עמוד 4 מתוך 4

Re: תפילה על החולה - שמות אנשים

פורסם: ו' מאי 27, 2011 10:40 am
על ידי תולעת ספרים07
דראל: אני מבין מדבריך שאתה בטוח בזה שתובל קין הם שתי דברים נפרדים והרי הם כמו מנחם עזריה וכדו - אין כל קשר ביניהם.
אמנם גם לדבריך מדוע באמת כל השבטים כולם נקראו בשם אחד כמו ראו מה בין בני לבין חמי - ראה השם את אוני - בא גד - מן המים משיתיהו - ועוד כהנה רבות - למה לא לתת להם שתים שלוש שמות - האם אין מזה כל ראיה - שלא היה בנמצא שתי שמות.
ומדוע היה על המהרש"ל להכריע בין אורי לבין מאיר עד שחיבר אותם לאחת ואמר לקרות לשם הילד שניאור - מדוע לא השיב לתת לשם הילד גם אורי וגם מאיר.

Re: תפילה על החולה - שמות אנשים

פורסם: ו' מאי 27, 2011 10:41 am
על ידי אוצר החכמה
בל כאן דנין על שם אחד בן שתי מילים-שמות, והשם הוא שניהם ביחד, כתובל קין.

שני שמות הכוונה שאדם אחד נקרא בשני שמות ובעיני אנשים גם אחד מהם הוא שמו, מצד אחד, ולכן אפשר לקרא לו ר' אלעזר שך אע"פ ששמו גם מנחם, ומצד שני כשרוצים לומר את שמו כראוי למשל בעליה לתורה אומרים את שני השמות.
ע"ז כתב רבינו הנוב"י שפעם לא היה עניין כזה, וזה הנידון, חוץ מהביאור של דראל שתובל זה הבל וקין זה קין (ואולי נקרא על שם שניהם?) ההבנה הפשטוה היא כרש"י שכאן יש שם אחד בן שתי מילים, ולא היו קוראים לו קין בלבד או תובל, כי זה אינו שמו רק תובל קין, כשם לבן ציון אין קוראים בן ולא ציון,

Re: תפילה על החולה - שמות אנשים

פורסם: ו' מאי 27, 2011 11:35 am
על ידי תולעת ספרים07
רבינו אוצר - אם הבנתי אותך נכון - הרי המבחן לשתי שמות אינו במנין התיבות - ואין זה משנה כמה תיבות יש בשמו - המבחן העיקרי הוא - אם ניתן לשלוף רק תיבה אחת מתוך כלל תיבות השמות שלו ולקרותו בשם זה.
ולדבריך במידה וניתן לשלוף רק תיבה אחת מתוך השמות שלו הרי זה מוכרח שנקרא בשתי שמות - וכמו שניתן לשלוף רק את שמו אליעזר - ואין צריך דווקא לקרותו אליעזר מנחם וכדו...
זה אכן הבחנה מעניינת ומדוייקת...

דרך אגב: האם יש התייחסות כל שהוא בפוסקים מאימתי החלו לקרות שתי שמות לאדם אחד - כלומר אשר ניתן לשלוף את אחת התיבות מתוך השם שלו - והאם אמת הדבר שכל זה החל מפני צוואת רבי יהודה החסיד...
וכפי שכתבתי למעלה..

עוד כבדרך אגב יתכן שלפי דבריך גם לא ניתן לשלוף שם יעקב מאחד הנקרא בשם יעקב ישראל - ואפשר שהוא כמו בן ציון וכדו' - שהרי שם לוואי הוא - וכפי שאמרה תורה לא יקרא עוד שמך יעקב אלא ישראל.
ויעקב וישראל חד הם - והשולפים ואומרים יעקב לבד או ישראל לבד טועים הם - ולפי"ז יתורץ הקושיא שהבאתי לעיל מהתוס' מדוע קראו לו לבעל התוס' יעקב ישראל ואין מזה כל ראיה שהיה בזמנם שתי שמות..

--------------
ומה שהקשה בזה קב עזר:
קב עזר כתב:עי* רד"ק יהושע ט"ו י"ז
עתניאל בן קנז אחי כלב,אמרו רז"ל וכו* כי כלב בן יפונה היה ועתניאל בן קנז וכו*
ויתכן לפרש וכו* והיה שם אביו יפונה וקנז כי הרבה נמצאים שתי שמות לאדם אחד.

