עמוד 44 מתוך 91

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: א' מרץ 20, 2022 2:25 pm
על ידי עזריאל ברגר
שאלה קרובה: מסופקני על שתי מילים שיש ביניהן שני הבדלים, וקרא אדם מילה שהיא באמצע בין שתיהן - האם יצא ידי חובת אחת מהן, או שלא יצא כלל.
לדוגמא:
נִשְׁבַּע - בפתח וע', לעומת נִשְׁבָּה בקמץ וה'.
מה דינו של תימני (שבקריאתו מבחין בין פתח לקמץ וגם בין ע' לה') שהיה צריך לקרוא אחת מהן וקרא נִשְׁבַּה בפתח וה' (כמו שקוראים את שתי המילים האלו במבטא המקובל בין רוב דוברי העברית) - האם יצא ידי חובת המילה "נִשְׁבָּה" או "נִשְׁבַּע"?
(וכהנה רבות, כמובן)

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: א' מרץ 20, 2022 6:09 pm
על ידי כדכד
עזריאל ברגר כתב:
כדכד כתב:כדי שלא יצא ידי חובה צריך לשנות למשמעות אחרת ואין די בכך שהשומע לא שמע מה שרצה להשמיע הקורא ואין זה דומה להלכות סת"ם ששם יש פסולים שפוסלים גם כאשר שינה צורת האות לאות שאין לה משמעות ולא לאות אחרת (גם שם זה לא כל ענין ויש פעמים שהפסול הוא דווקא אם שינה לצורת אות אחרת). הדבר מפורש בפוסקים בהלכות קריאת התורה שצריך לחזור רק כאשר שינה את המשמעות ומבואר בדוגמאות ששינוי משמעות היינו למשמעות אחרת ומבואר שאם אין לשינוי משמעות בפני עצמו יצא ידי חובה וא"צ לחזור

ואם מישהו קרא "ויהי בֻּיֻמֻי אחשורוש" עם שלשה קובוצים/שורוקים במילה "בימי" - גם תאמר שהוא יצא ידי חובה (בגלל שהמילה שהוא אמר היתה חסרת משמעות)?!

בפוסקים מבואר שהטועה בקריאה צריך לחזור אם שינה משמעות ואם לא שינה משמעות א"צ לחזור.
כאשר שינה בקריאה ולא במשמעות הרי קרא תיבה שאין לה משמעות אמיתית ואעפ"כ אינו צריך לחזור.
לכן לכאורה ה"ה כאן.
אמנם, לכאורה אם אדם קרא מילה אחרת לגמרי אבל בעלת משמעות זהה כן צריך לחזור כי מה שא"צ לחזור כשאין שינוי במשמעות הוא רק כשקרא את אותה מילה אבל טעה בהגייה ואז אם לא שינה משמעות אין זה מעכב אבל אם קרא מילה אחרת אז לכאורה כן צריך לחזור.
לפי זה אולי בשיבוש רציני כמו שמציג מר אולי נקרא שלא קרא את המילה וצריך לחזור, אבל כל זה לא נוגע לנידון השאלה המקורית ששם שינה רק את הפיסוק ובזה ברור שא"צ לחזור כשלא שינה משמעות.

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ב' מרץ 21, 2022 9:00 pm
על ידי עושה חדשות
"ראשו ורובו", האם הראש מצטרף לרוב, או צריך רוב גוף מלבד הראש?

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ב' מרץ 21, 2022 10:23 pm
על ידי לבי במערב
ראה בהל' שאר אבות הטומאות פ"ט ה"ב.

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ב' מרץ 21, 2022 11:41 pm
על ידי עושה חדשות
אני רואה שם דין מיוחד של רובו הסמוך לראשו
אבל לא מצאתי גילוי מפורש לשאלה הנ"ל
וכמדומה שבשאר מקומות (לדוגמא בישיבת סוכה) אין דין סמוך.


ראיתי כעת בשו"ת רדב"ז (חלק ו סימן ב אלפים קו) לגבי שיעור ציצית -
...ואם אין בו לכסות ראשו ורובו של קטן דהיינו ראשו ורוב גופו אין ראוי להקל ולברך עליו ולסמוך עליו אף ע"פ שהוא מכסה רובו בהצטרפות ראשו דהכי משמע פשט לשון ראשו ורובו אף על פי שיש להסתפק בפירושו.

