעות שונות.
אני, לא כן עמדי. איני סבור "שבשלב הזה האז נדברו סובר שהיא איננה ברכת הנהנין" אלא כמו שכתבתי בהתחלה "שהמשמעות הפשוטה של הברכה, גם בקידוש, היא ברכת הנהנין" וכוונתי גם בקידוש של הבוקר.
כלומר היות שאנחנו רואים שברכה זו מתפקדת גם בקידוש כברכות הנהנין אז גם בקידוש בבוקר יש לה משמעות כזו ולכן יש מקום לומר שטעימת השומע תעכב.
אבל מסתימת הפוסקים נראה שאינה מעכבת ואם כך יש לומר כנראה שאין דינה כברכת הנההנין אבל זה גופא מה שהוא מקשה: אם בפה"ג תמיד, גם בקידוש, דינה כברכת הנהנין, למה לא יהיו לה גם כאן כל הדינים האלו.

אשי ישראל
הודעות: 970
הצטרף: א' נובמבר 30, 2014 12:52 am

Re: אז נדברו על גדר ברכת הגפן בקידוש הבוקר

הודעהעל ידי אשי ישראל » ה' יוני 27, 2024 11:51 am

כדכד כתב:מר מבין שהברכה הזו יכולה "לתפקד" כברכת הנהנין על כל דיניה ויכולה "לתפקד" כברכת קידוש על כל דיניה ואולי פעמים כך ופעמים כך ואולי הדבר נתון לדעות שונות.
אני, לא כן עמדי. איני סבור "שבשלב הזה האז נדברו סובר שהיא איננה ברכת הנהנין" אלא כמו שכתבתי בהתחלה "שהמשמעות הפשוטה של הברכה, גם בקידוש, היא ברכת הנהנין" וכוונתי גם בקידוש של הבוקר.
כלומר היות שאנחנו רואים שברכה זו מתפקדת גם בקידוש כברכות הנהנין אז גם בקידוש בבוקר יש לה משמעות כזו ולכן יש מקום לומר שטעימת השומע תעכב.
אבל מסתימת הפוסקים נראה שאינה מעכבת ואם כך יש לומר כנראה שאין דינה כברכת הנהנין אבל זה גופא מה שהוא מקשה: אם בפה"ג תמיד, גם בקידוש, דינה כברכת הנהנין, למה לא יהיו לה גם כאן כל הדינים האלו.


תודה על ההסבר.
תעיר לי במה שטעיתי בהבנת דבריך (דהיינו איך אתה מבין את דעת האז נדברו)

א. אתה מסכים שבקידוש הלילה הגפן היא ברכת נהנין לכל דיניה, ולכן אם דילג עליה יצא.
ב. אתה מבין שברכת הגפן בבוקר דינה שונה, כי אין בבוקר ברכה נוספת. לכן היא לא ברכת הנהנין. מ"מ אתה מבין שהיא גם לא סתם חלק מנוסח הקידוש, אלא היא איזה יצור כלאיים חדש: זה חלק מהקידוש, אבל יש לו דיני ברכת הנהנין. [אולי בשפה אחרת: חכמים חייבו שבבוקר אדם יברך ברכת הנהנין של הגפן, וכך יצא י"ח קידושא רבה. יש מי שביאר כך - הרב גריינמן]. הבנתי טוב את דבריך?
ג. לפי"ז האז נדברו מקשה: מדוע ועימת השומע אינה מעכבת? כלומר, להבנתך: היה ראוי לפי הנ"ל שלא רק המקדש ישתה מלא לוגמיו אלא כל אחד מהשומעים יטעם [לפחות מעט] כדי שזה יהיה ברכת הנהנין עבורו.

הבנתי אותך טוב?

כדכד
הודעות: 8527
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: 'אז נדברו' על גדר ברכת הגפן בקידוש הבוקר

הודעהעל ידי כדכד » ה' יוני 27, 2024 12:01 pm

דומה אבל לא מדוייק.
באות א' - איני יודע מה דין מי שדילג בפה"ג בקדוש של לילה. עד כאן שמעתי רק באדם שמע קידוש ולא התכוון לצאת בבפה"ג אלא בקידוש עצמו שיצא. מה דין אדם שקידש ולא בירך כלל בפה"ג איני יודע.

באות ב' - אני לא מסכים שבפה"ג אינה ברכת הנהנין. היאגם לא "חלק מהקידוש" היא כל הקידוש.
דעתי אינה שזה "יצור כלאים חדששהוא חלק מהקידוש אבל יש לו דיני ברכת הנהנין.
אלא שברכת בורא פרי הגפן היא תמיד ברכת הנהנין ובקידוש של שחרית היא גם הקידוש.
ההבנה של האז נדברו וקושייתו שהסביר מר בסעיף ג היא אכן נכונה רק שהיא נובעת, לענ"ד, מאיך שהסברתי אותו אני ולא מאיך שמר הסביר. הסבר שלי נראה לי פשוט הרבה יותר ולא הבנתי מדוע טרח מר לסבך את כל הענין.

אשי ישראל
הודעות: 970
הצטרף: א' נובמבר 30, 2014 12:52 am

Re: 'אז נדברו' על גדר ברכת הגפן בקידוש הבוקר

הודעהעל ידי אשי ישראל » ו' יוני 28, 2024 10:19 am

כדכד כתב:באות א' - איני יודע מה דין מי שדילג בפה"ג בקדוש של לילה. עד כאן שמעתי רק באדם שמע קידוש ולא התכוון לצאת בבפה"ג אלא בקידוש עצמו שיצא. מה דין אדם שקידש ולא בירך כלל בפה"ג איני יודע.


מדין פורס מפה ומקדש (שו"ע רעא, ד) עולה שיצא. שהרי היא ברכת הנהנין (ר"ה כט ע"ב) וממילא רק מי שזקוק לה כדי לשתות מהיין חייב בה.
לכן, בכל מקרה בו המקדש כבר שתה יין לפני הקידוש וממילא הוא פטור מברכת הגפן - עליו לקדש ללא ברכת הגפן (וכ"כ בשש"כ נב הערה פז).
כעי"ז, אדם שתוך כדי הקידוש בירך הגפן ובטעות התיישב מיד ושתה את היין מבלי לברך את ברכת 'מקדש השבת' - עליו לשוב ולקדש מבלי לברך שוב הגפן (וכ"כ מדעת עצמו בפסקי תשובות רעא אות טז הערה 170).

כדכד כתב: באות ב' - אני לא מסכים שבפה"ג אינה ברכת הנהנין. היאגם לא "חלק מהקידוש" היא כל הקידוש.
דעתי אינה שזה "יצור כלאים חדש שהוא חלק מהקידוש אבל יש לו דיני ברכת הנהנין".
אלא שברכת בורא פרי הגפן היא תמיד ברכת הנהנין ובקידוש של שחרית היא גם הקידוש.... הסבר שלי נראה לי פשוט הרבה יותר ולא הבנתי מדוע טרח מר לסבך את כל הענין.


זה בדיוק יציר הכלאיים: היכן שמענו שברכת הנהנין היא עצמה חובה/מצוה/קידוש?! [שמענו שאדם חייב לאכול מצה וממילא ברכת הנהנין עליה, דהיינו המוציא, מוטלת עליו כברכת נהנין שחייב בה. זה מובן. אבל לא שמענו שעצם ברכת הנהנין מחילה איזו מצוה/קדושה וכדו']. אתה לא רואה מה החידוש שבהצעתך?


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 444 אורחים