מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מסירות נפש לבנין ארצנו-ספר מקראי קודש (הררי)

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
מציאות
הודעות: 23
הצטרף: ב' ינואר 02, 2012 4:57 pm

מסירות נפש לבנין ארצנו-ספר מקראי קודש (הררי)

הודעהעל ידי מציאות » ה' מאי 03, 2012 6:46 pm

שלח לי ידיד העתקה ממבוא ספר מקראי קודש על הל' פורים, דברים מרתקים במיוחד לזכר ישוב חומש שנכתבו בערב הפינוי, כיון שהמחבר אינו מקפיד על העתקה שאינה לצורך מסחרי וספר זה אינו מצוי באוצר אני מעלה את הדברים לתועלת כלל המשתתפים כאן.
מבוא / חומש שלנו לעד / לא נשכח ולא נסלח
(נכתב ע"י העורך בעת שהותו בחומש)

כאן בחומש - עולם אחר. ברור לי שכשאחזור לעיר, הביתה, ואפילו שזו ירושלים עיר קודשנו ותפארתנו, זו תהיה כעין נחיתה לכוכב אחר. פה מילת המפתח הינה: המאבק! נקודה.
אני פה כבר יותר מעשרה ימים רצופים. לאן שאתה פונה - ימינה או שמאלה – הכל (כמעט) נוער. עיר הנוער החדשה - חומש. אצל החילונים יש עיר הנוער – מרכז תענוגות בתל אביב – פאבים, דיסקוטקים ושאר שטויות. אצלנו עיר הנוער זו עיר המאבק. כשנכנסתי למטבח המרכזי לבדוק את רמת הכשרות של האוכל, נתן לי האחראי על המטבח (חב"דניק חייכן ונמרץ) הסבר על כל השאלות - ערלה, מוצרי חלב בלי חלב עכו"ם וכו'. כששאלתי על כשרות הבשר, התפלא האחראי ואמר לי: "למי יש פה בשר?". בקושי יש בשר לשבת. הרי גם שאר האוכל מגיע מתרומות ממוסדות צדקה וחסד (יצוין מוסד החסד "יד עזרה" מירושלים שעזר רבות למאבק במתן אוכל בכמויות גדולות). והרי בחומש נמצאים כאלף איש. שאלתי: מה עם שאר התפריטים? הרי הבחורים עובדים פה קשה והם צריכים לאכול, אחרת הם יעזבו. תמה עלי אחראי המטבח ואמר: "מה פירוש. הרי כולם יודעים פה שאנחנו במצב מלחמה. מי פה מחפש תענוגות?".
ואכן מצב המלחמה מורגש פה בכל סנטימטר. איפה היום כשאתה הולך ברחוב אתה שומע כל הזמן ריתוכים, הלמות פטישים לתקיעת הבזנ"טים, כשהצעירים אצים רצים כל אחד למשימותיו - בניית עוד סככה למאהל לצעירים החדשים שהגיעו הלילה (על כך בס"ד נדבר עוד בהמשך), הגדלת שטח חדר האוכל בעקבות תוספת האנשים, וכדו'. כמו כן השיפוצניקים עובדים ללא הפוגה, ואפילו בתשעה באב. בית נטוש בלי חלונות, ברזים וחשמל, הופך תוך זמן קצר לדירת מגורים מכובדת. והבנות - "עין לא ראתה אלקים זולתך". אח! בנות ישראל הכשרות והצנועות. גם הן - אותן נשים שאמרו חז"ל שבזכותן נגאלנו ממצרים, גם בדורנו כן הוא. איפה בדורנו אתה מוצא ברחוב בנות רבות גוררות על הכביש סלילי תיל לביצורים על הגגות. איפה רואים בנות הולכות עם מריצות מלאות חומרי בניה וכדומה. איפה היום רואים בנות המחזיקות מוטות שמושחלים עליהם צמיגים לחסימת כבישים. איפה רואים בנות שעומדות על פיגומים ועוזרות לביצורים על הגגות. אם כן - זה ממש מצב מלחמה.
החל מהבוקר בהשכמה יש פה מניינים עד אין סוף (ל"חסידים" מקבוצה מסוימת שנמצאים פה בעשרותיהם יש את הזכות בדר"כ לחתום את המניינים של שחרית). ב"איצקוביץ" לא היו מתביישים במספר מניינים כזה. וכל זה כמובן לאחר שרבים כבר טבלו במקוה הטהרה שהוקם ע"י בחורי ישיבת חומש (יישר כוחם על היוזמה). חוטפים ארוחת בוקר ופונים כל אחד לעיסוקו מי לעבודת בניין, מי לעבודות במטבח, ומי להוסיף קדושה ע"י לימוד תורה בבית המדרש (יש פה שני בתי מדרש גדולים: אחד ישיבת חומש הותיקה, ואחד של ישיבת קרני שומרון שזכתה להקים פה שלוחה לתפארת. יישר כח לראשי ישיבת קרנ"ש על המפעל החשוב!!). כמובן שאין לשכוח את התלמוד תורה שהוקם לילדי השוהים פה. תלמוד תורה בבוקר לעשרות תשב"ר, מגיל שש ועד ארבע עשרה. וכן קייטנה לזאטוטים, ולבנות כיתות א'-ד'. בקיצור, הבל פיהם של תינוקות של בית רבן בוקע גם מפה לשמים.
כשאתה הולך פה ברחוב, כפי שאמרנו, הכל רק צעירים. תמיד שמחה על פניהם [כשכותב אני שורות אלה - בלילה שח"ו יהיה האחרון לישוב יהודי זה, מודיעים לנו – לכל לומדי בית המדרש – שעומדים לרתך את דלת הכניסה, ומי שלא רוצה לצאת דרך החלונות (שעדיין פתוחים) מתבקש לצאת מיד]. פה גם הפשוטים ביותר (כן, יש פה אפילו אחד עם קוקו) הם צדיקים. כולם עם ציציות ענק, עובדים במרץ למען המאבק - המאבק נגד חילול שם שמים. המאבק נגד הפקרת חיי יהודים (כידוע, חומש חולשת על שטח ענקי הכולל את בית שאן, החרמון, צפת, עפולה, חדרה, נתניה ושאר השרון, בניני עזריאלי בתל-אביב, והשומרון). המאבק נגד איסור מדאורייתא של "לא תחונם" (כפי שקראנו בתורה ממש בפרשת השבוע האחרונה. כנראה שבספרי התורה של קבוצה מסוימת מילים אלה מחוקות), ונגד עוד איסורי תורה ודרבנן אחרים.
לקראת תפילת מנחה ההמונית – תחת הסככה המרכזית הענקית, מתקבצים כולם כשעה לפני התפילה לסליחות המוניות. כן, אצלנו חודש אלול הוקדם בחודש. אשכנזים וספרדים, כולם יחד, אומרים סליחות מעומק הלב – כולם אומרים "אדון הסליחות" במנגינה ספרדית, ולאחר מכן "אזכרה אלקים ואהמיה" במנגינה אשכנזית. מין תערובת מנגינות של שעת חירום, כשאת י"ג מידות אומרים לקול תקיעת השופר.
לאחר מכן שיעור לציבור ותפילת ערבית המונית. לאחר התפילה, איך לא – ריקודים המוניים לקול צלילי התוף המפורסם של חומש. הבטן אמנם מקרקרת לפני ארוחת הערב, אך מי יכול להשאר אדיש מול הריקוד הסוחף של רבי נחמן – "על ידי ניגונים ומחיאת כף מתמתקים כל הדינים". וכן רוקדים במנגינה מיוחדת את "ופדויי ה' ישובון", "עוצו עצה ותופר" ועוד שירים משירים שונים (ואגב, היה בחומש גם אחד שהתענה בסתר יום יום לביטול הגזירה. ובתשעה באב התענה יומיים רצופים – תשיעי ועשירי לילה ויום. מין רבי צדוק שכזה. ראה גמרא גיטין דף נ"ו עמ' א').
