מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שאלה בדין נטילת ידים

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
אויצר_ניק
הודעות: 226
הצטרף: ב' אפריל 23, 2012 10:17 pm
מיקום: ירושלים,ישראל

שאלה בדין נטילת ידים

הודעהעל ידי אויצר_ניק » ה' אפריל 26, 2012 9:40 pm

בשו''ע(או''ח סימן קנח סעיף י') כתב שאע''פ ששיעור נט''י ברביעית יוסיף ליטול בשפע דא''ר חסדא אנא משאי מלא חפני מיא ויהבו לי מלא חפנא טיבותא (ואין הכונה דווקא לעושר ממון אלא לטובה) והנה על הנצרך לטבול במקוה לא כתוב שיש מעלה לטבול במקוה יותר מים ממ' סאה ומ''ש מנטילת ידים אלא דרואים בכמה מקומות שיש שייכות ליידים עם ברכה ולכן תוספת בנטילה תוסיף ברכה אבל טבילה לא שייכת דווקא לידים ולכן לא נזכר שיש מעלה בהוספה (ובאמת מהיכן המקור של ר''ח לזה) ויל''ע אם המעלה הזאת יש רק בנטילת מים ראשונים ושניים או אפילו אם יוסיף עוד נטילות דאולי י''ל דכל זמן שלא ניגב את ידיו הוא עסוק עדיין בנטילה ועוד יל''ע אם זה נאמר רק לנוטל את ב' ידיו בשפע או אפי' אם נוטל ידו האחת בשפע וידו השניה כרגיל ועוד יל''ע אם זה קאי גם על נט''י בשחרית וכן בנטילה קודם התפילה או רק בנטילה לפני האכילה ?

צביב
הודעות: 1880
הצטרף: א' מרץ 04, 2012 2:02 pm

Re: שאלה בדין נטילת ידים

הודעהעל ידי צביב » ה' אפריל 26, 2012 9:49 pm

כנראה אינו במים שניים לפי החכם צבי שדינם כמים אחרונים

דודי
הודעות: 22
הצטרף: ה' אפריל 26, 2012 10:07 pm

Re: שאלה בדין נטילת ידים

הודעהעל ידי דודי » ה' אפריל 26, 2012 10:17 pm

המשנה ברורה בסימן קסו' סעיף י' כתב דבדיעבד אפילו שהה הרבה או הפסיק בינתים אי''צ לחזור וליטול ידיו שלא הסיח דעתו בינתים
והנה הא דאין להפסיק הא זה משום דס''ל דתיכף לנטילה ברכה קאי על מים הראשונים וזה הא אינו משום דבלי זה יש היסח הדעת אלא שכך היא המצוה
וא''כ למה מחייבים אותו ליטול ידים ?
ונהי דאין איסור לאכול דהא מה שצריך נט''י זה משום ענין אחר
וא''כ זה מתרץ על הקושיה
נערך לאחרונה על ידי דודי ב ה' אפריל 26, 2012 10:39 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: שאלה בדין נטילת ידים

הודעהעל ידי יאיר » ה' אפריל 26, 2012 10:19 pm

אני שמעתי דכיום לכאורה אין כ"כ דבר זה דא"ר חסדא (ויש לחלוק ע"ז), דהטעם הוא משום מידה כנגד מידה, דבזמנם לא היו מצויים כ"כ מים ומי שבכל זאת דקדק ליטול כראוי עם מים בשפע הקב"ה משלם לו מכ"מ ונותן לו שפע ברכה ועושר אבל כהיום שהמים מויים לכל במידה מספקת אין טעם זה.

צביב
הודעות: 1880
הצטרף: א' מרץ 04, 2012 2:02 pm

Re: שאלה בדין נטילת ידים

הודעהעל ידי צביב » ה' אפריל 26, 2012 10:22 pm

יש פוסקים שהיום שאין הרבה מים
אין להדר כ"כ בנטילת ידים, ובפרט בנטילה משום נקיות לצמצם במיםן
למי ששומר בלאו הכי על מים

דודי
הודעות: 22
הצטרף: ה' אפריל 26, 2012 10:07 pm

Re: שאלה בדין נטילת ידים

הודעהעל ידי דודי » ה' אפריל 26, 2012 10:25 pm

צביב כתב:יש פוסקים שהיום שאין הרבה מים
אין להדר כ"כ בנטילת ידים, ובפרט בנטילה משום נקיות לצמצם במיםן
למי ששומר בלאו הכי על מים

אתה אומר בדיוק הפוך ממה שכתב יאיר!

