עמוד 39 מתוך 91

Re: קיום מצוה בדמים או בחינם הי מינייהו עדיף?

פורסם: ב' אוקטובר 04, 2021 12:26 pm
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
אשרי יושבי ביתך כתב:
איתן נוי כתב:
איתן נוי כתב:מי שיש לו אתרוג מהודר ביותר ויקר מאוד שקיבל במתנה או זכה מהפקר ומאידך יש לו את מה שקנה לעצמו בכסף מלא, האם יש עדיפות לברך על מה ששילם?

ראיתי שהביא בקונטרס הנחמד "בהלכה ובאגדה" (לר' דוד נקי הי"ו) בשם החוות יאיר והתורה לשמה שבכה"ג הנ"ל מוטב שיטול מה שקנה אף שפחות מהודר ממה שלא הוציא עליו ממון שמעלתו גדולה.
*אי"ה אביא המקורות בהקדם.

יש לך המקורות של החו"י והתול"ש?

הבאתי לעיל והאריך בזה הגרב"צ מוצפי בספרו הנדמ"ח מקרא בציון.

Re: לשם יחוד-תפילות

פורסם: ב' אוקטובר 04, 2021 5:04 pm
על ידי מי אנוכי
עזריאל ברגר כתב:
איתן נוי כתב:האם ניתן לומר לשם יחוד קודם תפילת מנחה גם עבור עברית שיתפללו סמוך לה, מאחר ואין פנאי משום שהש"ץ לא אומר או מאוד זריז?

מסברא אולי יש לדמות אותן לשחרית ומוסף שמתפללים אותן ביחד, וכמדומני שאומרים "לשם יחוד" רק פעם אחת לפני שחרית.

בסידורים הספרדים יש לשם יחוד גם לפני מוסף וא"כ אין זה ראיה.

Re: לשם יחוד-תפילות

פורסם: ב' אוקטובר 04, 2021 5:26 pm
על ידי עזריאל ברגר
לא שאין זה ראיה, אלא זוהי ראיה להיפך. דהיינו שיש צורך לומר לשם ייחוד לפני כל תפילה, גם אם מתפללים שתי תפילות ברצף!

Re: לשם יחוד-תפילות

פורסם: ב' אוקטובר 04, 2021 9:23 pm
על ידי איתן נוי
יפה מאוד כתבת, שפתיך ברור מיללו.
אלא שהשאלה עדיין, האם יועיל שיצרף בנוסח הלשם ייחוד שקודם תפילת שחרית אף את מוסף או במנחה אף את ערבית.
כי זה שיש לשם ייחוד לפני כל תפילה מי אמר שא"א לייחד מראש. אא"כ מסיבת חלוקת העולמות כל אחד צורך ייחד בפנ"ע.

Re: לשם יחוד-תפילות

פורסם: ב' אוקטובר 04, 2021 10:44 pm
על ידי עזריאל ברגר
איתן נוי כתב:האם יועיל שיצרף בנוסח הלשם ייחוד שקודם תפילת שחרית אף את מוסף או במנחה אף את ערבית.
כי זה שיש לשם ייחוד לפני כל תפילה מי אמר שא"א לייחד מראש. אא"כ מסיבת חלוקת העולמות כל אחד צורך ייחד בפנ"ע.

יועיל - מסתמא כן. וכמנהגנו (חב"ד) שאומרים "לשם ייחוד" פעם אחת ביום (לפני ברוך שאמר) והוא הולך על כל מעשינו ועבודתינו במשך היום.
האם זה תחליף מושלם לאמירת לשם ייחוד לפני כל מצווה לנוהגים בכך - מסתמא לא. דאלת"ה - הייתם יכולים לנהוג כמותנו...

Re: לשם יחוד-תפילות

פורסם: ג' אוקטובר 05, 2021 9:38 am
על ידי איתן נוי
עזריאל ברגר כתב:
איתן נוי כתב:האם יועיל שיצרף בנוסח הלשם ייחוד שקודם תפילת שחרית אף את מוסף או במנחה אף את ערבית.
כי זה שיש לשם ייחוד לפני כל תפילה מי אמר שא"א לייחד מראש. אא"כ מסיבת חלוקת העולמות כל אחד צורך ייחד בפנ"ע.

