עמוד 4 מתוך 6

Re: אשכול - שאלות פשוטות

פורסם: ב' נובמבר 18, 2013 1:45 am
על ידי מאיר סובל
אם כן דבריך הקודמין צריכים תיקון נוסח, אם באפשרותך עדיין תתקן.

Re: אשכול - שאלות פשוטות

פורסם: ב' נובמבר 18, 2013 1:59 am
על ידי מי שאמר
מש"כ כאן בשם המ"ב
כוונתי להוכיח מזה שעוד בזמן המ"ב לא נהגו ששתיים אומרים קדיש.

Re: אשכול - שאלות פשוטות

פורסם: ב' נובמבר 18, 2013 7:13 pm
על ידי עתניאל בן קנז

לא על אף, אלא גם בגלל...
הבית החיים העתיק של קראקא קיים גם כיום, האם ידוע או שמוע, על מציבה משונה כזאת " ר' אברהם בעין אחת', באותיות זהב?
העליה לרגל כל שנה בלג בעומר לקברו של הרמ"א, היתה מהגדולות בפולין. האם לא מצא אף אחד מהעולים לשם לציין ולספר לנו על מציבה משונה כזאת. (שלפי הכותב קיימת גם כיום בשנת תרס...).

הסיפור המשונה והלא ידוע, בלא שום רקע הסטורי, זועק שהינו אגדה בלבד...

Re: אשכול - שאלות פשוטות

פורסם: ב' פברואר 24, 2014 11:35 pm
על ידי יאיר
שמעתי שיש איסור 'לאכול' חתיכת עור קטנה מבשרו כגון מסביב ראש אצבעו (=ליד הציפורן. מצוי הרבה שחותך שם עם שיניו), משום ש"בשר אדם" אינו כשר לאכילה. האם הדבר נכון? אשמח למקורות.

Re: אשכול - שאלות פשוטות

פורסם: ב' פברואר 24, 2014 11:52 pm
על ידי קולמוס הסופר
בס"ד
בן איש חי הלכות שנה ב 233.JPG
בן איש חי הלכות שנה ב 233.JPG (39.17 KiB) נצפה 10622 פעמים

Re: אשכול - שאלות פשוטות

פורסם: ב' פברואר 24, 2014 11:55 pm
על ידי יאיר
יישר כח ר' קולמוס!

Re: אשכול - שאלות פשוטות

פורסם: ג' פברואר 25, 2014 12:02 am
על ידי מה שנכון נכון
כף החיים עט.GIF
כף החיים עט.GIF (21.37 KiB) נצפה 10618 פעמים

כף החיים עט 2.GIF
כף החיים עט 2.GIF (8.06 KiB) נצפה 10618 פעמים

Re: אשכול - שאלות פשוטות

פורסם: ג' פברואר 25, 2014 12:09 am
על ידי יאיר
יישר כח ר' מה שנכון!

Re: אשכול - שאלות פשוטות

פורסם: ג' פברואר 25, 2014 12:12 am
על ידי חקר
דעת הרמב"ם ידועה דאסור מדאורייתא, עי' הל' מאכ"ס פ"ד.

Re: אשכול - שאלות פשוטות

פורסם: ג' פברואר 25, 2014 12:21 am
על ידי מה שנכון נכון
חקר כתב:דעת הרמב"ם ידועה דאסור מדאורייתא, עי' הל' מאכ"ס פ"ד.

ראה בבא"ח שהובא לעיל דהיינו דוקא בבשר האדם ולא בעורו.

Re: אשכול - שאלות פשוטות

פורסם: ג' פברואר 25, 2014 9:38 am
על ידי חקר
לא ראיתי בא"ח, אבל ברמב"ם זה מפורש: ואלו שעורותיהן כבשרן, עור האדם וכו'.

Re: אשכול - שאלות פשוטות

פורסם: ג' פברואר 25, 2014 9:42 am
על ידי בן החבורה
ומה עם הציפרניים?

Re: אשכול - שאלות פשוטות

פורסם: ג' פברואר 25, 2014 10:49 am
על ידי יאיר
צפרניים שמעתי מאותו אחד שאין בעיה מדין זה אבל קרוב לודאי שיש (איסור לאכלן) משום 'בל תשקצו'..