ואז מגיעים ללילה. חומש במיוחד בלילה לא נחה ולא שוקטת. אלה עוסקים בלימוד התורה בבית המדרש (כשבחצות ליל אומרים תיקון חצות במנין בקול בוכים בעזרת נשים), ואחרים עסוקים בפעולות קדושות אחרות. פעולות מודיעין על תנועות הצבא וכדומה. אך גולת הכותרת – הברחת שב"חים (שוהים בלתי חוקיים) לחומש המכותרת. כבר לפני כשבוע החל הסגר הצבאי על חומש. במוצאי תשעה באב מודיעים על כך ברמקולים. תשעה באב הפך לעשרה בטבת. המצור החל. כל השוהים בחומש מתכנסים לכינוס חירום ראשון. המסר חד משמעי: מעתה מי שיוצא לא נכנס. קרי: אין יציאות. הסגר הינו בשמים ובארץ. מזל"טים מסתובבים סחור סחור מעל ראשינו (לגלות גופים פולטי-חום המתרוצצים בגבעות מסביב, ולדווח על כך לסיירות ולשאר יחידות העילית הרבות הנמצאות באזור כדי שיבצעו מרדף אחר הפולשים ה"מסוכנים"). נוסף לכך גם כדור פורח מודיעיני, וכמה רכבים צבאיים ענקיים נושאים מכשירי מכ"ם. וגם פה בארץ, כמה סיירות ועוד כמה גדודי חי"ר. בקיצור, אלפי חיילים השומרים על חומש מחשש חדירת "מחבלים" יהודים עוינים (הלוואי שכך היו שומרים על כל התנחלות מחשש חדירת מחבלים ערבים). ככל שנוקפים הימים מחריף הסגר. לקראת יום החורבן מתרחב הסגר על חומש למרחק עשרות קילומטרים מהישוב. נעשה יותר ויותר קשה להיכנס לישוב. קבוצות רבות לא מצליחות להגיע (ביניהם רבים שגורשו מגוש קטיף, אך לא התייאשו ומיד ניסו להכנס לחומש). במוצ"ש האחרון שלפני הפינוי הגיעו לקדומים מאות רבות של צעירים כדי לתגבר אותנו בחומש, אך רבים נתפשים בדרך.
מאידך רבים רבים מצליחים להיכנס. כל בוקר בתפילת שחרית עוברות השמועות כמה הצליחו הלילה להיכנס. אלה – הנווטים יוצאי הסיירות, מובילים את הקבוצות שעות רבות בלילה (כתוצאה מכך מתרבות השאלות ההלכתיות בבוקר עד מתי לברך ברכות ק"ש וכדומה. וצריך להקל לחבר'ה האלה). גם הירח המלא – לילות אמצע חודש אב – מקשה על ההסתננות. קבוצה מסוימת נאלצה ללכת יום וחצי בהרים עד שהגיעו לחומש. ערבים רשעים מתצפתים על הקבוצות וגם הם מדווחים לצבא. בקיצור – כולם נגדנו. כשמגיעה קבוצה שהצליחה להסתנן ולהגיע לגדר, מיד מזנקים חבר'ה מתוך הישוב לחבור אליהם ולהתערבב עמם. קצת מזכיר את תקופת ההעפלה (אך אז זה היה נגד הבריטים).
אבל גם אנחנו לא שוקטים על השמרים. למשל, בלילה אחד בלבד פונצ'רו ששים (כן – ששים) צמיגים של כלי רכב צבאיים. שיפסיקו לרדוף אחרינו. ועוד פעולות שונות אשר אינן מותרות לפרסום. עד לפני כמה ימים עוד העברנו עוגות לחיילים (אחד מבני היה אחראי על פעולה זו), אך בימים האחרונים נותק כבר הקשר עם הצבא, לטוב ולרע.
בכל אופן, זרם הבאים לא פוסק. ככל שהצבא מתגבר כוחות כך מתרבים הנכנסים. "כאשר יענו אותו כן ירבה וכן יפרוץ". אנו ישנים בדירת 40 מ"ר כמה משפחות. נוסף לכך בחצר הבית ישנם כמה אוהלים גדולים למספר משפחות. ואצלנו המצב יחסית טוב, למרות שהצפיפות רבה. קצת קשה לישון כשבאותו מזרון ישנים איתך עוד ילדים, כשכל כמה זמן אתה מקבל חבטה מאחד מהם. אך מה לא עושים למען המאבק.
ועכשיו, פה, בלילה האחרון, כולם כבר יודעים לאן הם מצוותים – כל אחד למקלט שלו או לבית המבוצר שלו. עדיין בשעה שתיים בלילה נשמעים קולות הלמות פטישים של הביצורים. איננו יודעים כמה זמן תחזיק מעמד מערכת המגננה הזו, אך למדנו בבית המדרש שחייבים לעשות השתדלות, להראות לקדוש ברוך הוא שעם ישראל נאחז בציפורניו בכל שעל בארץ ישראל, ולא פחות חשוב – לנסות כמה שיותר למנוע חילול שם שמים קבל עם ועולם.
פה בבניין הסמוך אלינו, הבניין המכונה "בית העצים", עדיין מתבצרים. בניין ענק בן שתי קומות – המיועד לבנות בלבד (יצוין שבחומש היתה הפרדה מלאה בין בנים לבנות – מאהל בנים ומאהל בנות. כמו כן הפרדה בכל כינוסי החירום, בחדרי האוכל השונים וכדומה). רק הבנות הלוחמניות מיועדות לבניין/מבצר זה. כ"ח בנות. וגם כשאחת המורות שלהן באה להזהירן ששוטרי הימ"מ והיס"מ עלולים לשבור להן את האצבעות והידים, הן לא נרתעות וממשיכות להתבצר במרץ (אגב, צה"ל לא הצליח לפרוץ לבניין זה ולהוציא את הבנות, אלא רק כעבור שתים עשרה שעות של נסיונות נואשים). הביצים ושאר הדברים שעתידים לשמש כחומרי לחימה כבר הוכנסו לבניין. לכל המקלטים והבניינים המבוצרים כבר הוכנסו מיכלי מים ענקיים, מוצרי אוכל וחומרי לחימה קונבנציונאליים (כפי שהרבנים מרשים).
פה אני עוצר בכתיבה. אומרים לנו שעוד זמן קצר עלולים שוטרי הימ"מ ח"ו להיכנס לישוב, המאבק העיקרי לפנינו. לה' הישועה.
(למחרת בעת הפינוי נעצרתי. כלא מעשיהו. מעצר בית. ואין להאריך).
כתבנו דברים אלה לא על מנת לספר סתם סיפורים. באנו להראות את כח הרצון, רוח הלחימה ומסירות הנפש של הציבור, בעיקר הנוער, הדבק בארץ ישראל מכוחה של תורה.
פעילות נמרצת זו למעשה היתה המשך לפעילות שנמשכה יותר משנה, מאז תחילת הדיבורים על ההתנתקות מחבלי ארץ הקודש [והתבטא הדבר בתפילות רבות, שהגדולה שבהן היתה פחות משבועיים לפני האסון, בתפילה גדולה בכותל המערבי, מול הר המוריה, תפילה בה הוצפה כל העיר העתיקה וסביבתה הרחוקה ביותר ממאה אלף איש (שזכיתי גם אני הקטן להשתתף בה ממש ברחבת הכותל המערבי). תפילה מרובת מתפללים כזו לא היתה יותר מאלף ותשע מאות שנה – מאז חורבן בית שני].
רוח לחימה זו לא תעזוב אותנו גם במאבקים הבאים. נמשיך לאהוב את ארצנו, נמשיך להיות קשורים גם לחבלי הארץ שמוחרבים וננטשים על ידי פוליטיקאים חסרי אחריות המנותקים מהקב"ה, מהתורה, מעם ישראל ומארץ ישראל.
לא נשכח ולא נסלח להם לעולם על מעשיהם הנפשעים.
לא נשכח ולא נסלח לכל השרים וחברי הכנסת שתמכו בפשע זה.
לא נשכח ולא נסלח לכל שופטי בית המשפט שיכלו למנוע ולא מנעו זאת, ועוד מענישים את הלוחמים נגד פשע זה.
לא נשכח ולא נסלח לכל אנשי התקשורת, שבלהיטות פושעת נלחמו עשרות שנים בשקרים ובכזבים נגד המתנחלים ושמחו לאידם ביום הפינוי.
לא נשכח ולא נסלח לכל החיילים והחיילות, השוטרים והשוטרות שביצעו פשע זה באופן זה או אחר.
ומאידך, אנו נתחזק בקשר אל הקב"ה, אל התורה, אל עם ישראל ואל ארץ ישראל (ונשוב לגור בחבל עזה בכלל ובעיר עזה בפרט, וכן בצפון השומרון) כדי לקרב את הגאולה שתבוא ברחמים, במהרה בימינו. אמן.
[ועתה בעת הדפסת מהדורה זו, יכולים אנו להוסיף: המשכנו את המאבק בעמונה, ובע"ה נמשיכנו בכל כוחנו - אם נדרש - גם בעתיד, למען שמו באהבה].