יועיל - מסתמא כן. וכמנהגנו (חב"ד) שאומרים "לשם ייחוד" פעם אחת ביום (לפני ברוך שאמר) והוא הולך על כל מעשינו ועבודתינו במשך היום.
האם זה תחליף מושלם לאמירת לשם ייחוד לפני כל מצווה לנוהגים בכך - מסתמא לא. דאלת"ה - הייתם יכולים לנהוג כמותנו...

כיוון טוב הבאת כאן. אבדוק מול מקובלים ב"ה ואגיב.

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ה' אוקטובר 07, 2021 10:20 am
על ידי דרומי
בשמיני עצרת קיים מישהו 'קידוש' בחצר ביתו (בגלל הקורונה הקידוש התקיים בחוץ ולא בפנים). כסאות היו בשפע, אך שולחנות היו חסרים.

קם בעל יוזמה וראה בחצר הבית מתגלגלת גיגית גדולה המשמשת כבריכה לילדים קטנים, הפכה ופרש ניילון והנה לנו שולחן.

האם מעשה זה 'חלק' ביום-טוב (ובשבת)?

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ה' אוקטובר 07, 2021 10:38 am
על ידי איתן נוי
דרומי כתב:בשמיני עצרת קיים מישהו 'קידוש' בחצר ביתו (בגלל הקורונה הקידוש התקיים בחוץ ולא בפנים). כסאות היו בשפע, אך שולחנות היו חסרים.

קם בעל יוזמה וראה בחצר הבית מתגלגלת גיגית גדולה המשמשת כבריכה לילדים קטנים, הפכה ופרש ניילון והנה לנו שולחן.

האם מעשה זה 'חלק' ביום-טוב (ובשבת)?

ומה השאלה, מה נראה לך כאן לא בסדר?
בונה, אוהל..?

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ה' אוקטובר 07, 2021 11:32 am
על ידי דרומי
כן

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ה' אוקטובר 07, 2021 7:29 pm
על ידי עזריאל ברגר
נראה שבזמן חז"ל היו רגילים להפוך כלים ולשבת עליהם (ועל כלים כאלו אמרו חז"ל שאינם טמאים מדרס משום שאומרים לו עמוד ונעשה מלאכתנו).
ואם חז"ל שתקו ולא פירשו שזה אסור - סביר להניח שזה מותר.

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ה' אוקטובר 07, 2021 10:38 pm
על ידי איתן נוי
דרומי כתב:כן

אין כאן משום אוהל משום שההגדרה של אוהל הוא שממש בונה אוהל כפי שהביא המשנ"ב (סימן שטו סעיף ה ס"ק ז"ך) דוגמא מחופה מוכנה עם מקלות שאין בזה משום אוהל בפתיחתו בשבת. ורק בתקיעת המוטות יש אוהל. ב. אינו צריך לאוירו. עם זאת אילו היה צריך לאוירו היה אסור (כהמשך דברי המשנ"ב הנ"ל) משום דאיכא גם דפנות והוי אוהל עראי שהרי לפני כן לא היה הפוך וכעת הופכו.
ולא בונה משום שנפסק ברמב"ם ובשו"ע שאין בנין וסתירה בכלים. תראה את ההגדרות כאן: סימן שיד ס"א.

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: א' אוקטובר 10, 2021 11:53 am
על ידי דרומי
יישר כח למשיבים.

שאלה נוספת:

ברמב"ם הל' יו"ט פ"ו הי"ז: "שבעת ימי הפסח ושמונת ימי החג עם שאר ימים טובים כולם אסורים בהספד ותענית וחייב אדם להיות בהן שמח וטוב לב".

ברור לכל מעיין בדברי הרמב"ם שלדעתו גם ר"ה בכלל חיוב שמחה - ודלא כדברי שועה"ר בסי' תקכט ס"ו.

אמנם השאלה היא האם הבנה זו בשיטת הרמב"ם מפורשת ממש באיזה ספר קדמון (כוונתי לקדמון ממש, עד תקופת רעק"א בערך)? והאם יש מי ש'מתעקש' לפרש את הרמב"ם אחרת באופן שלדעתו ר"ה אינו בכלל חיוב שמחה?

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ב' אוקטובר 11, 2021 6:25 pm
על ידי yankev
האם פדיון מעש"ש מחוץ לירושלים (כי ירחק ממך המקום) הוא חובה או רשות?

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ב' אוקטובר 11, 2021 7:31 pm
על ידי עזריאל ברגר
yankev כתב:האם פדיון מעש"ש מחוץ לירושלים (כי ירחק ממך המקום) הוא חובה או רשות?