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ג' מרץ 22, 2022 1:33 am
על ידי לבי במערב
שמא יועיל מש"כ אדה"ז בקו"א לסי' שנ סק"א.

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ג' מרץ 22, 2022 4:25 pm
על ידי עושה חדשות
ושו"ר -

ספר הישר לר"ת סי' קצז; אלא אם כן [הכניס] ראשו ורובו למקום שהוא שותה. ראשו ורובו שאמרו חכמים בכל מקום אין הראש בכלל הרוב. וראיה לדבר ממה שאמרו גבי סוכה כדי ראשו ורובו ושולחנו ואם הרי הראש בכלל הרוב כדיי לו כדי רובו ושולחנו.

ועוד ראיתי מציינים למאמר בקובץ מבקשי תורה לה תשסג כה-לו סימן ח
ואינו באוצר, אבל ת"ל מצאתיו בכתבי עת של פרוייקט השו"ת. מצורף. (נפלא!)
ראשו ורובו - מבקשי תורה.pdf
(6.99 MiB) הורד 122 פעמים

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ד' מרץ 23, 2022 2:11 pm
על ידי עושה חדשות
עדים שחתמו על השטר ב'גרמא', האם יש בכך פסול?
האם כתיבה ב'עט כדורי' יש בה שאלה של גרמא?
(כי שמעתי חומרא שלא יחתמו העדים בעט כדורי)

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ד' מרץ 23, 2022 2:41 pm
על ידי עזריאל ברגר
עושה חדשות כתב:עדים שחתמו על השטר ב'גרמא', האם יש בכך פסול?
האם כתיבה ב'עט כדורי' יש בה שאלה של גרמא?
(כי שמעתי חומרא שלא יחתמו העדים בעט כדורי)

אולי דימו את זה לעדים שקרעו להם נייר וחתמו דרכו?

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ג' מרץ 29, 2022 9:54 am
על ידי ביקורת תהיה
נדר גדול נדרתי לאלדי ישראל, לשנות בלילי ששי (חוץ מיום טוב) משעה אחת עד שעה ארבע.
מה דיני בליל ששי שמזיזים בו את השעון שעה אחת קדימה?

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ג' מרץ 29, 2022 11:19 am
על ידי עזריאל ברגר
ביקורת תהיה כתב:נדר גדול נדרתי לאלדי ישראל, לשנות בלילי ששי (חוץ מיום טוב) משעה אחת עד שעה ארבע.
מה דיני בליל ששי שמזיזים בו את השעון שעה אחת קדימה?

(יש לשאול גם אם יזדמן שמזיזים את השעון שעה אחת אחורה)
הדעת נותנת שתתחיל בשעה אחת (שלפני הזזת השעון) ותלמד שלש שעות, שהרי לזאת התכוונת, ויש לדמות זאת למי שנדר "שלא יעלה עליו צמר לעולם" דבשו"ע סימן ריח.

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ג' מרץ 29, 2022 12:04 pm
על ידי ביקורת תהיה
עזריאל ברגר כתב:תלמד שלש שעות, שהרי לזאת התכוונת.
לאו דוקא! אפשר שענין הנדר הוא קביעת העת הזו לתורה; ברגיל העת הזו היא בת שלש שעות, אך יש שהיא בת שעתיים ויש שהיא בת ארבע שעות.

ולטעמיך, מי שנדר לשנות בלילי ששי משעה 02.15 עד שעה 03.00, מה דינו –
א. בלילה שמזיזים בו את השעון קדימה, שמשך־זמן זה אינו קיים.
ב. בלילה שמזיזים בו את השעון אחורה, שמשך־זמן זה נשנה פעמיים.

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ג' מרץ 29, 2022 12:15 pm
על ידי אשרי יושבי ביתך
ביקורת תהיה כתב:נדר גדול נדרתי לאלדי ישראל, לשנות בלילי ששי (חוץ מיום טוב) משעה אחת עד שעה ארבע.
מה דיני בליל ששי שמזיזים בו את השעון שעה אחת קדימה?