לכאו' אין זה קשיא כל עיקר:
שהרי הרבה אישים בחז"ל ובנ"ך כינו אותם בשם אחר – ואביא כמה מהם.
נמרוד הוא כוש הוא נמרוד הוא אמרפל – ב"ר פרק מ"ב
חנוך הוא מט"ט
יסכה זו שרה – סנהדרין ס"ט עמוד א
כוש בן ימיני זה שאול - מו"ק ט"ז עמוד ב
אילת השחר זו אסתר - יומא כ"ט עמוד א
לפני אבימלך זה אכיש – מדרש שוחר טוב
דברי קהלת הוא שלמה - ריש קהלת רבה
התך זה דניאל - מגילה ט"ו עמוד ב
ועוד כהנה רבות אין ספור – והדבר ברור שכל זה כינויים שניתנו להם בהזדמנויות שונות לפי המקום והמעשים – אך בשום אופן אין הכוונה בזה שנקראו בשתי שמות – וכמו שלא יעלה על הדעת לומר שאסתר נקראת גם בשם אילת השחר.
והדברים פשוטים – עד מאוד.
שהרי לא יעלה על הדעת שבני האלוהיים שבפרשת בראשית שאמרו עליהם בגמ' יומא ס"ז עמוד ב זה עוזא ועזאל ע"ש שנקראו גם בני האלוהיים...
ובאמת שהמקור היחידי לשתי שמות הוא תובל קין וכדברי דראל – ויש לעיין היטב במפרשי רש"י כמו כן זכור לי על מדרש כל שהוא שדיבר מזה לגבי וילד לחבורתי – זה תובל קין – תנחומא בראשית י"א – וכן אצל אצל בנות האדם שאמרו שם זו נעמה אחות תובל קין – ולא מצאתי כעת איה מקומן...

Re: תפילה על החולה - שמות אנשים

פורסם: ו' מאי 27, 2011 1:44 pm
על ידי איסתרא בלגינא
דראל כתב:למי שמתעקש לטעון שתובל קין הוא שם אחד, אין לו אלא לדפוק את ראשו בקיר.

למי שלא, ישים לב שתובל הוא לשון הבל (בדומה ליבל ויובל) וקין הוא כשם בנו השני של אדם. האם עדיין יש צורך לומר שתובל קין הוא שני שמות?!



ההוא שמתעקש, מפרש כדברי רש"י.
ואם ברצונך להציע פירוש אחר הרשות בידך, אבל אין מה להתפלא ולכנות עיקש את החולק על המצאתך ומפרש כדברי רש"י.

Re: תפילה על החולה - שמות אנשים

פורסם: ו' מאי 27, 2011 2:14 pm
על ידי דראל
רש"י לא חושב שמדובר בשם אחד, ואם מישהו מוכן להראות לי את פשט דברי רש"י האומר זאת, מוזמן.

Re: תפילה על החולה - שמות אנשים

פורסם: ו' מאי 27, 2011 2:15 pm
על ידי תולעת ספרים07
ואפשר שהוקשה לי לדראל הייתכן מה שפירש רש"י (בראשית ד פסוק כ"ב) שנקרא שמו תובל קין מפני שתיבל והתקין אומנתו של קין וכו'. וכדאיתא בב"ר קין לא היה לו כלי זין להרוג בו אבל זה תיבל אומנת של קין בהכלי זין שתיקן - ממה שכתב רש" בראשית ד' פסוק י' ד"א שעשה בו פצעים הרבה שלא היה יודע מהיכן נפשו יוצאה והוא מגמ' בנסהדרין וע"ש מהרש"א חידושי אגדות.
משמע מזה שלא היה לו לקין כלי זין להורגו?
וכבר ראיתי מי שהקשה כן - ומשום כך פירש דהעיקר שנקרא תובל קין על שם שהיה נוכח בהריגתו של הבל...
ומצווה ליישב..

Re: תפילה על החולה - שמות אנשים

פורסם: ו' מאי 27, 2011 2:46 pm
על ידי תולעת ספרים07
דראל: אתה בהחלט צודק שרש"י לא קאמר בשום מקום שתובל קין זה שם אחד - וגם רבינו אוצר לא קאמר שרש"י מפרשו כשם אחד וראה מה שהאריך בזה רבינו אוצר.
העניין הוא שכבר נמנו וגמרו כאן חכמי הפורום ובראשם רבינו אוצר ששתי שמות אין הכוונה שתי מלים - שתי תיבות - אלא שתי משמעויות שונות...
והמבחן בזה הוא פשוט מאוד - אם ניתן לשלוף שם אחד מתוך שתי השמות שלו ולקרותו רק בשם אחד כמו לקרותו רק תובל או רק קין...
וכיון שגם אתה מודינא לנו שלא ניתן לדעת רש"י לכתוב בכתובה שלו רק תובל או רק קין שהרי זה משמעות אחת מתבל אומנות של קין לכן בהכרח שזה שם אחד המורכב משתי תיבות...