Re: אשכול - שאלות פשוטות

פורסם: ג' פברואר 25, 2014 10:52 am
על ידי בן החבורה
של מי הוא שיקול הדעת ש"קרוב לודאי"? של דע"ת או של דעבעה"ב?

Re: אשכול - שאלות פשוטות

פורסם: ג' פברואר 25, 2014 10:54 am
על ידי מה שנכון נכון
חקר כתב:לא ראיתי בא"ח, אבל ברמב"ם זה מפורש: ואלו שעורותיהן כבשרן, עור האדם וכו'.

מקור דברי הבא"ח הוא בפמ"ג, ובאמת מצאתי שתמהו עליו מדברי הרמב"ם וכמו שכתבת.
שחיטת חולין.GIF
שחיטת חולין.GIF (16.84 KiB) נצפה 10577 פעמים

חיי הלוי ה.PDF
(344.07 KiB) הורד 448 פעמים

וראה עוד כאן גם לענין צפרנים קשקשים וכו'.
מראה דבר.PDF
(437.14 KiB) הורד 345 פעמים

Re: אשכול - שאלות פשוטות

פורסם: ג' פברואר 25, 2014 10:55 am
על ידי יאיר
'קרוב לודאי וכו' הוא דעתי וכוונתי היא שאם מואס בכך ודאי שעובר על 'בל תשקצו' ופשוט.

Re: אשכול - שאלות פשוטות

פורסם: ג' פברואר 25, 2014 11:19 am
על ידי בן החבורה
מי מואס בכך? הוא עצמו? רוב האנשים הכוססים ציפורניהם ובולעים אותם אינם מואסים בכך

Re: אשכול - שאלות פשוטות

פורסם: ג' פברואר 25, 2014 11:29 am
על ידי יאיר
בן החבורה כתב:מי מואס בכך? הוא עצמו? רוב האנשים הכוססים ציפורניהם ובולעים אותם אינם מואסים בכך


יתכן. (אך זה לא פשוט שכל מה שאדם עושה אינו מואס בו ויתכן מצב שבתחילה מואס ואחרי זמן כבר לא)

ועיין כאן: viewtopic.php?f=17&t=4363

Re: אשכול - שאלות פשוטות

פורסם: ד' פברואר 26, 2014 10:06 am
על ידי איש רגיל
כסיסת ציפרנים אינה אכילה, היא כסיסה. ראה גמ' ברכות (לו:) "כס פלפלי ביומי דכפורי פטור, כס זנגבילא ביומא דכפורי פטור". וברש"י: כל דבר שאדם אוכל שלא כדרכו מקרי כסיסה. וכן נפסק ברמב"ם ובשו"ע.

Re: אשכול - שאלות פשוטות

פורסם: ב' יוני 30, 2014 2:01 am
על ידי יאיר
האם ספרדי שמקדש על מיץ ענבים יוצא י"ח בדיעבד והאם הוא מוציא ידי חובה אשכנזי בקידוש על מיץ ענבים?

Re: אשכול - שאלות פשוטות

פורסם: ב' יוני 30, 2014 2:08 am
על ידי מה שנכון נכון
אי"ז ברור כלל שיש הבדל בהלכה בין ספרדים לאשכנזים בענין זה וראה כאן ובשו"ת עולת יצחק ב,סח ואכמ"ל.
גם מצד המציאות, כיום נשתנה למעליותא ורובו יין כעדות הר"מ שטרנבוך וכ"כ הריח"ס ועוד.
בעיקר הענין ראה בשו"ת חזו"ע ח"א עמוד פא דכשר לכוס של ברכה מדין חמר מדינה.
אלא שברכתו שהכל ולא בפה"ג, ובדיעבד אם קדש בליל שבת ובירך עליו בפה"ג ונזכר קודם ששתה, סגי שיברך עליו עתה שהכל ויוצא יד"ח כמ"ש המ"ב רעא,עח גבי שיכר. [איני נכנס כעת לנושא סב"ל נגד מרן].
אמנם להוציא אשכנזי לכאורה ודאי יכול מדין ערבות אף דלדידיה ל"מ וראה סימן קסז ס"כ.