צביב
הודעות: 1880
הצטרף: א' מרץ 04, 2012 2:02 pm

Re: שאלה בדין נטילת ידים

הודעהעל ידי צביב » ו' אפריל 27, 2012 11:02 am

כעת הבנתי..
אבל אולי תלוי מהו מים בשפע
מי שרגיל תמיד לחסוך ונוטל בהרבה מים יקבל שכר הרבה

דרך אגב
שיטת החזון איש שמה שרביעית בבת אחת מספיקה פעם אחת
זה רק כשרביעית על האצבעות בלבד,
ואם חלק מהרביעית על הכף, צריך ליטול מים שניים

[בספל רגיל יש כמו שש רביעיות של 150 סמ"ק]

אויצר_ניק
הודעות: 226
הצטרף: ב' אפריל 23, 2012 10:17 pm
מיקום: ירושלים,ישראל

Re: שאלה בדין נטילת ידים

הודעהעל ידי אויצר_ניק » ו' אפריל 27, 2012 12:15 pm

צביב כתב:כעת הבנתי..
אבל אולי תלוי מהו מים בשפע
מי שרגיל תמיד לחסוך ונוטל בהרבה מים יקבל שכר הרבה

דרך אגב
שיטת החזון איש שמה שרביעית בבת אחת מספיקה פעם אחת
זה רק כשרביעית על האצבעות בלבד,
ואם חלק מהרביעית על הכף, צריך ליטול מים שניים

[בספל רגיל יש כמו שש רביעיות של 150 סמ"ק]

כת''ר מתרץ רק על קושיתי הראשונה ותירוצו אינו מתרץ על שאר הקושיות

צביב
הודעות: 1880
הצטרף: א' מרץ 04, 2012 2:02 pm

Re: שאלה בדין נטילת ידים

הודעהעל ידי צביב » ו' אפריל 27, 2012 12:59 pm

ישיבע בוחער כתב:בשו''ע(או''ח סימן קנח סעיף י') כתב שאע''פ ששיעור נט''י ברביעית יוסיף ליטול בשפע דא''ר חסדא אנא משאי מלא חפני מיא ויהבו לי מלא חפנא טיבותא

צריך עיון האם יש שיעור למילוי
האם כשממלאים את היד, נחשב למילוי או שכל שיוסיף מועיל

אפילו בנטילת ידים ליוצא מביהכס
כתוב בשם הרב מבריסק, שנטל במים רבים
וכן הגר"ח נטל במים רבים
ורבי דוד יהודיוף שאל את חמיו רבי ישראל [הבבא סאלי] זיע"א
היכן המקור ליטול ג"פ
והשיבו אל תשאל שאלות בעניני קדושה

ישיבע בוחער כתב:והנה על הנצרך לטבול במקוה לא כתוב שיש מעלה לטבול במקוה יותר מים ממ' סאה


בשם רבי שלמה מרדומסק [תפארת שלמה]
אמרו שטבילה במקוה חמה סגולה לפרנסה
אמרו עליו שיש בו מנשמת שלמה המלך
ישיבע בוחער כתב:והנה על הנצרך לטבול במקוה לא כתוב שיש מעלה לטבול במקוה יותר מים ממ' סאה ומ''ש מנטילת ידים


רבי יואל מסטמר[ראיתי זאת בספר מתורתו של רבינו]
כתב שבמטהרת פרה נאמר וטהר, וברוב הטהרות שבמקוה
לא מוזכר בתורה טהרה, אלא רק סילוק הטומאה
חוץ משרץ , וכו'
ונטילת ידים היא לתוספת טהרה, ולכן מוסיפה יותר עשירות
ישיבע בוחער כתב:(ובאמת מהיכן המקור של ר''ח לזה)

הנה זה צריך עיון גדול
הגמ' אומרת ...מזוני תליא במזלא דהא רב חסדא ורבה וכו'
והנה כאן אומר רב חסדא שמזוני משום נטילת ידים
[ואומנם יש מבארים מזל"א גימטריא נט"ל עם הכולל, עיין שלחן הטהור]
ועוד קשה דאמר רב חסדא האי דעדיפנא מחבראי דנסיבנא בשיתסר

אכן ענין הטהרה הקדושה והשפע הולכים יחד

ישיבע בוחער כתב: ויל''ע אם המעלה הזאת יש רק בנטילת מים ראשונים ושניים או אפילו אם יוסיף עוד נטילות

יוסיף עוד נטילות לכאורה אינו כלום
ואדרבה יש איסור הפסק, וליטול רק לצורך פרנסה אולי אינו צורך הנטילה
[אומנם הלקט יושר כותב בענין הבדלה שרבו לא היה שופך בהבדלה הרבה יין עיי"ש]
אומנם אם עושה לצורך נקיון הידיים יש לעיין
ובשלחן ערוך כתב שענין נקיון הידים הוא קודם
אומנם עצם הנקיות הוא מסוגל לעשירות כמ"ש בפסחים
[ועיין פ"ק דשבת]

ישיבע בוחער כתב: ועוד יל''ע אם זה נאמר רק לנוטל את ב' ידיו בשפע או אפי' אם נוטל ידו האחת בשפע וידו השניה כרגיל

הלשון מלא חפנאי -שתי ידים, וגם שפע בשתי ידים כמ"ש בסמיכת יהושע ע"י משה רבינו
וצ"ע, ונראה שישפשף ידיו
ישיבע בוחער כתב: ועוד יל''ע אם זה קאי גם על נט''י בשחרית ?

