עמוד 5 מתוך 6

Re: אשכול - שאלות פשוטות

פורסם: ו' ספטמבר 25, 2015 6:11 pm
על ידי אמסטרדם
גימפעל כתב:כמדומני שכלאים אסורים בהנאה.

כלאי הכרם אסורים בהנאה [אני יודע זאת מנשים ונזיקין... קדושין נ"ו ב'].

Re: אשכול - שאלות פשוטות

פורסם: א' ספטמבר 27, 2015 12:24 am
על ידי יאיר
במעשה דר' אמנון ממגנצא הפשט שנפטר בסוף הסילוק או שממש נעלם?

עד כעת הבנתי שממש נעלם אבל ראיתי כאלו (אולי כאלו שרוצים ''לגמד'' את המעשה) שמפרשים נפטר.

אשמח אם יש בידי מי להביא ראיה?

ב'אור זרוע' מובא כך: "וכשגמר כל הסילוק נסתלק ונעלם מן העולם לעין כל". היש מי שטוען אחרת?
(ויקפדיה [הכופרים] כתבו נפטר עפ"י "דובר שלום" בסידור "אוצר התפלות", דף תנד.)

Re: אשכול - שאלות פשוטות

פורסם: א' ספטמבר 27, 2015 12:35 am
על ידי בן הרב
אני לא כ"כ הבנתי הכיצד נפטר מקציצת בהונות ידיו ורגליו, רח"ל, ושמא יסורים אחרים ג"כ היו, ה"י.

Re: אשכול - שאלות פשוטות

פורסם: א' ספטמבר 27, 2015 12:40 am
על ידי יאיר
בן הרב כתב:אני לא כ"כ הבנתי הכיצד נפטר מקציצת בהונות ידיו ורגליו, רח"ל, ושמא יסורים אחרים ג"כ היו, ה"י.

אף אחד לא טען שנפטר [דוקא] בשל כך.

Re: אשכול - שאלות פשוטות

פורסם: ב' אוקטובר 05, 2015 11:12 pm
על ידי יאיר
זכורני שראיתי לפני כ-15 שנים חוברת לימוד של 'מחנה בני תורה'. היש מי שיודע כיצד ניתן להשיגה?
(עדיף ברשת/קובץ).

Re: אשכול - שאלות פשוטות

פורסם: ב' אוקטובר 05, 2015 11:14 pm
על ידי מה שנכון נכון
יאיר כתב:זכורני שראיתי לפני כ-15 שנים חוברת לימוד של 'מחנה בני תורה'. היש מי שיודע כיצד ניתן להשיגה?
(עדיף ברשת/קובץ).

כנראה זה יעזור.
http://www.hebrewbooks.org/50065

Re: אשכול - שאלות פשוטות

פורסם: ב' אוקטובר 05, 2015 11:34 pm
על ידי יאיר
יישר כח גדול(!) אך כוונתי לחוב' דקה על הלכות בסיסיות.

Re: אשכול - שאלות פשוטות

פורסם: ד' ינואר 27, 2016 9:04 pm
על ידי עושה חדשות
3 שאלות פשוטות, מצפה לעזרתכם.

1. האם בשני איסורים דרבנן גם אמרי' אין איסור חל על איסור.
2. האם יש איסור רובע ונרבע בדגים ושרצים או רק בבהמה חיה ועוף.
3. מה מקור הפתגם ההכרח לא יגונה (ולא ישובח).

???

Re: אשכול - שאלות פשוטות

פורסם: ה' ינואר 28, 2016 12:05 am
על ידי יבנה
עושה חדשות כתב:3 שאלות פשוטות, מצפה לעזרתכם.

1. האם בשני איסורים דרבנן גם אמרי' אין איסור חל על איסור.
2. האם יש איסור רובע ונרבע בדגים ושרצים או רק בבהמה חיה ועוף.
3. מה מקור הפתגם ההכרח לא יגונה (ולא ישובח).

???

1. הכלל הוא לענין עונש ולא לענין איסור. ולענין דאורייתא יש נ"מ לענין ללקות פעמיים או להמיתו במיתה החמורה, אך לענין דרבנן מאי נ"מ. בנוסף זה גזה"כ בדאורייתא.
2. רמב"ם איסורי ביאה א טז כותב בהמה חיה ועוף, ובחינוך רי הזכיר בהמה וחיה. ועי' במנחת חינוך שם שדן לענין עוף ודג.

Re: אשכול - שאלות פשוטות

פורסם: ה' ינואר 28, 2016 12:22 am
על ידי עושה חדשות
יבנה כתב:
עושה חדשות כתב:3 שאלות פשוטות, מצפה לעזרתכם.

1. האם בשני איסורים דרבנן גם אמרי' אין איסור חל על איסור.
2. האם יש איסור רובע ונרבע בדגים ושרצים או רק בבהמה חיה ועוף.
3. מה מקור הפתגם ההכרח לא יגונה (ולא ישובח).

???

