מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אל תפרוש מהציבור- האם גם בתפילה מהירה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
גאולה בקרוב
הודעות: 1872
הצטרף: ב' מאי 02, 2011 1:59 am

אל תפרוש מהציבור- האם גם בתפילה מהירה

הודעהעל ידי גאולה בקרוב » ה' מאי 17, 2012 10:24 am

כתב רבינו הגאון המקובל בעל סדר היום, ב"סדר קבלת שבת":
"... וכן נראה לי סברא נכונה, בין בליל שבת בין בכל לילה שמקדימים הציבור, שאין לו לברך אחר כך שום ברכה מהם אלא קריאת שמע לבד, ואל ימעט בעיניו קריאתו עם הציבור ולהניח הקריאה עם הברכות לקרוא ביחיד, כי התחברות הרבים הוא דבר גדול, ואף על פי שיצאו מעט מן הדרך הן אל כביר לא ימאס.
לעולם ישתתף אדם עם הציבור בכל דבר שהוא כענין זה ולא יפסיד, אדרבה ירויח הרבה מאד, וזה כלל גדול ביראת שמים שלא להקל בכבוד הרבים בין בענינם בין מנהגם אחרי רבים להטות, זולת כשהוא היפך הדין והפך השורה מכל וכול".
ומבואר ש"אל תפרוש מהציבור" נאמר גם באופן שנוהגים שלא על דרך לכתחילה ממש, ומ"מ בגלל מעלת הציבור ראוי וכדאי בכל זאת להשתתף עימם.

וע"פ זה יש מקום לעיין בדבר מצוי, שנמצאים במנין שמתפללים מאד מהר, וכמצוי בממהרים לעבודתם וכדומה, ויש לעיין במי שכוונת תפילתו תלויה בתפילה יחסית איטית [ולא כאלו שאדרבה, תפילה מהירה יותר עוזרת לכוונתם], האם ישתדל להתפלל עם הציבור בכל זאת, או שיניח זאת וישתדל בעבודה שבלב זו תפילה.

ולא מדובר במקרה קיצוני, שבעל התפילה מזדרז ביותר, שאז פשיטא שאין חיוב להצטרף אליו, אלא באופן שהציבור ממהרים יחסית יותר מהמתפלל.

הוגה
הודעות: 1346
הצטרף: ד' אוקטובר 05, 2011 5:08 pm

Re: אל תפרוש מהציבור- האם גם בתפילה מהירה

הודעהעל ידי הוגה » ה' מאי 17, 2012 10:29 am

פשיטא לענ"ד שתפילה בכוונה עדיפה מתפילה במנין.
כוונה זהו מהותה של תפלה, ציבור אי"ז אלא מעלה בלבד.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: אל תפרוש מהציבור- האם גם בתפילה מהירה

הודעהעל ידי חכם באשי » ה' מאי 17, 2012 10:54 am

ספר חסידים, סי' רנז:
כשאדם נכנס בעיר ואינו יכול להתפלל בכוונה מפני בני אדם, מוטב שיתפלל בדרך


זכור לי שבס"ח ישנו קטע יותר מפורש בענין, וכעת איני מוצאו.

אויצר_ניק
הודעות: 226
הצטרף: ב' אפריל 23, 2012 10:17 pm
מיקום: ירושלים,ישראל

Re: אל תפרוש מהציבור- האם גם בתפילה מהירה

הודעהעל ידי אויצר_ניק » ה' מאי 17, 2012 2:29 pm

לענ''ד נראה לי שעדיף תפילה בכוונה

תורה תמימה
הודעות: 226
הצטרף: ה' דצמבר 16, 2010 10:46 am

Re: אל תפרוש מהציבור- האם גם בתפילה מהירה

הודעהעל ידי תורה תמימה » ה' מאי 17, 2012 6:43 pm

כאן עם קצת סבלנות תמצא שלל דעות

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: אל תפרוש מהציבור- האם גם בתפילה מהירה

הודעהעל ידי חכם באשי » ד' יוני 13, 2012 2:39 pm

חכם באשי כתב:ספר חסידים, סי' רנז:
כשאדם נכנס בעיר ואינו יכול להתפלל בכוונה מפני בני אדם, מוטב שיתפלל בדרך

זכור לי שבס"ח ישנו קטע יותר מפורש בענין, וכעת איני מוצאו.

עתה מצאתי את שאיותה נפשי, וברוך המקום שהשיב לי אבידתי:
ספר חסידים, מ"ו, סי' תמב:
לא יתפלל אדם קודם הציבור, אבל אם יודע שיותר בכוונה יתפלל בביתו, ובלבד שיתפלל במקום טהרה... מותר.


