מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בפיוט של סדר העבודה, למה לא משלימים תיבת 'תטהרו'?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

בפיוט של סדר העבודה, למה לא משלימים תיבת 'תטהרו'?

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ש' אפריל 21, 2012 9:45 pm

כתיב: כי ביום הזה יכפר עליכם לטהר אתכם מכל חטאתיכם לפני ה' תטהרו.

במשנה שילהי יומא (פה,ב):
דרש ר' אלעזר בן עזריה מכל חטאתיכם לפני ה' תטהרו, עבירות שבין אדם למקום יוה"כ מכפר, עבירות שבין אדם לחבירו אין יוה"כ מכפר עד שירצה את חבירו. אמר רבי עקיבא אשריכם ישראל לפני מי אתם מטהרין מי מטהר אתכם אביכם שבשמים שנאמר וזרקתי עליכם מים טהורים וטהרתם ואומר מקוה ישראל ה'. מה מקוה מטהר את הטמאים אף הקב"ה מטהר את ישראל.


והמהרש"א בח"א שם ביאר באופן מחודש, דבאמת נחלקו ראב"ע ור"ע בפירושא דקרא דידן, דלפי ראב"ע ה"לפני ה'" מוסב על דלעיל מיניה, דהיינו שבא לומר שמכפר רק על חטאים של לפני ה' ולא על חטאים שחטא לפני חבירו. אבל ר"ע דריש דקאי לפני ה' על הסיפא דקרא לפני ה' תטהרו, שאביכם שבשמים הוא מטהר אתכם.

{ונראה להוסיף, דלפי"ז מבואר למה מביא ר"ע ממרחק לחמו דהקב"ה מטהר את ישראל מהני קראי דנביאים וכתובים, והלא זה מקרא מפורש בתורה לפני ה' תטהרו. אולם לפי"ז מובן שאמנם האי קרא יתכן לפרשו באופן אחר וכדברי ראב"ע, והוזקק ר"ע לסמוך את יסודו מקראי אחריני ועל דרך זה מפרש לקרא דידן}.

והנה בשו"ת מנחת יצחק (ח"ז סי' מא בתשובה למהר"י סופר שליט"א מערלוי) שרצה לבאר לפי דברי המהרש"א בדעת ראב"ע את נוסח הפיוטים של סדר עבודת יוה"כ דחוזרים על הוידוי של כהן גדול: וכך היה אומר וגו', ומפסיקים במלת לפני ה' ולא משלימים מלת תטהרו, דהפייטן בשיטת ראב"ע אזיל דאמנם הלפני ה' קאי אדלעיל ולא שייך לתטהרו, יעו"ש, ודפח"ח.

אבל באמת נראה שקוטב הנידון בזה הוא מתי היו העם אומרים בסוף וידויו של הכהן גדול: ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד, דבלשון המשנה מובא כל נוסח הוידוי כולל מילת תטהרו, ומפורש להדיא דהן עונין אחריו בשכמל"ו.

אולם בסדר העבודה איתא, ונראה מקורו בתו"כ כאן, שגם בוידוי היו העם אומרים בשכמל"ו תיכף כשהיו שומעים את השם יוצא מפי כהן גדול. והכה"ג היה מתכוין לגמור את השם כנגד המברכים ואז משלים ואומר להם תטהרו.

ומעתה י"ל, דאנו באמירת הפיוט אין אנו אלא חוזרים על כל הסדר כמות שהיה בעמוד הבית על מכונו, בבחינת 'ונשלמה פרים שפתינו', ואכן כך היה שחלקו הפס' לשנים באמירת בשכמל"ו.

שבטיישראל
הודעות: 1848
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

Re: בפיוט של סדר העבודה, למה לא משלימים תיבת 'תטהרו'?

הודעהעל ידי שבטיישראל » א' אפריל 22, 2012 3:16 am

טור או"ח הלכות יום הכפורים סי' תרכא

"כתב רב סעדיה שראוי לומר לפני השם תטהרו כמו שאומר אנא השם וכתב הרי"ץ גיאת ואם אמר לפני ה' אין בכך כלום דקרא הוא דקרינן ואין אנו הוגים השם באותיותיו וכתב אבי העזרי על כל אזכרה היו מברכין וכורעין לכבוד וכן מצינו בספרים החיצונים כשמסר ר' נחוניא בן הקנה את השם לתלמידיו צוה להם לכרוע וליפול על פניהם וכן אנו עושין לדוגמא וזהו שייסד הפייט ואף הוא היה מכוין לגמור את השם כנגד המברכין שהיה מאריך בשם בנעימות קול עד שהיו כורעין ואומרים ברוך שכמל"ו ואז מסיים תטהרו".

בברכה המשולשת
הודעות: 14299
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: בפיוט של סדר העבודה, למה לא משלימים תיבת 'תטהרו'?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' אפריל 22, 2012 9:00 am

ומפורש בזוה"ק (מובא בחק לישראל של היום) שאין אדם רשאי לומר מעצמו תטהרו, עד שיצאה בת קול אומרה כן, ומכוחה אמר הכה"ג- תטהרו.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: מצליח ו־ 103 אורחים