1. הכלל הוא לענין עונש ולא לענין איסור. ולענין דאורייתא יש נ"מ לענין ללקות פעמיים או להמיתו במיתה החמורה, אך לענין דרבנן מאי נ"מ. בנוסף זה גזה"כ בדאורייתא.
2. רמב"ם איסורי ביאה א טז כותב בהמה חיה ועוף, ובחינוך רי הזכיר בהמה וחיה. ועי' במנחת חינוך שם שדן לענין עוף ודג.


1. פעמים יש מכת מרדות. ואולי כל דתקון כעין דאו' וכיו"ב.
2. לא ראיתי במנ"ח נידון על דג. ראיתי בחזו"א יו"ד סי' ריד שכתב "כיון דאיסור הרבעה אינו בכל בעה"ח אלא במינים מיוחדים".

Re: אשכול - שאלות פשוטות

פורסם: ה' ינואר 28, 2016 11:17 pm
על ידי יבנה
עושה חדשות כתב:
יבנה כתב:
עושה חדשות כתב:3 שאלות פשוטות, מצפה לעזרתכם.

1. האם בשני איסורים דרבנן גם אמרי' אין איסור חל על איסור.
2. האם יש איסור רובע ונרבע בדגים ושרצים או רק בבהמה חיה ועוף.
3. מה מקור הפתגם ההכרח לא יגונה (ולא ישובח).

???

1. הכלל הוא לענין עונש ולא לענין איסור. ולענין דאורייתא יש נ"מ לענין ללקות פעמיים או להמיתו במיתה החמורה, אך לענין דרבנן מאי נ"מ. בנוסף זה גזה"כ בדאורייתא.
2. רמב"ם איסורי ביאה א טז כותב בהמה חיה ועוף, ובחינוך רי הזכיר בהמה וחיה. ועי' במנחת חינוך שם שדן לענין עוף ודג.


1. פעמים יש מכת מרדות. ואולי כל דתקון כעין דאו' וכיו"ב.
2. לא ראיתי במנ"ח נידון על דג. ראיתי בחזו"א יו"ד סי' ריד שכתב "כיון דאיסור הרבעה אינו בכל בעה"ח אלא במינים מיוחדים".

1. מכות מרדות היינו שמכים אותו בלי מנין כפי ראות עיני הב"ד שיכנע או עד שיסכים לעשות כדין. א"כ אין נ"מ כמה איסורים עבר.
2. מנחת חינוך מצוה רי
(א) שלא כו' ובכלל בהמה חי' ג"כ כו'. כ"ה בר"מ ועוד מבוא' שם בפ"א דגם עוף בכלל וכ' הה"מ דיליף זה מסוגיא דב"ק דהרבה דברים דומים לזה דגם עוף בכלל וע"ש בסוגיא דנ"ד ע"ב דצל"ע היטב דנראה דלענין כמה דברים צריך לרבות עוף ע"ש וגם נראה שם מסוגיא דלשום דבר אין חית הים בכלל לא לענין שבת ולא לשאר דברים רק לענין כלאים דהיא אבעיא שם בש"ס ומפשט דשייך כלאים כיון דכתיב למינהו עש"ה בסוגי' ונראה דגם כאן א"ח על חית הים ע"ש בתוס' וע' זבחים פ"ה ע"ב נראה ג"כ דבעוף שייך נרבע וע"ש:

Re: אשכול - שאלות פשוטות

פורסם: ו' ינואר 29, 2016 1:39 am
על ידי בקרו טלה
עושה חדשות כתב:3. מה מקור הפתגם ההכרח לא יגונה (ולא ישובח).
???

עי' בספר העקרים - מאמר ג' פרק לו כי לא ישובח האדם או יגונה על הדבר המוכרח [והוא קדים טפי מספר מאמץ כח שציין לשם הרש"א בקובץ שפתי צדיקים ד]
[ועי"ע במהרש"א בבא בתרא טז. כמ"ש הפלוסוף ההכרח לא ישובח ולא יגונה. ובחולין ז. וכמאמר החכם שההכרח לא ישובח ולא יגונה. וג"ז נשמט משם]

Re: אשכול - שאלות פשוטות

פורסם: ג' פברואר 02, 2016 10:42 pm
על ידי מבני עליה
יבנה כתב:
עושה חדשות כתב:3 שאלות פשוטות, מצפה לעזרתכם.

1. האם בשני איסורים דרבנן גם אמרי' אין איסור חל על איסור.
2. האם יש איסור רובע ונרבע בדגים ושרצים או רק בבהמה חיה ועוף.
3. מה מקור הפתגם ההכרח לא יגונה (ולא ישובח).

???

1. הכלל הוא לענין עונש ולא לענין איסור. ולענין דאורייתא יש נ"מ לענין ללקות פעמיים או להמיתו במיתה החמורה, אך לענין דרבנן מאי נ"מ. בנוסף זה גזה"כ בדאורייתא.
2. רמב"ם איסורי ביאה א טז כותב בהמה חיה ועוף, ובחינוך רי הזכיר בהמה וחיה. ועי' במנחת חינוך שם שדן לענין עוף ודג.

