עמוד 4 מתוך 4

Re: גזירת מרחצאות

פורסם: ד' אפריל 22, 2020 3:38 am
על ידי גל של אגוזים
מחולת המחנים כתב:יש קבלה אצל חסידים בשם הבעש"ט הק' שלא לטבול בכל יום, אמנם בחב"ד הקפידו דייקא לטבול בכל יום.


א] בשם הבעש"ט ז"ל?? תביא מקור בבקשה.

ב] בפולין אמרו [והובא בספרים] עה"פ וילכו שלשת ימים במדבר ולא מצאו מים... ויצעק אל ה'.. שלשת ימים בלי מקוה אי אפשר.

ג] השיניווא רב זצ"ל היה מלגלג על אלו (אולי דוקא בחורים) שהלכו במקוה בכל יום, וקראם 'קאטשקע"ס' (-ברווזים) (כן סיפר האדמו"ר מפשעווארסק זצ"ל).

כנראה שהקפידא לא ללכת בכל יום היה דא"כ מה הועיל עזרא בתקנתו (כן שח האדמו"ר מויז'ניץ מונסי זצ"ל בהקשר לקפידת ויז'ניץ בזה).

אולם לגופו של עניין, אין כל זה שייך לדברי הנועם מגדים שעוסק בה'גישה' להעניין של טבילה בכל יום, ודו"ק. (ולכאו' כמו שתענית 'בכל יום' לאו דוקא קאמר כן במקוה ל"ד 'בכל יום', אלא לכללות ה'עניין' כיון וז"פ).

Re: גזירת מרחצאות

פורסם: ד' אפריל 22, 2020 7:56 am
על ידי שומע
לענין כתב:יש לעיין אם ראוי להמנע ממצות עונה כדי שלא יהיה שרוי בטומאה. והנה המגן אברהם (ריש סימן ר"מ) מביא שנשאל האריז"ל 'אם יפטור מן העונה להיות זמן הקור (פירוש וצריך לטבול לקריו) וגם בהיות בימי עיבור ויניקה, והשיב אם האשה מוחלת פטור, מכל מקום טוב לקיימה' (פרי עץ חיים). והיו שהבינו מזה שכוונתו היא שטוב לקיים מצות עונה אע"פ שאינו טובל ויהיה שוכן בטומאתו. אך לענ"ד ברור שכוונת האריז"ל היא לומר שאם האשה מוחלת פטור, ואעפ"כ טוב יותר להתאמץ ולקיים את המצוה אע"פ שבגלל זה יצטרך לטבול בקור. אבל פשוט שאין כוונתו לומר שלקיים את המצוה ולהשאר טמא זה יותר טוב מאשר לסמוך על מחילת האשה.

ועד"ז נראה שמה שכתב בשער רוח הקדש (י"א ב') 'ואמנם אני ראיתי למורי ז"ל שששה חדשים של החורף רובם לא טבל, מפני שהיה חולני והיה שבור ואמו לא היתה מניחתו לטבול, וזה אמת וברור אצלי, ולא מפני כך נסתלקה אז השגתו ממנו כלל'. היה נראה לי הקטן שגם כאן פשוט וברור שלא קיים אז את המצוה (אם שסמך על המחילה, וכ"ש אם היתה מעוברת).

מיהו במשנת חסידים (מסכת יום הששי פרק ז' משנה ו') כתב 'ואם הוא טמא יטבול טבילה אחת להסיר הטומאה, ואפילו היה לו חולי השבר, אם אין הקור גדול מאד ויהיה שלא כרצון הוריו, לא ימנע עצמו מלטהר מטומאה זו כי עיקר השגת הקדושה בטהרה זו תלויה'.
והרואה יראה שמקורו של המ"ח הוא משער רוה"ק הנ"ל, וחזינן דהוה פשיטא ליה שטבילה זו שנמנע ממנה האריז"ל מחמת ציווי אמו לא היתה טבילה לתוספת טהרה בעלמא, אלא טבילה של טומאת קרי. וחזינן שבמקום שיודע שלא יוכל לטבול אין לו להמנע מקיום המצוה.



המעיין בפע"ח שמובא במג"א יראה ברור ש'אי אפשר לטבול'. וגם במקו"א כ' מהרח"ו ששמע שמורו היה קורא ק"ש שעל המטה לאחר הזיווג. כלומר: במקום שא"א, פשוט שאין לבטל עונה.