בקיצור: העניין הוא פשוט מאוד אתה צודק שהיה לו לרש"י לומר כמו אצל הבוז לגאי יונים (תהלים) שגאי יונים הוא תיבה אחת - אך גם רבי אוצר צודק שאי אפשר להפריד בין תובל קין ולקרותו בשם תובל לבד - וכמו שאי אפשר לקרותו לבן ציון בן לבד או ציון לבד...
תקוותי שזה הפעם השכלתי להבין כוונתך וליישר את ההדורים....

Re: תפילה על החולה - שמות אנשים

פורסם: ו' מאי 27, 2011 3:43 pm
על ידי דראל
עיינתי בב"ר, משם לקח רש"י את פירושו. לאחר עיון ניתן לומר שאכן המבין פשט ברש"י שלדעת רש"י זהו שם אחד צודק, דא עקא שזה אינו פשט הכתובים! זהו עוד ביטוי למדרשי השמות הרבים יש בתנ"ך בכלל ובפרשת בראשית בפרט, ועליהם אומר רש"י: "דברי אגדה הם בב"ר" (בראשית ד כ)

ראו, למשל, את דברי הרד"ק (שם פסוק כב): "ובקראם אותו בשני שמות תובל קין, אפשר כי בהולדו קראו אותו תובל, ומת קין בעת ההיא וחברה לו שמו על שמו הראשון לזכרון קין".

ומכאן לשיטת האלה שאינם רואים בשם 'תובל קין' שם שכל אחד מחלקיו יכול לעמוד בצורה עצמאית. הרי אין עוררין על כך שהשם 'קין' יכול לעמוד בצורה עצמאית. באותה מידה ניתן לומר זאת על השם 'תובל', הדומה לאחיו יבל ויובל.

Re: תפילה על החולה - שמות אנשים

פורסם: ו' מאי 27, 2011 5:00 pm
על ידי ישבב הסופר
תולעת ספרים07 כתב:ומה שהקשה בזה קב עזר:
קב עזר כתב:עי* רד"ק יהושע ט"ו י"ז
עתניאל בן קנז אחי כלב,אמרו רז"ל וכו* כי כלב בן יפונה היה ועתניאל בן קנז וכו*
ויתכן לפרש וכו* והיה שם אביו יפונה וקנז כי הרבה נמצאים שתי שמות לאדם אחד.

לכאו' אין זה קשיא כל עיקר:
שהרי הרבה אישים בחז"ל ובנ"ך כינו אותם בשם אחר – ואביא כמה מהם.
נמרוד הוא כוש הוא נמרוד הוא אמרפל – ב"ר פרק מ"ב
חנוך הוא מט"ט
יסכה זו שרה – סנהדרין ס"ט עמוד א
כוש בן ימיני זה שאול - מו"ק ט"ז עמוד ב
אילת השחר זו אסתר - יומא כ"ט עמוד א
לפני אבימלך זה אכיש – מדרש שוחר טוב
דברי קהלת הוא שלמה - ריש קהלת רבה
התך זה דניאל - מגילה ט"ו עמוד ב
ועוד כהנה רבות אין ספור – והדבר ברור שכל זה כינויים שניתנו להם בהזדמנויות שונות לפי המקום והמעשים – אך בשום אופן אין הכוונה בזה שנקראו בשתי שמות – וכמו שלא יעלה על הדעת לומר שאסתר נקראת גם בשם אילת השחר.
והדברים פשוטים – עד מאוד.
שהרי לא יעלה על הדעת שבני האלוהיים שבפרשת בראשית שאמרו עליהם בגמ' יומא ס"ז עמוד ב זה עוזא ועזאל ע"ש שנקראו גם בני האלוהיים...
ובאמת שהמקור היחידי לשתי שמות הוא תובל קין וכדברי דראל – ויש לעיין היטב במפרשי רש"י כמו כן זכור לי על מדרש כל שהוא שדיבר מזה לגבי וילד לחבורתי – זה תובל קין – תנחומא בראשית י"א – וכן אצל אצל בנות האדם שאמרו שם זו נעמה אחות תובל קין – ולא מצאתי כעת איה מקומן...