נטילת ידים שחרית לכאורה נקיות, ולא תוספת טהרה
ובפרט לפי השיטות שאסור ד"ת כנגדן
אומנם לא שמעתי שלא להוסיף בהן כמ"ש במים אחרונים
[ואין לא שמעתי ראיה]

ישיבע בוחער כתב:יל''ע אם זה קאי גם בנטילה קודם התפילה או רק בנטילה לפני האכילה ?

אולי כל נטילה קודם התפיה מסוגלת לטובה
וכמ"ש בברכות ט"ו כאילו בנה מזבח והקריב עליו קרבן
והרי זה מסוגל לטובה

ועוד נראה לכאורה שלא תקנו להרבות
שמא יעכבנו מלהתפלל

וכמ"ש שם בברכות ט"ו רב חסדא
[מה שכתבתי לעיל מרבי יואל זמן רב לא ראיתי בפנים]

דודי
הודעות: 22
הצטרף: ה' אפריל 26, 2012 10:07 pm

Re: שאלה בדין נטילת ידים

הודעהעל ידי דודי » א' אפריל 29, 2012 10:09 pm

הרב שטיינמן באחד מספריו מקשה קושיה זו
נערך לאחרונה על ידי דודי ב ג' מאי 01, 2012 6:48 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: שאלה בדין נטילת ידים

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' אפריל 29, 2012 10:18 pm

יאיר כתב:אני שמעתי דכיום לכאורה אין כ"כ דבר זה דא"ר חסדא (ויש לחלוק ע"ז), דהטעם הוא משום מידה כנגד מידה, דבזמנם לא היו מצויים כ"כ מים ומי שבכל זאת דקדק ליטול כראוי עם מים בשפע הקב"ה משלם לו מכ"מ ונותן לו שפע ברכה ועושר אבל כהיום שהמים מויים לכל במידה מספקת אין טעם זה.



זה מוזר, ברור שלפום צערא אגרא ומי שבשבילו ההידור הוא מאמץ מגיע לו יותר שכר, אבל לומר שדברי חז"ל לא קיימים מסברה כזאת, וכי בזמנם לא היה מי שגר ליד נהר? ורב חיסדא היה בבבל שהיא ארץ מצולה.



ש פוסקים שהיום שאין הרבה מים
אין להדר כ"כ בנטילת ידים, ובפרט בנטילה משום נקיות לצמצם במיםן
למי ששומר בלאו הכי על מים


זה נראה כמו כל המשלים המפורסמים על אלה שמקמצים דווקא במצוות, שכן מי חוסך מים ברמה כזאת של חצי כוס? חצי דקה של קיצור במקלחת יחסוך את כל המים של נט"י בשפע כל היום.

אויצר_ניק
הודעות: 226
הצטרף: ב' אפריל 23, 2012 10:17 pm
מיקום: ירושלים,ישראל

Re: שאלה בדין נטילת ידים

הודעהעל ידי אויצר_ניק » א' אפריל 29, 2012 10:26 pm

דודי כתב:הרב שטיינמן מקשה קושיה זו

היכן הוא מקשה זאת?

אויצר_ניק
הודעות: 226
הצטרף: ב' אפריל 23, 2012 10:17 pm
מיקום: ירושלים,ישראל

Re: שאלה בדין נטילת ידים

הודעהעל ידי אויצר_ניק » א' אפריל 29, 2012 10:26 pm

דודי כתב:המשנה ברורה בסימן קסו' סעיף י' כתב דבדיעבד אפילו שהה הרבה או הפסיק בינתים אי''צ לחזור וליטול ידיו שלא הסיח דעתו בינתים
והנה הא דאין להפסיק הא זה משום דס''ל דתיכף לנטילה ברכה קאי על מים הראשונים וזה הא אינו משום דבלי זה יש היסח הדעת אלא שכך היא המצוה
וא''כ למה מחייבים אותו ליטול ידים ?
ונהי דאין איסור לאכול דהא מה שצריך נט''י זה משום ענין אחר
וא''כ זה מתרץ על הקושיה

איך זה מתרץ על הקושיות?


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 493 אורחים