בעת ההיא אחפ'ש מקור מוסמך לענין עשיית העופרת נגד עין הרע, ולא מצאתי, ואמנם כיוצא בזה מצאתי בשו"ת האלף לך שלמה (חיו"ד, סימן רטו), שנשאל, על מה שנוהגין כמה אנשים ששופכין שעוה לחולה ומלחשין עליו, אם יש לאסור משום דרכי האמורי, וכתב, שמספק אין לחוש לדרכי האמורי, כמו שכתב הדרכי משה יורה דעה (סימן קעט), ואף שגם הם עושים כן, אולי הם למדו הסגולה מאתנו, ועוד שמפורש בגמרא שבת (סז:), כל שהוא משום רפואה, אין בו משום דרכי האמורי, ואפילו במעשה, וכמבואר בטוש"ע אורח חיים (סימן שו, סעיף ז), שמותר למדוד אזור לחולה וללחוש עליו, ומוכח דכל כהאי גוונא אין בו חשש דרכי אמורי, אפילו שיש בו מעשה, והכא נמי התכת השעוה, מה לי זה או זה, לכך הדבר ברור לי שאין בזה חשש דרכי אמורי, עכת"ד. אלא שבדבריו נזכר שהיו עושים את הסגולה בשעוה, ולא בעופרת, ועוד, שלא נזכר שהיו עושים דבר זה לעין הרע, ומכל מקום מדבריו יש ללמוד לנידון דידן שיש להתיר, דמה לי התכת שעוה מה לי התכת עופרת, ובשו"ת צמח צדק (חאו"ח, סימן לח), מבואר שיציקת העופרת היא רפואה לחולי התולעים, ע"ש. ובספר סגולות ישראל (מערכת ע, אות מב), מובא ענין יציקת העופרת על ראשו של האדם כסגולה להסיר עצבות, ע"ש.
ואני אמרתי בחפש'י לתור אחר המקור ליציקת העופרת על ראשו של האדם, כסגולה לביטול עין הרע, וראיתי בספר ישועות מרדכי (עמוד סו), שכתב, שאדם החושש מעין הרע, היה הראש"ל הג"ר מרדכי אליהו זצ"ל נוהג להפנותו להוצאת עין הרע בעופרת, כמובא בדברי הרב חיד"א, ע"כ. וחפשתי בכל ספרי החיד"א ולא מצאתי ענין הוצאת עין הרע בעופרת, ונראה שנתפשט בדורות האחרונים, ובעיקר אצל יוצאי עדות המזרח והמערב, וכן מצאתי בספר מסע בבל (ירושלים תשטו, עמוד רלב), שהיה בבבל איש אחד בשם יעקב בן לילה, והיה הולך לבתי חתנים ואבות הבנים, והיה לוחש לחתן ולכלה וליולדת ולילד וכו', ולפעמים היה מביא חתיכת עופרת, ומסובבה על ראש החתן, או על ראש הכלה, או על ראש היולדת, או של הילד, ואחר כך היה ממיס את העופרת באש ושופך אותה אל כלי מים קרים ובליטות היו מופיעות בעופרת כעין צורת עין, והיה אומר, זאת עין פלוני, ואומר עליה לחש, ע"כ. וכן כתב בספר נר המערב להרי"מ טולידאנו (עמוד שו), שבמרוקו ישנם אשר יתיכו עופרת במים ממעל לראשו של החולה, כסגולה נגד עין הרע, ע"ש. ובירחון סיני (שנה א, כרך ב, עמוד תלז), כתוב לאמר, שנהגו בפרס שאם נפגע הילד בעין הרע יוצקים עופרת מותכת לתוך מים, רואים את הצורות ומנחשים מי הזיק לו, אחר כך משקים את החולה מהמים שיצקו לתוכם את העופרת ומשפשפים בהם את מצחו, ע"כ. וכיוצא בזה בקובץ עדות (שנה א, חוברת ב, עמוד עו), על מנהגי יהודי כורדיסתאן, שראו ביציקת העופרת על ראש האשה, כסגולה שלא תפיל העוברה את ולדה, ע"ש.
ולענין הלכה, הגם שיש לומר, שבכל מקומות אלו נהגו כן בהשפעת שכניהם הגויים, עם כל זה אין לאסרו, מאחר שנתפשט המנהג על פי גדולים גם כאן בארץ הקודש, ונודע מהם שכתב החוות יאיר (סימן רלד), שכל מה שנתפשט אצל הנשים מנהגו הנח לישראל שמסתמא נודעו בנסיון והורה להם מורה להתיר, ע"כ. וכן העלה להקל בנידון דידן על פי החוות יאיר בקונטרס אל תפנו (עמוד עא), וכיוצא בזה כתב הרה"ג מהר"י ברכה שליט"א בקובץ בית הלל (גליון מט, עמוד קיח), ע"ש.
וכיוצא בזה נשאל בשו"ת באר משה שטרן חלק ג (סימן קי), האם מותר לכבות גחלים נגד עין הרע, או שיש לאסרו משום תמים תהיה, והעלה להקל, על פי דברי המאירי בשבת (סה. ד"ה המשנה השישית), שכל דבר שהוא "רפואה המוניית", יש להתיר, וכן כתב עוד המאירי בחידושיו לסנהדרין (סח.), שבדברים המוניים, אין בהם חשש שיבא האדם להטעות בהם, כגון אלו שעושין הצורה השלומיית על לחי הבולט וכיוצא באלו וכו', שאין לטעות בהן אחרי כוכבים ומזלות שרי, וכן כתב עוד המאירי בשבת (סו:), שנחש המוניי מותר, ואם כן גם לכבות גחלים שהוא כאחד מהם מותר, עכת"ד, ע"ש. וכן העלה להקל בנידון בשו"ת ודרשת וחקרת חלק ב (חיו"ד, סימן כב), וכתב, שאין בזה כל חשש, ובפרט שהוא בדוק ומנוסה, ויקירי ירושלים היו עושים כן, וחלילה לנו להרהר אחר מעשיהם, ע"כ. ועוד עיין בספר משפטי התורה שפיץ על פרשיות השבוע (פרשת שופטים אות ג, עמוד שפה), ע"ש. ועוד עיין בקובץ בית הלל (גליון מז, עמוד קב), במאמר הרה"ג אליהו בר שלום שליט"א, ובמה שכתבו בקובץ בית הלל (גליון מט, עמוד קיז), ומה שכתב שם בשם הגרח"ק שליט"א, שאין לעשות כן, לפי האמור אינו מוכרח.