שם, סי' תכז, בהגהה (מובא גם באו"ז):
בימות החורף, שיש קור גדול, מוטב שילכו לבית אותם שאינם מלובשים היטב, ואל יקצרו בשבחו של הקב"ה בעבורם.

(בזמנם לא היה תנור חימום בבית הכנסת, זה התקבל רק בדורות מאוחרים יותר, עי' מש"כ ר"י גולדהבר, ב'מנהגי הקהילות', בפרק על בית הכנסת)

והשווה שם, סי' תה:
אחד היה רגיל [להתפלל] בכילה שמיוחדת לו, בטהרה, והיה נענה. אחר זמן היה מתפלל ולא היה נענה...

משמע, שאותו אחד העדיף להתפלל 'בכילה' המיוחדת, כדי לכוון יותר.

אוהב אוצר
הודעות: 2997
הצטרף: ו' יולי 02, 2010 12:40 am

Re: אל תפרוש מהציבור- האם גם בתפילה מהירה

הודעהעל ידי אוהב אוצר » ד' יוני 13, 2012 2:55 pm

הפוסקים כתבו שהיום, שאין אנו מכוונים כ"כ בתפילה, לא יחזור אפ' אם לא כיון באבות. לכן נראה שלמעשה, לא כדאי לוותר על תפילה בציבור שמעלתה גדולה, ועולה קמי קוב"ה ללא 'סריקה' של זכיות ועבירות כמו אצל היחיד. אולי אם באמת אותו אחד רגיל לכיוון בתפילתו בכל ברכה וברכה ומחשבותיו אינם משוטטות, [שיקום פה מישהו מהחברים ויעיד על עצמו כך, אבוא לבקש ממנו ברכות] אולי אז כדאי לשקול שיתפלל ביחיד.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: אל תפרוש מהציבור- האם גם בתפילה מהירה

הודעהעל ידי חכם באשי » ד' יוני 13, 2012 3:18 pm

מישהו דיבר על להסיק מסקנות מעשיות?! אני עכ"פ לא דיברתי מכך.

ברסלב
הודעות: 564
הצטרף: ד' מאי 30, 2012 5:36 pm

Re: אל תפרוש מהציבור- האם גם בתפילה מהירה

הודעהעל ידי ברסלב » ד' יוני 13, 2012 3:45 pm

גאולה בקרוב כתב:כתב רבינו הגאון המקובל בעל סדר היום, ב"סדר קבלת שבת":
"... וכן נראה לי סברא נכונה, בין בליל שבת בין בכל לילה שמקדימים הציבור, שאין לו לברך אחר כך שום ברכה מהם אלא קריאת שמע לבד, ואל ימעט בעיניו קריאתו עם הציבור ולהניח הקריאה עם הברכות לקרוא ביחיד, כי התחברות הרבים הוא דבר גדול, ואף על פי שיצאו מעט מן הדרך הן אל כביר לא ימאס.
לעולם ישתתף אדם עם הציבור בכל דבר שהוא כענין זה ולא יפסיד, אדרבה ירויח הרבה מאד, וזה כלל גדול ביראת שמים שלא להקל בכבוד הרבים בין בענינם בין מנהגם אחרי רבים להטות, זולת כשהוא היפך הדין והפך השורה מכל וכול".
ומבואר ש"אל תפרוש מהציבור" נאמר גם באופן שנוהגים שלא על דרך לכתחילה ממש, ומ"מ בגלל מעלת הציבור ראוי וכדאי בכל זאת להשתתף עימם.

וע"פ זה יש מקום לעיין בדבר מצוי, שנמצאים במנין שמתפללים מאד מהר, וכמצוי בממהרים לעבודתם וכדומה, ויש לעיין במי שכוונת תפילתו תלויה בתפילה יחסית איטית [ולא כאלו שאדרבה, תפילה מהירה יותר עוזרת לכוונתם], האם ישתדל להתפלל עם הציבור בכל זאת, או שיניח זאת וישתדל בעבודה שבלב זו תפילה.

ולא מדובר במקרה קיצוני, שבעל התפילה מזדרז ביותר, שאז פשיטא שאין חיוב להצטרף אליו, אלא באופן שהציבור ממהרים יחסית יותר מהמתפלל.