עמד בשאלה זו מרן הגר"ש וואזנר זצ"ל בשו"ת שבט הלוי (ח"ג סי' קלח), ואלו דבריו:

י"ד תמוז תשל"ד לפ"ק. כבוד אהובי היקר הה"ג עדין הנפש מלא תורה ויראה רבי ישראל פיינהאנדלר לאוי"ט. אחדשה"ט וש"ת באה"ר.

מכתבו הדחוף מיום י"ג ח"ז קיבלתי היום, ואשיב מיד רק להענין, אשר שאל בא' שנדר שילמוד כל לילה עד שעה שתים עשרה וחצי, והיות במוצ"ש הקרוב מזיזים את השעון ומקדימים בקיץ בשעה אחת, וכ"ע יקראו לשעה י"א וחצי י"ב וחצי, ושאל האיך ינהוג עם נדרו אם חייב ללמוד עד חצי שעה אחר י"ב האמיתי או אחרי י"ב כשקוראים עכשיו, וכן שאל אם ישתנה הדין במוצש"ק הקרוב שבשעה שתים עשרה יזיזו השעון ותהי' שעה אחת בלילה.

הנה בנדרים ב' דברים קובעים לשון בני אדם כמבואר נדרים מ"ט וכמה דוכתא ובשו"ע יו"ד ריש סי' רי"ז, וכן כוונת הנודר כמבואר נדרים נ"ה ובשו"ע סי' רי"ח, ולעינינו יש לפרש כוונת הנודר ללמוד עד חצי שעה אחרי י"ב שעה בלילה בתרתי או דהוא רוצה ללמוד זמן קצוב וכל פעם יושב ללמוד למשל ב' שעות לפני חצות ורוצה ללמוד ב' שעות וחצי וזה מסתיים בשעה הנ"ל וא"כ כיון דלפי סדר זמנים וחדש גם היום מתחיל לכל אדם בשעת אחת מוקדם, וכל סדרי יומו מוקדם שעה אחת וא"כ יש לו ב' שעות וחצי (ע"ד משל) משעה עשר החדשה עד י"ב וחצי החדשה.

אמנם לפעמים כוונת הנדר הוא מטעם למוד בשעת חצות כאשר עשו הרבה מן הצדיקים שהקפידו ללמוד עד שעה או חצי שעה אחרי חצות הלילה כדי שלא יעבור עליו חצות בשינה או בטלה, וא"כ אם כך דעתו מה יושיענו הזמן החדש והוא מסיים לימודו בשעה י"א וחצי שהוא עדיין לפני חצות (הגם שבא"י זמן חצות קודם שעה י"ב כידוע) ואם כן כוונתו נראה דצריך ללמוד עד חצי שעה אחרי י"ב הרגיל כל השנה.

ויש עוד דרך ג' שהוא כוון באמרו עד י"ב וחצי רק על הזמן ההוא לא על משך זמן הלמוד ולא על שעת חצות אלא בין פחות בין הרבה רוצה ללמוד עד י"ב וחצי ועיקר כוונתו שלא להקדים שינתו לפני זה, הנה בדרך זה ג"כ פשוט דאזלינן אחרי הלשון והכוונה וכיון שלפי זמן דעכשיו כבר הגיע זמן שכיבה למאחרים דהיום הבא ג"כ יקדים שעה א"כ פשיטא דדעתו אזמן החדש של עכשיו.

אמנם לענין ליל מוצש"ק שמזיזים השעון רק בשעה שתים עשרה בלילה, וכבר יהי' אז שעה אחת אחרי שתים עשרה אם בשעה זו י"ל כבר קיים נדרו כיון שהוא כבר א' אחרי י"ב, או בלילה זו צריך עכ"פ ללמוד עוד חצי שעה, הנה זה תולה בדרכי כוונת הנודר שכתבתי דלפי דרך הראשון דהוא מפאת המשך זמן הלמוד שוהא לומד ע"ד משל ב' שעות וחצי א"כ פשיטא שהוא צריך להשלים עוד חצי שעה אחרי זה דסו"ס חסר לו עוד חצי שעה מנדרו ובלילה ההוא ילמוד עד אחד וחצי בלילה.