גאולה בקרוב
הודעות: 1872
הצטרף: ב' מאי 02, 2011 1:59 am

Re: מסירות נפש לבנין ארצנו-ספר מקראי קודש (הררי)

הודעהעל ידי גאולה בקרוב » ה' מאי 03, 2012 9:53 pm

ואגב אעיר שהמילה מסירות נפש מצאנו בחז"ל גם כשלא בפשוטה, במסכת ברכות "קמאי הוו מסרי נפשיהו אקדושת השם", והוא במעשה שקרע מאותה גויה את הבגד האדום והתחייב בכסף על הנזק.

ישראל הר כסף
הודעות: 885
הצטרף: א' מאי 23, 2010 9:47 pm
מיקום: ברכפלד

Re: מסירות נפש לבנין ארצנו-ספר מקראי קודש (הררי)

הודעהעל ידי ישראל הר כסף » ה' מאי 03, 2012 10:12 pm

התיאור כ"כ יפה, אבל כ"כ הלב נחמץ למקרא התיאור הבא-
והבנות - "עין לא ראתה אלקים זולתך". אח! בנות ישראל הכשרות והצנועות. גם הן - אותן נשים שאמרו חז"ל שבזכותן נגאלנו ממצרים, גם בדורנו כן הוא. איפה בדורנו אתה מוצא ברחוב בנות רבות גוררות על הכביש סלילי תיל לביצורים על הגגות. איפה רואים בנות הולכות עם מריצות מלאות חומרי בניה וכדומה. איפה היום רואים בנות המחזיקות מוטות שמושחלים עליהם צמיגים לחסימת כבישים. איפה רואים בנות שעומדות על פיגומים ועוזרות לביצורים על הגגות.
אצלכם. לא אצלינו. אצלכם זה קודש. אצלינו לזה קוראים קלקול בני ובנות ישראל. אח! איזה קלקול!
אוי! רחמנות! איזה מושגים!

חקר
הודעות: 851
הצטרף: ג' נובמבר 22, 2011 12:00 am

Re: מסירות נפש לבנין ארצנו-ספר מקראי קודש (הררי)

הודעהעל ידי חקר » ה' מאי 03, 2012 10:22 pm

באמת מעורר הזדהות עם כאב [לא האידיאולוגיה] אחינו העקורים, אבל לדעתי הכותרת חוטאת למטרתה, יותר היה מתאים לקרוא לאשכול 'ההתנתקות-מבט מבפנים' או כל שם אחר כיוצ"ב, אבל 'מסירות נפש' הוא שם מעורר אסוסיאציות שונות ומזמין תגובות חריפות.
נערך לאחרונה על ידי חקר ב ו' מאי 04, 2012 2:25 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

ישראל הר כסף
הודעות: 885
הצטרף: א' מאי 23, 2010 9:47 pm
מיקום: ברכפלד

Re: מסירות נפש לבנין ארצנו-ספר מקראי קודש (הררי)

הודעהעל ידי ישראל הר כסף » ה' מאי 03, 2012 10:30 pm

המאבק נגד איסור מדאורייתא של "לא תחונם" (כפי שקראנו בתורה ממש בפרשת השבוע האחרונה. כנראה שבספרי התורה של קבוצה מסוימת מילים אלה מחוקות

נו, באמת. הוא בא ללמד אותנו איך לוחמים כנגד עוברי עברות?
על אותו המשקל- כמה מילים מחוקות אצלכם שבגלל זה לא הצטרפתם אלינו לשום מאבק למען שמירת התורה ב'ארצינו הקדושה'?