עצם דברי בעל הסדר היום אינו מוכיח לכאו' על כלום, שהרי הוא מדבר על זה שהציבור מתפללין בעוד היום גדול, ודבר פשוט הוא שאין זה עבירה בידם, ומדוע לו להחמיר ולהמתין ללילה, שהרי יוכל לקרות ק"ש בביתו, ואם משום ברכות ק"ש הרי לדעת רוב הפוסקים אין צריך לומר ברכות ק"ש יחד עם ק"ש, כלומר, מדובר כאן באחד שרוצה להחמיר על עצמו שלא לצורך כמעט, ועל זה קאמר שאין לו רשות לפרוש מן הציבור בגלל זה.

ולעצם העניין אם עדיף תפלה בצבור וכו':

א. יש לנו לעיין במ"ב לגבי ותיקין שכתב לדון אם מותר להתפלל וותיקין ביחידות ולא להמתין לציבור, ודבר זה מצוי מאוד, כאשר יש הנוהגים להמתין לנץ החמה של ברסלב למשל, והוא רוצה להתפלל מוקדם יותר לפני הציבור.

ב. מדוע שלא יתחיל להתפלל עם הציבור לפחות את הברכה הראשונה, וימשיך אח"כ להאריך, ולפי הרבה פוסקים נחשב הדבר לתפילה בציבור ממש.

ג. ידוע מה שכתב המ"ב שגם המתפלל שמו"ע בשעה שהציבור עומדים באשרי ובא לציון גם זה נחשב לתפילה בציבור קצת, כך שלא מובן לי מדוע לא להתפלל עם הציבור.


ד. והארכתי בכל זה במקום אחר, וכתבתי אלא להאיר.

ברסלב
הודעות: 564
הצטרף: ד' מאי 30, 2012 5:36 pm

Re: אל תפרוש מהציבור- האם גם בתפילה מהירה

הודעהעל ידי ברסלב » ד' יוני 13, 2012 3:51 pm

אוהב אוצר כתב:הפוסקים כתבו שהיום, שאין אנו מכוונים כ"כ בתפילה


גם אם אין צריך לחזור זה לא אומר שזה נחשב לתפילה, וכבר כתבו הפוסקים לדון מדוע אין זה נחשב לברכה לבטלה, אך הדבר ברור שאם אינו מכוון הרי זה כאילו לא התפלל ממש. ומה יועיל לו הציבור, כאשר הוא ממלמל יחד עם הציבור, אז אנא, שיעשה צחוק ממישהו אחר, ואין זה נחשב לתפילה ולאו כלום היא.

ברסלב
הודעות: 564
הצטרף: ד' מאי 30, 2012 5:36 pm

Re: אל תפרוש מהציבור- האם גם בתפילה מהירה

הודעהעל ידי ברסלב » ד' יוני 13, 2012 5:55 pm

אבקש להבהיר.

א. תפלה בציבור אינו קשור כלל לכן לפרוש מן הציבור או ללא לפרוש, העניין של תפלה בציבור למדים מפסוק, שתפילה חייב להיות בציבור, אמנם אין זה נוגע לעשרה של דבר שבקדושה, אך הוא מעיין זה.

ב. הקטע שכתבו להביא מסדר היום מדבר לגבי פרישה מן הציבור, כלומר, לומר קריאת שמע וברכותיה שלא עם הציבור, אך גם לשיטתו חייב הוא לעמוד להתפלל ערבית עם הציבור, ולא עלה על דעתו לפטור אותו מתפלה בציבור, וכל הנידון שם, הוא אלא לגבי זה, אם מותר לו לפרוש מן הציבור ולא לקרות עמהם ק"ש וברכותיה, אך שמו"ע חייב להתפלל עם הציבור.

ואין לכם לתמוה, מדוע א"כ לא כתב שלא לעשות כן מפני שאסור לו להפסיד סמיכת גאולה לתפילה, היות ובערבית אין צריך לסמוך גאולה לתפילה. והוא פשוט.

ג. לא מצאתי פוסק האומר שתפילה בציבור מכפרת על כוונה פשוטה בתפילה, פירוש המלות, וזה שאמרו שאם מתפלל בציבור אין מדקדקים אחריו, אין כוונתה, שאין צריך לכוון פירוש המלות. ולמעשה לדעת הרבה פוסקים וכן הוא דעת המ"ב שאין כל היתר בעולם לעמוד שמו"ע מבלי לכוון באבות ובמודים, וגם אם בדיעבד אינו חוזר, אך לכתחילה אסור לעשות כן, ויש בזה חשש ברכה לבטלה.

---
ראו במאמר שלפניכם אם מותר לעמוד להתפלל בלא כוונה
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... =&pgnum=83


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 517 אורחים