מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

חכמתה של אשת און בן פלת

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
גאולה בקרוב
הודעות: 1872
הצטרף: ב' מאי 02, 2011 1:59 am

חכמתה של אשת און בן פלת

הודעהעל ידי גאולה בקרוב » ד' יוני 20, 2012 2:49 pm

מסכת סנהדרין דף קט עמוד ב:
"אמר רב: און בן פלת אשתו הצילתו, אמרה ליה: מאי נפקא לך מינה? אי מר רבה - אנת תלמידא, ואי מר רבה - אנת תלמידא. אמר לה: מאי אעביד, הואי בעצה, ואשתבעי לי בהדייהו: אמרה ליה: ידענא דכולה כנישתא קדישתא נינהו, דכתיב +במדבר ט"ז+ כי כל העדה כלם קדושים. אמרה ליה: תוב, דאנא מצילנא לך. אשקיתיה חמרא, וארויתיה, ואגניתיה גואי, אותבה על בבא, סתרתה למזיה, כל דאתא חזיה, הדר. אדהכי והכי אבלעו להו".

ומה שמוגדר בתור "חכמה", למרות שאמרה לו שיקול די פשוט, אולי כוונת חז"ל לעצה המעשית שמצאה, שהוא יישן והיא שערותיה פרועות.
ובזמנו ראיתי בשם הגרח"ש זצ"ל (וכמדומה שלא ראיתיו ב"שיחות מוסר"), שאף שהדברים פשוטים, אבל בשעת מחלוקת השכל נעלם, מרוב התלהטות הויכוח וכו', וממילא בשעה קשה כזאת אפילו האומר דברים פשוטים נחשב ל"חכמה".

ובקשר למה שנזהרו אפילו אנשים כאלו משערות מגולות של אשה, העיר על זה כבר הגר"י אריאלי בעינים למשפט שם.

דענטיסט
הודעות: 41
הצטרף: ד' יוני 20, 2012 2:05 pm

Re: חכמתה של אשת און בן פלת

הודעהעל ידי דענטיסט » ד' יוני 20, 2012 3:43 pm

הרב גאולה
בגמרא שם הרי לא הובא שזו חכמה
איפה כתוב חכמה
לא לקנתר באתי אלא ללמוד

אחשדרפנטובסקי
הודעות: 234
הצטרף: א' אוקטובר 09, 2011 1:10 pm

Re: חכמתה של אשת און בן פלת

הודעהעל ידי אחשדרפנטובסקי » ד' יוני 20, 2012 3:50 pm

לא ידעתי מה זה שמעלי בא לחדש. עכ"פ יש לשאול, האם בשביל להציל את בעלה היה מותר לה להכשיל את הציבור בגילוי שערותיה.

עשוי לנחת
הודעות: 2759
הצטרף: ב' יוני 20, 2011 11:10 pm

Re: חכמתה של אשת און בן פלת

הודעהעל ידי עשוי לנחת » ד' יוני 20, 2012 3:54 pm


דענטיסט
הודעות: 41
הצטרף: ד' יוני 20, 2012 2:05 pm

Re: חכמתה של אשת און בן פלת

הודעהעל ידי דענטיסט » ד' יוני 20, 2012 4:19 pm

אחשדרפנטובסקי כתב:לא ידעתי מה זה שמעלי בא לחדש. עכ"פ יש לשאול, האם בשביל להציל את בעלה היה מותר לה להכשיל את הציבור בגילוי שערותיה.


התכונת אלי, הרב אחשדרפנובסקי?
עכ"פ מצאתי המימרא פה:
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... =14123&st=%u05D1%u05E0%u05EA%u05D4%20%u05D1%u05D9%u05EA%u05D4
זה בעמוד 423
והיינו שהמדרש קורא לה חכמת נשים

גאולה בקרוב
הודעות: 1872
הצטרף: ב' מאי 02, 2011 1:59 am

Re: חכמתה של אשת און בן פלת

הודעהעל ידי גאולה בקרוב » ד' יוני 20, 2012 10:49 pm

חוץ מהמדרש, הוא גם בגמרא בסנהדרין שם: "היינו דכתיב חכמות נשים בנתה ביתה - זו אשתו של און בן פלת, ואולת בידה תהרסנה - זו אשתו של קרח".