ברור שהוא לא חובה גמורה, שהרי יש את האפשרות להעלות את המעשר עצמו לירושלים ולאכלו שם.
אבל בזמן הזה וכיו"ב - לכאורה הוא חובה גמורה, עכ"פ מדין בל-תשחית.

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ב' אוקטובר 11, 2021 10:36 pm
על ידי yankev
תודה רבה

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ד' אוקטובר 13, 2021 7:45 pm
על ידי yankev
האם כל החייב בתרומות, 'אוטומטית' חייב גם במעשר, בלא יוצא מן הכלל?

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ה' אוקטובר 14, 2021 7:20 am
על ידי לבי במערב
איפכא ידענא: מעשרות פ"ה מ"ו. רמב"ם הל' מעשרות פ"ב ה"ז.

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ה' אוקטובר 14, 2021 9:17 am
על ידי yankev
אפשר הסבר בבקשה?

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ה' אוקטובר 14, 2021 7:20 pm
על ידי לבי במערב
שם יש היכי־תמצי שמחויב במעשר, אף שכבר נפטר מתרומה.

Re: לשם יחוד-תפילות

פורסם: ה' אוקטובר 14, 2021 7:26 pm
על ידי כדכד
איתן נוי כתב:האם ניתן לומר לשם יחוד קודם תפילת מנחה גם עבור עברית שיתפללו סמוך לה, מאחר ואין פנאי משום שהש"ץ לא אומר או מאוד זריז?

אולי יש לדמות לגדרי תנאי בנט"י לסעודה (או"ח קס"ד) שאם יודע שיכול לשמור ידיו ולא להסיח דעת מהנטילה יכול להתנות בנטילה אחת שתועיל לו לכל היום וגם כאן אם יודע שיכול לא להסיח דעת מהלשם יחוד יוכל לומר כבר לפני שתי תפילות

Re: לשם יחוד-תפילות

פורסם: ה' אוקטובר 14, 2021 9:34 pm
על ידי איתן נוי
כדכד כתב:אולי יש לדמות לגדרי תנאי בנט"י לסעודה (או"ח קס"ד) שאם יודע שיכול לשמור ידיו ולא להסיח דעת מהנטילה יכול להתנות בנטילה אחת שתועיל לו לכל היום וגם כאן אם יודע שיכול לא להסיח דעת מהלשם יחוד יוכל לומר כבר לפני שתי תפילות

נראה לי קצת שונה מדוגמאות שונות מהפשט מאחר שכל עניינים אלו שורשן בקבלה ועולמות.

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ה' אוקטובר 14, 2021 10:08 pm
על ידי yankev
לבי במערב כתב:שם יש היכי־תמצי שמחויב במעשר, אף שכבר נפטר מתרומה.

תודה.

Re: לשם יחוד-תפילות

פורסם: א' אוקטובר 17, 2021 7:18 am
על ידי כדכד
איתן נוי כתב:
כדכד כתב:אולי יש לדמות לגדרי תנאי בנט"י לסעודה (או"ח קס"ד) שאם יודע שיכול לשמור ידיו ולא להסיח דעת מהנטילה יכול להתנות בנטילה אחת שתועיל לו לכל היום וגם כאן אם יודע שיכול לא להסיח דעת מהלשם יחוד יוכל לומר כבר לפני שתי תפילות

נראה לי קצת שונה מדוגמאות שונות מהפשט מאחר שכל עניינים אלו שורשן בקבלה ועולמות.

וכולהו סליקין לאתר חד

Re: לשם יחוד-תפילות

פורסם: א' אוקטובר 17, 2021 1:48 pm
על ידי איתן נוי
כדכד כתב:
איתן נוי כתב:
כדכד כתב:אולי יש לדמות לגדרי תנאי בנט"י לסעודה (או"ח קס"ד) שאם יודע שיכול לשמור ידיו ולא להסיח דעת מהנטילה יכול להתנות בנטילה אחת שתועיל לו לכל היום וגם כאן אם יודע שיכול לא להסיח דעת מהלשם יחוד יוכל לומר כבר לפני שתי תפילות

נראה לי קצת שונה מדוגמאות שונות מהפשט מאחר שכל עניינים אלו שורשן בקבלה ועולמות.

וכולהו סליקין לאתר חד

אדרבה, אך מנא לך? הוכח תוכיח.