1. עיין בסוגיא סו"פ ארבעה אחין לקברו בין רשעים גמורים.
3. א"ז אינו בכזיב הביאו הר"מ בהקדמת חלק או בח' פרקים, הלא כן?

Re: אשכול - שאלות פשוטות

פורסם: ג' פברואר 09, 2016 8:42 am
על ידי פלתי
משנכנס אדר מרבין בשמחה, האם הכוונה גם באדר ראשון.

Re: אשכול - שאלות פשוטות

פורסם: ג' פברואר 09, 2016 9:21 am
על ידי מה שנכון נכון
פלתי כתב:משנכנס אדר מרבין בשמחה, האם הכוונה גם באדר ראשון.

viewtopic.php?f=26&t=16807

Re: אשכול - שאלות פשוטות

פורסם: ג' פברואר 09, 2016 11:28 am
על ידי פלתי
מה שנכון נכון כתב:
פלתי כתב:משנכנס אדר מרבין בשמחה, האם הכוונה גם באדר ראשון.

viewtopic.php?f=26&t=16807

תודה מקרב לב. בקרוב יש לפתוח פורום חדש, מידי דלא רמיזא בפורום.

Re: אשכול - שאלות פשוטות

פורסם: א' פברואר 21, 2016 2:28 am
על ידי יאיר
האם בער"ש מותר להתחיל להתפלל מנחה של חול לאחר השקיעה? (הרי כבר שבת)

ומה הדין אם מתחיל אשרי/18 דקה לפני השקיעה?

אשמח לסברות ומקורות.

Re: אשכול - שאלות פשוטות

פורסם: א' פברואר 21, 2016 9:50 am
על ידי שיף
פלתי כתב:
מה שנכון נכון כתב:
פלתי כתב:משנכנס אדר מרבין בשמחה, האם הכוונה גם באדר ראשון.

viewtopic.php?f=26&t=16807

תודה מקרב לב. בקרוב יש לפתוח פורום חדש, מידי דלא רמיזא בפורום.

לא בטוח שיש
אולי צריך לפתוח 'מידי דלא נכפל אשכולו באוצר'

Re: אשכול - שאלות פשוטות

פורסם: א' פברואר 21, 2016 5:01 pm
על ידי יאיר
יאיר כתב:האם בער"ש מותר להתחיל להתפלל מנחה של חול לאחר השקיעה? (הרי כבר שבת)

ומה הדין אם מתחיל אשרי/18 דקה לפני השקיעה?

אשמח לסברות ומקורות.

Re: אשכול - שאלות פשוטות

פורסם: ב' פברואר 22, 2016 12:06 am
על ידי יאיר
לא עונים כי השאלה טובה או להיפך?...

Re: אשכול - שאלות פשוטות

פורסם: ב' פברואר 22, 2016 12:33 am
על ידי מה שנכון נכון
ראה בבה"ל רסג,טו שאף כשקבלו הציבור שבת והיחיד נגרר אחריהם בכ"ז מותר לו להתפלל מנחה שלא בפניהם כל זמן שלא קבל שבת בפה. ולכאו' ה"ה לאחר השקיעה שאז חל עליו שבת מתרי טעמי, הא' שכבר ודאי קבלו הציבור שבעירו שבת, והב' שאסור במלאכה מספק. ולענין הא' הוא כנ"ל בבה"ל, ויתכן שה"ה לענין הב'. ועוד שאמנם מספק עליו לפרוש ממלאכה, אך מאידך לענין תפלה יכול להקל מספק בבה"ש. וע"ע בשעה"צ רלג,כא.
וע"ע בספרים לענין מנהג האר"י.

Re: אשכול - שאלות פשוטות

פורסם: ב' פברואר 22, 2016 12:56 am
על ידי יבנה
יאיר כתב:האם בער"ש מותר להתחיל להתפלל מנחה של חול לאחר השקיעה? (הרי כבר שבת)

ומה הדין אם מתחיל אשרי/18 דקה לפני השקיעה?

אשמח לסברות ומקורות.

אם בחול פשיטא לך שרשאי להתחיל מנחה לאחר השקיעה, ה"ה בע"ש הדין כן בגלל שאינו מקבל עליו את השבת. ועי' במקורות שבאשי ישראל פרק כז הערות י"ד וכ"א.
התחלת אשרי אין לו משמעות, אך מכיון שהוא מסיים לפני שקיעה ש"ד. וכנראה אתה סבור שהדלקת נרות הוא קבלת שבת גם לגברים שלא נתכוונו לקבל אז שבת, ולדעתך יש בזה קבלת רוב הציבור שמחייב אף את היחיד ולדעתך אסור אז ליחיד להתפלל. אך כבר כתב האג"מ או"ח א סי' צו שאין האנשים מקבלים שבת בהדלקת נרות. ואפ' אם היו מקבלים אז שבת, כיון שיחיד זה לא קיבל בעצמו שבת רשאי להתפלל מנחה שלא בבית הכנסת וכשו"ע רס"ג ס' טו.