Re: גזירת מרחצאות

פורסם: ד' אפריל 22, 2020 8:33 am
על ידי מחולת המחנים
גל של אגוזים כתב:
מחולת המחנים כתב:יש קבלה אצל חסידים בשם הבעש"ט הק' שלא לטבול בכל יום, אמנם בחב"ד הקפידו דייקא לטבול בכל יום.


א] בשם הבעש"ט ז"ל?? תביא מקור בבקשה.

כך שמעתי פעם בע"פ שכך מקובל אצל חסידים בשם הבעש"ט.
וראה עוד במאמרו של הרב חיים זוסקינד בקובץ היכל הבעש"ט קובץ י"ד עמ' מ"ח, האם נהגו בטבילה במקוה בכל יום בשנותיה הראשונות של תנועת החסידות ומנהג חב"ד.

Re: גזירת מרחצאות

פורסם: ד' אפריל 22, 2020 12:37 pm
על ידי י. בנימין
אשמח אם מישהו יידע לענות:
דוד עגול בקוטר של 110 ס"מ, בגובה 100 ס"מ, כמה ליטר הוא מכיל?
וכמה ליטר זה 40 סאה?

Re: גזירת מרחצאות

פורסם: ד' אפריל 22, 2020 12:42 pm
על ידי עזריאל ברגר
י. בנימין כתב:אשמח אם מישהו יידע לענות:
דוד עגול בקוטר של 110 ס"מ, בגובה 100 ס"מ, כמה ליטר הוא מכיל?
וכמה ליטר זה 40 סאה?

א. שמעתי פעם: מי שאינו יודע בטיב מקוואות - אל יהי לו עסק עמהן, כי בקלות עלולים לטעות ולהכשיר מקווה פסול.
ב. אין טבילה בכלים.
ג. בדוד כזה יש כ950 ליטר.
ד. 40 סאה להחזו"א זה כ576 ליטר, ולהגרא"ח נאה כ331 ליטר.

Re: גזירת מרחצאות

פורסם: ד' אפריל 22, 2020 12:44 pm
על ידי עזריאל ברגר
טיפ קטן לחישוב 40 סאה:
שיעור 40 סאה הוא אמה על אמה ברום ג אמות, דהיינו מקום שאדם יכול להיכנס לתוכו (בכפיפת הראש).

Re: גזירת מרחצאות

פורסם: ד' אפריל 22, 2020 1:09 pm
על ידי גל של אגוזים
מחולת המחנים כתב:
גל של אגוזים כתב:
מחולת המחנים כתב:יש קבלה אצל חסידים בשם הבעש"ט הק' שלא לטבול בכל יום, אמנם בחב"ד הקפידו דייקא לטבול בכל יום.


א] בשם הבעש"ט ז"ל?? תביא מקור בבקשה.

כך שמעתי פעם בע"פ שכך מקובל אצל חסידים בשם הבעש"ט.
וראה עוד במאמרו של הרב חיים זוסקינד בקובץ היכל הבעש"ט קובץ י"ד עמ' מ"ח, האם נהגו בטבילה במקוה בכל יום בשנותיה הראשונות של תנועת החסידות ומנהג חב"ד.


מעניין אם 'קבלה' זו שמקובל אצל 'חסידים' בשם הבעש"ט ז"ל בא בדפוס באיזשהו מקום

Re: גזירת מרחצאות

פורסם: ד' אפריל 22, 2020 2:35 pm
על ידי לבי במערב
מחולת המחנים כתב:יש קבלה אצל חסידים בשם הבעש"ט הק' שלא לטבול בכל יום, אמנם בחב"ד הקפידו דייקא לטבול בכל יום.

הטענה כי 'הקפדה חב"דית' היא זו אינה נכונה כלל וכלל:
בעבר, הקפידו בחב"ד לטבול בכל עש"ק וש"ק, ויש שהוסיפו לילך אף בב' וה'; בודדים נהגו בטבילה יום-יומית.
עם השנים, הפכה הנהגת הבודדים לנחלת הכלל (כמעט) כולו.
[כנראה תרמה לכך גם הנחת תפילין דר"ת, שהפכה לנפוצה, כנודע כי על הנוהגים בה לטהר גופם ולנקותו באופן מיוחד. ואכהמ"ל].

ולהעיר מ'היכל מנחם' ח"א ס"ע רכ.