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: א' אוקטובר 17, 2021 6:27 pm
על ידי כדכד
לא התכוונתי להוכיח הוכחה גמורה רק שאפשר לדמות.
מה שכתבתי שכולהו לחד אתר סליקין הוא שכיון שבסופו של דבר הכל אחד אז כן ניתן להביא ראיה מדינים שבפשט על ענינים שבסוד ולהיפך
ולאו דווקא ראיה אלא גם דימוי אפשר

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: א' אוקטובר 17, 2021 8:56 pm
על ידי איתן נוי
כדכד כתב:לא התכוונתי להוכיח הוכחה גמורה רק שאפשר לדמות.
מה שכתבתי שכולהו לחד אתר סליקין הוא שכיון שבסופו של דבר הכל אחד אז כן ניתן להביא ראיה מדינים שבפשט על ענינים שבסוד ולהיפך
ולאו דווקא ראיה אלא גם דימוי אפשר

צריך מי שידו בקבלה שיענה.
מקוה בס"ד להספיק לברר ולהגיב.

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: א' אוקטובר 17, 2021 9:07 pm
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
איתן נוי כתב:
כדכד כתב:לא התכוונתי להוכיח הוכחה גמורה רק שאפשר לדמות.
מה שכתבתי שכולהו לחד אתר סליקין הוא שכיון שבסופו של דבר הכל אחד אז כן ניתן להביא ראיה מדינים שבפשט על ענינים שבסוד ולהיפך
ולאו דווקא ראיה אלא גם דימוי אפשר

צריך מי שידו בקבלה שיענה.
מקוה בס"ד להספיק לברר ולהגיב.

אגב, יש האומרים שאמירת לשם יחוד היא ככוונה במצוות. ואכ לפי"ז כל תפילה בעיא כוונה בפ"ע.

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ב' אוקטובר 18, 2021 1:40 pm
על ידי כדכד
מנא לך הא?
אולי כוונה כללית לפני כמה תפילות או מצוות מספיקה?

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ב' אוקטובר 18, 2021 5:13 pm
על ידי כדכד
שבתי ואתבונן, לגוף מה שכתבתי לעיל לדמות נט"י בתנאי לכל היום לאמירת לשם יחוד עובר לתפלה הקודמת (של ערבית לפני מנחה) שאין זה דומה כי שם זו אותה נטילת ידים והוא מתנה שאינו מסיח דעתו ממנה ווכאן זה לשם יחוד מחודש על תפילה אחרת ואין מכאן ראיה שזה מועל אלא אולי ראיה שאם לא הסיח דעת ממעשה שנעשה בכוונה אז המעשה מועיל גם אח"כ

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ב' אוקטובר 18, 2021 8:13 pm
על ידי איתן נוי
כדכד כתב:מנא לך הא?
אולי כוונה כללית לפני כמה תפילות או מצוות מספיקה?

נכון מאוד. אולי!

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ג' אוקטובר 19, 2021 2:16 pm
על ידי כדכד
זו היתה תגובה למי שכתב בודאות שזה לא מספיק

ברוך ה לעולם אמן ואמן בסיום לימוד

פורסם: ד' אוקטובר 20, 2021 11:18 pm
על ידי איתן נוי
מה המקור לענין שאומרים ברוך ה לעולם אמן ואמן בסיום לימוד?

Re: ברוך ה לעולם אמן ואמן בסיום לימוד

פורסם: ד' אוקטובר 20, 2021 11:53 pm
על ידי רציני
איתן נוי כתב:מה המקור לענין שאומרים ברוך ה לעולם אמן ואמן בסיום לימוד?

דומה באבן עזרא בתהלים פט נג

Re: ברוך ה לעולם אמן ואמן בסיום לימוד

פורסם: ה' אוקטובר 21, 2021 1:54 pm
על ידי איתן נוי
רציני כתב:
איתן נוי כתב:מה המקור לענין שאומרים ברוך ה לעולם אמן ואמן בסיום לימוד?

דומה באבן עזרא בתהלים פט נג

חזק מאוד. יש"כ.