Re: אשכול - שאלות פשוטות

פורסם: ב' פברואר 22, 2016 1:01 am
על ידי יאיר
מה שנכון נכון כתב:ראה בבה"ל רסג,טו שאף כשקבלו הציבור שבת והיחיד נגרר אחריהם בכ"ז מותר לו להתפלל מנחה שלא בפניהם כל זמן שלא קבל שבת בפה. ולכאו' ה"ה לאחר השקיעה שאז חל עליו שבת מתרי טעמי, הא' שכבר ודאי קבלו הציבור שבעירו שבת, והב' שאסור במלאכה מספק. ולענין הא' הוא כנ"ל בבה"ל, ויתכן שה"ה לענין הב'. ועוד שאמנם מספק עליו לפרוש ממלאכה, אך מאידך לענין תפלה יכול להקל מספק בבה"ש. וע"ע בשעה"צ רלג,כא.
וע"ע בספרים לענין מנהג האר"י.

יישר כח!

לא הבנתי:

א.מה עם תרתי דסתרי? אתה אומר שבגלל שזה ספק ויש 18 דקות בה"ש יכול להתפלל מנחה של חול?

ב.אם ב-א' (המקרה הראשון שכתבתי) אפשר כ"ש ב-ב', מדוע כתבת יתכן?

Re: אשכול - שאלות פשוטות

פורסם: ב' פברואר 22, 2016 1:03 am
על ידי יאיר
יבנה כתב:
יאיר כתב:האם בער"ש מותר להתחיל להתפלל מנחה של חול לאחר השקיעה? (הרי כבר שבת)

ומה הדין אם מתחיל אשרי/18 דקה לפני השקיעה?

אשמח לסברות ומקורות.

אם בחול פשיטא לך שרשאי להתחיל מנחה לאחר השקיעה, ה"ה בע"ש הדין כן בגלל שאינו מקבל עליו את השבת. ועי' במקורות שבאשי ישראל פרק כז הערות י"ד וכ"א.
התחלת אשרי אין לו משמעות, אך מכיון שהוא מסיים לפני שקיעה ש"ד. וכנראה אתה סבור שהדלקת נרות הוא קבלת שבת גם לגברים שלא נתכוונו לקבל אז שבת, ולדעתך יש בזה קבלת רוב הציבור שמחייב אף את היחיד ולדעתך אסור אז ליחיד להתפלל. אך כבר כתב האג"מ או"ח א סי' צו שאין האנשים מקבלים שבת בהדלקת נרות. ואפ' אם היו מקבלים אז שבת, כיון שיחיד זה לא קיבל בעצמו שבת רשאי להתפלל מנחה שלא בבית הכנסת וכשו"ע רס"ג ס' טו.

יישר כח.
ידוע שגברים לא מקבלים בהדלקת נרות אך תמיד חשבתי שבשקיעה ודאי כבר שבת (וכמ"ש שאסור להדליק נרות אחר השקיעה).

Re: אשכול - שאלות פשוטות

פורסם: ב' פברואר 22, 2016 1:12 am
על ידי מה שנכון נכון
יאיר כתב:
מה שנכון נכון כתב:ראה בבה"ל רסג,טו שאף כשקבלו הציבור שבת והיחיד נגרר אחריהם בכ"ז מותר לו להתפלל מנחה שלא בפניהם כל זמן שלא קבל שבת בפה. ולכאו' ה"ה לאחר השקיעה שאז חל עליו שבת מתרי טעמי, הא' שכבר ודאי קבלו הציבור שבעירו שבת, והב' שאסור במלאכה מספק. ולענין הא' הוא כנ"ל בבה"ל, ויתכן שה"ה לענין הב'. ועוד שאמנם מספק עליו לפרוש ממלאכה, אך מאידך לענין תפלה יכול להקל מספק בבה"ש. וע"ע בשעה"צ רלג,כא.
וע"ע בספרים לענין מנהג האר"י.

יישר כח!

לא הבנתי:

א.מה עם תרתי דסתרי? אתה אומר שבגלל שזה ספק ויש 18 דקות בה"ש יכול להתפלל מנחה של חול?

ב.אם ב-א' (המקרה הראשון שכתבתי) אפשר כ"ש ב-ב', מדוע כתבת יתכן?

תרתי דסתרי זה כשהאדם עושה שני דברים סותרים, ולא כנד"ד שהוא ספק, ובדאורייתא צריך להחמיר, ובענינים דרבנן בדיעבד יכול להקל.

"לענין הב'" לא התכונתי לשאלה השניה שלך, אלא לטעם השני משני הטעמים שחלה עליו שבת שהזכרתי.

Re: אשכול - שאלות פשוטות

פורסם: ב' פברואר 22, 2016 1:20 am
על ידי יאיר
יישר כח!