אבל אם כוונת הנודר ע"ד שכתבתי באחרונה שקבע שעה זאת שלא לשכב על מטתו קודם, א"כ פשיטא דגם במוצ"ש הזה א"צ ללמוד יותר כיון דלפי סדר החדש זמן קימה למחר תהי' ג"כ שעה אחת קודם, זה הנלענ"ד בקיצור בנ"ד בלי פלפול היות כ"ת מבקש תשובה מיד.
והרני ידידו דוש"ת - מצפה לחסדי ה'.

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ג' מרץ 29, 2022 12:18 pm
על ידי אשרי יושבי ביתך
ומצו"ב עוד מדברי מרן הגר"י זילברשטיין שליט"א, בחשוקי חמד (ר"ה טז, א), בשאלות דומות מעניין החלפת השעון - במי שהזמין תזמורת לשמחה עד שעה מסויימת, ובאותה לילה הוחלף השעון, עד איזה שעה ינגנו באירוע.

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ג' מרץ 29, 2022 1:00 pm
על ידי ביקורת תהיה
אשרי יושבי ביתך כתב:עמד בשאלה זו מרן הגר"ש וואזנר זצ"ל בשו"ת שבט הלוי (ח"ג סי' קלח).
ברוך אתה לשמים!

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ו' אפריל 08, 2022 4:57 pm
על ידי מן הדרום
ילד שנהיה בר מצוה במוצ"ש יכול לזמן בסעודה שלישית , לעשות הבדלה?

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ו' אפריל 08, 2022 5:13 pm
על ידי יבנה
מן הדרום כתב:ילד שנהיה בר מצוה במוצ"ש יכול לזמן בסעודה שלישית , לעשות הבדלה?

https://din.org.il/2017/11/17/%D7%A0%D7 ... 9D-%D7%99/

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: א' אפריל 10, 2022 5:37 pm
על ידי עושה חדשות
הסל מצרף לחלה, גם אם בשעת הגלגול והאפיה לא היה כשיעור, מ"מ אם הונחו אח"כ באותו סל מתחייב הכל בחלה. וכבר דנו הפוס' (הגרשז"א והגרח"ק וכו') האם מקרר/מקפיא נחשב כמו סל לצרף כל מה שבתוכו. אמנם חשבתי להוסיף שבמקפיא מגירות ודאי י"ל שהמגירה נחשבת כמו סל, ואין בה את הקולא שאולי יש בתא ההקפאה כולו. וא"כ עקרת הבית האופה חלות לשבת, בפחות משיעור חלה, אמנם מניחה את החלות האפויות במגירת המקפיא, ושם נשאר עוד חלה משבת שעברה, וכעת הכל מתחייב בחלה.

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: א' אפריל 10, 2022 5:42 pm
על ידי עזריאל ברגר
עושה חדשות כתב:הסל מצרף לחלה, גם אם בשעת הגלגול והאפיה לא היה כשיעור, מ"מ אם הונחו אח"כ באותו סל מתחייב הכל בחלה. וכבר דנו הפוס' (הגרשז"א והגרח"ק וכו') האם מקרר/מקפיא נחשב כמו סל לצרף כל מה שבתוכו. אמנם חשבתי להוסיף שבמקפיא מגירות ודאי י"ל שהמגירה נחשבת כמו סל, ואין בה את הקולא שאולי יש בתא ההקפאה כולו. וא"כ עקרת הבית האופה חלות לשבת, בפחות משיעור חלה, אמנם מניחה את החלות האפויות במגירת המקפיא, ושם נשאר עוד חלה משבת שעברה, וכעת הכל מתחייב בחלה.

אין הכי נמי. ומדוע לא?
ואכן יש להיזהר בזה.

"מכת בכורות"

פורסם: ב' אפריל 18, 2022 2:56 pm
על ידי איתן נוי
מדוע רק במכת בכורות כתוב תוספת של המילה "מכת"?