גאולה בקרוב
הודעות: 1872
הצטרף: ב' מאי 02, 2011 1:59 am

Re: מסירות נפש לבנין ארצנו-ספר מקראי קודש (הררי)

הודעהעל ידי גאולה בקרוב » ה' מאי 03, 2012 11:50 pm

הואיל והיתה כאן טענה נגד הצניעות, אעיד עדות ראיה, שגם זכיתי להיות באותו זמן ובאותו מקום, והכל היה על טהרת הקודש והצניעות לחלוטין.
ורק מי שלא יודע מי היו אנשי 'מטה חומש' ואלו אנשים היו שם, יכול להעלות בדעתו חששות כאלו.

ישראל הר כסף
הודעות: 885
הצטרף: א' מאי 23, 2010 9:47 pm
מיקום: ברכפלד

Re: מסירות נפש לבנין ארצנו-ספר מקראי קודש (הררי)

הודעהעל ידי ישראל הר כסף » ו' מאי 04, 2012 12:32 am

בניין ענק בן שתי קומות – המיועד לבנות בלבד (יצוין שבחומש היתה הפרדה מלאה בין בנים לבנות – מאהל בנים ומאהל בנות. כמו כן הפרדה בכל כינוסי החירום, בחדרי האוכל השונים וכדומה). רק הבנות הלוחמניות מיועדות לבניין/מבצר זה. כ"ח בנות. וגם כשאחת המורות שלהן באה להזהירן ששוטרי הימ"מ והיס"מ עלולים לשבור להן את האצבעות והידים, הן לא נרתעות וממשיכות להתבצר במרץ (אגב, צה"ל לא הצליח לפרוץ לבניין זה ולהוציא את הבנות, אלא רק כעבור שתים עשרה שעות של נסיונות נואשים).

לא עצמתי עיני ממה שכתוב.
לא התכוונתי שהיה ענינים לא יפים שם. אלא שלזה עצמו אנו קוראים חוסר צניעות.
שבנות משתתפות בכזה דבר גם אם הן היו לבד שם, רק בנות, היינו נדהמים.
ועל זה אני מתפלא. באיזה מושגים שונים אנו חיים.

שבטיישראל
הודעות: 1848
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

Re: מסירות נפש לבנין ארצנו-ספר מקראי קודש (הררי)

הודעהעל ידי שבטיישראל » ו' מאי 04, 2012 1:13 am

גאולה בקרוב כתב:הואיל והיתה כאן טענה נגד הצניעות, אעיד עדות ראיה, שגם זכיתי להיות באותו זמן ובאותו מקום, והכל היה על טהרת הקודש והצניעות לחלוטין.
ורק מי שלא יודע מי היו אנשי 'מטה חומש' ואלו אנשים היו שם, יכול להעלות בדעתו חששות כאלו.


הרי דהמע"ה כבר אמר "כל כבודה בת מלך פנימה" !!!
האיך יתכן שהבנות יסתובבו בחוץ ... "על טהרת הקודש" ?!
(כמובן, חוץ עם תפרש את "הקודש" מל' פן "תקדש" המלאה)

גאולה בקרוב
הודעות: 1872
הצטרף: ב' מאי 02, 2011 1:59 am

Re: מסירות נפש לבנין ארצנו-ספר מקראי קודש (הררי)

הודעהעל ידי גאולה בקרוב » ו' מאי 04, 2012 7:13 am

במחילה, אתם "מתעקשים" בדוקא למצוא פגם ועבירה ביהודים טובים?
שומו שמים!השם ירחם!
אני אומר לכם שהכל היה בסדר גמור, ואתם בשלכם, עצם הכינוס, למה אינן בתוך הבית וכו' דברים מוזרים.
מי מקיים כפשוטו "כל כבודה פנימה"? אין נשים שבאות ביחד לשמחות או להבדיל להלוויות?
אלא כל השאלה איך נעשה.
אז במטותא, תרדו מנושא זה.
יש עדיין מספיק עבירות ממש להוכיח ולהתקיף, במקום למצוא בנרות פגם אצל צדיקים...

ישראל הר כסף
הודעות: 885
הצטרף: א' מאי 23, 2010 9:47 pm
מיקום: ברכפלד

Re: מסירות נפש לבנין ארצנו-ספר מקראי קודש (הררי)

הודעהעל ידי ישראל הר כסף » ו' מאי 04, 2012 9:25 am

הרב עמיחי אהובינו.
בא נרגיע, אנחנו לא עסוקים כעת בהתקפה זה על זה, אלא בללמוד את המושגים אלו של אלו.
גם אני מכיר את הציבור המסויים עליו אתה מדבר וגם אני רואה טהרה על פניהם של רבים מהם, וחמימות מיוחדת בעבודת ה' ובבקשת קרבתו ית'. עד כאן בלי שום ספק.
אלא שאף על פי כן אנחנו מנסים ללמוד את המושגים שאנחנו לא מכירים, שנראים לנו זרים, אני, למשל, לא יכול אפי' לדמיין את אחותי או גיסתי (וק"ו לא את ביתי ח"ו) הולכת 'להילחם' או להיאבק מול שוטרים, וגם לא מול שוטרות. עדינות בנות ישראל הכשרות אצלינו נראה אחרת.
ולכן אני מספר לך שכשאני קורא את התיאור הזה- משהו בי לא רגוע ואני זע בחוסר נוחות על כסאי, משהו לא 'מסתדר' לי.
אני רואה את שאלתך- 'מי מקיים כפשוטו "כל כבודה פנימה"? ואני לא מצליח להגדיר לך את זה, אבל כל אחד משלנו מבין בלי ספק מה אני מתכוון.
בשבילינו זה כמו חילול הקודש, ובשבילכם זה חיזוק הדת. וזה מוזר בעיני, לחשוב עד איפה אנחנו רחוקים זה מזה, עד כאן.
רק חידדתי את ריחוק המושגים.
בכל אופן זה מוזר להגיב לכל טענה בזה שבעצם יהודים כשרים או בדרישה לאהבת ישראל או בדרישה לראות רק טוב ולהתמקד בו.
אם יש דבר בולט לעין מותר לשים את הלב עליו ולהתפלא.

עד כאן, באהבה, ידידך ישראל.