מוזר מאוד, שלא די שלא התייחסת שכבר הבאתי לעיל תוכן כל הודעתך הארוכה, בקצרה אך לא באריכות, אבל ביותר יפלא על השמות השניות שהבאת כאן, אילת השחר איננו שם אלא דרש מהפסוק, מה שחר סוף כל הלילה אף אסתר סוף כל הניסים. ופשוט. ואם ביקשת להביא שם נוסף לאסתר מדוע לא הבאת 'הדסה' שמה שנקרא לה במגילת אסתר "ויהי אומן את הדסה היא אסתר בת דודו"??!
ומה שהבאת מחנוך זה מט"ט, פשוט שמגוחך.
יש שלל אנשים שאמרו חז"ל ואף מפורשים או רמוזים בתנ"ך שנקראו בשמות שונות, ולא צריך להרחיק לכת עד לעוזא ועזאל.

Re: תפילה על החולה - שמות אנשים

פורסם: ו' מאי 27, 2011 7:23 pm
על ידי איסתרא בלגינא
דראל כתב:עיינתי בב"ר, משם לקח רש"י את פירושו. לאחר עיון ניתן לומר שאכן המבין פשט ברש"י שלדעת רש"י זהו שם אחד צודק, דא עקא שזה אינו פשט הכתובים! זהו עוד ביטוי למדרשי השמות הרבים יש בתנ"ך בכלל ובפרשת בראשית בפרט, ועליהם אומר רש"י: "דברי אגדה הם בב"ר" (בראשית ד כ)

ראו, למשל, את דברי הרד"ק (שם פסוק כב): "ובקראם אותו בשני שמות תובל קין, אפשר כי בהולדו קראו אותו תובל, ומת קין בעת ההיא וחברה לו שמו על שמו הראשון לזכרון קין".

ומכאן לשיטת האלה שאינם רואים בשם 'תובל קין' שם שכל אחד מחלקיו יכול לעמוד בצורה עצמאית. הרי אין עוררין על כך שהשם 'קין' יכול לעמוד בצורה עצמאית. באותה מידה ניתן לומר זאת על השם 'תובל', הדומה לאחיו יבל ויובל.


ברוך שהביאך להודות במקצת,
ואין לי מושג למה פסקת שזה אינו פשט הכתובים,
ומ"מ להחליט שפשט הכתובים הוא דווקא כדבריך ועי"ז להביא ראיה - נו נו. אתה יודע למה קראו למגפיעש מגפיעש? ולמה קראו למכנדבי מכנדבי ולא פשחור?

אין אנו יודעים פירוש כל השמות שבתנ"ך, ואין ביד השערה כזו או אחרת להוות ראיה לדבר שלא מצאנו דוגמתו בשום מקום אחר בתנ"ך ולא בחז"ל ובבאים אחריהם עד לפני כמה מאות שנים.

אגב גם בדברי רד"ק אין הכרע אם פירושו שהיו לו שני שמות כנהוג בינינו או שהוסיפו לשמו את שם קין לזכרון קין והיה שמו - "תובל-קין", שם אחד משני מילים.

Re: תפילה על החולה - שמות אנשים

פורסם: ו' מאי 27, 2011 7:48 pm
על ידי דראל
איסתרא בלגינא כתב:
דראל כתב:עיינתי בב"ר, משם לקח רש"י את פירושו. לאחר עיון ניתן לומר שאכן המבין פשט ברש"י שלדעת רש"י זהו שם אחד צודק, דא עקא שזה אינו פשט הכתובים! זהו עוד ביטוי למדרשי השמות הרבים יש בתנ"ך בכלל ובפרשת בראשית בפרט, ועליהם אומר רש"י: "דברי אגדה הם בב"ר" (בראשית ד כ)

ראו, למשל, את דברי הרד"ק (שם פסוק כב): "ובקראם אותו בשני שמות תובל קין, אפשר כי בהולדו קראו אותו תובל, ומת קין בעת ההיא וחברה לו שמו על שמו הראשון לזכרון קין".

ומכאן לשיטת האלה שאינם רואים בשם 'תובל קין' שם שכל אחד מחלקיו יכול לעמוד בצורה עצמאית. הרי אין עוררין על כך שהשם 'קין' יכול לעמוד בצורה עצמאית. באותה מידה ניתן לומר זאת על השם 'תובל', הדומה לאחיו יבל ויובל.


ברוך שהביאך להודות במקצת,
ואין לי מושג למה פסקת שזה אינו פשט הכתובים,
ומ"מ להחליט שפשט הכתובים הוא דווקא כדבריך ועי"ז להביא ראיה - נו נו. אתה יודע למה קראו למגפיעש מגפיעש? ולמה קראו למכנדבי מכנדבי ולא פשחור?

