מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

סחור סחור אמרינן לנזירא- חיוב או עצה טובה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
גאולה בקרוב
הודעות: 1872
הצטרף: ב' מאי 02, 2011 1:59 am

סחור סחור אמרינן לנזירא- חיוב או עצה טובה

הודעהעל ידי גאולה בקרוב » ג' מאי 29, 2012 3:39 pm

יל"ע האם יש חובה גמורה על הנזיר להקיף את הכרם, ומסתמא היא מדרבנן שהרי אינו מפורש בתורה, או שהוא רק עצה טובה, שכך "אמרינן" לו

תוכן
הודעות: 6274
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: סחור סחור אמרינן לנזירא- חיוב או עצה טובה

הודעהעל ידי תוכן » ג' מאי 29, 2012 4:15 pm

מן הסתם זה עצה טובה, עיין סוגיין עו"ז י"ז ע"א-ע"ב.

כרם
הודעות: 738
הצטרף: ב' אוגוסט 01, 2011 11:48 pm

Re: סחור סחור אמרינן לנזירא- חיוב או עצה טובה

הודעהעל ידי כרם » ג' מאי 29, 2012 11:11 pm

עיין שם בע"ז דף נח ע"ב, ל'' הגמ': א"ל אסור משום לך לך אמרינן נזירא סחור סחור לכרמא לא תקרב.
משמע שהוא איסור.

תוכן
הודעות: 6274
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: סחור סחור אמרינן לנזירא- חיוב או עצה טובה

הודעהעל ידי תוכן » ג' מאי 29, 2012 11:14 pm

כבר העיר החיד"א שלשון אסור בגמרא אין דוקא אסור, וכהא דאמרינן אסור לאדם למלאות שחוק פיו כו', שאיסור אין כאן.

כרם
הודעות: 738
הצטרף: ב' אוגוסט 01, 2011 11:48 pm

Re: סחור סחור אמרינן לנזירא- חיוב או עצה טובה

הודעהעל ידי כרם » ג' מאי 29, 2012 11:18 pm

הדין הזה, כתוב בשו"ע יו"ד סי' קכה ס"ז, כאיסור (בלי התחכמויות).

יצג
הודעות: 1077
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:38 am

Re: סחור סחור אמרינן לנזירא- חיוב או עצה טובה

הודעהעל ידי יצג » ג' מאי 29, 2012 11:21 pm

יעויין סמג לאוין רנ (נזיר):
אמרו חכמים (ע"ז נט, א) לך לך אמרין נזירא סחור סחור לכרמא לא תקרב פן ישכח ויאכל מן הענבים, וכן יתרחק ממושב שותי יין פן יבא לידי מכשול.
ויעויין מלבי"ם שופטים יד, ה: ויבואו עד כרמי תמנתה. כפי הנראה היו אז ימי בכורי ענבים, ובבואם במשעול הכרמים עקם שמשון את הדרך כענין (שבת יג א) סחור סחור אמרינן לנזירא לכרמא לא תקרב.
ויעויין תוספות תלמיד ר"י הזקן שבת יג, א: סחור סחור כו', בנזיר החמירו יותר משאר איסורים משום דכו"ע אכלי והוא לא אכיל.
ויעויין תוספות פסחים ב, א.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: סחור סחור אמרינן לנזירא- חיוב או עצה טובה

הודעהעל ידי יאיר » ג' מאי 29, 2012 11:35 pm

יצג כתב:יעויין סמג לאוין רנ (נזיר):
אמרו חכמים (ע"ז נט, א) לך לך אמרין נזירא סחור סחור לכרמא לא תקרב פן ישכח ויאכל מן הענבים, וכן יתרחק ממושב שותי יין פן יבא לידי מכשול.
ויעויין מלבי"ם שופטים יד, ה: ויבואו עד כרמי תמנתה. כפי הנראה היו אז ימי בכורי ענבים, ובבואם במשעול הכרמים עקם שמשון את הדרך כענין (שבת יג א) סחור סחור אמרינן לנזירא לכרמא לא תקרב.
ויעויין תוספות תלמיד ר"י הזקן שבת יג, א: סחור סחור כו', בנזיר החמירו יותר משאר איסורים משום דכו"ע אכלי והוא לא אכיל.
ויעויין תוספות פסחים ב, א.


ומעתה יובן שהרי הלך עם אביו ואמו ביחד ואיך פגע בו הכפיר בהיותו לבדו עד שאביו ואמו לא ידעו מזה?
אלא שבבואם במשעול הכרמים עיקם שמשון את הדרך כענין סחור סחור אמרינן לנזירא לכרמא לא תקרב ובהיותו יחיד והנה כפיר אריות שואג לקראתו.
(וכן הוא מהגר"א).

וכמו שאמר חז"ל:
גמירי אריה אבי תרי לא נפיל רק שהיה יחידי.

גאולה בקרוב
הודעות: 1872
הצטרף: ב' מאי 02, 2011 1:59 am

Re: סחור סחור אמרינן לנזירא- חיוב או עצה טובה

הודעהעל ידי גאולה בקרוב » ד' מאי 30, 2012 1:12 am

וז"ל הרמב"ם הלכות נזירות פרק ה הלכה י:
"מדברי סופרים שאסור לנזיר לעמוד במושב שותי יין ויתרחק ממנו הרבה שהרי מכשול לפניו. אמרו חכמים סביב לכרם לא יקרב".
לגבי עמידה במושב שותי יין כתב לשון ברורה של איסור דרבנן. לגבי "סחור סחור" כתב לשון "אמרו חכמים" שהיא לשון פחות מחייבת, שכך ראוי והגון לנזיר.
וצ"ע עדיין.