אבן עזרא תהלים פרק פט פסוק נג
(נג) ברוך - הטעם שראה המשורר ברוח הקדש ביאת המשיח על כן נתן תודות לשם ויש אומרים כדרך איוב כי המשכיל יברך השם אף על פי שהאויב יחרפהו יסבול חרפתו, וחכם גדול ספרדי אומר כי הסופר שכתב זה הספר תחלה כתב בסוף הספר ברוך השם שעזרנו לכתבו כולו כדרך הסופרים בדורינו לכתוב באחרונה ברוך נותן ליעף כח:

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: א' אוקטובר 24, 2021 11:14 pm
על ידי דרומי
לימונים שקוטפים עכשיו מהעץ - האם אפשר לברך על ברכת התרו"מ?

כי לפי שיטות מסויימות יתכן ונקראים פירות שביעית

ואמנם למעשה מקילים בזה אבל אולי ספק ברכות להקל?

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ב' אוקטובר 25, 2021 9:26 pm
על ידי איתן נוי
דרומי כתב:לימונים שקוטפים עכשיו מהעץ - האם אפשר לברך על ברכת התרו"מ?

כי לפי שיטות מסויימות יתכן ונקראים פירות שביעית

ואמנם למעשה מקילים בזה אבל אולי ספק ברכות להקל?

בגלל המחלוקת מעשרים אך לא מברכים.
אגב, מפרישים מעשר עני גם בשמיטה.

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ו' אוקטובר 29, 2021 1:46 pm
על ידי עושה חדשות
הערה בדבר המצוי בהל' בישול בשבת

כ' האבנ"ז בסי' קכט - מה שכתב בשאלה שבא לפניו במה שנוהגין ששופכין מים מבושלים שנצטננו לגמרי בתוך מים רותחין שיהי' שניהם אינם צוננים לגמרי ושוב מחממין אותם כהכרעת רמ"א דבלא נצטנן לגמרי אין בו בישול אחר בישול. וכתב מעלתו דודאי אין היתר בהמים שנצטננו לגמרי משום שהחמו קצת דאין היתר אלא בשעדיין חם מחמת הבישול הראשון. [אמת אמר וכן כתב בחי' ר' עקיבא [בהג' לשו"ע סוף סי' רנ"ג] וכן באגלי טל בהשמטות לס"ק י"ד דיבור המתחיל ולפ"ז]. נמצא עדיין עושה איסור במה שמבשל המים שנצטננו.

ועי' בס' ארחות שבת (פרק א הערה מו) שסתמו כדבריו,
ולכאו' כך היא הפשטות דאם נתחמם שלא מחמת בישולו הראשון, אין טעם להתיר לבשלו שוב.
ואף הנוהגים כהרמ"א להתיר בישול אחר בישול בלח אם לא נצטנן לגמרי, מ"מ חימום מעט בפעם שניה לא יועיל לזה.

אלא שיש להעיר דמצוי בזה מכשול.
פעמים שמניחים לחמם דבר עם רוטב (בכמות שאינה בטילה למאכל), שנתבשל כבר מבעו"י או מאתמול, וכבר נצטנן לגמרי, ומניחים אותו על הפלטה סמוך לשבת באופן שבכניסת שבת עדיין לא הספיק לרתוח, שיסור ממנו איסור בישול. וא''כ צריך להזהר בזה שלא להזיזו, וכן לא לשים עליו כיסוי (אפי' באופן המותר מהל' הטמנה), ואפי' אם הניח כיסוי על הסירים, וכעת רוצה להגביהו כדי להכניס עוד דבר (כגון חלה סמוך לסעודה), הרי אסור לו להחזיר את הכיסוי, שהרי ממהר את חימום הרוטב.

ספר חפץ?

פורסם: ו' אוקטובר 29, 2021 1:48 pm
על ידי איתן נוי
יור"ד סי' קצו בית יוסף: "ובספר חפץ פוסק רב ורב חנינא" מי הוא ספר זה?

Re: ספר חפץ?

פורסם: א' אוקטובר 31, 2021 3:40 pm
על ידי איתן נוי
איתן נוי כתב:יור"ד סי' קצו בית יוסף: "ובספר חפץ פוסק רב ורב חנינא" מי הוא ספר זה?

https://www.hamichlol.org.il/%D7%A8%D7% ... 7.A4.D7.A5

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ב' נובמבר 01, 2021 5:44 pm
על ידי עובדיה חן
מה המקור ומה עניין שנהוג בחלק מקהילות הספרדים שמוצאים ס"ת, פותחים אותו ומוליכים אותו פתוח עד התיבה, ואח"כ עושים הגבהה. ולכאורה מה טעם יש בזה אחרי שראו כולם