אין אנו יודעים פירוש כל השמות שבתנ"ך, ואין ביד השערה כזו או אחרת להוות ראיה לדבר שלא מצאנו דוגמתו בשום מקום אחר בתנ"ך ולא בחז"ל ובבאים אחריהם עד לפני כמה מאות שנים.

אגב גם בדברי רד"ק אין הכרע אם פירושו שהיו לו שני שמות כנהוג בינינו או שהוסיפו לשמו את שם קין לזכרון קין והיה שמו - "תובל-קין", שם אחד משני מילים.


כל המכיר קצת במדרשי שמות חז"ליים, ובקונטסקט של ב"ר בפרט, מבין מהו פשט ומהו מדרש שם. לא במקרה ציינתי את רש"י שאומר: "דברי אגדה הם בב"ר", כדן לגבי שמן של עדה וצילה.
נקוט כלל בידך, אם הפירוש מוסיף דבר שאינו מופיע בכתובים אותו הוא כי אינו פשט כלל. מניין שתובל קין תיבל את מעשי קין?! מה אנו יודעים על מעשי תובל קין בכלל?!

Re: תפילה על החולה - שמות אנשים

פורסם: ו' מאי 27, 2011 7:50 pm
על ידי איסתרא בלגינא
ומנין אנו יודעים שקראו שמו על שם קין? אין אלו אלא השערות בלבד כדי טענה ובודאי שלא כדי הוכחה.

Re: תפילה על החולה - שמות אנשים

פורסם: ו' מאי 27, 2011 7:53 pm
על ידי דראל
.

Re: תפילה על החולה - שמות אנשים

פורסם: ו' מאי 27, 2011 7:56 pm
על ידי דראל
איסתרא בלגינא כתב:ומנין אנו יודעים שקראו שמו על שם קין? אין אלו אלא השערות בלבד כדי טענה ובודאי שלא כדי הוכחה.


אכן, לא בכדי השתמש הרד"ק במילה 'אפשר'. סברתו היא אמנם הגיונית - קריאה ע"ש אבי המשפחה היתה קיימת כבר בימי התנ"ך, ראה, למשל, דברי הימים א פרק ז - אך לא מוכחת, ולכן הרד"ק הסתייג ממנה קמעא.

Re: תפילה על החולה - שמות אנשים

פורסם: ב' מאי 30, 2011 1:11 am
על ידי גוראריה
דראל כתב:עיינתי בב"ר, משם לקח רש"י את פירושו. לאחר עיון ניתן לומר שאכן המבין פשט ברש"י שלדעת רש"י זהו שם אחד צודק, דא עקא שזה אינו פשט הכתובים! זהו עוד ביטוי למדרשי השמות הרבים יש בתנ"ך בכלל ובפרשת בראשית בפרט, ועליהם אומר רש"י: "דברי אגדה הם בב"ר" (בראשית ד כ)

ראו, למשל, את דברי הרד"ק (שם פסוק כב): "ובקראם אותו בשני שמות תובל קין, אפשר כי בהולדו קראו אותו תובל, ומת קין בעת ההיא וחברה לו שמו על שמו הראשון לזכרון קין".

ומכאן לשיטת האלה שאינם רואים בשם 'תובל קין' שם שכל אחד מחלקיו יכול לעמוד בצורה עצמאית. הרי אין עוררין על כך שהשם 'קין' יכול לעמוד בצורה עצמאית. באותה מידה ניתן לומר זאת על השם 'תובל', הדומה לאחיו יבל ויובל.

הבה ונסכם: לרש"י תובל קין זה שם א'.
לרד"ק נראית תופעת ב' השמות מפליאה, וע"כ הוא בעצם מתרץ שקראו לו רק תובל! וקין נוסף מאוחר יותר משום מעשה שהיה וכזכרון לסבא וכו'.
ועדיין לא מצינו מי מהראשונים שיסבור שקראו לכתחילה ב' שמות.

Re: תפילה על החולה - שמות אנשים

פורסם: ג' מאי 31, 2011 1:17 pm
על ידי חכם באשי
תולעת ספרים07 כתב:דיברתי היום עם ידען גדול והוא טען לי שהראשון שנקרא בשתי שמות הוא הרמ"ע מפאנו זי"ע [רבי מנחם עזריה מפאנו]
.