Re: גזירת מרחצאות

פורסם: ד' אפריל 22, 2020 2:41 pm
על ידי סעדיה
לבי במערב כתב:
מחולת המחנים כתב:יש קבלה אצל חסידים בשם הבעש"ט הק' שלא לטבול בכל יום, אמנם בחב"ד הקפידו דייקא לטבול בכל יום.

הטענה כי 'הקפדה חב"דית' היא זו אינה נכונה כלל וכלל:
בעבר, הקפידו בחב"ד לטבול בכל עש"ק וש"ק (וכמדומה שֶׁמִשֵׁם הבעש"ט ז"ל קא מטו לה), ויש שהוסיפו לילך אף בב' וה'; בודדים נהגו בטבילה יום-יומית.
עם השנים, הפכה הנהגת הבודדים לנחלת הכלל (כמעט) כולו.
[כנראה תרמה לכך גם הנחת תפילין דר"ת, שהפכה לנפוצה, כנודע כי על הנוהגים בה לטהר גופם ולנקותו באופן מיוחד. ואכהמ"ל].

ולהעיר מ'היכל מנחם' ח"א ס"ע רכ.

יעויין בהיכל הבעש"ט י"ד עמ' מ"ד והלאה [ולענין חב"ד מעמ' מ"ט].

Re: גזירת מרחצאות

פורסם: ד' אפריל 22, 2020 2:48 pm
על ידי לבי במערב
רוב המובאות ב'היכל הבעש"ט' - הכרתי קודם ראותי זאת שם, ולפיכך לא חשתי לציין.
בד' כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש זי"ע בזה - נתעלם הימנו (לפי שעה?) 'היכל מנחם' הנסמן לעיל, ועוד.

Re: גזירת מרחצאות

פורסם: ד' אפריל 22, 2020 4:53 pm
על ידי נקדש את שמך בעולם
ציטוט מתוספתא סוף מסכת ידיים, (הגירסא מויקיטקסט, יש גירסאות נוספות קרובות).
אוֹמְרִים טוֹבְלֵי שְׁחָרִין: <כת שנהגה לטבול כל בוקר>
קוֹבְלִין אָנוּ עֲלֵיכֶם, פָּרוּשִׁים,
שֶׁאַתֶּם מַזְכִּירִים אֶת הַשֵּׁם בַּשַּׁחְרִית בְּלִי טְבִילה.
אוֹמְרִין פְּרוּשִׁין:
קוֹבְלִין אָנוּ עֲלֵיכֶם, טוֹבְלֵי שְׁחָרִין,
שֶׁאַתֶּם מַזְכִּירִים אֶת הַשֵּׁם מִן הַגּוּף,
שֶׁיֵּשׁ בּוֹ טֻמְאָה.

סליק מסכת ידיים

Re: גזירת מרחצאות

פורסם: ה' אפריל 23, 2020 3:36 am
על ידי Chortkov
מחולת המחנים כתב:יש קבלה אצל חסידים בשם הבעש"ט הק' שלא לטבול בכל יום, אמנם בחב"ד הקפידו דייקא לטבול בכל יום.

אדרבה! מקובל מהבעש"ט הק' (כמדומה לי הו"ד בספרי קארמרנא) שצריכין למסי"נ עבור המקוה בכל יום... ושטבילה אחת אינו מזיק.

Re: גזירת מרחצאות

פורסם: ה' אפריל 23, 2020 3:43 am
על ידי Chortkov
מכתב ממו"ר הגה"צ רבי בנימין אייזנבערגער שליט"א אב"ד היכל התפלה בב"פ - סדר רחיצת ידים במקום מקוה.

Re: גזירת מרחצאות

פורסם: ה' אפריל 23, 2020 6:45 am
על ידי מחולת המחנים
Chortkov כתב:
מחולת המחנים כתב:יש קבלה אצל חסידים בשם הבעש"ט הק' שלא לטבול בכל יום, אמנם בחב"ד הקפידו דייקא לטבול בכל יום.

אדרבה! מקובל מהבעש"ט הק' (כמדומה לי הו"ד בספרי קארמרנא) שצריכין למסי"נ עבור המקוה בכל יום... ושטבילה אחת אינו מזיק.