Re: "מכת בכורות"

פורסם: ב' אפריל 18, 2022 2:57 pm
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
איתן נוי כתב:מדוע רק במכת בכורות כתוב תוספת של המילה "מכת"?

בהגדת מתיבתא תירצו בפשטות, כי בכל מכה מתוארת מהות המכה, משא"כ כאן אם היו אומרים בכורות לא היה מובן מה המכה.

Re: "מכת בכורות"

פורסם: ב' אפריל 18, 2022 3:02 pm
על ידי איתן נוי
יוסף חיים אוהב ציון כתב:
איתן נוי כתב:מדוע רק במכת בכורות כתוב תוספת של המילה "מכת"?

בהגדת מתיבתא תירצו בפשטות, כי בכל מכה מתוארת מהות המכה, משא"כ כאן אם היו אומרים בכורות לא היה מובן מה המכה.

איך לדוגמא מתואר מהי דם, צפרדע, כינים וכו'?

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ב' אפריל 18, 2022 3:16 pm
על ידי יוסף חיים אוהב ציון

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ב' אפריל 18, 2022 3:30 pm
על ידי איתן נוי
יוסף חיים אוהב ציון כתב:http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=27&t=9216&p=83302&hilit=%D7%9E%D7%9B%D7%AA+%D7%91%D7%9B%D7%95%D7%A8%D7%95%D7%AA+%D7%9E%D7%9B%D7%94&sid=cdf45cf5f390f1a56dd28600feff447d#p83304

לא הבנתי כיצד זה מיישב על שאלתי?
יש מי שר"ל אילו היה כותב רק "בכורות", היה משתמע שה׳ הכה את המצרים ע״י בכורות. דהיינו שהבכורות היכו את מצרים. וזה לא נכון לפי הפשט. אלא לפי מדרש הדורש למכה מצרים בבכוריהם. ע"י שהרג את בכוריהם.

הפקר בטבילת כלים

פורסם: ב' אפריל 18, 2022 3:36 pm
על ידי איתן נוי
האם מועיל להפקיר כלי של גוי ולזכות בו חזרה בכה"ג שאין לו אפשרות להטביל ולהשתמש בו דרך קבע כטבילה?

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ב' אפריל 18, 2022 4:50 pm
על ידי איתן נוי
האם יש בעיה להניח ידיו על ראש בני בליל שבת לברכם משום "אמור להם"?
והאם מוכר המנהג להניח ידיו על ראש בניו בליל שבת כשאומר "כי מלאכיו יצוה לך" בין שלום עליכם לאשת חיל?

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ב' אפריל 18, 2022 4:52 pm
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
איתן נוי כתב:האם יש בעיה להניח ידיו על ראש בני בליל שבת לברכם משום "אמור להם"?

כתבתי בזה בקובץ בית הלל.

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ב' אפריל 18, 2022 4:53 pm
על ידי יהושע100
איתן נוי כתב:האם יש בעיה להניח ידיו על ראש בני בליל שבת לברכם משום "אמור להם"?
והאם מוכר המנהג להניח ידיו על ראש בניו בליל שבת כשאומר "כי מלאכיו יצוה לך" בין שלום עליכם לאשת חיל?


בבאור הלכה ר"ס קכח דן בזה ועיי"ש שהמנהג להקל דהווי כמכוון שלא לקיים מצוות ברכת כהנים ועל כן לא עובר באמור להם

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ב' אפריל 18, 2022 5:03 pm
על ידי איתן נוי
יוסף חיים אוהב ציון כתב:
איתן נוי כתב:האם יש בעיה להניח ידיו על ראש בני בליל שבת לברכם משום "אמור להם"?

כתבתי בזה בקובץ בית הלל.

תועלת גדולה תהיה אם תוכל להעלות כאן הקובץ או לכה"פ מקור. תחסוך זמן רב למעיין.

עמידה בשעת ההלל שבהגדה

פורסם: ב' אפריל 18, 2022 5:05 pm
על ידי איתן נוי
אלו מקורות יש לכך שיש עניין להחמיר ולעמוד בזמן אמירת ההלל שבהגדה?
בחוז"ע פסח (מגיד> עמ' נט> אות יא) ובהערה שם הביא הרב את שבלי הלקט בשם ר' בנימין. ועוד כתב שראה שיש כאלו שנוהגין לעמוד "והמחמיר תע"ב".
האם יש מוקורת נוספים לכך, כמו"כ מה דעת חבצא"ש בזה?