הנה לפניך מצבה מפרס, משנת ד'תתקנא (1191), בה הנפטר נקרא בשני שמות (או שלושה).
26.png
26.png (27.65 KiB) נצפה 11095 פעמים

Re: תפילה על החולה - שמות אנשים

פורסם: ג' מאי 31, 2011 1:44 pm
על ידי חכם באשי
ראו גם המצורף כאן (הקונטרס מצוי באוצר), ובמחילה מכבודו הכותב לא דק.
שני שמות.png
שני שמות.png (66.1 KiB) נצפה 11094 פעמים

שני שמות2.png
שני שמות2.png (64.14 KiB) נצפה 11094 פעמים

Re: תפילה על החולה - שמות אנשים

פורסם: ג' מאי 31, 2011 2:46 pm
על ידי חד וחלק
איני מספיק בלתי עסוק כדי לקרוא את כל האשכול הנרחב בעיון, אבל מקופיא ימצאו התגוששים כאן ענין בדברים הבאים מתוך הספר דרך שיחה.

דרך שיחה 1.PNG
דרך שיחה 1.PNG (122.73 KiB) נצפה 11084 פעמים


דרך שיחה 2.PNG
דרך שיחה 2.PNG (85.78 KiB) נצפה 11084 פעמים


דרך שיחה 3.PNG
דרך שיחה 3.PNG (132.17 KiB) נצפה 11084 פעמים

Re: תפילה על החולה - שמות אנשים

פורסם: ג' מאי 31, 2011 2:51 pm
על ידי חד וחלק
אוסיף שידוע המעשה מהגאון שפסק לכתוב בת שבע בשורה אחת, וסתם חידתו 'תמכתי יתדותי בשלוש עשרה תבות'. והוברר שכיון לדברי חז"ל שבת שבע בדקה בי"ג מפות, ולמדו כן ממה שנאמר באותו פסוק שלוש עשרה תבות, ואם תיבות 'בת שבע' הן שתיים, יש בפסוק ארבע עשרה תבות. הידענים ודאי ימצאו מקורו.

Re: תפילה על החולה - שמות אנשים

פורסם: ג' מאי 31, 2011 3:10 pm
על ידי דראל
הובא בקובץ שהעלית אתה

Re: תפילה על החולה - שמות אנשים

פורסם: ג' מאי 31, 2011 3:36 pm
על ידי חד וחלק
דראל כתב:הובא בקובץ שהעלית אתה

חה חה. זכרתי שיש דפים בענין בדרך שיחה, והעליתם אפילו בלי לקרוא מה יש שם.

Re: תפילה על החולה - שמות אנשים

פורסם: ד' יוני 01, 2011 9:56 pm
על ידי איסתרא בלגינא
חכם באשי כתב:
תולעת ספרים07 כתב:דיברתי היום עם ידען גדול והוא טען לי שהראשון שנקרא בשתי שמות הוא הרמ"ע מפאנו זי"ע [רבי מנחם עזריה מפאנו]
.


הנה לפניך מצבה מפרס, משנת ד'תתקנא (1191), בה הנפטר נקרא בשני שמות (או שלושה).
26.png


מסתבר שהכוונה אברהם בן משה בן יעקב, ובמקומות רבים היה הדרך לקרא כן (ומעין טעותם של אלו הקוראים שמשון רפאל ע"ש רש"ר הירש)

Re: תפילה על החולה - שמות אנשים

פורסם: ד' יוני 01, 2011 11:53 pm
על ידי חכם באשי
איסתרא,
1. קודם שתפרוך את המובן מן המצבה עליך להוכיח, שאכן בפרס של אותה תקופה נהגו לקרוא לבן-אדם על שם אביו וסבו גם יחד. משונה ביותר!

2. המצבה פורסמה במאמרו של ש' שקד, פרקים במורשתם הקדומה של יהודי פרס, פעמים, 23, תשמה, עמ' 26 (ניתן להורידו מאתרם של יד בן צבי), ושם פורסמו עוד שני מצבות מאותו המקום והזמן (לערך), באחת מהן נרשם: "דויד בן כלחסן", ובשניה: "רושנאי בן משה".
מדוע במצבות אלו נוסף 'משום מה' תיבת 'בן'?!...

Re: תפילה על החולה - שמות אנשים

פורסם: ו' יוני 03, 2011 3:23 pm
על ידי איסתרא בלגינא
1. אין זה משונה כלל, כי אפשר שהיו שני אברהם משה הדרים בעיר אחת וע"כ קראום משולשים.

2. אדרבא, תקשי לדידך היכן נעלם אביו של אותו א' מ' י' , ובכל המצבות הוזכר שם האב ודוקא כאן לא? משונה ביותר!
אלא היא הנותנת, כיון שקראו אותו אדם משולש השמיטו תיבת 'בן' מפני האריכות.