הרה"ק רבי יצחק אייזיק מקאמרנא בהזכירו את שבחי וגדולת הבעש"ט הק' בזוהר חי פרשת תרומה דף ס"ב ע"ג כתב: וכל זה זכה ע"י עסק התורה לשמה, ותפלה בציבור, וטהרה במקוה כמעט בכל יום ויום", הרי משמע שלא טבל כל יום.

הקבלה מהבעש"ט שטבילה אחת אינו מזיק היא דוקא כשצריך למקוה, עיין משמרת שלום סימן ב אות א.

Re: גזירת מרחצאות

פורסם: ב' אפריל 27, 2020 2:16 am
על ידי יקים
בענין הקבלה שהוזכרה (שלא לטבול בעל יום) בשם הבעש"ט
כנראה הכוונה למה שמובא בכמה ספרים קבלה שטבילה בכל יום ממש הוא קשה לעצבות ולכן ידלג פ"א בשבוע.
לא ברור מה המקור לזה.
מצאתיה ב2 מקורות:
1. בהקדמת ספר אמרי המזג מביא כן מאביו הרה"צ ר' יצחק מנאנאש זצ"ל, וז"ל: "ושמעתי ממנו ששמע בשם הגה"ק רב שר שלום מבעלז זי"ע, דאם מקפידין שלא יחסור אפי' מקוה אחת זה מזיק לעצבות, ע"כ בחר לו להחסיר הטבילה של יום שישי בבוקר דאז בלא"ה הולך למקוה אחה"צ"
2. בהיכל נבעש"ט כרך טו עמ' קפ"ה, בכתבו של ר' משה ווייס, כותב כך: "עוד שמעתי מרב וגאון אחד מנושאי כליו של הגה"ק מקיוויאשד זצ"ל, שאצל משפחתם (בני"ש דינוב מונקאטש) מקובל לא ללכת למקוה שבוע שלם בלי הפסק יום, כי זה גורם לעצבות, וזאת בוודאי היתה הסיבה להנהגת הגה"ק ה"שם שלמה" ממונקאטש שלא הלך למקוה ביום ראשון בבוקר בשום פעם"
מעניין למצוא מקורות נוספים לענין. והאם אכן זה מגיע מהבעש"ט.

Re: גזירת מרחצאות

פורסם: ב' אפריל 27, 2020 3:34 am
על ידי Chortkov
בשב"ק העעל"ט ראיתי בגליון באר בשדה - שטעפינשט כדלהלן:
ובכתבי הרה"ח ר' יוסף ב"ר יואל הורנשטיין ז"ל מוותיקי חסידי באיאן כותב: שמעתי בבאיאן [הגה"ח] מהו"ר דודיא [אורטינברג] זלל"ה [בעל תהלה לדוד] אשר המלאך הקדוש זי"ע ועכ"י, שלח בימי הספירה את הרב רבי שניאור זלמן בעל השו"ע ז"ל, לילך לטבול בכל יום במקוה עבורו ובשליחותו, ואמר "הרב" זי"ע ועכ"י, למדתי מזה שני דברים שהספירה יש לה שייכות עם מקוה, שיכולים לעשות שליח למקוה.

Re: גזירת מרחצאות

פורסם: ג' אפריל 28, 2020 12:05 am
על ידי צביב
אמרו שזה גמרא בברכות כב ע''ב שאפשר לטבול בשביל אחרים.
רב חמא הוי טביל.. לאפוקי רבים ידי חובתן.
אבל רש''י לא פירש כך.

Re: גזירת מרחצאות

פורסם: ג' אפריל 28, 2020 12:55 pm
על ידי אפרקסתא דעניא
לא רק רש"י. אין מפרש אחד ממפרשי הש"ס שפירש כך.

Re: גזירת מרחצאות

פורסם: ג' אפריל 28, 2020 1:36 pm
על ידי יבנה
Chortkov כתב:בשב"ק העעל"ט ראיתי בגליון באר בשדה - שטעפינשט כדלהלן:
ובכתבי הרה"ח ר' יוסף ב"ר יואל הורנשטיין ז"ל מוותיקי חסידי באיאן כותב: שמעתי בבאיאן [הגה"ח] מהו"ר דודיא [אורטינברג] זלל"ה [בעל תהלה לדוד] אשר המלאך הקדוש זי"ע ועכ"י, שלח בימי הספירה את הרב רבי שניאור זלמן בעל השו"ע ז"ל, לילך לטבול בכל יום במקוה עבורו ובשליחותו, ואמר "הרב" זי"ע ועכ"י, למדתי מזה שני דברים שהספירה יש לה שייכות עם מקוה, שיכולים לעשות שליח למקוה.

http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=51&t=33159

Re: גזירת מרחצאות

פורסם: ה' אפריל 30, 2020 4:32 pm
על ידי יואל שילה
מחמת ריבוי השאלות על ייצור מקוואות פרטים - כתבתי מדריך עם עיקרי דיני מקוואות, שבסופו התייחסות למקוואות בחביות.