ומה שהכשילה אותם, מסתמא כוונת השואל היתה מצד אביזריהו דגילוי עריות, שיהרג ואל יעבור,
אבל כאן הרי מפורש אמרה שיודעת שכולם קדושים ולא יסתכלו עליה, ומיושב.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: חכמתה של אשת און בן פלת

הודעהעל ידי יאיר » ד' יוני 20, 2012 10:52 pm


גאולה בקרוב
הודעות: 1872
הצטרף: ב' מאי 02, 2011 1:59 am

Re: חכמתה של אשת און בן פלת

הודעהעל ידי גאולה בקרוב » ה' יוני 21, 2012 12:06 am

ועוד יש לענות על הכשלת האחרים,
שהיא מצידה רק עברה על "לפני עיור" דאביזריהו דגילוי עריות [גם אם נטען שאכן ראיית שערות מגולות הוא עד כדי כך, אביזריהו דג"ע], וברוב הראשונים בסוגיה בסנהדרין על"קואקי ודימוניקי" מבואר ש"לפני עיור" של ע"ז לא נחשב "אביזריהו".
לכן במקום פיקוח נפש של בעלה לא מצאה מקום להחמיר בזה,
מלבד מש"כ לעיל שסמכה על זה שלא יסתכלו עליה.

וכמובן, למרות שחז"ל משבחים מעשיה, "חכמת נשים בנתה ביתה", לא ברור שניתן ללמוד הלכה ממעשיה.

בלי בעיות
הודעות: 49
הצטרף: ו' יוני 15, 2012 4:49 pm

Re: חכמתה של אשת און בן פלת

הודעהעל ידי בלי בעיות » ה' יוני 21, 2012 12:24 am

לדעתי התשובה פשוטה. לא כתוב בשום מקום שהיא ישבה בחוץ ברשות הרבים שכל עובר ושב יכול לראות אותה. כתוב שהיא ישבה בפתח הבית, ויתכן שהכוונה מבפנים, באופן שכל מי שיכנס פנימה לא יוכל שלא לראות אותה. ומי ביקש ממנו להכנס? בשביל לעשות מחלוקת??? על כגון דא נאמר הלעיטהו לרשע וימות. ולדעתי אם אין שם אף אחד בחוץ חוץ מבעלי המחלוקת מותר לה גם לשבת בחוץ, כי מי שהולך לעשות מחלוקת שייך בו ג"כ הלעיטהו לרשע, אפילו אם לא נכנס לרשות שאינה שלו. זה הרגש אמנם, אבל מאוד חזק, מעניין אם יימצאו ראיות לכך.

גאולה בקרוב
הודעות: 1872
הצטרף: ב' מאי 02, 2011 1:59 am

Re: חכמתה של אשת און בן פלת

הודעהעל ידי גאולה בקרוב » ה' יוני 21, 2012 8:13 am

וכעין הדיון כאן נמצא דיון לגבי הגמ' בסוטה כא על "חסיד שוטה", שרואה אשה טובעת בנהר ואינו מצילה,

ובשו"ת רדב"ז חלק ד סימן ב כתב לחדש שמסי"נ נתבעת רק בכה"ג של הגמ' בסנהדרין, שמחמת עבירתו:
"וא"ת הרי ערוה וכל אביזרהא אמרינן ימות ואל יעבור מההיא עובדא דההוא דהעלה לבו טינא.
לא קשיא כלל, דהתם בא החולי מחמת העבירה ולפיכך ימות ואל ידבר עמה מאחורי הגדר. אבל הכא לא בא החולי מחמת העבירה".

ובשו"ת ציץ אליעזר חלק י סימן כה פרק כא כתב לבאר מדוע "חסיד שוטה" ולא "רשע":
ויעויין שם בספר שדן לבאר מדוע שיותר באמת להצילה בגוונא דא שיהא מוכרח להסתכל בה וגם ליגע בה הרי הוי אביזרייהו דג"ע, וכותב לתרץ דמותר כיון דאין כוונתו לשם חיבה וכו', ושוב כותב דהא ניחא לדעת הש"ך ביו"ד סוס"י קצ"ה אבל להב"י שם קשה, ונשאר בצ"ע עיי"ש,
וכבר קדמו להקשות כן על הגמ' בשו"ת פני יהושע חאה"ע סי' מ"ד, וכותב לתרץ דכיון דאיכא ביעותתא לא מהרהר עיי"ש. עכ"פ חזינן שיש בזה צדדים להאחז בהלכה למנוע מלהצילה, ואע"פ שברור שאינם אחיזה של ממש, אבל מי שמונע א"ע מלהציל בכנות ובתמימות מכח שחושש בזה משום אביזרייהו דג"ע לא יוכל להכנות עבור כן בשם רשע, ולכן כינוהו חז"ל בשמו הנכון, והיינו בשם: חסיד שוטה, ובכעין זה מצאתי שכותב לפרש בס' אשל אברהם.