אז למעשה מותר להתפלל עד 18 דקות אחר השקיעה?

Re: אשכול - שאלות פשוטות

פורסם: ב' פברואר 22, 2016 4:44 pm
על ידי יאיר
יאיר כתב:יישר כח!

אז למעשה מותר להתפלל עד 18 דקות אחר השקיעה?

וכן מה הדין אם לא יסיים תפילת העמידה תוך 18 דקות?

Re: אשכול - שאלות פשוטות

פורסם: א' מאי 29, 2016 12:09 am
על ידי יאיר
מה עדיף, אמירת כל פסוד"ז כסדר ולהפסיד קדושה ד'יוצר אור' עם הציבור, או לדלג קצת בפסוד"ז ולומר קדושה ד'יוצר אור' עם הציבור? (בשני המקרים יספיק תפילת 18 עם הציבור כגון שמאריכים במנגינות בשבת), אשמח לסברות ובעיקר למקורות.

Re: אשכול - שאלות פשוטות

פורסם: א' מאי 29, 2016 1:02 am
על ידי יבנה
יאיר כתב:מה עדיף, אמירת כל פסוד"ז כסדר ולהפסיד קדושה ד'יוצר אור' עם הציבור, או לדלג קצת בפסוד"ז ולומר קדושה ד'יוצר אור' עם הציבור? (בשני המקרים יספיק תפילת 18 עם הציבור כגון שמאריכים במנגינות בשבת), אשמח לסברות ובעיקר למקורות.

עי' או"ח נ"ט ג' שהביא מח' אם ניתן לומר קדושת יוצר ביחיד ושיש לחוש לשיטת האוסרים עכ"פ להצריך אמירתו כקורא בתורה, ובמ"ב ס"ק י"א כתב שהגר"א אוסר לומר קדושת יוצר ביחיד. הרי שיש מעלה הלכתית לומר יוצר עם הציבור. לעומת זאת מצד ההלכה מספיק לומר כל דהו בשביל פסוקי דזמרא, וכל מה שמוסיפים הוא מצד ההידור והמנהג. א"כ נראה שידלג קצת.

Re: אשכול - שאלות פשוטות

פורסם: א' מאי 29, 2016 1:49 am
על ידי יאיר
יישר כח ר' יבנה!

Re: אשכול - שאלות פשוטות

פורסם: ב' אוגוסט 15, 2016 10:04 pm
על ידי עזריאל ברגר
יאיר כתב:
יאיר כתב:האם בער"ש מותר להתחיל להתפלל מנחה של חול לאחר השקיעה? (הרי כבר שבת)

ומה הדין אם מתחיל אשרי/18 דקה לפני השקיעה?

אשמח לסברות ומקורות.

ב"סדר הכנסת שבת" שבסידור בעל-התניא כתב שאין למחות ביד המתפללים מנחה אחר השקיעה "בין בחול בין בשבת", וכך ראיתי נוהגים.

Re: אשכול - שאלות פשוטות

פורסם: ג' אוגוסט 16, 2016 7:48 am
על ידי פרי יהושע
אמר בטעות ברוך וכו' מלך העולם, האם טוב שישלים איזה ברכה שמחוייב בה כגון ברכת השחר, או יאמר בשכמל"ו, דהיינו מה עדיף מה שהיא כברכה בטלה או הבדיעבד של ברכה שמחוייב בה, לענ"ד עדיף בשכמל"ו דמאי דהוה הוה, ולא לעשות את הברכה שמחוייב בה כברכת בדיעבד, מה דעת חכמי הפורם על כך?

Re: אשכול - שאלות פשוטות

פורסם: ג' אוגוסט 16, 2016 8:02 am
על ידי עזריאל ברגר
פרי יהושע כתב:אמר בטעות ברוך וכו' מלך העולם, האם טוב שישלים איזה ברכה שמחוייב בה כגון ברכת השחר, או יאמר בשכמל"ו, דהיינו מה עדיף מה שהיא כברכה בטלה או הבדיעבד של ברכה שמחוייב בה, לענ"ד עדיף בשכמל"ו דמאי דהוה הוה, ולא לעשות את הברכה שמחוייב בה כברכת בדיעבד, מה דעת חכמי הפורם על כך?

בגמרא משמע שצריך שיאמר שם ומלכות בכוונה לברך את הברכה הנכונה, ועכ"פ בכוונה לברך ברכה שבדיעבד יכולה להיות במקום הברכה הנכונה, ולכן אם התכוון לברך "בורא מיני מזונות" ונפלו מידו ורוצה לסיים "בורא פרי העץ" - אינו יוצא י"ח אפילו בדיעבד!!!

אבל במקום שיוצא י"ח בדיעבד - למה יעשה ברכתו לבטלה בשביל לברך אח"כ ברכה לכתחילה? וחוששני לו משום "ברכה שאינה צריכה".