Re: גזירת מרחצאות

פורסם: ה' אפריל 30, 2020 4:52 pm
על ידי מקדש מלך
יואל שילה כתב:מחמת ריבוי השאלות על ייצור מקוואות פרטים - כתבתי מדריך עם עיקרי דיני מקוואות, שבסופו התייחסות למקוואות בחביות.

אני מתחיל לקרוא ולפני הכל מרגיש צורך לציין את הקטע הראשון הפותח במילים "חשש סכנת נפשות".
כמובן נכנסים מיד לכוננות קורונה... מן הסתם עוד הרצאה נדושה בנושא. אך לא, אזהרה נחוצה מאין כמותה על חשש טביעת ילדים. ובלשון המחבר "מוטב ישאר בלי טבילה כל ימיו ולא יגרום לסכנת נפשות!".
כל הכבוד!

ועל של תורה:
אך אם בית הקיבול של הצינור לא נעשה כדי לקבל את הצרורות אלא הוא רק נמצא שם ממילא כחלק
מצורתו הטבעית של הצנור - אינו פוסל (מקואות ד' ג'), והראב"ד פוסלו למקוה כי יש לו תורת כלי קיבול,
וההגהות מרדכי אף פסל את המים העוברים בצינור עץ שנוצר בו חקק כלשהו מחמת רקבון, אף שלא
עשוי לכך

האם יש חילוק בין דעת הראב"ד להגהות מרדכי?

Re: גזירת מרחצאות

פורסם: ה' אפריל 30, 2020 8:59 pm
על ידי יואל שילה
מקדש מלך כתב:
יואל שילה כתב:מחמת ריבוי השאלות על ייצור מקוואות פרטים - כתבתי מדריך עם עיקרי דיני מקוואות, שבסופו התייחסות למקוואות בחביות.

אני מתחיל לקרוא ולפני הכל מרגיש צורך לציין את הקטע הראשון הפותח במילים "חשש סכנת נפשות".
כמובן נכנסים מיד לכוננות קורונה... מן הסתם עוד הרצאה נדושה בנושא. אך לא, אזהרה נחוצה מאין כמותה על חשש טביעת ילדים. ובלשון המחבר "מוטב ישאר בלי טבילה כל ימיו ולא יגרום לסכנת נפשות!".
כל הכבוד!

ועל של תורה:
אך אם בית הקיבול של הצינור לא נעשה כדי לקבל את הצרורות אלא הוא רק נמצא שם ממילא כחלק
מצורתו הטבעית של הצנור - אינו פוסל (מקואות ד' ג'), והראב"ד פוסלו למקוה כי יש לו תורת כלי קיבול,
וההגהות מרדכי אף פסל את המים העוברים בצינור עץ שנוצר בו חקק כלשהו מחמת רקבון, אף שלא
עשוי לכך

האם יש חילוק בין דעת הראב"ד להגהות מרדכי?

תודה רבה
את החשש הדגיש לי מו"ר הגרז"מ קורן שליט"א, והכבוד מגיע לו
אחד מהמכותבים שלי כתב לי שהתרגש מהקטע הזה - מאחר והוא בילדותו טבע במקוה...

מאמר זה הוא תמצית מזוקקת של חומר רב, ובין היתר של מאמר המבאר את השיטות בדין שאובין שלא לכוונת שאובין, וכאן קיצרתי ביותר רק כדי להכניס את הציבור לנושא.
הראב"ד (מקואות ח' ז') מיירי בסילון כפוף, שאף שהוא טהור אך הוא פסול למקוה כי יש לו תורת כלי קיבול, כמו כלי גללים, כלומר הוא מדבר על כלי גמור אלא שלא התכוונו שיקבל מים או צרורות, ואילו הג' מרדכי (קדושין תק"ס) פסל את המים העוברים בצינור עץ שנוצר בו חקק כלשהו מחמת רקבון, אף שלא עשוי לכך [וכתב החת"ם סופר (יו"ד ר"א) שהוא גרס במשנה 'ואם היו המים (ולא 'הצרורות') מתלחלחים בתוכו פסול בכל שהו' - כלומר שכלל לא מיירי בכלי אלא באיזשהו בית קיבול לא משמעותי.