Re: אשכול - שאלות פשוטות

פורסם: ב' יוני 30, 2014 2:11 am
על ידי יאיר
יישר כח!

Re: אשכול - שאלות פשוטות

פורסם: ב' ספטמבר 07, 2015 9:00 pm
על ידי יאיר
שאלוני, האם אדם יכול ללמוד בדיעבד ללא בגדים (כשאין לבו רואה ערותו) או שהדבר אסור מעיקר הדין ועדיף שלא ילמד כלל?

Re: אשכול - שאלות פשוטות

פורסם: ב' ספטמבר 07, 2015 9:34 pm
על ידי יאיר1
ישנה שמועה שר' הלל זקס זצ"ל היה לומד בביתו עם גופיה.
אבל בפשטות נראה לי שמותר, מה יכולה להיות הבעיה?
אולם ברור שלא מספיק שליבו אינו רואה את הערווה, אלא שהערווה תהיה מכוסה.

Re: אשכול - שאלות פשוטות

פורסם: ב' ספטמבר 07, 2015 10:09 pm
על ידי יבנה
המעשה היה עם החפץ חיים בעזרת נשים שהוריד חולצתו ונשאר עם טליתו כו' כפי שסיפר בנו.
בברכות ושאר דברים בעינן רק כיסוי ערוה, ודוקא בתפילה בעינן טפי.

Re: אשכול - שאלות פשוטות

פורסם: ב' ספטמבר 07, 2015 10:35 pm
על ידי שיף
יכול להיות שהיו ב' מעשים..

Re: אשכול - שאלות פשוטות

פורסם: ג' ספטמבר 08, 2015 6:23 pm
על ידי יאיר1
אני מדבר על סיפור אחר לחלוטין.

Re: אשכול - שאלות פשוטות

פורסם: ג' ספטמבר 08, 2015 7:50 pm
על ידי עתניאל בן קנז
יאיר1 כתב:ישנה שמועה שר' הלל זקס זצ"ל היה לומד בביתו עם גופיה.
אבל בפשטות נראה לי שמותר, מה יכולה להיות הבעיה?


לא כ"כ מסתדר לי עם ההרגשה של 'הקב"ה יושב ושונה כנגדו'.
(כוונתי לגופיה, לא לשאלת השואל לגבי 'דיעבד').

Re: אשכול - שאלות פשוטות

פורסם: ג' ספטמבר 08, 2015 8:28 pm
על ידי מה שנכון נכון
יבנה כתב:המעשה היה עם החפץ חיים בעזרת נשים שהוריד חולצתו ונשאר עם טליתו כו' כפי שסיפר בנו.

דוגמא מדרכי אבי.GIF
דוגמא מדרכי אבי.GIF (4.59 KiB) נצפה 10132 פעמים

Re: אשכול - שאלות פשוטות

פורסם: ג' ספטמבר 08, 2015 9:05 pm
על ידי יאיר
אם מישהו לא הבין, כמובן ששאלת השואל היא גם כשאינו לבוש ציצית, גופיה ומכנסיים, (וגרביים ו/או נעליים).

Re: אשכול - שאלות פשוטות

פורסם: ג' ספטמבר 08, 2015 10:17 pm
על ידי יבנה
שולחן ערוך סימן עד סעיף ו
היתה טליתו חגורה על מתניו לכסותו ממתניו ולמטה אף על פי שממתניו ולמעלה הוא ערום מותר לקרות ק"ש אבל להתפלל אסור עד שיכסה לבו.
וכתב ע"ז המ"ב ס"ק כ"ד -
לבו - ה"ה כל גופו ונקט לבו איידי דרישא דבק"ש א"צ לכסות לבו. וטעם דתפלה חמורה לפי שבתפלה צריך לראות את עצמו כעומד לפני המלך ומדבר עמו שצריך לעמוד באימה אבל בק"ש אינו מדבר לפני המלך.
מבואר שדוקא בתפלה אסור משום שעומד לפני המלך, אבל בתורה שאינו כן יהיה מותר ותלוי רק בכיסוי הערוה.