Re: אשכול - שאלות פשוטות

פורסם: ג' אוגוסט 16, 2016 8:17 am
על ידי פרי יהושע
עזריאל ברגר כתב:
פרי יהושע כתב:אמר בטעות ברוך וכו' מלך העולם, האם טוב שישלים איזה ברכה שמחוייב בה כגון ברכת השחר, או יאמר בשכמל"ו, דהיינו מה עדיף מה שהיא כברכה בטלה או הבדיעבד של ברכה שמחוייב בה, לענ"ד עדיף בשכמל"ו דמאי דהוה הוה, ולא לעשות את הברכה שמחוייב בה כברכת בדיעבד, מה דעת חכמי הפורם על כך?

בגמרא משמע שצריך שיאמר שם ומלכות בכוונה לברך את הברכה הנכונה, ועכ"פ בכוונה לברך ברכה שבדיעבד יכולה להיות במקום הברכה הנכונה, ולכן אם התכוון לברך "בורא מיני מזונות" ונפלו מידו ורוצה לסיים "בורא פרי העץ" - אינו יוצא י"ח אפילו בדיעבד!!!

אבל במקום שיוצא י"ח בדיעבד - למה יעשה ברכתו לבטלה בשביל לברך אח"כ ברכה לכתחילה? וחוששני לו משום "ברכה שאינה צריכה".


"נפל מידו", זה ע"כ דין אחר שהברכה כביכול נתבטלה, דהלא פתח אדעתא דשיכרא וכו' גם הייתה דעתו על מה שאין יוצא בדיעבד בברכה הקודמת ובכל זאת מבואר שבדיעבד אם סיים נכון מהני ליה.

ולעניינינו אכתי בדעתי אעמוד [כל שאין ראיה להפך], שעדיפה ברכה שאני מחוייב בה טובה, מאשר הזכרה שאמרתי בטעות, דההיא מאי דהוה הוה, וברכה שאינה צריכה זה בוודאי לא, דהלא מחוייב הוא ועומד, ומה לי אם בטעות הזכיר ש"ש לחינם.

Re: אשכול - שאלות פשוטות

פורסם: ג' אוגוסט 16, 2016 8:40 am
על ידי עזריאל ברגר
פרי יהושע כתב:
עזריאל ברגר כתב:
פרי יהושע כתב:אמר בטעות ברוך וכו' מלך העולם, האם טוב שישלים איזה ברכה שמחוייב בה כגון ברכת השחר, או יאמר בשכמל"ו, דהיינו מה עדיף מה שהיא כברכה בטלה או הבדיעבד של ברכה שמחוייב בה, לענ"ד עדיף בשכמל"ו דמאי דהוה הוה, ולא לעשות את הברכה שמחוייב בה כברכת בדיעבד, מה דעת חכמי הפורם על כך?

בגמרא משמע שצריך שיאמר שם ומלכות בכוונה לברך את הברכה הנכונה, ועכ"פ בכוונה לברך ברכה שבדיעבד יכולה להיות במקום הברכה הנכונה, ולכן אם התכוון לברך "בורא מיני מזונות" ונפלו מידו ורוצה לסיים "בורא פרי העץ" - אינו יוצא י"ח אפילו בדיעבד!!!

אבל במקום שיוצא י"ח בדיעבד - למה יעשה ברכתו לבטלה בשביל לברך אח"כ ברכה לכתחילה? וחוששני לו משום "ברכה שאינה צריכה".


"נפל מידו", זה ע"כ דין אחר שהברכה כביכול נתבטלה, דהלא פתח אדעתא דשיכרא וכו' גם הייתה דעתו על מה שאין יוצא בדיעבד בברכה הקודמת ובכל זאת מבואר שבדיעבד אם סיים נכון מהני ליה.

ולעניינינו אכתי בדעתי אעמוד [כל שאין ראיה להפך], שעדיפה ברכה שאני מחוייב בה טובה, מאשר הזכרה שאמרתי בטעות, דההיא מאי דהוה הוה, וברכה שאינה צריכה זה בוודאי לא, דהלא מחוייב הוא ועומד, ומה לי אם בטעות הזכיר ש"ש לחינם.

בסוגיית פתח אדעתא דשיכרא מבואר שאינו יוצא י"ח אא"כ יש שייכות בין הברכה שהתכוון לברך ובין הברכה שסיים בפועל.

Re: אשכול - שאלות פשוטות

פורסם: ג' אוגוסט 16, 2016 8:57 am
על ידי עזריאל ברגר
יאיר כתב:מדוע כלאים אסור להרכיב ומותר לאכול?
מדוע לא עובר על 'לפני עיוור' שכשקונה גורם למרכיב להמשיך באיסורו?
(או שיש לי טעות בהבנה/בידיעה).

המרכיב עצמו - מותר לו לאכול לכתחילה, כמו שגנב וגזלן מותר להם לאכול את הגזילה אחרי שקנאוה בשינוי.
לקנות ממנו כאשר זה עלול לגרום לו לחזור ולחטוא - ברור שאסור, אבל במקום שאין חשש כזה - מותר לכתחילה.