וכנביא בחשבון שאין כלל ידוע מנהג קריאת ב' שמות עד לפני כמה מאות שנים הרי שודאי שהסבר זה מסתבר יותר.

הגע עצמך, אילו לא היה מנהג זה ידוע אף אצלנו, והיה מאן דהוא ממציא לומר שנהגו מנהג מוזר לקרוא ב' שמות יש מאין על סמך אותה מצבה, הלא לשחוק היה הדבר בעיניך. ואם כן הוא אותו הדבר ממש כי מה שאצלנו קוריאם כן הוא דבר שנתחדש בבירור מאוחר יותר, ואין זה לא מעלה ולא מוריד לענין הסתברות המנהג בימיהם.

Re: תפילה על החולה - שמות אנשים

פורסם: ד' נובמבר 16, 2011 9:37 pm
על ידי יאיר
אנא להתפלל וללמוד לרפואת תמיר בן מרים. (אברך חשוב).

Re: תפילה על החולה - שמות אנשים

פורסם: ה' מרץ 14, 2013 2:24 pm
על ידי שליטא
בקשה מכל החברים

אחי הגדול עומד לעבור ניתוח בשעה 15:00 זה ניתוח לא פשוט
אני מבקש לקרוא פרק תהילים אחד לרפואתו בתוך שאר חולי עמו ישראל

נא להגיד לפני לרפואת יוסף בן חנה בתוך שאר חולי עמו ישראל - תודה
(א) שִׁיר הַמַּעֲלוֹת מִמַּעֲמַקִּים קְרָאתִיךָ יְקֹוָק:
(ב) אֲדֹנָי שִׁמְעָה בְקוֹלִי תִּהְיֶינָה אָזְנֶיךָ קַשֻּׁבוֹת לְקוֹל תַּחֲנוּנָי:
(ג) אִם עֲוֹנוֹת תִּשְׁמָר יָהּ אֲדֹנָי מִי יַעֲמֹד:
(ד) כִּי עִמְּךָ הַסְּלִיחָה לְמַעַן תִּוָּרֵא:
(ה) קִוִּיתִי יְקֹוָק קִוְּתָה נַפְשִׁי וְלִדְבָרוֹ הוֹחָלְתִּי:
(ו) נַפְשִׁי לַאדֹנָי מִשֹּׁמְרִים לַבֹּקֶר שֹׁמְרִים לַבֹּקֶר:
(ז) יַחֵל יִשְׂרָאֵל אֶל יְקֹוָק כִּי עִם יְקֹוָק הַחֶסֶד וְהַרְבֵּה עִמּוֹ פְדוּת:
(ח) וְהוּא יִפְדֶּה אֶת יִשְׂרָאֵל מִכֹּל עֲוֹנֹתָיו:

מי שקורא תיקון הכללי שיזכיר לפני כן לרפואת יוסף בן חנה - תודה לכולם :)

Re: תפילה על החולה - שמות אנשים

פורסם: ב' ספטמבר 23, 2013 3:48 pm
על ידי חשבונות רבים
דראל כתב:לפעמים נתינת ההסבר לשם, מאוחרת מנתינת השם עצמו. למשל: "שם האחד פלג, כי בימיו נפלגה הארץ" (בראשית י כה). כאן נהנה המספר מיתרון טמפוראלי ויכול לפרש את השם על סמך אירוע שקרה מאוחר יותר.

איך זה שכולם שתקו לדברים החצופים האלו?!
סדר עולם פ"א והובא ברש"י על אתר
א"ר יוסי נביא גדול היה עבר שקרא שם בנו פלג ברוח הקודש

Re: תפילה על החולה - שמות אנשים

פורסם: ב' ספטמבר 23, 2013 4:40 pm
על ידי יאיר
התרגלנו..
(ועוד, שהכותב התכוון כנראה עפ"י הפשט).

Re: תפילה על החולה - שמות אנשים

פורסם: ב' ספטמבר 23, 2013 11:37 pm
על ידי מזמור שיר
ראיתי ב"לדעת" שהוסיפו היום לגר"ע יוסף את השם "חיים".

Re: תפילה על החולה - שמות אנשים

פורסם: ג' ספטמבר 24, 2013 4:13 am
על ידי ארי במסתרים
אגב, מהו שמו האמיתי של מרן הגר"ע?
כפי איך שהבנתי עובדיה הוא שם המשפחה שלו ורק הוא החליף את זה אח"כ ליוסף (וראיה מאחיו שמשפחתם היא עובדיה), אבל לפי זה איך קראו לו בצעירותו עובדיה עובדיה או יוסף עובדיה?
במודעות שמתפרסמות כתוב להתפלל לרפואת רבי עובדיה יוסף בן ג'ורג'יה.