Re: אשכול - שאלות פשוטות

פורסם: ד' ספטמבר 09, 2015 12:13 am
על ידי יאיר1
עתניאל בן קנז כתב:
יאיר1 כתב:ישנה שמועה שר' הלל זקס זצ"ל היה לומד בביתו עם גופיה.
אבל בפשטות נראה לי שמותר, מה יכולה להיות הבעיה?


לא כ"כ מסתדר לי עם ההרגשה של 'הקב"ה יושב ושונה כנגדו'.
(כוונתי לגופיה, לא לשאלת השואל לגבי 'דיעבד').

היה לו טעם לזה, כמדומני מפני שהיה חם.
בכל אופן זו שמועה ולא סיפור מוסמך, יבואו תלמידיו ויכחישו או יאשרו.

Re: אשכול - שאלות פשוטות

פורסם: ש' ספטמבר 19, 2015 11:38 pm
על ידי יאיר
זכור לי שראיתי במס' סוטה (כנראה ברש"י) ובהלכה שיש לברך ברכה"מ וכל הברכות בקול רם (אפילו אין מי שיענה אמן) ולע"ע לא מצאתי (אלא דברים דומים בדף לז שם) האם דמיינתי?

יישר כח למסייעים!

Re: אשכול - שאלות פשוטות

פורסם: א' ספטמבר 20, 2015 3:54 am
על ידי חיימקה
יאיר כתב:ב.באם שניים אומרים קדיש (שלא באותו קצב - דבר שכמובן לא ראוי) ואם אענה לאחד איש"ר לא אספיק לענות לשני. האם אוכל לענות לראשון
רק אמן כדי שאספיק לענות לשני איש"ר? (שאלה אולי לא כ"כ פשוטה אבל לכאורה יהיה מותר משום דאמן ו"יהא שמיה רבה" כל אחד לחוד דצריך להפסיק/לשהות בינהם).
[/quote]
כתב בהלכות קטנות סי' מח כששנים או שלשה אומרים קדיש יחד ואחד מקדים, אם באים כל אחד תוך כדי דיבור יענה עם הראשון או עם האחרון אמן ויעלה לכולם, ואם יש הפסק יענה על כל אחד ואחד. (סי' נה מ"ב ס"ק ד)
נ.ב. וממילא מיושב גם הוויכוח האם בזמן המ"ב אמרו שנים קדיש.

Re: אשכול - שאלות פשוטות

פורסם: ב' ספטמבר 21, 2015 12:20 am
על ידי יאיר
יאיר כתב:זכור לי שראיתי במס' סוטה (כנראה ברש"י) ובהלכה שיש לברך ברכה"מ וכל הברכות בקול רם (אפילו אין מי שיענה אמן) ולע"ע לא מצאתי (אלא דברים דומים בדף לז שם) האם דמיינתי?

יישר כח למסייעים!

Re: אשכול - שאלות פשוטות

פורסם: ב' ספטמבר 21, 2015 2:22 am
על ידי חיימקה
עי' מ"ב סי קפה ס"ק ג וסי' תרמג ס"ק ה

Re: אשכול - שאלות פשוטות

פורסם: ב' ספטמבר 21, 2015 3:03 am
על ידי יאיר
יישר כח עצום!

Re: אשכול - שאלות פשוטות

פורסם: ו' ספטמבר 25, 2015 8:52 am
על ידי יאיר
מדוע כלאים אסור להרכיב ומותר לאכול?
מדוע לא עובר על 'לפני עיוור' שכשקונה גורם למרכיב להמשיך באיסורו?
(או שיש לי טעות בהבנה/בידיעה).

Re: אשכול - שאלות פשוטות

פורסם: ו' ספטמבר 25, 2015 8:56 am
על ידי גימפעל
כמדומני שכלאים אסורים בהנאה.

Re: אשכול - שאלות פשוטות

פורסם: ו' ספטמבר 25, 2015 9:09 am
על ידי יאיר
כלאי הכרם אסורים באכילה וכלאי זרעים והאילן מותרים באכילה.