מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

כהנים ולוים בסנהדרין גדולה - סנהדרין של משה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
סייג לחכמה
הודעות: 354
הצטרף: ג' מאי 31, 2016 6:16 pm

כהנים ולוים בסנהדרין גדולה - סנהדרין של משה

הודעהעל ידי סייג לחכמה » ב' יוני 24, 2024 9:59 pm

במשך חכמה (בהעלתך י"ב, א) דבמצות סנהדרין אמר בספרי גבי זקן ממרא דכתיב (דברים יז ט) ובאת אל הכהנים הלוים ואל השופט דיהיו כהנים ולוים בו, וכן פסק הרמב"ם (הל' סנהדרין פ"ב ה"ב), אם כן בסנהדרין של משה מי היה הכהן, אם אהרן ובניו הלא משה היה להם ראשון בשני וקרובים פסולים, עיי"ש.

וצ"ע דהא כתב בספרו משך חכמה (פ' ואתחנן ד"ה שובו לכם) דעריות דמקודם מתן תורה כיון שנעשו גרים מותר להינשא להם, כיון דגר שנתגייר כקטן שנולד דמי, ולא שייך קירבות, ומתרץ בזה מה שהוקשה להחתם סופר (ע"ז ס"ד. ד"ה אקילו) שכתב יגעתי הרבה ולא מצאתי מנא להו לרבנן יבמות (כ"ב.) הא דגר שנתגייר כקטן שנולד דמי, אמנם על פי האמור ניחא דמסתמא היו ליוצאי מצרים נשים הרבה שהיו מאותן שאין בני נח מוזהרין עליהן, ועמרם יוכיח שגדול הדור היה ונשא דודתו, וכו', וע"כ דגר שנתגייר כקטן שנולד דמי עכ"ד.

א"כ מאי מקשה דאי אפשר דמשה היו בסנהדרין עם אהרן, דהא שפיר הי' יכול משה ואהרן להיות בסהדרין דאינם קרובים דלאחר מתן תורה גר שתתגייר כקטן שנולד דמי.

עזריאל ברגר
הודעות: 13242
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: כהנים ולוים בסנהדרין גדולה - סנהדרין של משה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' יוני 24, 2024 11:09 pm

פשוט בחז"ל דלענין עדות משה ואהרן נחשבים קרובים.
לדוגמא ר"ה כב,א "עדות זאת תהא כשרה בכם".
אם כי זה נאמר לפני מתן תורה.

אבל בפרשת השבוע שממנה באו - הביא רש"י שאין אהרן ובניו יכולים לראות את נגעה של מרים משום שאין קרוב רואה את הנגעים.

עזריאל ברגר
הודעות: 13242
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: כהנים ולוים בסנהדרין גדולה - סנהדרין של משה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' יוני 24, 2024 11:10 pm

ולגוף השאלה - שמא משה נחשב הכהן (כפי הדעה שהיה אוכל בקדשים כל ימיו), והיו עמו מבני לוי, שרבים מהם אינם קרוביו.

סייג לחכמה
הודעות: 354
הצטרף: ג' מאי 31, 2016 6:16 pm

Re: כהנים ולוים בסנהדרין גדולה - סנהדרין של משה

הודעהעל ידי סייג לחכמה » ב' יוני 24, 2024 11:32 pm

עזריאל ברגר כתב:אבל בפרשת השבוע שממנה באו - הביא רש"י שאין אהרן ובניו יכולים לראות את נגעה של מרים משום שאין קרוב רואה את הנגעים.

כבר כתב בספר מאיר עיני חכמים (מהדו"ק סי' י"ח) ליישב, דהנה לכאורה קשה אהא דקאמר אהרן קרוב הוא, ומהאי טעמא לא היה יכול להסגיר את מרים, הלא קיי"ל יבמות (כ"ב.) גר שנתגייר כקטן שנולד דמי ובטל הקריבות, וא"כ גם כאן אהרן ומרים הלא נתגיירו בעת קבלת התורה, ועי במס' יבמות (מ"ו. גר שמל וכו') ושוב לא היו קרובים ושפיר היה יכול אהרן להסגירה ולראות הנגעים, ומתרץ לפי מש"כ בספר גור אריה פ' ויגש (בראשית מ"ו, י') דבשעת מתן תורה לא היה שייך דין גר שנתגייר כקטן שנולד דמי, דהא דאמרינן דכקטן שנולד דמי, היינו דוקא היכא שהתגייר ברצונו הטוב, אבל אם כפאוהו לא אמרינן כקטן שנולד דמי, ולפי"ז שפיר ניחא, דהא אמרינן שבת (פ"ח.) ויתיצבו בתחחית ההר, מלמד שכפה עליהם ההר כגיגית, וא"כ הוי הגירות בעל כרחם, ואז לא אמרינן כקטן שנולד דמי וממילא לא בטל הקירבות, ושפיר קאמר הגמ' אהרן קרוב הוא ואינו רואה את הנגעים, אך כל זה תינח רק לגבי אהרן שהיה תחת ההר, משא"כ במשה רבינו שהיה על ההר וקיבל תורה מסיני, שלא ע"י כפיה, שוב לגבי דידיה שפיר שייך הדין דגר שנתגייר כקטן שנולד דמי, ובטל הקרבות עם מרים אחותו, ושפיר היה יכול לראות הנגעים מצל פסול קרוב, ולכן קאמר לגבי משה טעם אחר דלא הוה יכול לראות הנגע של מרים, משום דהוה זר ואין זר רואה את הנגעים. וכ"כ בספר כלי חמדה (קונט"א לפ' ויגש אות ח').
ולדבריו משה רבינו עם אהרן בוודאי לא נחשבו שוב לקרובים, אבל לפי המשך חכמה ה"נ צ"ע למה לא הי' יכול אהרן לראות הלא גר שנתגייר כקטן שנולד ?


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 494 אורחים