בעלזער
הודעות: 342
הצטרף: ד' ינואר 25, 2012 4:22 pm

Re: מסירות נפש לבנין ארצנו-ספר מקראי קודש (הררי)

הודעהעל ידי בעלזער » ו' מאי 04, 2012 10:13 am

כאחד שמכיר קצת את הציבור הזה (וגר אתם בשכנות) אני חייב לומר לך שאתה מדבר אליהם טורקית.
אני רואה אותם בבית הכנסת (המעורבב מחרדים ומזרחזתיים) ומה אומר ומה אדבר, יש ביניהם ת"ח מופלגים, אני רואה אותם באים בחברותות שעושים משמרות בלילי שישי, אני מדבר אתם בלימוד ופשוט מקנא בהם, איזה רצינות, איזה תפלה, הם לוקחים כל דבר בכל הרצינות ובלי קונצים, בעלי חסד ובעלי מדות, באמת יש לנו לחרדים הרבה מה ללמוד מהם.
אתן לך דוגמא קטנה מהשבוע האחרון, יש כאן אצלנו מנהל בנק (שגם הוא עם כיפה) שהיה צריך מניין בצהרים למנחה והשתדלתי להיכנס לעשות עמו חסד בשעות הצהרים, ואז הוא נעמד בפתח ומתחיל להתחנן, עשירי עשירי מנחה מנחה, ואני פשוט כובש את עצמי מבושה, כל חרדי שעובר, הוא כבר התפלל, או שיש לו מניין קבוע מאוחר יותר, במקרה הטוב, כאשר בדרך כלל הוא רק עושה לך איזה מין תנועה עם האצבע, שהוא כאילו לא יודע מה.
אך כשעובר מזרחתי, לדאבוני, ואני אומר לדאבוני, הם אף פעם לא מסרבים, כן מנחה, מיד הם קופצים ונכנסים.
איני יודע להסביר ואיני מצליח להבין אותם בקטע הזה של הצניעות, משהו משובש אצלם, הם לא מבינים מה אתה רוצה מהם, היה אצלנו ת"ח עצום, יד ימינו של רבי זלמן נחמיה גולדברג שליט"א, מקפיד על קלה כבחמורה ואינו מפסיק מקווה בשום יום, משתפף בתפילות, וכולו אומר כבוד, הבן אדם הזה שולט ביו"ד ובחו"מ ואני עצמי מבלה עמו שעות ללבן סוגיות שונות, בבוא הזמן הוא רצה לעשות עלייה לתורה לבן שלו אצלנו בביהכ"נ ופשוט היינו צריכים לומר לו לא שאצלנו הוא לא יכול לעשות, מטעמים מובנים, ומאז הפסיק לבוא לביהכ"נ.
בכל אופן מה שרציתי לומר לך, שאתה מדבר אליהם טורקית, העניין של הצניעות כפי שאנו מכירים את זה משובש אצלהם, איני יודע איך הם מסבירים את השו"ע ואביזריהם וכל הדברים האלו, וגם אף פעם לא שאלתי אותם, אך קשה לי מאוד עם הקטע הזה.
ודרך אגב, הרב הררי מחבר הספר נחשב לת"ח מופלג, ולא עושה מעצמו כלום, חוץ מללמוד אין לו כלום בחיים, וגם אלו שהנהיגו את המערכה בחומש תענוג לראות אותם, הם לא מפספסים ולו פעם אחד לבוא לסעודה שלישית בבית הכנסת, ואומרים את כל הזמירות, שלא לדבר על ההקפדה שלהם להתפלל במניין, פשוט לקנא בהם, ואני אומר לך בצער רב, אצל החרדים קשה למצוא כאלו.
מי ייתן ויופיע עליהם רוח ממרום להסביר להם את הבעיה של הצניעות כפי הנהוג אצלנו.
אך כל ניסיון לדבר על לבם ולהסביר להם את זה, זה פשוט לדבר טורקית, הם רק נפגעים והם באמת לא יודעים מה אתה רוצה מהם, ובכל אופן אומר לך רב ישראל יש לנו לחרדים הרבה מה ללמוד מהם מהמזרחיסטים של מרכז ושל הר המור, אילו היה לי את האומץ הייתי לוקח משם חתן ומלביש אותו בשטריימל, מצאתי שם מה שלא מצאתי בישיבות שלנו לא בפוניבז' ולא בחברון וגם לא בבעלז.
וחייבים להתעמת עם האמת חזיתית.
לא הייתי פותח בזה אך אם כבר התחלת אז בבקשה נמשיך בכך.
דרך אגב, הרבה מאוד חרדים מפורסמים מרשב"ם הם מהיישוב ומזרחחיזתים לשעבר, ושאל בשקט את רמ"מ קארפ שגם הוא מגיע מבית מזרחתי את מי הוא יותר מוקיר.
ולא לחינם הרב טבגר ועוד כאלו מוציאים את הכתובות אצל רמ"מ קארפ ולא אמשיך יותר בזה הרגע, כאשר אני באמת מתאפק מלהמשיך ולכתוב את אשר על ליבי.

ישראל הר כסף
הודעות: 885
הצטרף: א' מאי 23, 2010 9:47 pm
מיקום: ברכפלד

Re: מסירות נפש לבנין ארצנו-ספר מקראי קודש (הררי)

הודעהעל ידי ישראל הר כסף » ו' מאי 04, 2012 10:43 am

אין לי מה להמשיך איתך בדיון כי אני מסכים איתך במאה אחוז שיש מה ללמוד ולקנא בהם.
רק שאת זזה אני יכול להגיד לעצמי, תראה ותלמד שאפשר להתנהג אחרת. אדרבה, במיוחד בעניני בין אדם לחבירו יש בזרימה המיוחדת שלהם משהו שרק ללמוד מהם.

בסוגריים אני יכול לומר לך שהרבה חשבתי למה יש אצלינו איזו זרות אחד לשני בעניני בין אדם לחבירו **, והגעתי למסקנה (שלא סותרת לנאמר לעיל שכל אחד לעצמו כדאי לו ללמוד שהוא יכול להיות כך) שיש משהו בשחרור היחסי שיש אצל הדת"ל שכאילו הם לא 'מפחדים' מאף אחד. כי הבחירה של הדרך והביטוי העצמי יש לו מקום נרחב. במשפחה אחת יכול להיות אחד דת"ל סטנדרטי, אחד בסגנון חסידי, אחד מרכזניק, ואחד שיצא דווקא חילוני, וממילא אין איזה הרגשה שה'עולם' נגדינו. כולם בסדר, ואין ממה לפחד, וממילא אין את ה'מעצור' הטבעי הזה שיש בכל אחד מאיתנו.
השחרור הזה הוא נעים מאוד, כיף לא נורמלי, למי שמבין את ההרגשה שלנו ברחוב חילוני ואפי' בחצי חילוני. השחרור הזה הוא שנותן את הזרימה הנפלאה הזו.
לעומת זאת, אנחנו אחרי הכל ממש 'מפחדים' מה'עולם', ההרגשה ברחוב באופן טבעי היא שכולם נגדינו, שאנחנו לא רוצים להיחשף ולא רוצים קר.
הצורך הזה ברור למדי בצורת חיינו ובכדי לשמור על התבדלות מחוייבת מהעולם. אבל יש לזה מחיר. והמחיר הוא איזשהו חוסר זרימה עם הסובב אותנו.
וע"כ אני חוזר ואומר, בוודאי שכל אחד לעצמו מחוייב לראות ולקחת לעצמו מוסר, לומר לעצמו למה אני לא יכול להיות ככה. לחיות בטוב עם כולם. לאהוב את כולם.
אבל באופן ציבורי ובתפיסה הכללית זה לא כ"כ פלא שאנחנו כאלה. וזה לא רק מידות רעות. אולי גם- אבל לא רק.
אשמח לקבל השגות על דברי.