Re: נטילת ידים במקום טבילה במקוה בזמן אונס

פורסם: ה' מאי 07, 2020 2:59 am
על ידי בקרו טלה
עלים לתרופה - אמור.png
עלים לתרופה - אמור.png (108.32 KiB) נצפה 7092 פעמים

מקוה במ' סאה בתוך כלי או ט' קבין במקלחת

פורסם: ב' ספטמבר 14, 2020 5:50 am
על ידי נהר שלום
בס"ד
מה עדיף לטבול בעריו"כ במ' סאה שאובין שנמצאים בתוך כלי, או ט' קבין במקלחת? [אני שואל דוקא מים שאובים בכלי דבזה נחלקו אם מועיל בברכות כב:, דאילו במים שאובין בקרקע לכו"ע יצא כדפסק הרמב"ם בפיה"מ מקואות ח, א הובא בב"י או"ח פח]

Re: מקוה במ' סאה בתוך כלי או ט' קבין במקלחת

פורסם: ב' ספטמבר 14, 2020 8:21 pm
על ידי עזריאל ברגר
האם יש מי שמכשיר מ' סאה בכלי?!

Re: מקוה במ' סאה בתוך כלי או ט' קבין במקלחת

פורסם: ב' ספטמבר 14, 2020 8:33 pm
על ידי תוכן
אם זה מחזיק מ' סאה זה לא כלי.

Re: מקוה במ' סאה בתוך כלי או ט' קבין במקלחת

פורסם: ב' ספטמבר 14, 2020 8:51 pm
על ידי עזריאל ברגר
לא נכון.
לדוגמא: זה פוסל את המקווה בשאובין. ו"אין טבילה בכלים" - מדאורייתא, אפילו להמכשירין כולה שאובה מדאורייתא.

Re: מקוה במ' סאה בתוך כלי או ט' קבין במקלחת

פורסם: ב' ספטמבר 14, 2020 8:53 pm
על ידי תוכן
מי אומר שהמשנה במקוואות מיירי במחזיק מ' סאה? ואיפה מצאת טבילה בכלי הבא במידה?

Re: מקוה במ' סאה בתוך כלי או ט' קבין במקלחת

פורסם: ב' ספטמבר 14, 2020 9:07 pm
על ידי עזריאל ברגר
בחיפוש מהיר בגוגל - מצאתי: https://www.medethics.org.il/wp-content ... 1257a.html
א) יסוד האיסור לטבול בתוך כלים.

כשאשה טובלת בכלי עצמו, דהיינו שעשו כלי ומילאוהו מים כשרין וטבלה בו, בזה פסול מן התורה, שאמרו בתורת כהנים (ויקרא יא-לו) "אך מעין ובור מקוה מים, אי בור יכול אפילו בור שבספינה יהיה טהור? ת"ל מעיין - מה מעיין עיקרו בקרקע אף מקוה עיקרו בקרקע".

ודרשה זו לא הוי אסמכתא שהרי מבואר ברא"ש הלכות מקואות סי' א' "שמא יטבול בכלי דהא ודאי אסור מדאורייתא, דבור דומיא דמעיין בעינן שיהא בקרקע" וכ"כ בתוס' פסחים יז: וב"ב דף סו: שאסור שאובין אטו גזירת טבילה בכלים. ומוכח דהוי מן התורה, ועי' באריכות בדברי חיים בהלכות מקוואות סעיף ל"ו.

ודרשה זו הובא גם בר"ש בפ"ב דמקוואות משנה ג'.

ומלשון הראשונים הנ"ל משמע שהוא דין מיוחד של טבילה בכלים שמצריך בקרקע ולא בכלים אבל אין הטעם משום שאובין. אמנם מדברי רש"י בשבת לה, משמע שפסולו מטעם שאובין שכתב שם גבי בארה של מרים וז"ל "טהור מלקבל טומאה וטובלין בו דלאו ככלי דמי להיות המים הנובעין ממנו כשאובין" ומשמע שפסולו של כלי הוי מטעם שאובין.