Re: אשכול - שאלות פשוטות

פורסם: ג' אוגוסט 16, 2016 8:59 am
על ידי עזריאל ברגר
עשוי לנחת כתב:
מורה צדק כתב:
יאיר כתב:מה המקור לשם ספר "הזהר" - מתי נקרא כך לראשונה?

שמעתי מהרב מוצפי שבמקור היו 22 ספרים שכל א' מתחיל באות אחרת, ונתגלה לעת עתה רק האות ז' - זהר.
זה לא מגלה הרבה, אבל אם היינו יודעים מה שמות הספרים האחרים היינו מבינים למה ספר זה נקרא זהר.

למה נקרא ספר הזהר? זה לכאו' ברור על שם תחילתו 'והמשכילים יזהירו כזהר הרקיע', וכמקובל בפרשיות התורה ובמסכתות ושאר ספרים.
שאלתו היתה ממתי קראו לו כך?

כמדומני שב"רעיא מהימנא" נזכר שם הספר, כגון "בהאי חיבורא דילך דאיהו ספר הזהר".

Re: אשכול - שאלות פשוטות

פורסם: ג' אוגוסט 16, 2016 11:02 am
על ידי פרי יהושע
עזריאל ברגר כתב:בסוגיית פתח אדעתא דשיכרא מבואר שאינו יוצא י"ח אא"כ יש שייכות בין הברכה שהתכוון לברך ובין הברכה שסיים בפועל.
[/quote]

היכן?.

Re: אשכול - שאלות פשוטות

פורסם: ג' אוגוסט 16, 2016 11:42 pm
על ידי אליהו בן עמרם
פרי יהושע כתב:
עזריאל ברגר כתב:
פרי יהושע כתב:אמר בטעות ברוך וכו' מלך העולם, האם טוב שישלים איזה ברכה שמחוייב בה כגון ברכת השחר, או יאמר בשכמל"ו, דהיינו מה עדיף מה שהיא כברכה בטלה או הבדיעבד של ברכה שמחוייב בה, לענ"ד עדיף בשכמל"ו דמאי דהוה הוה, ולא לעשות את הברכה שמחוייב בה כברכת בדיעבד, מה דעת חכמי הפורם על כך?

בגמרא משמע שצריך שיאמר שם ומלכות בכוונה לברך את הברכה הנכונה, ועכ"פ בכוונה לברך ברכה שבדיעבד יכולה להיות במקום הברכה הנכונה, ולכן אם התכוון לברך "בורא מיני מזונות" ונפלו מידו ורוצה לסיים "בורא פרי העץ" - אינו יוצא י"ח אפילו בדיעבד!!!

אבל במקום שיוצא י"ח בדיעבד - למה יעשה ברכתו לבטלה בשביל לברך אח"כ ברכה לכתחילה? וחוששני לו משום "ברכה שאינה צריכה".


"נפל מידו", זה ע"כ דין אחר שהברכה כביכול נתבטלה, דהלא פתח אדעתא דשיכרא וכו' גם הייתה דעתו על מה שאין יוצא בדיעבד בברכה הקודמת ובכל זאת מבואר שבדיעבד אם סיים נכון מהני ליה.

ולעניינינו אכתי בדעתי אעמוד [כל שאין ראיה להפך], שעדיפה ברכה שאני מחוייב בה טובה, מאשר הזכרה שאמרתי בטעות, דההיא מאי דהוה הוה, וברכה שאינה צריכה זה בוודאי לא, דהלא מחוייב הוא ועומד, ומה לי אם בטעות הזכיר ש"ש לחינם.


כמדומני דעת הריף בסוגיא ברכות י"ב בנקט כסא דשכרא היא שפשוט לו שאם טעה במה שבידו בעת שהזכיר את השם ובסוף הברכה שם לב שבידו שכרא וברך שהכל שבוודאי יצא, וכל הספק של הגמרא הוא במקרה שסיים בפיו על פי טעותו במחשבתו ורק רוצה לתקן בתוך כדי דיבור. וגם בזה מכריע השו"ע סימן רט סעיף א ושם במשנ"ב שיצא בדיעבד משום סב"ל.
העולה לן לכאורה הוא שלדעת הריף כאשר גומר בפיו את הברכה הראויה אין בכך כל בעיה, והטעם הוא לכאורה שיכול לתקן את מחשבתו הראשונה באמירתו באחרונה, ולכן אם טעה גם באמירה שהמשיך בטעותו גם באחרונה, יש ספק אולי לא יכול לתקן מחשבתו הראשונה בתיקון של תוך כדי דיבור.
ואם כנים הדברים שיכול לתקן את מחשבתו הראשונה באמירתו באחרונה לפי דעת הריף שנפסקה בשו"ע כדאי מאד לגמור ברכה הנדרשת לו בפיו, כי באופן זה יתקן גם את מה שחשב בטעות בעת אזכרת השם. ולא בדיעבד.
ואגב בקצרה לענין ברכה המחויבת כברכת השחר, לא מהני גם תיקון תוך כדי דיבור, כאשר לא מרוויח מזה. עיי"ש בסימן מ"ו במשנ"ב ס"ק כ.