Re: תפילה על החולה - שמות אנשים

פורסם: ג' ספטמבר 24, 2013 10:40 am
על ידי ארי במסתרים
קבלתי באישי
כשנולד הרב עבדיה, נקרא שמו בישראל 'יוסף חיים' בן יעקב עבדיה. במהלך השנים השיל הרב עבדיה את שמו השני, והחליף בין שם המשפחה לשמו הפרטי.

מה ההסבר בזה?

Re: תפילה על החולה - שמות אנשים

פורסם: ג' ספטמבר 24, 2013 10:54 am
על ידי יאיר
בויקי:
"נקרא בשם 'עובדיה' על שמו של רבי עבדאללה סומך ו'יוסף' על שמו של רבי יוסף חיים".

Re: תפילה על החולה - שמות אנשים

פורסם: ד' אוקטובר 09, 2013 12:48 pm
על ידי איש רגיל
שמעתי שלאחר הפטירה שאלו ברדיו את בנו הרב יצחק שליט"א לגבי השם, וענה שבתחילה נקרא 'עובדיה יוסף', ומשפחתו 'עובדיה'. כיון שראה שזה יצוא קצת משונה שהוא מכונה 'הרב עובדיה יוסף עובדיה', ע"כ החליף את משפחתו ל'יוסף', ומאז הוא כונה 'הרב עובדיה יוסף', כ'יוסף' משמש הן כשמו הפרטי השני, והן כשם משפחתו.
הרב צחק יוסף הורה עוד שלא להשתמש בשם 'חיים', כיון ששם שמוסיפים לחולה והחולה לא קם מחוליו זה, אין הוא נחשב לשמו. זי"ע.

Re: תפילה על החולה - שמות אנשים

פורסם: ג' ספטמבר 12, 2017 10:52 am
על ידי פלגינן
אבקש מהחברים היקרים, אנא התפללו להצלתו של קרוב משפחתי, אב לכמה ילדים, שהתגלה בראשו גידול ממאיר.
שמו לתפילה - אוריה חיים בן מרים

ניתן גם להצטרף כאן לספר תהלים: http://tehilimyahad.com/mr.jsp?r=wtP0ID2iC7

Re: תפילה על החולה - שמות אנשים

פורסם: ד' ספטמבר 13, 2017 9:36 pm
על ידי ירח בן יומו
פלגינן כתב:אוריה
בשורוק או בחולם?

Re: תפילה על החולה - שמות אנשים

פורסם: ד' ספטמבר 13, 2017 9:47 pm
על ידי פלגינן
ירח בן יומו כתב:
פלגינן כתב:אוריה
בשורוק או בחולם?

האמת היא שמעולם לא חשבתי על זה... רגילים לקרוא לו עם שורוק.
(עד כדי כך?)

ובהזדמנות זו אחזור על בקשתי:

פלגינן כתב:אבקש מהחברים היקרים, אנא התפללו להצלתו של קרוב משפחתי, אב לכמה ילדים, שהתגלה בראשו גידול ממאיר.
שמו לתפילה - אוריה חיים בן מרים

ניתן גם להצטרף כאן לספר תהלים: http://tehilimyahad.com/mr.jsp?r=wtP0ID2iC7

Re: תפילה על החולה - שמות אנשים

פורסם: א' דצמבר 10, 2017 2:29 pm
על ידי פלגינן
פלגינן כתב:אבקש מהחברים היקרים, אנא התפללו להצלתו של קרוב משפחתי, אב לכמה ילדים, שהתגלה בראשו גידול ממאיר.
שמו לתפילה - אוריה חיים בן מרים

אנא הוסיפו להעתיר בתפילה. מחר בבוקר ייערך ניתוח.
תודה.

Re: תפילה על החולה - שמות אנשים

פורסם: ב' דצמבר 11, 2017 2:44 pm
על ידי פלגינן
פלגינן כתב:
פלגינן כתב:אבקש מהחברים היקרים, אנא התפללו להצלתו של קרוב משפחתי, אב לכמה ילדים, שהתגלה בראשו גידול ממאיר.
שמו לתפילה - אוריה חיים בן מרים

אנא הוסיפו להעתיר בתפילה. מחר בבוקר ייערך ניתוח.
תודה.

בשעות אלו - http://tehilimyahad.com/mr.jsp?r=Odot0QU8cov