אמנם מלשון רש"י חגיגה כא: ד"ה ככלי ובנזיר לח. ד"ה דבטלינהו לא הזכיר כלל הפסול של שאובין או כלים ומשמע שהוא מצד חסרון שיעור.

אך מרש"י שבת הנ"ל אין ראיה כלל - ומשום שלא מיירי שטובלין בבארה של מרים עצמו - אלא המים נלקחין משם, לזה כתב רש"י שאין על המים שם שאובין, אבל אין הכרח שרש"י ס"ל שפסול כלים הוי מטעם שאובין.

במרדכי סי' תשמ"ה בהלכות מקוואות כתב דטבילה בכלים שאינן מחוברין לקרקע פסולין ומקבלין טומאה מן התורה דכתיב (שמיני יא-לד) וכל משקה אשר ישתה בכלי יטמא; והיינו שס"ל שהמים מקבלים טומאה מן הכלי.

ויש להסבירו עפמש"כ בחתם סופר יו"ד רי"ג שאם המים מקבלין טומאה בודאי שאין טובלין בו, דא"כ הו"ל טהרת מקוה חידוש יותר מפרה אדומה, שמקבל טומאה מאדם. ואדם הטובל בו נעשה טהור, והיינו שבהכרח א"א לטבול בכלי, שהרי האדם הטובל יטמא ג"כ את המים, ואיך המים יטהרו אח"כ את האדם? ואף כלי גדול שאינו מקבל טומאה, מ"מ המים שבתוכו תלושים הם, ומקבלים טומאה ואינו טובל בו. עי' רמב"ם פט"ו מטומאת אוכלין ה"א.

וכדברי המרדכי מבואר גם בפירוש מהר"ם מרוטנבורג על מסכת מקוואות פ"ה מ"א, גבי מעיין שהעבירו ע"ג השוקת פסול העבירו ע"ג שפה כל שהוא כשר חוצה לה. וכתב שם וז"ל "דוקא חוצה לה כשר אבל ע"ג שפה לא, דכתיב מעיין ובור מקוה מים יהיה טהור, דהיינו כקרקע דלא חזי לקבולי טומאה אבל ע"ג כלים לא". עכ"ל ומשמע שמטעם קבלת טומאה אין לטבול בכלים.

בקיצור: טבילה בכלים היא פסולה מן התורה, ובטעמם פליגי הראשונים או שהוא דין מיוחד המצריך קרקע ולא כלי, או משום פסול שאובין, או משום שהמים מקבלין טומאה.

Re: מקוה במ' סאה בתוך כלי או ט' קבין במקלחת

פורסם: ב' ספטמבר 14, 2020 9:12 pm
על ידי עזריאל ברגר
תוכן כתב:מי אומר שהמשנה במקוואות מיירי במחזיק מ' סאה?

תוס' שבת טז,ב ד"ה אחד כלים גדולים.

Re: מקוה במ' סאה בתוך כלי או ט' קבין במקלחת

פורסם: ב' ספטמבר 14, 2020 10:38 pm
על ידי תוכן
עזריאל ברגר כתב:
תוכן כתב:מי אומר שהמשנה במקוואות מיירי במחזיק מ' סאה?

תוס' שבת טז,ב ד"ה אחד כלים גדולים.


לפי התוספות איך תפרנס הא שפסקו או"ח שי"ד שאין בנין וסתירה בכלים, וכתב הרמ"א דבכלי המחזיק מ' סאה יש בו בנין וסתירה דהוי כאהל. הא לדבריך, אינו אלא כלי.

Re: מקוה במ' סאה בתוך כלי או ט' קבין במקלחת

פורסם: ג' ספטמבר 15, 2020 5:16 am
על ידי נהר שלום
תוכן כתב:אם זה מחזיק מ' סאה זה לא כלי.

אז י"ל מ' סאה לא בקרקע, זה מחלוקת אמורים מפורש בברכות שם

Re: מקוה במ' סאה בתוך כלי או ט' קבין במקלחת

פורסם: ג' ספטמבר 15, 2020 12:14 pm
על ידי עזריאל ברגר
תוכן כתב:
עזריאל ברגר כתב:
תוכן כתב:מי אומר שהמשנה במקוואות מיירי במחזיק מ' סאה?

תוס' שבת טז,ב ד"ה אחד כלים גדולים.