וע"ע שו"ת משנה הלכות חלק ג סימן מח.

למאי_נמ?
הודעות: 782
הצטרף: ב' מרץ 19, 2012 2:28 pm

Re: חכמתה של אשת און בן פלת

הודעהעל ידי למאי_נמ? » ה' יוני 21, 2012 10:04 am

כפי שהזכירו, לרבים מהראשונים בחצרה אין חיוב מה"ת לכסות לשערות הראש, אלא רק מ"דת יהודית".

גאולה בקרוב
הודעות: 1872
הצטרף: ב' מאי 02, 2011 1:59 am

Re: חכמתה של אשת און בן פלת

הודעהעל ידי גאולה בקרוב » ה' יוני 21, 2012 10:30 am

אם היינו דנים מצד "חצר", פשט גמרא וראשונים שא"צ כלל כיסוי ראש, גם לא מדת יהודית.
מסכת כתובות דף עב עמוד ב: "אמר רבי אסי אמר ר' יוחנן, קלתה אין בה משום פרוע ראש. הוי בה רבי זירא, היכא? אילימא בשוק, דת יהודית היא! ואלא בחצר, אם כן, לא הנחת בת לאברהם אבינו שיושבת תחת בעלה! אמר אביי, ואיתימא רב כהנא: מחצר לחצר ודרך מבוי".
תוספות: "ואלא בחצר - פי' אפי' בלא קלתה נמי אין בה משום פריעת ראש, שאל"כ לא הנחת בת לאברהם אבינו".

אבל לא ברור שהכוונה גם באופן שגברים נכנסים כעת לחצר, אלא רק שיכולה לסמוך על זה שבחצר/ בביתה אין נכנסים אנשים, אבל אם רואה שבאים- לכא' מה יכול להיות ההיתר? [אני כותב כעת מסברא, בלי בדיקה איך הפוסקים הבינו]

גילוי
הודעות: 591
הצטרף: ו' נובמבר 25, 2011 2:14 am

Re: חכמתה של אשת און בן פלת

הודעהעל ידי גילוי » א' יוני 09, 2013 3:00 am

נשאלתי בשבת האם ההיתר של שער מגולה בבית רק מהלכ' צניעות של האשה, אבל לגבר אסור להביט בשערה כשם שאסור להביט בבשרה המגולה, ולכן אם איכא גברים בבית, מדין ל"ע איכא חיוב על האשה לכסות שערה.
לעת עתה לא מצאתי בזה דברים מפורשים.

דניאל
הודעות: 933
הצטרף: ה' אפריל 11, 2013 10:14 pm

Re: חכמתה של אשת און בן פלת

הודעהעל ידי דניאל » א' יוני 09, 2013 3:16 pm

מה שכתבתי לעצמי פעם בעניין המדובר:
ומה שסתרה מזיה וישבה על פתח ביתה, הנה לא באו חז"ל לסיפור דברים בעלמא איך נמלטה מהם אלא ע"כ שרמזה בזה דבר מה ויש לפרש דודאי דהיא לא עשתה איסור בזה דהרי מדינא מותר לאישה לגלות שערה בביתה והנה הטעם שאסור לאישה לגלות שערה ברה"ר ובביתה מותרת כי ברבים צריכה צניעות יותר מפני מעלת הציבור אבל בביתו יכול כל אחד לנהוג קולות יותר ועדת קרח לא קיבלו זה כי טענתם שכל העדה כולם קדושים ואין לציבור מעלה על היחיד וכמו שנתבאר ועל כן לא נכנסו לביתו של און בן פלת אף שהיה מותר להם כי היה בביתה ולא ברה"ר.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 494 אורחים