הודעהעל ידי הבונה » א' מאי 06, 2012 11:32 am
לשון הראב"ד בהשגתו: לא מתחורא זאת הסברא, שלא אמרו במס' יומא אלא ביתו אמר רחמנא ולא ב' בתים, ואפשר שלא נאסר בב' נשים אלא ביו"כ שמא ימשוך לבו אחריהן ויבא לידי טומאה, אבל הדעת נותנת כן כדי שלא יצטרך לגרש ערב י"כ, אלא שאני מוצא וישא לו יהוידע נשים שתים ויולד בנים ובנות.
ולכאורה דברי הרמב"ם נסתרים מכתוב מפורש.
אמנם במרכה"מ מיישב באופן פשוט ונפלא, שלפי ענין הכתובים יהוידע השיא למלך יאשיהו ב' נשים שכך נאמר שם:
בֶּן שֶׁבַע שָׁנִים יֹאָשׁ בְּמָלְכוֹ וְאַרְבָּעִים שָׁנָה מָלַךְ בִּירוּשָׁלִָם וְשֵׁם אִמּוֹ צִבְיָה מִבְּאֵר שָׁבַע:
וַיַּעַשׂ יוֹאָשׁ הַיָּשָׁר בְּעֵינֵי יְדֹוָד כָּל יְמֵי יְהוֹיָדָע הַכֹּהֵן:
וַיִּשָּׂא לוֹ יְהוֹיָדָע נָשִׁים שְׁתָּיִם וַיּוֹלֶד בָּנִים וּבָנוֹת:
ובתולדות אדם על הגר"ז מולאז'ין מביא חידוש זה, וקוצף על מפלפל אחר, שטען כי אין כל חידוש בדבר פשוט כזה, ואין מה לצטט חידוש נטול חריפות שכזה.