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ב' אפריל 18, 2022 5:10 pm
על ידי איתן נוי
יהושע100 כתב:
איתן נוי כתב:האם יש בעיה להניח ידיו על ראש בני בליל שבת לברכם משום "אמור להם"?
והאם מוכר המנהג להניח ידיו על ראש בניו בליל שבת כשאומר "כי מלאכיו יצוה לך" בין שלום עליכם לאשת חיל?


בבאור הלכה ר"ס קכח דן בזה ועיי"ש שהמנהג להקל דהווי כמכוון שלא לקיים מצוות ברכת כהנים ועל כן לא עובר באמור להם


ביאו"ה ד"ה "דזר עובר בעשה".
ויבואר עפ"ע הא"נ שם. וז"ל: "א"נ דכיון דתקנו רבנן שלא לישא כפים בלא תפלה שוב מי שאומר פסוקים אלו של ב"כ בלא תפלה בין כהן בין ישראל הוי כמכוין בפירוש שלא לקיים בזה המצוה דברכת כהנים ולכן שרי".
מאחר והמנהג הנ"ל הוא ע"י השמת הידיים על ראש הילדים ולא בע"פ.
יש"כ.

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ב' אפריל 18, 2022 10:54 pm
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
איתן נוי כתב:
יוסף חיים אוהב ציון כתב:
איתן נוי כתב:האם יש בעיה להניח ידיו על ראש בני בליל שבת לברכם משום "אמור להם"?

כתבתי בזה בקובץ בית הלל.

תועלת גדולה תהיה אם תוכל להעלות כאן הקובץ או לכה"פ מקור. תחסוך זמן רב למעיין.

קובץ לח עמ' קה. נודה למי שיעלה.

Re: ◆ שאלות קצרות בהלכתא ובשמעתתא ◆

פורסם: ב' אפריל 18, 2022 11:19 pm
על ידי איתן נוי
יוסף חיים אוהב ציון כתב:
איתן נוי כתב:
יוסף חיים אוהב ציון כתב:
איתן נוי כתב:האם יש בעיה להניח ידיו על ראש בני בליל שבת לברכם משום "אמור להם"?

כתבתי בזה בקובץ בית הלל.

תועלת גדולה תהיה אם תוכל להעלות כאן הקובץ או לכה"פ מקור. תחסוך זמן רב למעיין.

קובץ לח עמ' קה. נודה למי שיעלה.

יישר כח.

מחלוקת בין הפוסקים והמקובלים

פורסם: ג' אפריל 19, 2022 5:01 pm
על ידי יעקל
כשיש מחלוקת בין הפוסקים והמקובלים, מה נהוג ?

Re: מחלוקת בין הפוסקים והמקובלים

פורסם: ג' אפריל 19, 2022 5:05 pm
על ידי הארי החי
יעקל כתב:כשיש מחלוקת בין הפוסקים והמקובלים, מה נהוג ?


עי' מ"ב (סי' כה סקמ"ב)

אכילת עוגה מקמח מצה (מכונה) בערב פסח

פורסם: ד' אפריל 20, 2022 6:05 pm
על ידי איתן נוי
מה הדין של אכילת עוגה מקמח מצה (מכונה) בערב פסח?
אם דיברו בזה אשמח לקישור.

Re: אכילת עוגה מקמח מצה (מכונה) בערב פסח

פורסם: ד' אפריל 20, 2022 6:17 pm
על ידי בברכה המשולשת
איתן נוי כתב:מה הדין של אכילת עוגה מקמח מצה (מכונה) בערב פסח?
אם דיברו בזה אשמח לקישור.


יעויין מש"כ בזה בספר מקראי קודש (לרה"ג משה הררי שליט"א)

Re: אכילת עוגה מקמח מצה (מכונה) בערב פסח

פורסם: ד' אפריל 20, 2022 8:46 pm
על ידי עזריאל ברגר
איתן נוי כתב:מה הדין של אכילת עוגה מקמח מצה (מכונה) בערב פסח?
אם דיברו בזה אשמח לקישור.