לפי התוספות איך תפרנס הא שפסקו או"ח שי"ד שאין בנין וסתירה בכלים, וכתב הרמ"א דבכלי המחזיק מ' סאה יש בו בנין וסתירה דהוי כאהל. הא לדבריך, אינו אלא כלי.

לא אמרתי ש"אינו אלא כלי".
יש דברים שהוא כבנין ויש דברים שהוא ככלי.
לדוגמא לגבי מקח וממכר - הוא בוודאי כלי (כולל לענינים דאורייתא, לדוגמא: בפשטות אפשר לעשות בו פדיון הבן, דמהיכי תיתי לומר שלא?).

Re: מקוה במ' סאה בתוך כלי או ט' קבין במקלחת

פורסם: ג' ספטמבר 15, 2020 12:17 pm
על ידי עזריאל ברגר
נהר שלום כתב:
תוכן כתב:אם זה מחזיק מ' סאה זה לא כלי.

אז י"ל מ' סאה לא בקרקע, זה מחלוקת אמורים מפורש בברכות שם

אכן, בברכות כב,ב. ולא שמעתי על א' מהפוסקים שכתב להקל בזה.

Re: גזירת מרחצאות

פורסם: ו' ספטמבר 25, 2020 12:36 pm
על ידי גימפעל
הגה"צ ר' משה רוטה שליט"א הרב הצעיר דקארלסבורג כותב על שאלה שנשאלה מאחד ממנהיגי הקהילות על היתר של ט' קבין לנדה.
המשך דבר הלכה.jpg
המשך דבר הלכה.jpg (170.78 KiB) נצפה 6146 פעמים

Re: גזירת מרחצאות

פורסם: א' ספטמבר 27, 2020 12:03 am
על ידי עתניאל בן קנז
גימפעל כתב:הגה"צ ר' משה רוטה שליט"א הרב הצעיר דקארלסבורג כותב על שאלה שנשאלה מאחד ממנהיגי הקהילות על היתר של ט' קבין לנדה.
המשך דבר הלכה.jpg



יודע אני בוודאות על מקרה דומה שהיה בעירי. ה"י... ורק בס"ד נודע הדבר רגע אחד לפני...



כמה דקות לפני הת', נזכרה האשה על איזה שאלה בהלכ' חציצה, שלא היה ברור לה. ופנתה לרב, שמתוך הדו"ד נודע לה שכל היטהרותה היה ע"י ט' קבין ... ופתחו עבורה במיוחד את המקוה בחצות הלילה...

Re: מקוה במ' סאה בתוך כלי או ט' קבין במקלחת

פורסם: ג' אוקטובר 06, 2020 7:50 am
על ידי פליאה
ב"ה
מצאתי אצלי ספר מיוחד "שומר טהרה", במעלת וסגולתו העצומה של המקוה, במשנתו של הגה"ק מרן האדמו"ר רבי אהרן ראטה משומרי אמונים זיע"א
נאסף ונערך מתוך ספריו הקדושים, ברוב פאר והדר, על ידי המזכה הרבים בספריו הנפלאים הגאון רבי גמליאל הכהן רבינוביץ שליט"א מח"ס "גם אני אודך" ו"פרדס יוסף החדש" על המועדים, ושא"ס נכבדים, בבקשה מצורף כאן לתועלת הרבים.

Re: מקוה במ' סאה בתוך כלי או ט' קבין במקלחת

פורסם: ג' אוקטובר 06, 2020 8:25 am
על ידי ישראליק
פליאה כתב:ב"ה
מצאתי אצלי ספר מיוחד "שומר טהרה", במעלת וסגולתו העצומה של המקוה, במשנתו של הגה"ק מרן האדמו"ר רבי אהרן ראטה משומרי אמונים זיע"א
נאסף ונערך מתוך ספריו הקדושים, ברוב פאר והדר, על ידי המזכה הרבים בספריו הנפלאים הגאון רבי גמליאל הכהן רבינוביץ שליט"א מח"ס "גם אני אודך" ו"פרדס יוסף החדש" על המועדים, ושא"ס נכבדים, בבקשה מצורף כאן לתועלת הרבים.

תודה!
מענינא דיומא:
מקוה סוכות.PNG
מקוה סוכות.PNG (36.87 KiB) נצפה 6481 פעמים

סוכות2.PNG
סוכות2.PNG (35.49 KiB) נצפה 6481 פעמים