**(רשמים ממחשבותי אלו תוכל לראות כאן- viewtopic.php?f=7&t=5844&hilit=+%D7%90%D7%94%D7%91%D7%AA
viewtopic.php?f=7&t=1334&p=8282&hilit=%D7%99%D7%A7%D7%91%D7%A8%D7%95%D7%A0%D7%99%D7%94#p8327)

אם הייתי רוצה להתקיף במקום לחשוב לעצמי, הייתי כותב לך את מה שכתב לי חכ"א באישי-
אמר לי פעם יהודי תח מפורסם, שבבחרותו הוא נכנס עם אביו אצל הרב שך זצ"ל, ובאו לפניו בדיוק קבוצת בחורים מזרוחניקעס להבחן או משהו כזה, ואחרי שיצאו אמר הרב שך לאותו אחד [אביו של מיודעי שהיה מקורב מאוד אצל הרב שך], מה דעתך עליהם? תראה איזה נחמדים הם! מהיכן נובע המידות טובות האלו שיש בציבור שלהם?
אמר לו אותו ת"ח שלדעתו הם מדגישים מאוד את הענין של באל"ח כיון שהם רוצים להתקרב לחילונים ולסגנונם, וזה מה ש'מדבר' לחילונים...!
וסיפר לי אותו אחד שהרב שך נהנה עד מאוד מהגדרה זו וקילסה.

זה שאני לא כותב את זה כי זה סתם לפטור את עצמי ממחשבה על עצמי בהרגשה ש'הם' סתם רשעים, לא שזה מפחיד לכתוב ככה לפחות על דור קודם לפני שהתמורות שחלו בהם, בחיפוש אחר דרכים חדשות, חסידיות וכד', אבל פשוט לא בא לי.

בעלזער
הודעות: 342
הצטרף: ד' ינואר 25, 2012 4:22 pm

Re: מסירות נפש לבנין ארצנו-ספר מקראי קודש (הררי)

הודעהעל ידי בעלזער » ו' מאי 04, 2012 12:06 pm

רב ישראל אני לא מדבר על מידות טובות אני מדבר על רוע, פשוט רוע יש בציבור שלנו היום והרבה מאוד רוע, האחד לשני זאב, ומה אכפת לך אם השני מוציא מרפסת, ומדוע כשיש למישהו ילדים מוצלחים זה נראה לנו שזה על חשבון מישהו, מדוע לא מפרגנים, מה זה הרוע שמציפה אותנו.
איני יודע מה היה פעם.
אך לדעתי שורש הבעיה נכון להיום הוא דקדוקי עניות המעבירה את האדם על דעתו, כאשר שמונים אחוז מהציבור החרדי אינם גומרים את החודש, וראה מה שקורה היום בגמחי"ם, איני יודע אם בזמן הקצבאות היה יותר טוב, אך נכון להיום לדעתי המצוקה הכספית משבשת את החברה החרדית.
צאו והתפרנסו זה מזה גם נגמר בשום שלב, כאשר כמה סופרי סת"ם והכשרים צריך.
לדעתי אחד מהשתיים, או שיחזירו את הקצבאות, (והגם שבזמנו בתשס"ג הרב אלישיב שליט"א עמד על כך בתוקף שאין לציבור החרדי לצאת למערכה על גשמיות, יתכן שנכון להיום יסכימו לכך הגדולים כי הגיעו מים עד נפש).
או שיוציאו חצי מישיבת מיר לעבוד, וכפי שסבר בזמנו האדמו"ר מסאטמר זי"ע שיש לדלל את הכוללים והדברים ארוכים.
ומה יעשה הבן ולא יחטא.
כאשר אחד מן השתיים, או שקוראים לו פוברסקי ושמולביץ ואז יש לאשתו תקן בבית יעקב, או שאמור לאסוף תעודות זהות ולגנוב.
לדעתי הציבור החרדי שגם לא יודע לפרנס וגם צריך לתת דירות לילדים יושב על חבית חומר נפץ וזה יתפוצץ ביום מן הימים, ואנו לא רחוקים משם.
מדוע למען השם, אני צריך ללכת לסופר השייך לחילוני, ומדוע אני אמור לקנות דירות מקבלנים חילונים ומדוע אני אמור להדפיס את הספרים שלי אצל החילונים, ועוד ועוד, מה הציבור שלנו באמת דפוק על כל הראש, מה קורה לנו?!.
למה אי אפשר להתפתח ולהרוויח ולשגשג, מדוע התיישבנו באיזה מין קיבוע שאסור לנו לזוז משם.
הייתי ממשיך, אך אני באמת כותב מתוך כאב, ובכל זאת מדובר כאן בפורום ציבורי, ואי אפשר לכתוב הכול, אך לדעתי כמו שאמרתי, הרוע שיש היום בציבור שלנו מקורו בדקדוקי עניות המעבירים את האדם על דעתו, ואני שומע את זה מהרבה מאוד אברכים.

ישראל הר כסף
הודעות: 885
הצטרף: א' מאי 23, 2010 9:47 pm
מיקום: ברכפלד

Re: מסירות נפש לבנין ארצנו-ספר מקראי קודש (הררי)

הודעהעל ידי ישראל הר כסף » ו' מאי 04, 2012 12:17 pm

סליחה ידידי, אני כאן יפרוש, הגעת לנושא שבו לפחות אני מבין שאני לא יכול להבין ולהקיף את כל המערכה.
בדברים כאלו אני לפחות מבין שבכל שתגע אתה מזיק. כל תזוזה תפגע בחתך אחר מתוך הציבור.
על כן כאמור, כאן אני פורש מהדיון.

רק אעיר הערה קטנה- העובד ומפרנס ברווח כן מצליח לחתן את ילדיו ולתת דירות כלאחר יד?
כמה הוא יכול לחסוך בחודש 1000 שקל? כמה בשנה 12,000? בעשרים שנה- 240,000!!! אפי' לילד הראשון זה כלום...
ממילא הוא תלוי בחסדי שמים. אז מה שעושה העובד ומפרנס בילד השני- עושה האברך כבר בראשון.
כך שזה לא נושא ללימוד או לא.