ואגב זה, יש שדנו האם רק לא יכנס הנזיר לכרם, או אפילו יתרחק מסביבות הכרם, ראה מה שצינו בשוטינש' שבת יג הערה 24. ובלשון הגמרא ניתן לדייק כך או כך: "סחור סחור", רק להקיף ולא להכנס, ואח"כ "לכרמא לא תקרב", שאפילו לא יתקרב.

ההוא תלמידא
הודעות: 135
הצטרף: ג' מרץ 13, 2012 1:16 pm

Re: סחור סחור אמרינן לנזירא- חיוב או עצה טובה

הודעהעל ידי ההוא תלמידא » ד' מאי 30, 2012 2:17 am

מלשון "דברי סופרים" של הרמב"ם אין לדייק כלום, וכידוע. והדברים עתיקים.

גאולה בקרוב
הודעות: 1872
הצטרף: ב' מאי 02, 2011 1:59 am

Re: סחור סחור אמרינן לנזירא- חיוב או עצה טובה

הודעהעל ידי גאולה בקרוב » ד' מאי 30, 2012 8:10 am

במקו"צ פרנקל על הרמב"ם שם, ציינו כשלושים מקומות נוספים ברמב"ם בלשון "אמרו חכמים".

בברכה המשולשת
הודעות: 14289
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: סחור סחור אמרינן לנזירא- חיוב או עצה טובה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' מאי 30, 2012 9:25 am

ההוא תלמידא כתב:מלשון "דברי סופרים" של הרמב"ם אין לדייק כלום, וכידוע. והדברים עתיקים.


ודאי שיש לדייק, אלא שהשאלה היא אם כוונתו לדרבנן (כהבנת הרמב"ן והראב"ד בשיטתו) או לדאורייתא שאינו מפורש (כהבנת התשב"ץ ורוב האחרונים).

ההוא תלמידא
הודעות: 135
הצטרף: ג' מרץ 13, 2012 1:16 pm

Re: סחור סחור אמרינן לנזירא- חיוב או עצה טובה

הודעהעל ידי ההוא תלמידא » ד' מאי 30, 2012 4:23 pm

בברכה המשולשת כתב:
ההוא תלמידא כתב:מלשון "דברי סופרים" של הרמב"ם אין לדייק כלום, וכידוע. והדברים עתיקים.


ודאי שיש לדייק, אלא שהשאלה היא אם כוונתו לדרבנן (כהבנת הרמב"ן והראב"ד בשיטתו) או לדאורייתא שאינו מפורש (כהבנת התשב"ץ ורוב האחרונים).


הוא אשר כיוונתי.

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: סחור סחור אמרינן לנזירא- חיוב או עצה טובה

הודעהעל ידי לייטנר » א' יוני 03, 2012 1:36 am

יאיר כתב:
יצג כתב:יעויין סמג לאוין רנ (נזיר):
אמרו חכמים (ע"ז נט, א) לך לך אמרין נזירא סחור סחור לכרמא לא תקרב פן ישכח ויאכל מן הענבים, וכן יתרחק ממושב שותי יין פן יבא לידי מכשול.
ויעויין מלבי"ם שופטים יד, ה: ויבואו עד כרמי תמנתה. כפי הנראה היו אז ימי בכורי ענבים, ובבואם במשעול הכרמים עקם שמשון את הדרך כענין (שבת יג א) סחור סחור אמרינן לנזירא לכרמא לא תקרב.
ויעויין תוספות תלמיד ר"י הזקן שבת יג, א: סחור סחור כו', בנזיר החמירו יותר משאר איסורים משום דכו"ע אכלי והוא לא אכיל.
ויעויין תוספות פסחים ב, א.


ומעתה יובן שהרי הלך עם אביו ואמו ביחד ואיך פגע בו הכפיר בהיותו לבדו עד שאביו ואמו לא ידעו מזה?
אלא שבבואם במשעול הכרמים עיקם שמשון את הדרך כענין סחור סחור אמרינן לנזירא לכרמא לא תקרב ובהיותו יחיד והנה כפיר אריות שואג לקראתו.
(וכן הוא מהגר"א).


מה המקור לכך מהגר"א?
אא"כ כוונתך מבית מדרשו של הגר"א, ואכן הוא בהעמ"ד במדבר ו ג.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: סחור סחור אמרינן לנזירא- חיוב או עצה טובה

הודעהעל ידי יאיר » א' יוני 03, 2012 2:52 am

http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?1 ... 6030151453

מופיע בליקוטים שבסוף "דבר אליהו" על איוב.

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: סחור סחור אמרינן לנזירא- חיוב או עצה טובה

הודעהעל ידי לייטנר » א' יוני 03, 2012 3:26 pm

ייש"כ.
הדבר מעניין. כי הנצי"ב כלל לא מזכיר הוכחה זו מהגר"א, ומדובר על ספר שיצא כחמש שנים לפני העמ"ד.
ואם ביחס למלבי"ם שאינו מזכירו, ואליבא דאליקים (שצ"ע בדבריו וכבר הוזכרו הדברים בפורום) הנצי"ב אכן נחשף למלבי"ם ולא הזכירו, הרי שאת הגר"א הוא מזכיר עשרות פעמים.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 338 אורחים