ומה שכל כך פשוט למר שמזכיר ש"ש בטעות שזה לא כ"כ נורא, האם לזה יש ראיה?
מה שאולי אפשר לומר זה שעל ידי ברוך שם כבוד מלכותו מתקן את הברכה לבטלה, וזה אולי משמע ברמב"ם הל שבועות פי"ב הל י"א שסיים ואמר "כדי שלא יזכר לבטלה". אבל באמת שליבי עדיין מגמגם בזה, האם הרמב"ם מתכוון שמבטל לגמרי את האיסור של ברכה לבטלה או שרק מצמצם את הבזיון לשם השם אך לא מבטל אותו לגמרי.
ובכל מקרה, האם נאמר שאפשר לכתחילה לומר טופס ברכה ובסוף לסיים בברוך שם כבוד מלכותו. זה הרי לא נראה ולא מסתבר, וא"כ מאי שנא בדיעבד? ורק אם נימא שהוא לא מבטל לגמרי את הברכה לבטלה אלא רק מקטין את הביזוי, אז אפשר להבין שישתמש בזה בלית ברירה כאשר כבר ברך אבל וודאי לא לכתחילה.

Re: אשכול - שאלות פשוטות

פורסם: ד' אוגוסט 17, 2016 12:12 am
על ידי פרי יהושע
אליהו בן עמרם כתב:כמדומני דעת הריף בסוגיא ברכות י"ב בנקט כסא דשכרא היא שפשוט לו שאם טעה במה שבידו בעת שהזכיר את השם ובסוף הברכה שם לב שבידו שכרא וברך שהכל שבוודאי יצא, וכל הספק של הגמרא הוא במקרה שסיים בפיו על פי טעותו במחשבתו ורק רוצה לתקן בתוך כדי דיבור. וגם בזה מכריע השו"ע סימן רט סעיף א ושם במשנ"ב שיצא בדיעבד משום סב"ל.
העולה לן לכאורה הוא שלדעת הריף כאשר גומר בפיו את הברכה הראויה אין בכך כל בעיה, והטעם הוא לכאורה שיכול לתקן את מחשבתו הראשונה באמירתו באחרונה, ולכן אם טעה גם באמירה שהמשיך בטעותו גם באחרונה, יש ספק אולי לא יכול לתקן מחשבתו הראשונה בתיקון של תוך כדי דיבור.
ואם כנים הדברים שיכול לתקן את מחשבתו הראשונה באמירתו באחרונה לפי דעת הריף שנפסקה בשו"ע כדאי מאד לגמור ברכה הנדרשת לו בפיו, כי באופן זה יתקן גם את מה שחשב בטעות בעת אזכרת השם. ולא בדיעבד.
ואגב בקצרה לענין ברכה המחויבת כברכת השחר, לא מהני גם תיקון תוך כדי דיבור, כאשר לא מרוויח מזה. עיי"ש בסימן מ"ו במשנ"ב ס"ק כ.

ומה שכל כך פשוט למר שמזכיר ש"ש בטעות שזה לא כ"כ נורא, האם לזה יש ראיה?
מה שאולי אפשר לומר זה שעל ידי ברוך שם כבוד מלכותו מתקן את הברכה לבטלה, וזה אולי משמע ברמב"ם הל שבועות פי"ב הל י"א שסיים ואמר "כדי שלא יזכר לבטלה". אבל באמת שליבי עדיין מגמגם בזה, האם הרמב"ם מתכוון שמבטל לגמרי את האיסור של ברכה לבטלה או שרק מצמצם את הבזיון לשם השם אך לא מבטל אותו לגמרי.
ובכל מקרה, האם נאמר שאפשר לכתחילה לומר טופס ברכה ובסוף לסיים בברוך שם כבוד מלכותו. זה הרי לא נראה ולא מסתבר, וא"כ מאי שנא בדיעבד? ורק אם נימא שהוא לא מבטל לגמרי את הברכה לבטלה אלא רק מקטין את הביזוי, אז אפשר להבין שישתמש בזה בלית ברירה כאשר כבר ברך אבל וודאי לא לכתחילה.

לא אמרתי שלהזכיר ש"ש לבטלה זה לא כ"כ נורא, אמרתי שלא מסתבר שמי שאכל שום וריחו נודף וכו', כי למה צריכה הברכה ההיא כמו ברכת השחר להפסיד מכך שהוציא ש"ש לבטלה, ובקשר לברכה ההיא אחרי כל הידע שפרש לנו מר, אכתי לא נראה שהוא לכתחילה רק בדיעבד, ואם כן הדרנא לכך שאין ברכת השחר שלך צריכה לסבול את טעויות העבר שלך.