עניים ועשירים יש בכל מקום, וכך גם בין האברכים. כאן בקרית ספר יש מאות או אלפי משפחות שמתפרנסות יופי יופי. הלוואי עליך.
זה שלא גומרים את החודש לא שייך ללימוד. אלא לחוסר ניהול נכון או לרמת חים לא מתאימה.
מי שחי בחשבון הרבה פעמים מצליח להסתדר. וכידוע. מי שלא חי לפי הרמה המתאימה לו- חבל עליו. אבל זה לא שייך ללימוד.
נערך לאחרונה על ידי ישראל הר כסף ב ו' מאי 04, 2012 12:47 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

עשוי לנחת
הודעות: 2759
הצטרף: ב' יוני 20, 2011 11:10 pm

Re: מסירות נפש לבנין ארצנו-ספר מקראי קודש (הררי)

הודעהעל ידי עשוי לנחת » ו' מאי 04, 2012 12:33 pm

מקוה, בעלזער, שאתה לא רציני, סליחה שאני מתערב לך בויכוחים, אבל יש כמה דברים שאני יכול להגיב עליהם בקצרה, מה שארוך, אין לי כח וזמן.
בעלזער כתב:וראה מה שקורה היום בגמחי"ם.

ראה אתה כמה גמ"חים יש בכל בנין חרדי וכמה יש בבנין מזרחי, ודבר איתי על עין טובה...
זה שמזרוחניקים מסתובבים ב'פנאן' עם חיוכים לכל עבר זה אמנם תוצאה טובה, אבל זה מגיע מקלילות וקירבה לכל דבר שזז, החרדי הוא רציני כי הוא יותר שקוע בעצמו, הוא יותר "אני חומה"דיג, הוא לא פתוח לכל חלון החוצה... חשוב מאוד להתמודד עם בעיה זו, ולהשתדל ללכת עם סבר פנים יפות, ולא להראות חמוץ פנים כמו שמצוי אכן בקרב הרבה אברכים, אך זה עבודה בשלב גבוה, זה לא חכמה לא להתמודד עם שום דבר רוחני בחיים ואח"כ להשפריץ חיוכים לכל עבר, החכמה היא אחרי שמקבלים עול תורה ויר"ש, שלוקחים כל ס"ק בשו"ע ברצינות, שהראש שקוע ואכפת לו מכל 'קצות', שהמוח מקומט כי יצאו מהסיידר קצת מבולבלים, אז החכמה היא לעבוד על הסבר פנים יפות, ולא כל אחד יכול לעבוד על זה כ"כ, ועכ"ז רואים אנשים שעובדים גם על זה אבל לא שמתהלכים סתם בריקנות, ואז ממילא העסק מחייך...
[אני ח"ו לא רוצה להכליל, ואכן יש חרדים קלילים, ויש גם הרבה מזרוחניקים "צו"לים"... שג"כ נראים ה' ירחם תשעה באב. באופן כללי היכן נמצאת הרצינות הרוחנית, והדברים ידועים ואכמ"ל ואצ"ל]
בעלזער כתב:מדוע למען השם, אני צריך ללכת לסופר השייך לחילוני, ומדוע אני אמור לקנות דירות מקבלנים חילונים ומדוע אני אמור להדפיס את הספרים שלי אצל החילונים, ועוד ועוד, מה הציבור שלנו באמת דפוק על כל הראש, מה קורה לנו?!

לא יודע, אתה עצמך ספרת שאתה גר בשכונה מעורבת [מסתמא מתחרדת ולא מתחלנת...] אז למה שהסופר יהיה של חרדי? בד"כ אברכים מחרדים שכונות חילוניות...
לא מזמן היה לי עסק עם קבלן חרדי, וממש עכשיו סגרתי בשביל ידיד שלי חוזה עם מפיק להוצאת ספר, חרדי דווקא...
בעלזער כתב:למה אי אפשר להתפתח ולהרוויח ולשגשג, מדוע התיישבנו באיזה מין קיבוע שאסור לנו לזוז משם.

א. מי זה "התיישבנו"? "בלעזער וחברים מהמקוה"??? על מי אתה מדבר, בדקת עם גדולי ישראל את הטענות?
ב. מה נקרא אצלך שגשוג? זה תלוי כמובן בכל אחד איפוא הקריירה שלו... אתה פוזל למכור בסופר, או אפי' להיות קבלן, ועוד יותר מזה להיות בעל דפוס, אז בבקשה לך ושגשג לך... אצלנו למשל רואים שגשוג בחיי נצח, כל דקה שלמדתי גמרא או רמב"ם התפתחתי לנצח נצחים, שגשגתי ברמות גבוהות, והרווחתי את כל עולמי...
ג. מסכן, אסור לך לזוז מהקיבוע? למה לא? כלך לך אצל שכניך שעדיין לא התחרדו, ותהנה מהחיים....
בעלזער כתב:הייתי ממשיך, אך אני באמת כותב מתוך כאב, ובכל זאת מדובר כאן בפורום ציבורי, ואי אפשר לכתוב הכול, אך לדעתי כמו שאמרתי, הרוע שיש היום בציבור שלנו מקורו בדקדוקי עניות המעבירים את האדם על דעתו, ואני שומע את זה מהרבה מאוד אברכים.

לא הבנתי כ"כ את ההקשר כאן בין משפט לרעהו, אבל לא חשוב.
באמת, אם הכל כתבת ברצינות, חבל שאתה סובל, אני חושב שחברה שיש בה פחות פוזלים החוצה ויותר פטריוטים יותר מצליחה, אז למענך ולמעננו...
[אני מדגיש בזאת כי יש בהחלט הרבה במה להשתפר דוקא בציבור שלנו, וכנז' לעיל בדבריי, אבל כאמור אלו נסיונות שנובעים מעמידה בשלבים גבוהים יותר בסולם. ועוד, שהסט"א נתפס דווקא במקומות הקדושים יותר, ודווקא בבאל"ח, כעס ומחלוקת, שבזה אפשר לאבד הכל]
אחרי כתיבת ההודעה ראיתי הודעה על פרישתו של ידידינו הר כסף היקר.
אכן אתה צודק ישראל, אבל חבל על כל מה שכתבתי אז אני לוחץ תיכף "שלח"....

בעלזער
הודעות: 342
הצטרף: ד' ינואר 25, 2012 4:22 pm

Re: מסירות נפש לבנין ארצנו-ספר מקראי קודש (הררי)

הודעהעל ידי בעלזער » ו' מאי 04, 2012 1:06 pm

קצת רקע עלי ואח"כ תבינו מאיזה מקום אני מדבר.