לפני סוף זמן אכילת חמץ - אינני רואה בעיה, שהרי נשתנתה צורת הפת לגמרי, ואין בה טעם מצה, ואין יוצאים בה ידי חובת מצה בליל הסדר (מצה עשירה וכו').
ואחריו - זה כבר תלוי במנהגי הקהילות (לדוגמא אצלנו בחב"ד לא יעלה על הדעת לאכול בזמן כזה מצת מכונה ולא מצה שרויה).

נ.ב. כתבתי מסברא, בלא עיון בספר הנ"ל.

Re: אכילת עוגה מקמח מצה (מכונה) בערב פסח

פורסם: ד' אפריל 20, 2022 10:23 pm
על ידי יבנה
איתן נוי כתב:מה הדין של אכילת עוגה מקמח מצה (מכונה) בערב פסח?
אם דיברו בזה אשמח לקישור.

האיסור הוא רק במצה כמו שהיא שאפשר לקיים בזה את המצוה, אך מה שאופים או מבשלים ממנה מותר לאכול.
משנה ברורה על שולחן ערוך אורח חיים הלכות פסח סימן תעא סעיף ב
(י) מצה עשירה - היינו שנילושה במי פירות ולהכי מותר לאכול כיון שאין יוצאין בזה ידי מצה בלילה כמבואר בסימן תס"ב ועיין שם במ"ב דאפילו לש במים ועירב בה קצת מי פירות נמי אין יוצאין בה משום מצה כל שטעם מי פירות נרגש בה וא"כ לענין ע"פ מותר באכילה דהוי ג"כ מצה עשירה ועיין שם בס"ד בהג"ה דבמדינות אלו אין נוהגין ללוש במי פירות:
(כ) אינה נקראת וכו' - דלא נתבטלה ממנה שם מצה ע"י זה ומ"מ לצאת בה ידי מצה בלילה אין כדאי לפי מה שנתבאר לעיל בסימן קס"ח במ"ב ס"ק נ"ט עיין שם וגם לחוש ליש מי שאומר דגם זה בכלל מצה עשירה וכ"ז בשלא בשלה אבל אם בשלה וכמו שנוהגין במדינותינו לעשות כדורים ממצה שקורין (קניידלעך) או מצה מבושלת בכלי ראשון מותר לאוכלה קודם שעה עשירית דזה בודאי לא מיקרי מצה וכדמבואר בסימן תס"א:

Re: אכילת עוגה מקמח מצה (מכונה) בערב פסח

פורסם: ד' אפריל 20, 2022 11:07 pm
על ידי איתן נוי
עזריאל ברגר כתב:
איתן נוי כתב:מה הדין של אכילת עוגה מקמח מצה (מכונה) בערב פסח?
אם דיברו בזה אשמח לקישור.

לפני סוף זמן אכילת חמץ - אינני רואה בעיה, שהרי נשתנתה צורת הפת לגמרי, ואין בה טעם מצה, ואין יוצאים בה ידי חובת מצה בליל הסדר (מצה עשירה וכו').
ואחריו - זה כבר תלוי במנהגי הקהילות (לדוגמא אצלנו בחב"ד לא יעלה על הדעת לאכול בזמן כזה מצת מכונה ולא מצה שרויה).

נ.ב. כתבתי מסברא, בלא עיון בספר הנ"ל.

הרמ"א והמשנ"ב לא מסכים עם זה.
שו"ע סימן תעא ס"ב: "מצה שנאפה כתקנה ואח"כ נתפררה ונילושה ביין ושמן, אינה נקראת מצה עשירה ואסורה לאכלה בערב פסח (מהרי"ב)".
משנה ברורה ס"ק יט: "ביין ושמן וכו' - בין שנאפית אח"כ שנית בין שלא נאפית ורוצה לאכול כמו שהיא: ".
משנה ברורה ס"ק כ: "דלא נתבטלה ממנה שם מצה ע"י זה".