א. קרוב משפחה שלי מדרגה ראשונה מנהל את אחד הגמחי"ם הגדולים בארץ ומה שקורה שם בזמן האחרון זה קטסטרופה, כאשר כמו רבי הלל קופרמן שליט"א הוצרכנו לשכור משרד עורכי דין בוויצמן 1 ת"א כדי לגבות את החובות.
ב. האחר מנהל ארגון ענק העוזר לחתנים וכלות ומדובר בקטסטרופה, המשפחות הכי יפות בארץ מתדפקים על הדלתות בשביל נדוניה מבלי להתבייש.
ג. קרוב משפחה מדרגה ראשונה יש לו מפעל מפורסם והוא מפרנס כמאה משפחות מידי חודש והוא גם נחשב לתלמיד חכם.
ד. מתוקף תפקידי ולא אוכל לפרט ישבתי יותר מפעם אחד באסיפות שונות בנוגע למצב הכלכלי בארץ ומהרב סילמן עד רמ"ק קארפ טוענים שחייבים לעשות משהו, והציבור החרדי גווע מרעב, לדאבוני כל פעם שמתחיל להתקדם משהו מופיעים שועלים קטנים המחבלים בכרמים.
ולא אוכל לפרט יותר.
בכל אופן על איזה פלנטה אתם חיים איני יודע

דרך אגב, על הסופר, חוץ ממנחם כרמל ובר כל ואולי אושר עד לא שמעתי על עוד איזה סופר השייך לציבור החרדי, כנראה מישהו אסר עלינו לפתוח סופר, או בנקים או אפילו קופות חולים, או מוסדות לקרנות נאמנות ותוכניות פנסיה, נגזר עלינו לקבל נדבות מהחילונים ושהחברי כנסת יתנו לו מהמעשר שלהם.
או מקסימום יעשו לנו טיפולי שיניים חינם עד גיל 10 חינם.
אתם מדברים על קריית ספר ובמושגים של אברכים, אני מדבר על הצורך של הציבור החרדי להתחיל לחיות לבד, לא לרוץ אחר הבנקים החילונים כמו פאג"י ומרכנתיל, פשוט להתחיל לעמוד על הרגליים.

דרך אגב, בחשבון פשוט, מהכסף שהבנקים החילונים מרווחים מהציבור החרדי היה ניתן להחזיק עוד כמה מאות ישיבות. מבלי להזדקק לשום חבר כנסת.

למאי_נמ?
הודעות: 782
הצטרף: ב' מרץ 19, 2012 2:28 pm

Re: מסירות נפש לבנין ארצנו-ספר מקראי קודש (הררי)

הודעהעל ידי למאי_נמ? » א' מאי 06, 2012 12:42 am

הערה צדדית - למחבר כ"כ פשוט שיש איסור "לא תחונם" בישמעאלי, אך הנושא איננו פשוט כלל, עי' בשו"ת יביע אומר (ח"ח חו"מ סי' ב אות א; וכן בתשובה שהובאה בילקוט יוסף שביעית; ועוד) שביסס ע"ז את היתר המכירה, אך בספר 'שמיטה כמצותה' (נמצא באוצר ובהברו-בוקס) שער א, האריך להשיב על ראיותיו (מבלי להזכירו בשמו), ותמצית דבריו שעיקר המקורות עליהם סמכו המקילים צונזרו, והם אוסרים מכירת קרקע גם לגוי שאינו עובד ע"ז ע"ש. (ואינני יודע מה משיב ע"ז הגרע"י ותלמידיו שליט"א).

[אגב, הרב יואל קטן הי"ו (באיזה מ'המעיין') העיר בזה על הראיה של הראי"ה מהב"ח, אך ציין להרשב"א והמאירי שהביא ביבי"א הנ"ל, אך גם ע"ז השיגו בספר הנ"ל].

<><><>

להרב בעלזער ולר' ישראל,
א. אינני מתוך הציבור החרדי, אך אני מכיר הרבה מציבור זה שהם בעלי מידות טובות מאד, יוצא מגדר הרגיל.

ב. יתכן ויש מקום לשנות חלק מהדפוסים בציבור החרדי (לגבי סדרי הפרנסה), אך הניסיון מראה שדברים כאלה הולכים נכון כשהם מתרחשים בתהליך איטי, מבוקר, בהסכמה רחבה (הן של ת"ח והן של ההמון), בשקט, ובעיקר - מתוך הזדהות ולא מתוך השמצה.

ג. כשצריך לעשות שינויים הכוללים פתיחות וחשיפה רחבה יותר לרוחות הנושבות בעולם - כדאי להרבות תשומת לב לכל מיני פרטים שלא שׂמים לב אך הם חודרים. למשל, באשכול סמוך אודות הספר 'בעצתך תנחני' נחשפות שאלות המנקרות בציבור. חלק משאלות אלו היו בעבר שאלות דת"ל קלאסיות, והפתיחות העבירה (מבלי משים כלל) את העמדות הנפשיות והדעות המולידות שאלות מסוג זה גם למגזר החרדי.

ד. בהחלט יש מן הבגרות באשכול כזה, בו יכולים אנשים ממגזרים שונים לדון בבעיות שיש הן במגזרם והן במגזרים אחרים, מבלי לחפות על הצדדים הטובים האחרים שיש בו.

ה. אם יש הגדרות שונות למושג 'צניעות', כדאי ללבן אותן, לבחון את מקורותיהן ואת מידת חיובן (חובה/ראוי/מידת חסידות). [אגב, אני חושב כמוך, כלומר, ש'לא מתאים' שבנות יקחו יד במאבקים ציבורים רחבים וכוחניים, גם אם הדבר נעשה בצניעות].

גאולה בקרוב
הודעות: 1872
הצטרף: ב' מאי 02, 2011 1:59 am

Re: מסירות נפש לבנין ארצנו-ספר מקראי קודש (הררי)

הודעהעל ידי גאולה בקרוב » א' מאי 06, 2012 1:14 am

יש הרבה מה לדון בכל הדברים הרבים שנאמרו כאן,
ייש"כ לבעלזר על הפתיחות לשבח חוגים אחרים, כך נאה ויאה שכל אחד יפרגן לאחרים, ואם היתי מתחיל לכתוב ביחס ההערכה הגדול שלי לציבור "החרדי", יכלה הדיו וזמני...

לגבי הצניעות, בכללות: קשה לדון על ציבור כיחידה אחת, כשבעצם הוא מונה המון סוגים. דוקא נשות מרכז הרב והר המור אין בהם שום פגם בצניעות, וב"ה אשתי לא לבושה ומתנהגת פחות צנוע מנשים חרדיות, אם לא יותר.
איך הייתם מרגישים אם בגלל סוגיית הפיאות, לסוגיהן, סוגיה מביכה, היה מישהו מחוגי הכיפות הסרוגות טוען באופן כללי ש"אצל החרדים לא מתנהגים בצניעות"?
לא הייתם מרגישים נעים, שהרי כל אחד יודע שלא כולן אצל החרדים עם פיאות, ויש גם פיאות צנועות, וכו' וכו'.
דון מינה, ואוקי באתרין.

ולסיום, בקשה קטנה מבעלזר, שיפרט מעט יותר את המעשה שכתב על הבר מצוה, ש"מטעמים מובנים" לא יכל להיות בבית הכנסת שלהם, למרות בקשת האבא.
אני מעדיף להניח שהכוונה לשינוי בהברת הקריאה, ולא למשהו אחר [אבל אם כן, מסתבר שמפטיר והפטרה יכול לקרוא, שאין זה ממש מעיקר הקריאה? ויל"ע בסוגיית ההברות, עד כמה לחשוש לזה].
אבל ממה שנפגע והפסיק לבא לבית הכנסת, אני חושש שלא הוסבר לו הטעם הזה...


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 462 אורחים